مهارت‌های ارتباطیرشد و توسعه فردی

اشتباهات رایج زبان بدن در مصاحبه شغلی

زبان بدن ما در ایجاد تصویر در ذهن طرف مقابل تاثیر بسزایی دارد. در حقیقت بسیار لازم است که بدانیم چقدر حرکات بدن ما و حالات چهره ما می‌تواند در طرف مقابل ذهنیت در مورد ما ایجاد کند.

  • اشتباهات رایج زبان بدن در مصاحبه شغلی

    یک رفتار و یا یک حرکت اشتباه در مصاحبه شغلی می‌تواند به عدم انتخاب شما منجر شود. برای اثبات اعتماد به نفس و تسلط شغلی بسیار لازم است که فرد از زبان بدن استفاده کند.

    باید دقت شود که مصاحبه شغلی باید با بیان درست توانایی‌های فرد و پاسخ به سوالات کارفرما همراه با اثبات اعتماد به نفس و تسلط شغلی فرد همراه باشد.

    عدم برقراری ارتباط چشمی در مصاحبه کاری

    یکی از مهم ترین و تاثیرگذار ترین و همچنین قدرتمندترین ابزارهای زبان بدن به شمار می‌رود و افراد جویای کار باید بتوانند میزان مناسبی از ارتباط چشمی را با کارفرما در حین مصاحبه شغلی برقرار کنند.

    نگاه مناسب به فرد مقابل این حس را منتقل می‌کند که شما بر مباحثی که وی مطرح می کند کاملا مسلط هستید و آگاهانه به سوالات وی پاسخ صادقانه می‌دهید.

    ولی این نکته را نیز باید در نظر داشت که نگاه خیره به کارفرما نیز مفهوم مناسبی ندارد و می‌تواند معنای گستاخی را داشته باشد و طبیعی است که هیچ کارفرمایی کارمند گستاخ نمی‌خواهد.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    بهترین حالت این است که هر دو ثانیه یک بار به قسمت‌های مختلف صورت طرف مقابل نگاه کنید و مستقیم به چشمان وی به صورت ممتد زل نزنید.

    بی تاب و نا آرام نشستن در مصاحبه کاری

    در حقیقت اگر فرد متقاضی شغل در مذاکره مرتب با مو و ریش خود بازی کند، یا صورت خود را مرتب لمس کند یا هر کار دیگری که نشان دهنده بی تابی و نا آرامی است را انجام دهد این حس را به طرف مقابل منتقل می‌کند که وی دارای استرس زیادی است و به توانایی‌های خود ایمان ندارد و خودش هم خود را باور ندارد.

    این مطلب را هم ببینید  به جای عالی بودن به اندازه کافی خوب باشید.

    در حقیقت وقتی فردی خودش به خود باور و اطمینان ندارد، نمی‌توان توقع داشت که دیگران به وی اعتماد و باور زیادی داشته باشند.

    بازی کردن با خودکار یا وسایل روی میز

    اگر در زمان مصاحبه، با هر وسیله ای مثل موبایل، خودکار و یا وسایلی که روی میز قرار دارد بازی کنید، به فردی که با شما مصاحبه می‌کند این حس را منتقل می‌کنید که حوصله شما سررفته و علاقه ای به ادامه صحبت ندارید و بحث برای شما کسالت آور است.

    پس بهتر است این مورد که از اصلی ترین اشتباهات رایج زبان بدن افراد در مصاحبه شغلی است را هرگز انجام ندهید و به جای آن دستان خود را روی میز قرار دهید و طوری با آرامش عمل کنید که حس آرامش را به فرد مصاحبه کننده هم منتقل کنید.

    برخی توصیه می‌کنند دستها را طوری در برابر طرف قرار دهید که کف دست شما در طول مصاحبه به وی نشان داده شود و سر انگشتان خود را به هم قفل کنید.

    این ژست صداقت شما را به فرد مقابل نشان می‌دهد و القاء صداقت یکی از راه‌های خوب جذب فرد مصاحبه کننده یا کارفرماست.

    برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روانشناسی صنعتی و سازمانی کلیک کنید.

    پرهیز از لبخند زدن در مصاحبه کاری

    لبخند زدن به جا و در حد معمول اعتماد به نفس، روحیه همکاری، انرژی بالا و گشاده رویی را نشان می‌دهد که همه این موارد برای فرد مصاحبه کننده جذاب است.

    اگر لبخند از زبان بدن فرد متقاضی کار حذف شود، خیلی سخت خواهد توانست کارفرما را جذب نماید. فرد گوشه گیر و عبوس معمولا برای همکاری مناسب نیست.

    انجام تست عشق و ازدواج

    چرا که هیچ کارفرمایی دوست ندارد با فردی در شرکتش همراه شود که روابط اجتماعی خوبی ندارد و انرژی مثبتی از خود در محیط کار پخش نمی‌کند.

    این مطلب را هم ببینید  چه چیزی یک فرد را برای متحد شدن تشویق می کند؟

    باید در نظر داشت که لبخند زدن نورون‌های بازتابی را به شنونده منتقل می‌کند و به همین جهت کارفرما نیز در برابر لبخند فرد کارجو به لبخند زدن خواهد پرداخت.

    حالت قرار گیری دست به سینه

    یکی از بدترین انواع نشستن یا قرار گرفتن در برابر فرد مصاحبه کننده، حالت دست به سینه است. وقتی در برابر فرد مصاحبه کننده در حالت دست به سینه می‌نشینید، به او حس عدم راحت بودن را منتقل می‌کنید، که وی در نهایت حس عدم خودمانی بودن با شما را پیدا می‌کند.

    شما دستان خود را وقتی که دست به سینه می‌نشینید، جمع می‌کنید. در واقع این کار باعث می‌شود که طرف مقابل دستان شما را نبیند. ناخودآگاه انسان وقتی دستان طرف مقابلش را نمی‌بیند، حس می کند طرف چیزی را از وی پنهان می‌کند.

    پس سعی کنید خود را صادق و معتبر نشان دهید و بدین منظور بازوهای خود را از هم باز کرده و دستان خود را به فرد مصاحبه کننده نشان بدهید.

     

     

    برای اینکه در مصاحبه شغلی دوروغگو به نظر نرسیم چه اقدامی کنیم؟

    یکی دیگر از اشتباهات زبان بدن در مصاحبه شغلی ممکن است افراد نا خواسته و بدون توجه مرتکب آن شوند استفاده از رفتارهای است که نشانه دروغگو و غیر قابل اطمینان بودن او را به مصاحبه کننده خواهد رساند.

    پس سعی کنید اگر حالت زیر را در هنگام مصاحبه انجام می‌دهید یا قصد دارید انجام دهید را خودداری کنید.

    تست های شغلی

    تند تکان دادن سر به جهات

    این عمل ممکن نشانه این باشد شما قصد دارید چیزی را پنهان کنید که مایل نیستید آن را بیان کنید. سعی کنید با ارسال این نشانه صداقت خود را در مصاحبه زیر سوال نبرید.

    این مطلب را هم ببینید  8 راه شاد بودن در زنان

    پوشاندن دهان در مصاحبه کاری

    این نشانه بدی برای این مفهوم است که شما تمایلی به پاسخ پرسش خواسته شده ندارید.

    مانع گذاری بین خود و مصاحبه کننده

    سعی کنید هنگام مصاحبه کیف یا کتابچه یا هر چیزی که مانع نمایش زبان بدن شما باشد در جلوی مصاحبه کننده قرار ندهید. این کار باعث ایجاد فاصله و عیب در رفتار محسوب می‌شود که ممکن است مصاحبه کاری شما رد شود.

    اشاره با دست در هنگام مصاحبه شغلی

    این حرکت به عنوان یک رفتار تدافعی و گارد زبان بدن در مصاحبه شغلی محسوب می‌شود. این عمل باعث ایجاد شک و گمانه زنی به مصاحبه کننده منتقل می‌کند که شما وی را منحرف می‌کنید و از پاسخ به سوال خودداری می‌کنید.

    لب خود را در مصاحبه کاری گاز نگیرید.

    گاز گرفتن لب به خصوص لب پایین نشانه استرس و اضطراب در زمان مصاحبه است. این نشانه ممکن است برای مصاحبه کننده که به زبان بدن آگاه است نشانه دروغ و فریب را ارسال کند. اینکار را در مصاحبه کاری انجام ندهید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مهسا پیرمحمدی

    بِه رویاهای خود باور داشته باشید، آنها به دلیلی به شما داده شدند 👌💎

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x