اختلالات شخصیت

مکانیسم دفاعی گسستگی

تفکیک افکار و فعالیت‌های آسیب‌زا از سطح هشیار و گریز روانی از شرایط ناخوشایند به کمک جدا کردن خود از واقعیت ممکن است تغییر عمده و موقتی در شخصیت و یا هویت ایجاد کند.

  • مکانیسم دفاعی گسستگی

    در مقاله مکانیسم های دفاعی درمورد تعریف و کاربرد کلی این مکانیسم ها توضیح داده شد و تعدادی از مکانیسم های دفاعی نیز معرفی شدند.

    اما پرسشی که متن حاضر درصدد پاسخگویی به آن است این است که وقتی که افراد در اثر رویدادهایی مثل سوء استفاده جنسی، جسمی، عاطفی، غفلت و نادیده گیری در سال های کودکی، تصادفات رانندگی، جنگ، بلایای طبیعی و … دچار آسیب می شوند چه مکانیسم دفاعی به کمک آن ها می آید تا آن رویداد را برایشان کمتر اضطراب آور و درنتیجه قابل تحمل کند؟

    مکانیسم دفاعی تجزیه یا گسستگی (dissociation) همان راهبردی است که در چنین موقعیت هایی فعال می شود و به کمک فرد می آید.

    مکانیسم دفاعی گسستگی چیست؟

    یک فرد سالم و نرمال، تصور یکپارچه ای از بخش های مختلف خود دارد؛ به این معنی که خود را یک موجود واحد متشکل از افکار، احساسات و رفتارهای مختلف می داند.

    ولی در مکانیسم دفاعی تجزیه یا گسستگی ذهن، فرد خودش را به صورت تکه هایی جدا و گسسته از هم می داند و نمی تواند کل بخش های شخصیتش را در ارتباط با هم و به صورت یکپارچه ببیند.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    در نتیجه در اثر روبرو شدن با یک اضطراب شدید، هویت یکپارچه اش به بخش های مختلفی تقسیم می شود. به این صورت که بخش های آسیب زا مثل هیجانات، رفتارها و افکار آسیب زا ، به دلیل قابل تحمل نبودن، از حیطه آگاهی فرد خارج می شوند و به ناخودآگاه او، منتقل می شوند و بخش های کمتر آسیب زا در حیطه آگاهی فرد باقی می مانند.

    این مطلب را هم ببینید  مکانیسم دفاعی عقلانی سازی

    آیا وجود مکانیسم دفاعی گسستگی در افراد، سازگارانه است؟

    مکانیسم دفاعی گسستگی یا تجزیه یکی از راهبردهای مقابله ذهن با استرس های بسیار شدید مثلا در طول رویدادهای آسیب زا یا تروماتیک است.

    پس همه افراد معمولا در طول زندگی خود از این مکانیسم، اما به شکل های مختلف استفاده کرده اند. اما یکی از مواردی که سازگارانه بودن یا نبودن آن را توجیه می کند، طول مدت این دوره هاست.

    این تجارب گسستگی ذهن می توانند نسبتا کوتاه مدت (چند ساعت یا چند روز) باشند و برای مقابله موثر فرد با موقعیت آسیب زا مناسب باشند و یا خیلی بلندمدت تر (هفته ها یا ماه ها) باشند و فرد را درگیر کنند به گونه ای که مانع روبرو شدن هیجانی فرد با آن اتفاق و درنتیجه مانع پذیرش آن رویداد می شوند و گاهی با تغییر در هویت و شخصیت یکپارچه فرد، واقعیت سنجی او را دچار مشکل می کنند.

    مثال نمود درونی مکانیسم دفاعی گسستگی

    مکانیسم دفاعی گسستگی همیشه هم مخرب نیست، بلکه می تواند در افراد سالم نیز اتفاق بیفتد.

    • وقتی که کاملا در یک فیلم یا کتاب غرق می شوید و از مسائل دیگر، غافل می شوید.
    • وقتی که در حال رانندگی در یک آزاد راه هستید ممکن است راه خروج خود را گم کنید.
    • وقتی که به خودتان می آیید که در حال راه رفتن در اتاق هستید اما یادتان رفته که در آن جا به دنبال چه چیزی بودید.

    همه این ها مثال هایی از مکانیسم دفاعی تجزیه هستند به گونه ای که در هریک از این حالات، ارتباط یک قسمت از ذهنتان با سایر قسمت ها به صورت موقتی قطع شده است. در مثال آخر رابطه حافظه تان با سایر بخش های ذهنتان از جمله رفتارتان به طور موقت، قطع شده است.

    این مطلب را هم ببینید  چگونه یک فرد آب زیرکاه را بشناسیم؟

    مثال هایی از نمود بیرونی مکانیسم دفاعی گسستگی

    مکانیسم دفاعی تجزیه باعث می شود که فرد نتواند حس هیجانی سالمی درمورد خودش و دنیای اطرافش داشته باشد.

    • ممکن است فرد احساس کند که بدنش مال خودش نیست و از بیرون و به عنوان شخص سوم، نظاره گر بدن و اعمال خودش است (مسخ شخصیت).
    • احساس کند که دنیای اطرافش عجیب است و واقعی نیست (مسخ واقعیت).
    • درمواردی نیز ممکن است آن رویداد را فراموش کند و یا با خلق شخصیت های جدید به مقابله با آن رویدادها بپردازد.

    موارد و علل فعال شدن این مکانیسم

    مکانیسم دفاعی گسستگی در بسیاری از افراد، پاسخی به یک رویداد آسیب زا (رویداد یکباره یا ادامه دار) و سوء استفاده است که برای فرد، قابل کنترل نبوده است.

    1. به طور مثال، فردی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته ممکن است به دلیل قابل تحمل نبودن این رویداد، آن را از حافظه هشیار خود پاک کند.

    2. بعضی افراد تجزیه را به عنوان روشی برای تمرکز بر یک فعالیت یا به عنوان بخشی از آداب مذهبی یا فرهنگی به کار می برند. به طور مثال مرتاض ها برای تمرکز بر اعمال مذهبی خود، از محرک های موجود در محیط غافل می شوند. یا افرادی که اسیر شده اند و مورد شستشوی مغزی قرار گرفته اند از هویت و ارزش های خود، جدا می شوند و هویت جدیدی را مطابق خواسته گروگان گیرها شکل می دهند.

    انجام تست عشق و ازدواج

    3. مکانیسم دفاعی گسستگی ممکن است به عنوان یکی از نشانه های مشکلات روانشناختی مثل اختلال استرس پس از آسیب، افسردگی، اضطراب، اسکیزوفرنیا، اختلال دوقطبی یا اختلال شخصیت مرزی نیز باشد.

    این مطلب را هم ببینید  مکانیسم دفاعی بازگشت

    4. گسستگی ممکن است به عنوان عوارض جانبی مصرف الکل یا برخی از داروها نیز باشد. مثلا ممکن است در اثر موادی از قبیل مصرف کتامین، مصرف یا ترک کانابیس (شاهدانه)، مصرف الکل یا توهم زاها، و یا قطع بنزودیازپین ها به عنوان داروهای ضداضطراب، حالات تجزیه ای شدیدی مثل مسخ شخصیت و واقعیت در فرد رخ دهد.

    برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کانابیس‌ها کلیک کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مهسا پیرمحمدی

    بِه رویاهای خود باور داشته باشید، آنها به دلیلی به شما داده شدند 👌💎

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x