مشاوره با خانواده معتادین برای ترک اعتیاد

مشاوره ترک اعتیاد به افراد کمک می‌کند تا با پشت سر گذاشتن وابستگی‌های مخرب، به زندگی سالم و موفقیت‌آمیزی دست یابند در ادامه با من همراه شو.

  • مشاوره با خانواده معتادین

    بر اساس آمار سازمان مبارزه با مواد مخدر، میلیون‌ها نفر با سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد به آنها روبه‌رو هستند و تقریباً همه این افراد خانواده و دوستان خود را در روند ترک و بهبود نهایی درگیر می‌کنند. خانواده‌ها نقش بسیار مهمی در این فرآیند دارند. بنابراین، بسیار مهم است که همسران، خواهران و برادران، والدین، فرزندان، دوستان و دیگران با نحوه کمک به فرد مبتلا به اعتیاد آشنا شوند.

    اگر یکی از عزیزان شما با اعتیاد مبتلا است و بهبودی او برای شما اهمیت دارد، ممکن است سوالات زیادی در ذهن شما مطرح شود، از جمله:

    تا جای ممکن در مورد اعتیاد اطلاعات کسب کنید

    اعتیاد ممکن است برای هر فردی رخ دهد، حتی در جوامعی که پر از افراد دوست‌داشتنی هستند. زمانی که یک فرد به اعتیاد گرفتار می‌شود، خانواده و دوستانش نیز مستقیماً تحت تأثیر قرار می‌گیرند. بنابراین، به جز فراهم کردن امکانات لازم برای شرکت در برنامه‌های درمانی، اطلاعات صحیح و درستی از اعتیاد برای اعضای خانواده و دوستان مهم است و آن‌ها باید به سلامت روحی و روانی خود هم اهمیت دهند. این به آن‌ها کمک می‌کند تا عشق و حمایت لازم را برای بهبودی فرد مبتلا به اعتیاد فراهم کنند.

    اطلاعات بیشتری در مورد اعتیاد کسب کنید، و با ارائه آموزش‌های لازم، اعضای خانواده نمی‌توانند یکدیگر را سرزنش کنند یا تقصیر بیفتانند. به جای اینکه باور کنید که اعتیاد ناشی از ضعف، بی‌ثباتی یا نقصی است، درک کنید که واقعیتاً اعتیاد از تغییرات در مغز ناشی می‌شود. این درک به شما کمک می‌کند تا احساسات منفی مانند عصبانیت و کینه را کنار بگذارید.

    منابع آنلاین زیادی وجود دارد که به خانواده‌ها در شناخت اعتیاد کمک می‌کند. همچنین، بسیاری از کتابفروشی‌ها مجموعه‌های گسترده‌ای از کتاب‌های مرتبط با شیمی اعتیاد و علم درمان اعتیاد ارائه می‌دهند. علاوه بر این، تیم‌های تحقیقاتی در حال انجام مطالعات عمیق در مورد مواد مخدر هستند و از این دانش برای توسعه روش‌های درمانی جدید استفاده می‌کنند که ممکن است در درمان یا پیشگیری از اعتیاد موثر باشند.

    این نوع دانش نور امیدی در دل خانواده‌ها ایجاد می‌کند. با پیشرفت علم، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت و امیدوار خواهید بود که روزی بتوانید اعتیاد را درمان و برطرف کنید

    برقراری ارتباط با همسالان می‌تواند بسیار مفید باشد. زندگی با فردی که مبتلا به اعتیاد است و حمایت از او همیشه آسان نیست.

    برقراری ارتباط سالم با همسالان

    همانطور که تحقیقات نشان می‌دهد، اعتیاد در بستگان نزدیک می‌تواند یک منبع استرس زا در زندگی تبدیل شود و باعث اختلال در ارتباطات خانوادگی بشود. بسیاری از اعضای خانواده به دلیل درگیری مداوم با مشکلات فرد مبتلا به اعتیاد، احساساتی از جمله اضطراب، ناراحتی و ناامیدی را تجربه می‌کنند.

     

     

    ارتباط با همسالان می‌تواند به خانواده‌ها کمک کند تا از این مشکلات غلبه کنند، به شرطی که از برنامه‌های معتبر و قابل اعتماد استفاده کنند. این برنامه‌ها برای کمک به خانواده‌های افراد مبتلا به اعتیاد طراحی شده‌اند و فضایی امن و بدون انتقاد فراهم می‌کنند تا اعضای خانواده بتوانند در مورد مشکلاتی که با اعتیاد عزیزانشان مواجه هستند، آموزش ببینند، بحث کنند و راه‌های مقابله را یاد بگیرند.

    شرکت در جلسات خانواده درمانی

    اشخاص به دلایل مختلف در این جلسات شرکت می‌کنند، اما بر اساس یک نظرسنجی، بسیاری از شرکت‌کنندگان به امید بهبودی و کاهش مشکلاتی مانند استرس، اضطراب و بهبود سلامت روانی شرکت می‌کنند. این جلسات می‌توانند به خانواده‌ها کمک کنند تا نحوه مدیریت مشکلات با فرد مبتلا به اعتیاد را یاد بگیرند و از طریق ارتباط صادقانه، به همدیگر حمایت کنند.

    شرکت در جلسات خانواده درمانی نیز می‌تواند بسیار موثر باشد. این جلسات با ایجاد فرصتی برای احساس شنیده شدن توسط همه اعضای خانواده، به برطرف کردن بی‌اعتمادی و سرزنش کمک می‌کنند. خانواده‌هایی که قبلاً به عنوان عصبانی و ناسازگار شناخته می‌شدند، می‌توانند از طریق این جلسات به گروه‌های صمیمی تبدیل شوند که با همدیگر در راستای پشتیبانی و کمک به یکدیگر پیش می‌روند.

    به علاوه، حضور در جلسات خانواده درمانی به والدین، همسران، خواهران و برادران افراد مبتلا به اعتیاد این امکان را می‌دهد که با یکدیگر در مورد مشکلاتشان صحبت کنند و به روش‌های موثری برای مدیریت این مشکلات دست یابند. این جلسات همچنین به خانواده‌ها اطلاعات لازم را درباره راه‌های کاهش استرس، بهبود ارتباطات و افزایش کیفیت زندگی آموزش می‌دهند.

    وعده‌های غذایی را آماده کنید و آنها را به همراه خانواده مصرف کنید

    در جهان پرمشغله و مدرن امروز، خوردن غذا به صورت جداگانه بسیار رایج است. یکی از اعضای زندگی همسران در یکی از رستوران‌های سریع‌التهیه، برای نمونه، همبرگر می‌خورد، در حالی که فرد دیگری به عنوان ناهار، مقداری سالاد در محل کار می‌خورد و بچه‌ها نیز به غذاهای آماده در فریزر دست پیدا کرده، آنها را گرم می‌کنند و می‌خورند.

    خوردن همراه یک وعده غذایی با خانواده، فرصتی است که تمام اعضای خانواده بتوانند در پایان یک روز پر استرس و ناراحت‌کننده، دوباره گرد هم جمع شده و مشکلات خود را فراموش کنند. هر وعده غذایی که در کنار هم مصرف می‌شود، به تقویت ارتباطات خانوادگی کمک می‌کند و مراسم غذاخوردن مشترک، حس همبستگی و اتحاد را بین افراد تقویت می‌کند.

    فعالیت‌ها نباید همراه با سفره‌خوری متوقف شوند. گذراندن زمان بیشتری برای صرف غذا با هم یا بعد از آن جمع‌کردن سفره، مزایای بیشتری را به همراه خواهد داشت. حتی صرف یک وعده غذایی در هفته به همراه خانواده، تأثیرات مهمی خواهد داشت.

    مدیریت انتظارات

    زمانی که یک فرد به درمان اعتیادش شروع می‌کند و خانواده او را همراهی می‌کند، امید بهبودی در دل تمامی اعضای خانواده به وجود می‌آید. پس از مدتی، مسئله اعتیاد قابل مداخله می‌شود و بهبودی قابل مشاهده خواهد بود. اما ممکن است مدتی طول بکشد تا الگوهای رفتاری مرتبط با اعتیاد تغییر کنند. فرد ممکن است به عادت‌های قبلی خود ادامه دهد یا از کندی در بهبودی ناامید شود. در این دوران، نباید فراموش کرد که عود به عنوان یک قسمت از فرایند بهبودی در نظر گرفته می‌شود. اعتیاد برای بسیاری یک بیماری مزمن است و همراهی خانواده می‌تواند در این مسیر کمک کننده باشد.

    همچنین مهم است که انتظارات خود و افراد دیگر را مدیریت کنید. برای بهبود روابط، زمان و تلاش لازم است. خانواده‌هایی که در مراحل اولیه بهبودی هستند، ممکن است اشتباهاتی داشته باشند که با انتظارات آنها همخوانی ندارد، اما با این حال می‌توانند از زمانی که با هم سپری می‌کنند لذت ببرند و به یکدیگر حمایت کنند. حتی اگر همه چیز به دنبال آرزوها و انتظارات پیش نرفت، همکاری در راستای داشتن یک زندگی بدون اعتیاد، ارزش زیادی دارد.

    همچنین شما میتوانید از مشاوران رابینیا به صورت آنلاین وقت رزرو نمایید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    خروج از نسخه موبایل