ترس و فوبیا

ترس از مرگ

دلایل و نحوه درمان ترس از مرگ!

  • ترس از مرگ

    ترس از مرگ یکی از ریشه‌ای‌ترین احساسات سالم است. ترس از مرگ به شما کمک می‌کند که بتوانید امید به زندگی خود را افزایش دهید و قدر زندگی خود را بدانید؛ در نتیجه امنیت خود را حفظ کرده و از خطرات پرهیز می‌کنید. هر کس تصویری درباره مرگ و زندگی دارد، اما شاید اصلی‌ترین دلیل ترس از مردن این است که شما دقیقا نمی‌دانید مرگ چیست و تصوری از مردن ندارید.

    علاوه بر مزایایی که ترس از مرگ دارد، توجه بیش از حد به آن نیز می‌تواند تبدیل به فوبیا شده و زندگی شما را تحت الشعاع قرار دهد. اما چگونه می‌توان در کنار یک زندگی خوب از مرگ نیز ترس داشت؟ برای رهایی از انواع فوبیا چه کارهایی باید کرد؟ با مطالعه ادامه این مطلب به پاسخ سوالات خود خواهید رسید.

    علل ترس از مرگ چیست؟

    علل ترس از مرگ، مثل خود مردن، مبهم و گسترده است و هرکس برای خود دلیلی دارد. ترس از مرگ می‌تواند خود را به شکل‌های مختلف مانند اضطراب بیماری، اختلالات اضطرابی، افسردگی و… خود را نشان دهد. در اینجا اصلی‌ترین دلایل ترس از مرگ را بیان کرده ایم تا شما بتوانید نسبت به افکار خود کمی آگاهی پیدا کنید:

    1. رفتار و کارنامه در زندگی

    خیلی از شما، در واقع به دلیل عدم رضایت از خودتان در زندگی، از مرگ می‌ترسید. فکر می‌کنید که تا این سن، بد بودید و هیچ کاری برای دنیا و برای دیگران نکرده اید. شاید دلیل اصلی ترس شما از مرگ، اعمال و رفتاری باشد که تا کنون انجام داده اید.

    2. لذت نبردن از زندگی

    خیلی‌ها برای زندگی حرص می‌خورند. نگران هستند که هنوز از دنیا و از امکانات استفاده نکرده و هنوز همه لذت‌ها را تجربه نکرده‌اند. وقتی به خود می‌نگرند دیگر زمانی برای برآورده شدن آرزوهایشان باقی نمانده است. این افکار به صورت هوشیار و ناهوشیار ذهن شما را می‌تواند مشغول کرده و سبب ترس از نیستی یا مرگ در شما شود.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    3. ترس از زندگی پس از مرگ

    اگر به زندگی پس از مرگ باور دارید و از مرگ می‌ترسید، به این دلیل است که فکر می‌کنید زندگی بعدی شما بدتر و تلخ‌تر از زندگی حال حاضر شماست. پس باید ملزومات زندگی بعدی را انجام دهید. احساس گناه و پشیمانی از کارهایی که انجام داده اید، ترس را در شما بیشتر می‌کند.

    4. مرگ، پایان زندگی است

    اگر به زندگی پس از مرگ و دنیای بعدی باور ندارید، دلیل ترس از مردن شما این است که فکر می‌کنید مرگ پایان زندگی است. یا فکر می‌کنید هر کاری انجام دهید پوچ است و یا فکر می‌کنید زمان شما آنقدر محدود است که نمی‌توانید به زندگی لذت بخشی برسید.

    این مطلب را هم ببینید  تغییرات بدنی در هنگام فیلم ترسناک دیدن

    5. دیدن مرگ دیگران

    یکی از علل ترس از مرگ، دیدن مرگ عزیزان و یا افراد دیگر از نزدیک است. بجز کسانی که در مشاغل بیمارستانی فعالند، برای باقی افراد دیدن مرگ کسی بسیار معدود است. این اتفاق آنقدر وحشتناک است که زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

    6. ناراحتی دیگران از مردنم

    جالب‌ترین علت ترس از مرگ برای عده ای، این است که آن‌ها از ناراحتی و گریه عزیزانشان بیزارند و دوست ندارند با مردنشان، دیگران آزار ببینند. شاید در وهله اول زیبا باشد ولی این دیدگاه ممکن است آسیب‌های زیادی در زندگی به بار بیاورد.

    ما به شما پرسشنامه‌ی اضطراب مرگ تمپلر را پیشنهاد میکنیم، برای دانلود کلیک کنید.

     

    ترس از مرگ

     

    آیا ترس از مرگ یک اختلال روانی است؟

    تقریبا تمام انسان‌ها به مرگ فکر می‌کنند و ممکن است در طول زندگی خود با آن درگیر باشند. گاه این ترس اضطراب و استرس فراوانی را برای فرد به همراه می‌آورد. این استرس و اضطراب زمانی تبدیل به یک اختلال روانی می‌شود که زندگی روزمره فرد و عملکرد او در جنبه‌های مختلف زندگی را تحت تأثیر قرار دهد. گاه ترس از مرگ به نوعی فوبیا و وسواس تبدیل می‌شود و فرد نمی‌تواند افکار مرتبط با مردن را کنترل کند. گاه افراد این افکار و این ترس را به صورت خودآگاه تجربه می‌کنند اما فشار زیاد حاصل از آن منجر به بروز اضطراب در فرد می‌شود و کم کم به پردازشی ناخودآگاهانه تبدیل می‌گردد.

    برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع فوبیا کلیک کنید.

    انجام تست عشق و ازدواج

    چگونه با ترس از مرگ مبارزه کنیم؟

    ترس از مردن طبیعی است اما مرگ، در آینده اتفاق می‌افتد. بنابراین در اولین قدم باید تلاش کنید که در زمان حال زندگی کنید و بیشتر درباره زندگی و لذت هایش فکر کنید. همچنین در مواقعی که ترس از مردن در حال آسیب زدن به شماست باید کمک یک روانشناس را طلب کنید. برخی از راهکارهای کاهش ترس از مردن:

    1- هدفمند باشید

    داشتن رویا و هدف‌های زیبا و بزرگ، شما را برای ادامه زندگی مصمم و با انگیزه می‌کند. در واقع حرکت به سمت اهدافی که خواسته قلبی شماست یک نوع رضایت از خود و احساس خوشحالی برای شما به وجود می‌آورد.

    2- زندگی خوب

    داشتن روابط صمیمانه با دیگران، یک رابطه عاشقانه با خانواده و لذت بردن از زندگی، به شما در کاهش این ترس کمک می‌کند. لذت ببرید، حتی از چیزهای کوچک می‌تواند معنای یک زندگی خوب را برای شما به ایجاد بکند.

    این مطلب را هم ببینید  ترس از سوسک

    3- چیزی از خودمان به جا بگذاریم

    بسیاری از افراد نگرانند که بعد از مرگ فراموش شوند، اینکه فراموش شوید طبیعی است اما آیا کاری کرده اید حتی صدها سال پس از مرگتان، نام و یادتان جاودان بماند؟ اگر یک نیاز شدیدی به این دارید که پس از مرگ از شما یاد شود؛ زندگی کسانی که جاودانه شدند را بررسی کنید.

    4- درباره ترس تان صحبت کنید

    سعی کنید درباره ترس خود از مرگ با دیگران صحبت کنید، نقطه نظرات شان را ببینید و از آن‌ها استفاده کنید. زمانی که افکار خود را به زبان می‌آورید بهتر می‌توانید درباره آن‌ها تصمیم بگیرید.

    5- بودن کنار عزیزان

    به این فکر کنید که اگر هم روزی مرگ شما فرا برسد، رویای دوباره دیدن و بودن کنار عزیزانی که از دست رفته‌اند را دوباره به دست خواهید آورد. حتی اگر رویاست، می‌تواند زیبا باشد.

    6. روش‌های ذهن آگاهی

    در بیشتر مواقع ترس از مرگ با افکار وسواس گونه همراه است و به مرور زمان تبدیل به وسواس فکری عملی می‌شود. این وسواس خود منجر به تشدید ترس‌ها می‌شود و چرخه‌ای معیوب را تشکیل می‌دهد. برای این که این چرخه را متوقف کنید لازم است خود را به ضعیت آرامش بخش برسانید. یکی از راه‌های رسیدن به آرامش استفاده از روش‌های ذهن آگاهی است که در آن‌ها می‌توانید افکار وسواس گونه‌ی خود را با دیدی بازتر مورد بررسی قرار دهید. تنفس عمیق به شما کمک می‌کند تا تنها بر یک موضوع تمرکز کنید و افکار منفی را از خود دور کنید.

    برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال وسواس فکری عملی کلیک کنید.

    آرام سازی و ذهن آگاهی را می‌توانید به این صورت انجام دهید: محلی را به دور از هر گونه سر و صدا و عوامل حواس پرتی برای نشستن انتخاب کنید. به مدت 4 ثانیه از بینی نفس عمیق بکشید و 7 ثانیه نفس خود را نگه دارید و با 8 شماره هوا را از دهان خود خارج کنید. توصیه می‌شود هر شب این تنفس را 10 بار انجام دهید. زمانی که تنفس خود را کنترل می‌کنید پاسخ‌های فیزیکی بدنتان تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

    7. بهره‌مندی از طبیعت

    زمانی که افکار ترس آلود به سراغ شما می‌آیند سعی کنید بر لحظه حال تمرکز کنید. زندگی در جوامع صنعتی امروزه منجر به افزایش افسردگی در تمام اقشار جامعه شده‌است. رفتن به طبیعت و انجام تکنیک‌های آرام سازی در طبیعت به شما کمک می‌کند آرامش بیشتری کسب کنید. رفتن به کوه و جنگل را در برنامه خود قرار دهید و حداقل هفته‌ای یک بار به طبیعت بروید.

    تست های شغلی

    ترس از مرگ در کودکان

    ترس از مرگ در کودکان نیز امکان بروز دارد. این ترس بخشی از رشد طبیعی آن‌ها است. کودکان به صورت کلی کمتر از مکانیسم‌های دفاعی، اعتقادات مذهبی و ادراکات شناختی از مرگ بهره‌مند هستند؛ این‌ها عواملی هستند که اغلب به بزرگسالان کمک می‌کنند تا با مشکلات و ترس از مرگ کنار بیایند. به همین دلیل درک مفهوم مرگ برای کودکان دشوار است و اغلب ناراحتی زیادی را در مواجهه با مرگ عزیزان و یا فکر کردن به مرگ تجربه می‌کنند. ترس از مرگ در کودکان در صورتی که بیش از 6 ماه طول بکشد نگران کننده می‌شود و لازم است والدین نشانه‌های افسردگی و اختلال را در کودک خود چک کنند و به مشاوره کودک مراجعه کنند.

    این مطلب را هم ببینید  ترس از تاریکی

    چرا ترس از مرگ با افزایش سن بیشتر می‌شود؟

    چیزی از بحران 40 سالگی یا بحران میانسالی شنیده‌اید؟ در این سن، همه افراد دوست دارند کاری کنند که اثری جاودانه داشته باشد و از آنها نامی بماند. اگر این بحران حل نشود و فرد از خود راضی نباشد، در سنین بالاتر شدیدا ترس از مردن پیدا می‌کند. به گذشته خود نگاه می‌کنید، سرشار از حسرت و کارهای نکرده است و می‌دانید که شاید هیچوقت فرصت جبران نباشد. نباید اجازه دهید که این حسرت‌ها به وجود بیایند و اگر هم وجود دارند، در فرصتی که دارید و تا جایی که ممکن است، برخی از آن‌ها را جبران کنید.

    چه زمانی برای ترس از مرگ به روانشناس مراجعه کنیم؟

    همه مردم، تا حدی تمام اختلالات روانی را در خود دیده‌اند و تجربه کرده‌اند. همه تا حدی افکار وسواسی و بیمارگونه داشته‌اند. اما چه زمانی، این افکار و این اختلالات به درمان جدی نیاز دارد؟ زمانی که مشکلات خلقی، مشکلات روحی، افکار وسواسی و یا هر مشکل رفتاری، عملکرد زندگی شما را مختل کرد و نتوانستید وظایف و فعالیت‌های خود را به طور کامل انجام دهید، آن وقت نیاز به کمک یک فرد دیگر دارید و باید به روانشناس مراجعه کنید.

    ترس از مرگ نباید شما را از زندگی غافل کند. اگر ترس از مردن، زندگی شما را مختل کرده و نمی‌توانید وظایف خود را به خوبی انجام دهید، احتمالا دچار وسواس فکری شده اید و باید برای درمان فوبیا به مشاوره کنترل استرس مراجعه نمایید.

     

    ترس از مرگ

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    صبا دهقانپور

    خوشحالی محصول یه زندگی هدفداره، هدف رو از زندگی‌ بگیری، خوشبختی هم ازش گرفته میشه.

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    همچنین ببینید
    بستن
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x