مشاوره توسعه فردی و برنامه‌ریزی شخصی

مشاوره توسعه فردی و برنامه‌ریزی شخصی می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین نسخه‌ی خود را کشف کرده و مسیری موفق‌تر در زندگی انتخاب کنید در ادامه با من همراه شو.

  • توسعه فردی چیست؟

    احتمالاً تا کنون برای شما سوال پیش آمده که توسعه فردی به چه معناست؟ برای درک بهتر، بهتر است که بدانید که اگر بخواهیم تاریخچه این مفهوم را بازگو کنیم، باید به هزاران سال پیش و دوران ارسطو بازگردیم! ارسطو در اخلاق نیکوماخوسی خود به توسعه فردی اشاره می‌کند که در آن، شعور و خرد مرکزیت دارند و اجرای آن منجر به شادمانی و خوشبختی می‌شود.

    جالب است بدانید که قرن‌ها پس از ارسطو، یک روانشناس آمریکایی به نام مازلو سلسله مراتبی از نیازها را بیان کرد و خوشبختی را در بالاترین سطح این سلسله قرار داد. این روانشناس آمریکایی خودشکوفایی را به این شکل تعریف کرده است: “تغییر به سمت شخصیتی که فرد باید به آن تبدیل شود و تبدیل شدن به آن چیزی که فرد توانایی دارد تبدیل شود.”

    به عبارت دیگر، احساس نیاز برای بهترین شدن و تلاش برای دستیابی به پتانسیل کامل خود، بخشی اساسی از مسیری است که برای شکوفایی و دستیابی به پتانسیل‌های خود باید طی کنیم. به یاد داشته باشید که توسعه فردی یک فرایند پیوسته است که هرگز به اتمام نمی‌رسد.

    جالب است بدانید که این فرآیند در ابتدای زندگی توسط والدین، سپس معلمان و مربیان شکل می‌گیرد. حالا با ورود به دوران بزرگسالی، به دلیل افزایش خودآگاهی، می‌توانیم با فعالیت‌های فعال‌تر، با قدم‌های صحیح و درست، به توسعه خود بپردازیم.

    اهداف توسعه فردی چیست؟

    با توجه به اطلاعاتی که تا به حال ارائه شد، می‌دانیم که توسعه فردی چیست و کدام حوزه‌ها باید در برنامه‌های توسعه فردی خود مد نظر قرار دهیم. حالا زمان آن رسیده که گام بعدی را برداریم و آن هم تعیین اهداف موردنظر در برنامه توسعه فردی است!

    می‌توانیم با یک مثال این موضوع را توضیح دهیم. فرض کنید انسان مثل یک گوشی هوشمند است که از دو قسمت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تشکیل شده است. در این تفسیر، بدن ما بخش سخت‌افزاری گوشی هوشمند خواهد بود و سیستم عامل نرم‌افزاری وظایفی از قبیل برنامه‌ریزی تنفس و خواب را انجام می‌دهد. حال هر چند وقت یک‌بار، یک سیستم عامل جدید عرضه می‌شود که باعث بهبود سرعت و قابلیت‌های جدید گوشی می‌شود.

    توسعه فردی دقیقاً از همین منطق پیروی می‌کند. اهداف توسعه فردی به‌عنوان به‌روزرسانی‌هایی بر روی سیستم عامل ما اعمال می‌شوند. ما توانایی به‌روزرسانی خود را با مطالعه، یادگیری، و تلاش برای بهتر شدن داریم. گاهی هم با به‌روزرسانی‌های جدید، قابلیت‌ها بهبود می‌یابد و ظرفیت مغز برای پردازش بهتر می‌شود.

    این ظرفیت به معنای میزان انرژی و تمرکز است که باید برای انجام کارها صرف کنیم. به عنوان مثال، هر زمانی که کمپانی اپل تصمیم می‌گیرد نسخه جدیدی از iOS را منتشر کند، این باعث آغاز یک فرایند ذهنی بزرگ می‌شود و این کمپانی بر روی تمامی ویژگی‌های جدیدی که قرار است در نسخه جدید معرفی شوند، تمرکز می‌کند.

    حالا این ویژگی‌های جدید، همان اهداف توسعه فردی ما هستند که در مراحل بعدی به انجام می‌رسند، وظایف مشخص می‌شوند و ضرب‌الاجل‌ها و محدودیت‌ها مشخص می‌گردند. این همان برنامه‌ریزی برای توسعه فردی است. پس به یاد داشته باشید که نخستین گام در برنامه‌ریزی برای توسعه فردی، تعیین هدف می‌باشد.

    چگونه یک برنامه توسعه فردی بنویسیم؟

    همانطور که آنتوان دو سنت اگزوپری می‌فرمایند: “هدف بدون برنامه‌ریزی، آرزویی بیش نخواهد بود.” در مراحل تعیین هدف، بیان کردیم که باید از قلم و کاغذ استفاده کنید، اما در این مرحله شما می‌توانید از هر مدیومی که دوست دارید استفاده کنید. به عنوان مثال، یکی از فرمت‌های مناسب برای این کار، استفاده از گوگل شیت است.

    برای نوشتن برنامه توسعه فردی، زمان مشخصی را تعیین کنید. بهتر است یک زمان مشخص از هفته را برای کار بر روی اهداف توسعه فردی خود تعیین کنید و به آن اختصاص دهید. روش اجرای اهدافی که در مراحل قبلی تعیین کرده‌اید را به تقویم خود وارد کنید و برای آن‌ها هشدار تنظیم کنید.

     

     

    به عنوان مثال، اگر هدف توسعه فردی شما این است که با پیاده‌روی نیم ساعته در طول روز، وزن خود را کاهش دهید، می‌توانید یک هشدار یادآوری در تقویم گوشی هوشمند خود تنظیم کنید. این هشدار می‌تواند نیم ساعت قبل از زمان صرف نهار باشد تا به شما یادآوری کند که زمان پیاده‌روی است. همچنین، اگر هدف شما افزایش فروش محصولات با مشاوره فروش است، این هم می‌تواند در تقویم شما ثبت شود.

    اینگونه با تنظیم اهداف و زمان‌بندی مناسب، می‌توانید به راحتی برنامه توسعه فردی خود را بنویسید و به دستیابی به آنها بپردازید.

    گام‌های ضروری برای تعیین هدف

    گام‌های ضروری برای تعیین هدف به شرح زیر است:

    از خودتان بپرسید: چرا؟

    احتمالاً در ذهن شما اهداف زیادی وجود دارد. به عنوان مثال، شاید بخواهید در حرفه‌تان پیشرفت کنید، برای تعطیلات صرفه‌جویی کنید و به یک مقصد دلخواه سفر کنید، یا حتی به مرتبه بالاتری در شغل خود ارتقا پیدا کنید. یک جمله مشهور می‌گوید: مهم نیست چه کاری می‌کنید، مهم این است که چرا این کار را انجام می‌دهید!

    بنابراین، اولین قدم این است که برای سوال «چرا» به دنبال پاسخی قابل قبول باشید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید رژیمی را دنبال کنید، باید ابتدا به این پرسش پاسخ دهید که چرا می‌خواهید این کار را انجام دهید؟ آیا برای بهبود خودتان هست؟

    آیا به کاهش وزن نیاز دارید؟ آیا می‌خواهید بیشتر انرژی برای کار خود داشته باشید؟ باید به یاد داشته باشید که مهمترین مرحله، یافتن دلیلی برای هدف است. اگر بتوانید به این سوال پاسخ دهید، احتمالاً به آن پایبند خواهید ماند و تعیین هدف برایتان آسان‌تر خواهد بود.

    از خودتان بپرسید: چه اقداماتی باید انجام داد؟

    بهتر است از روش SMART برای تعیین هدف خود استفاده کنید. این روش به شما کمک می‌کند تا هدف خود را به شکل مشخص و قابل دستیابی تبیین کنید و آن را بر روی کاغذی سفید بنویسید تا برای مراحل بعدی آماده شوید. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید در سه ماه آینده وزن خود را شش کیلوگرم کاهش دهید.

    از خودتان بپرسید: چگونه؟

    همانطور که می‌گوید، برای هر کاری هزار روش وجود دارد. اما برای انتخاب روش مناسب برای رسیدن به هدف، می‌توانید از قانون 80/20 استفاده کنید و روشی را انتخاب کنید که بیشترین بازدهی را برای شما دارد. مثلاً برای کاهش وزن ممکن است نیاز باشد به رژیم غذایی سالم، تمرینات ورزشی منظم، و مدیریت استرس و خواب کافی توجه کنید.

    برای خود چالش‌هایی بیافرینید

    در مرحله تعیین هدف، بهتر است اهداف واقع‌بینانه برای خود تعیین کنید و در عین حفظ واقع‌گرایی، به چالش‌هایی متناسب با خودتان بپردازید تا رشد کنید و به نسخه بهتری از خودتان برسید.

    چگونه می‌توان مهارت‌های توسعه فردی را توسعه داد؟

    توسعه فردی و بهبود شخصیتی خود بپردازید و زندگی بهتری را برای خود ایجاد کنید. اما برای دستیابی به این اهداف، می‌بایست به مراحل مختلفی پیش بروید:

    تعیین مهارت‌های مورد نیاز

    بررسی کنید که در حال حاضر چه مهارت‌هایی را دارید و چه مهارت‌هایی را باید توسعه دهید. سپس از منابع مختلف مانند کتابخانه، دوره‌های آموزشی و مشاوره‌های توسعه فردی استفاده کنید تا این مهارت‌ها را بهبود بخشید.

    تقویت تاب‌آوری و انعطاف‌پذیری

    برای رشد در مسیر توسعه فردی، لازم است که با تغییرات و مواجهه با چالش‌ها مواجه شوید. تقویت تاب‌آوری و انعطاف‌پذیری به شما کمک می‌کند تا در مواقع دشوار بهترین واکنش را نشان دهید و از این تجربیات برای رشد شخصیتی خود استفاده کنید.

    برنامه‌ریزی جهت رسیدن به اهداف

    برای دستیابی به اهداف توسعه فردی، باید برنامه‌های مشخصی داشته باشید. این برنامه‌ها باید قابل اجرا، محقق‌پذیر و دارای مهلت‌های زمانی مشخص باشند تا به شما کمک کنند مسیری مشخص برای رسیدن به اهدافتان را طی کنید.

    مراقبت و پیگیری از تغییرات

    در مسیر توسعه فردی، ممکن است با تغییرات و نوسانات مواجه شوید. بهتر است که مراقبت کافی از خود داشته باشید و به طور مداوم پیگیری از تغییرات خود و مسیرتان باشید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن پیش بروید.

    ارزش‌های شخصی و ارتباط با آن‌ها

    شناختن ارزش‌های شخصی خود و ارتباط صحیح با آن‌ها اساس مهمی برای توسعه فردی است. بررسی کنید که ارزش‌هایی که برایتان مهم هستند چیستند و چگونه می‌توانید آن‌ها را در زندگی خود اعمال کنید.

    یادگیری مهارت‌های جدید

    همیشه به دنبال یادگیری مهارت‌های جدید باشید. این مهارت‌ها می‌توانند شامل یادگیری زبان جدید، مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های فنی و … باشند که به شما کمک می‌کنند در مسیر توسعه فردی خود پیشرفت کنید و به اهدافتان برسید.

    با رعایت این مراحل و تلاش مداوم، می‌توانید به توسعه فردی خود بپردازید و به رشد شخصیتی خود برسید.

    نکات و راهکارهایی که به موفقیت در رشد و توسعه فردی کمک می‌کنند

    مهم است که بدانید برخی از نکات و راهکارهایی وجود دارند که به موفقیت در رشد و توسعه فردی کمک می‌کنند. از جمله این نکات و راهکارها می‌توان به مواردی از جمله: مطالعه کتاب، گوش دادن به کتاب‌های صوتی به ویژه در زمان‌های خاص مانند: قبل از خواب، مسافرت و یا طبیعت‌گردی، هنگام رانندگی و… (استفاده حداکثری از زمان‌های خالی)، شرکت و حضور در کلاس‌ها و دوره‌های حوزه رشد و توسعه فردی، کار کردن روی متافیزیک و ارتقای آن،

    تعیین اهداف بزرگ و دست‌یافتنی و اولویت‌بندی آن‌ها، اجتماعی بودن و برقراری ارتباط با دیگران، قرارگرفتن و قراردادن خود در محیط‌هایی که در آن افراد پرانرژی و مثبت و موفق حضور دارند، به موقع خوابیدن و استراحت کردن و تفریح رفتن، سحرخیز بودن، شاد بودن، هر روز یک چیز جدید یادگرفتن، کنارگذاشتن ترس و کار کردن بر روی باورهای سازنده و افزایش اعتماد به نفس، تهیه و پی‌ریزی یک برنامه منسجم و واقع‌بینانه و انعطاف‌پذیر و عملیاتی برای طی کردن مسیر رشد یا توسعه فردی، پشتکار و تلاش زیاد (ناامیدی ممنوع)، متعهد بودن به اقدام کردن و خیلی از موارد دیگر اشاره کرد.

    همچنین شما میتوانید از مشاوران رابینیا به صورت آنلاین وقت رزرو نمایید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    خروج از نسخه موبایل