نقد فیلم

محبوبیت غیر قابل پیش بینی “بازی ماهی مرکب”

فرآیندهای اجتماعی پیش بینی اینکه چه نمایش هایی محبوب خواهند شد را دشوار می کند.

  • محبوبیت غیر قابل پیش بینی “بازی ماهی مرکب”

    «بازی ماهی مرکب» پربیننده ترین سریال تاریخ نتفلیکس است. در 28 روز اول پس از انتشار، این نمایش توسط بینندگانی بیش از 142 میلیون خانواده تماشا شد. به عنوان یک چارچوب مرجع، این باعث می‌شود سریال بیش از ۷ برابر محبوب‌تر از پربیننده‌ترین سریال «بازی تاج و تخت» باشد.

    چرا “بازی ماهی مرکب” اینقدر محبوب شد؟ هم منتقدان تلویزیونی و هم روانشناسان در مورد جذابیت خشونت وحشیانه سریال و تفسیر اجتماعی به موقع آن مطالب زیادی نوشته اند. به‌عنوان کسی که باید قسمت‌های سریال را سهمیه بندی می‌کردم تا در دو روز اول آن را تمام نکنم، می‌توانم کیفیت سریال را تضمین کنم.

    اما هر ماه برنامه های خوب زیادی منتشر می شود. چرا این یکی به ویژه باید به یک پدیده جهانی تبدیل شود؟ چرا «شکارچیان جوایز نوجوان» (نمایش یک فصلی از سال 2020 درباره یک جفت دوقلو که از نظر روانی در ارتباط هستند که هم نوجوان هستند و هم شکارچی جایزه) نه؟

    پیش‌بینی اینکه آیا هر یک از رسانه‌ها محبوب خواهد شد یا نه، از قبل بسیار دشوار است. اگرچه ما دوست داریم فکر کنیم که موفقیت به دلیل ویژگی‌های خود برنامه است (مثلاً بازیگری، داستان یا مضامین فرهنگی)، اما به احتمال زیاد محبوبیت نتیجه فرآیندهای اجتماعی تصادفی است.

    رفتار مصرف کننده بر اساس اطلاعات مربوط به انتخاب ها و رفتار افراد دیگر شکل می گیرد و این فرآیندها می توانند به تبدیل هر قطعه (معرفت) رسانه ای به یک پدیده جهانی کمک کنند.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    اطلاعات اجتماعی

    شما در یک شهر خارجی سفر می کنید و بین دو رستوران انتخاب دارید. هر دو رستوران در Yelp (4 ستاره) رتبه خوبی دارند، اما رستوران اول سه نظر و رستوران دوم هشتصد نظر دارد. در این شرایط، اکثر مردم رستوران را با نظرات بیشتری انتخاب می‌کنند.

    این مطلب را هم ببینید  نقد روانشناسی فیلم یتیم

    این به این دلیل است که افراد از اطلاعات اجتماعی در مورد آنچه که دیگران در گذشته انتخاب کرده اند برای هدایت تصمیمات خود استفاده می کنند. اگر همه چیز برابر باشد، مردم محصولاتی را انتخاب می کنند که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

    تحقیقات نشان می‌دهد که این نوع فرآیند اجتماعی توضیح می‌دهد که چرا پیش‌بینی (قبل از زمان) رسانه‌هایی که به شدت محبوب می‌شوند بسیار سخت است.

    سالگانیک و همکاران (2003) یک سری آزمایش را برای بررسی اینکه چگونه اطلاعات اجتماعی بر محبوبیت رسانه های آنلاین تأثیر می گذارد، انجام دادند.

    در آزمایش‌های خود، کاربران از یک وب‌سایت بازدید کردند که در آن می‌توانستند به کاتالوگ آهنگ‌هایی که به‌طور تصادفی انتخاب شده بودند گوش دهند و دانلود کنند. سپس محققان آزمایش کردند که چگونه افزودن اطلاعات اجتماعی (تعداد دفعاتی که هر آهنگ توسط کاربران دیگر دانلود شده است) بر محبوب شدن آهنگ‌ها تأثیر می‌گذارد.

    ارائه اطلاعات اجتماعی به کاربران دو اثر داشت:

    1. اول، زمانی که شرکت‌کنندگان می‌توانستند ببینند که چقدر آهنگ‌ها توسط کاربران دیگر دانلود شده‌اند، بازار نابرابرتر شد. به عبارت دیگر، اطلاعات اجتماعی باعث می‌شود تعداد کمی از آهنگ‌ها تعداد بازدید زیادی داشته باشند. این احتمال بیشتر شد که یک قطعه رسانه به طور کامل بر بازار تسلط یابد. این به این دلیل است که مزایای کوچک اولیه در محبوبیت می تواند به سرعت جمع شود و به طور تصاعدی رشد کند.
    2. دوم، اطلاعات اجتماعی همچنین پیش‌بینی (قبل از زمان) آهنگ‌هایی که محبوب می‌شوند را سخت‌تر می‌کرد. احتمال اینکه آهنگ‌های عینی «بهترین» (بر اساس رتبه‌بندی‌های کیفیت کاربران) نیز محبوب‌ترین آهنگ‌ها باشند کمتر شد. ارتباط بین کیفیت و محبوبیت زمانی ضعیف‌تر می‌شود که اطلاعات اجتماعی درباره انتخاب‌های دیگر کاربران داشته باشیم.
    این مطلب را هم ببینید  نقد روانشناسی فیلم مرد بله بگو

     

    بازی ماهی مرکب

     

    این نتایج به این معنی است که هر نمایشی با افزایش محبوبیت اولیه می تواند به سرعت بسیار موفق شود. در یک نقطه خاص، مردم شروع به تماشای «بازی ماهی مرکب» یا هر برنامه دیگری می‌کنند، زیرا این برنامه به عنوان یک برنامه بسیار محبوب است (پربیننده‌ترین برنامه نتفلیکس در اکثر کشورها).

    انجام تست عشق و ازدواج

    در زندگی واقعی، احتمالاً تأثیرات اطلاعات اجتماعی حتی قوی‌تر از تأثیرات آزمایش‌های سالگانیک است، جایی که دستکاری اطلاعات اجتماعی نسبتاً ظریف بود. در نتفلیکس، تبلیغ نمایش‌های محبوبی مانند «بازی ماهی مرکب» (بدیهی است) مستقیم‌تر است.

    هنوز احتمالاً محدودیت هایی برای تأثیرات اطلاعات اجتماعی وجود دارد. «بازی ماهی مرکب» مسلماً نمایش بسیار خوبی است (با 93 درصد تأیید منتقدان و 84 درصد تأیید تماشاگران در Rotten Tomatoes).

    اما نشان می دهد هنوز هم احتمالا برای 142 میلیون خانواده خوب نیست. بدون برآوردن سطح پایه کیفیت، بعید است که یک نمایش بتواند علاقه اولیه کاربران را به خود جلب کند. برای اینکه بهترین نمایش ممکن در تمام دوران باشد، یک نمایش فقط باید به اندازه کافی خوب باشد.

    تبیین در مقابل پیش بینی محبوبیت

    به راحتی می توان توضیح داد که چرا چیزی پس از این واقعیت محبوب شد. این برای نمایش های تلویزیونی، آهنگ های موفق، فیلم ها، سیاستمداران و مشاغل صادق است. پیش بینی آینده بسیار سخت تر است. دیدن توضیحات قانع کننده ممکن است ما را به این فکر برساند که پیش بینی آینده نسبتاً آسان است. اما این مورد نیست.

    برای هر نمایشی در نتفلیکس (یا نمایش‌هایی در هر یک از پلتفرم‌های پخش اصلی دیگر)، اتاق‌هایی پر از افرادی وجود داشته که پیش‌بینی کرده‌اند که موفقیت‌آمیز خواهد بود.

    این مطلب را هم ببینید  نقد روانشناسی فیلم بیوتیفول + تماشای آنلاین

    ساختن هر چیزی به اندازه یک برنامه تلویزیونی پیچیده، مستلزم این است که ده ها نفر را متقاعد کنید که موفق می شود. اما موفقیت در نهایت به تصادفی بودن اطلاعات اجتماعی بستگی دارد. و در شرایط مناسب، هر نمایش خوبی می تواند به «بازی ماهی مرکب» بعدی تبدیل شود.

    برای مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بازی مرکب کلیک کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    تست های شغلی

    صبا دهقانپور

    خوشحالی محصول یه زندگی هدفداره، هدف رو از زندگی‌ بگیری، خوشبختی هم ازش گرفته میشه.

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x