وبلاگ

تفاوت بین ارتعاش و نوسان

ارتعاش و نوسان چه تفاوت هایی باهم دارند؟

  • تفاوت بین ارتعاش و نوسان

    ارتعاش عبارت است از تکان دادن جسم حول یک موقعیت متوسط ​​که می تواند خطی، دایره ای، دوره ای یا غیر تناوبی باشد.

    در حالی که نوسان تعریف فیزیکی حرکت ارتعاشی است که در فیزیک مورد مطالعه قرار گرفته است. این بیشتر یک مفهوم است و می‌توان از آن برای اشاره به هر چیزی که ظاهراً تکراری یا دوره‌ای است استفاده کرد.

    تفاوت اساسی بین ارتعاش و نوسان در این است که نوسان یک تصور فیزیکی است، ارتعاشات، یعنی حرکت تناوبی. ارتعاشات آن چیزی است که با حواس احساس می شود ولی ارتعاش همان چیزی است که مشاهده می شود.

    وقتی یک ذره با یک حرکت تکراری ثابت ارتعاش می‌کند، گفته می‌شود که نوسان می‌کند. ارتعاشات می‌توانند ثابت یا ناپایدار باشند. نوسان به عنوان یک مفهوم با حرکت هارمونیک ساده (SHM) سر و کار دارد حرکتی که در آن یک نیروی بازگرداننده عمل می کند تا جسمی را در وضعیت تعادل قرار دهد و در واقع حرکت هارمونیک را تا زمانی که بدن در موقعیت تعادل قرار بگیرد، زنده نگه می دارد.

    ارتعاشات با قرار دادن یک جسم در سیستمی به وجود می آیند که به طور طبیعی از حرکت هارمونیک ساده پیروی می کند. به عنوان مثال، یک سیم گیتار می لرزد و نوسانات را انجام می دهد زیرا در یک کشش خاص برای تولید نت تنظیم شده است. ارتعاشات در سیستم های فیزیکی، بسته به محیط مادی، دو نوع موج یعنی امواج عرضی و امواج طولی تولید می کنند.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    یکی دیگر از تفاوت‌های بین ارتعاشات و نوسانات این است که ارتعاشات را می‌توان دید یا حس کرد، اما نمی‌توان آنها را با مفهوم نوسان مطالعه کرد.

    این مطلب را هم ببینید  ایا میدانید مردان و زنان از نظر روانشناسی با هم متفاوت هستند؟

    نوسان مفهومی است که ارتعاشات را در زبان ریاضیات توصیف می کند. وقتی قرار است انرژی ذرات یا اجسام در حال ارتعاش محاسبه شود، معادلات ریاضی نوسان در خدمت هدف هستند.

    بنابراین، ارتعاش فقط یک ایده یا ادراک از نوع حرکت آن است در حالی که نوسان تفسیر فیزیکی و ریاضی ارتعاشات به منظور مطالعه آنها است.

    بسیاری اوقات، ارتعاشات و نوسانات اغلب به جای یکدیگر برای نشان دادن یک چیز استفاده می شوند، اما توجه داشته باشید که وقتی از ارتعاشات صحبت می کنیم، ممکن است درباره منبع ارتعاشات صحبت نکنیم.

    وقتی از نوسانات صحبت می کنیم، در مورد منشاء و مکانیک ارتعاشات مربوطه صحبت می کنیم.

    این تفاوت بین ارتعاشات و نوسانات به ویژه هنگامی که با پیامدهای مکانیکی آنها سروکار داریم یا مشاهده می کنیم، آشکار می شود.

    از نظر ریاضی، امواج تولید شده توسط ارتعاشات به صورت امواج سینوسی و کسینوس بررسی می‌شوند. به عنوان مثال، وقتی می گوییم یک قطعه موتور در حال ارتعاش است، به حرکات ناپایدار و لرزان ناخواسته قطعه اشاره دارد، در حالی که وقتی می گوییم پیستون موتور در حال نوسان است، به حرکت تکراری کنترل شده تر و متعادل تری اشاره دارد که الگوی آن را می توان به صورت ریاضی توصیف کرد.

    مقایسه بین ارتعاش و نوسان:

     

    تفاوت بین ارتعاشات و نوسانات نوسان لرزش
    چیست؟ نوسان به جابجایی بدن در حرکت اشاره دارد ارتعاش حرکتی است که به دلیل نوسانات در بدن ایجاد می شود
    آنها را کجا می‌بینیم؟ نوسان‌ها در سیستم‌های فیزیکی و بیولوژیکی رخ می‌دهند و ممکن است در چیزهای غیر مادی نیز به آن اشاره شود ارتعاشات فقط با سیستم های مکانیکی مرتبط هستند
    برنامه های کاربردی آنها
    نوسان جسم برای مطالعه ماهیت حرکت و محاسبات سطوح مختلف انرژی در طول حرکت استفاده می شود ارتعاشات به حرکات لرزان ساده بدن اشاره دارد
    آنها چگونه آشکار می شوند؟ نوسان مربوط به یک جسم منفرد است که از حرکت هارمونیک ساده پیروی می کند ارتعاش به نوسان جمعی ذرات سازنده ماده اشاره دارد
    این مطلب را هم ببینید  بیش فعالی یا نقص توجه (ADHD)

     

    انجام تست عشق و ازدواج
    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    مهسا پیرمحمدی

    بِه رویاهای خود باور داشته باشید، آنها به دلیلی به شما داده شدند 👌💎

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    همچنین ببینید
    بستن
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x