وبلاگ

تفاوت بین علت و دلیل

علت و دلیل چه تفاوتی باهم دارند؟

  • تفاوت بین علت و دلیل

    تفاوت اصلی: تفاوت اصلی بین علت و دلیل در این واقعیت است که علت چیزی است که مستقیماً به چیزی منتهی می شود. اساساً یک رابطه علت و معلولی است. با این حال، دلیل، استدلال یا توضیحی است برای اینکه چرا اتفاقی افتاده است.

    به نظر می رسد که علت و دلیل باید قابل تعویض باشند. آنها هر دو به منجر به چیزی اشاره می کنند. ایده این است که باعث چیزی شود یا دلیل چیزی باشد. کاملا گیج کننده است که آیا آنها یکسان نیستند؟

    می توان آن را این گونه توجیه کرد، که در اصل آنها یک چیز هستند. با این حال، از نظر عملی، تفاوت های ظریفی در نحوه استفاده از آنها وجود دارد که در برخی موارد می تواند بسیار مهم باشد.

    اساساً علت و دلیل به هم مرتبط هستند، به همین دلیل به نظر می رسد که آنها قابل تعویض هستند، اما اینطور نیست. آنها از نظر کاربرد کاملاً مشابه هستند و هر دو به رابطه بین دو چیز اشاره دارند، در حالت ایده آل، زمانی که یکی به دیگری منجر شود.

    با این حال، باید توجه داشت که آنها متفاوت استفاده می شوند و تفاوت های ظریف دارند، به همین دلیل است که هر دو کلمه وجود دارند.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    بر اساس فرهنگ کمبریج، علت «دلیل رخ دادن چیزی، به ویژه چیزی بد» است، در حالی که دلیل «علت یک رویداد یا موقعیت یا چیزی است که بهانه یا توضیحی ارائه می‌کند».

    خوب فرقش چیست؟ آنها هر دو اصطلاحات دیگری را در تعاریف خود دارند. آیا این بدان معنی است که آنها در واقع یک چیز هستند؟ خیر

    این مطلب را هم ببینید  کاریزما چیست ؟اصول کاریزماتیک بودن

    تفاوت اصلی بین علت و دلیل در این واقعیت است که علت چیزی است که مستقیماً به چیزی منتهی می شود. اساساً یک رابطه علت و معلولی است. با این حال، دلیل، استدلال یا توضیحی است برای اینکه چرا اتفاقی افتاده است.

    علت اساساً چیزی است که به چیزی منجر می شود، در حالی که دلیل این است که چرا چیزی اتفاق می افتد.

    اساساً، عقل سعی می‌کند علت وقوع چیزی را توضیح یا توجیه کند. ممکن است مستقیماً به چیزی منتهی شود یا نباشد، اما می‌تواند انگیزه اصلی علت وقوع آن باشد. علت، مبنای مستقیم چیزی است که اتفاق می افتد. مستقیماً منجر به وقوع آن می شود. ممکن است توضیح دهد که چرا اتفاقی افتاده یا نه.

    بیایید به یک مثال نگاه کنیم:

    آتش سوزی باعث آسیب شدید به ساختمان شد. (نشان می دهد که خسارت وارده به ساختمان به دلیل آتش سوزی بوده است.)

    علت آتش سوزی کمبود برق بوده است. (این توضیح می دهد که چرا آتش سوزی رخ داده است. حال باید توجه داشت که این مصادیق را می توان متفاوت نوشت.)

    علت خسارت ساختمان آتش سوزی بوده است. (خیلی پر حرف مثال اول طبیعی تر است، زیرا یک رابطه علی مستقیم است، یعنی علت و معلول.)

    کمبود برق باعث آتش سوزی شد. (این به هر صورت کار می کند. اما این جمله به احتمال زیاد پاسخی به این سوال است که “چه چیزی باعث آتش سوزی شده است؟” و کمتر احتمال دارد که آنطور که هست گفته شود.)

    انجام تست عشق و ازدواج

    بنابراین، مواردی وجود دارد که می توان آنها را به جای یکدیگر مورد استفاده قرار داد. با این حال، باید توجه داشت که این امر همیشه ممکن نیست و حتی در مواردی که چنین است، همانطور که در بالا ذکر شد، معنای جمله تغییر می کند.

    این مطلب را هم ببینید  ۱۰ دروغ رایجی که والدین هرگز نباید به کودکان خود بگویند

    دلیل دیگر بین علت و دلیل این است که علت اسم و فعل است در حالی که دلیل فقط اسم است. این بر نحوه استفاده از آنها در یک جمله تأثیر می گذارد، و دوباره نشان می دهد که علت، نتیجه مستقیم است، در حالی که دلیل یک توضیح است.

    علت یک فعل است به این معنی که یک کلمه فعل است و افعال منجر به واکنش هایی می شود که نشان دهنده رابطه علی یعنی علت و معلول است.

    مقایسه بین علت و دلیل:

     

    علت دلیل
    تعریف (لغت نامه کمبریج) دلیل اینکه چرا چیزی، به خصوص اتفاق بد، رخ می دهد

    دلیلی برای احساس چیزی یا رفتاری خاص

    علت یک رویداد یا موقعیت یا چیزی که بهانه یا توضیحی ارائه می دهد
    توضیحات چه چیزی باعث ایجاد چیزی می شود چرا اتفاقی افتاد
    نوع گفتار اسم، فعل اسم
    اثر اثر مستقیم اثر غیرمستقیم
    رابطه مستقیماً منجر به اتفاقی شوید توضیح یا استدلالی که چرا اتفاقی افتاده است

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    صبا دهقانپور

    خوشحالی محصول یه زندگی هدفداره، هدف رو از زندگی‌ بگیری، خوشبختی هم ازش گرفته میشه.

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    همچنین ببینید
    بستن
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x