مشاوره تحصیلی

گرایش‌های کارشناسی ارشد رشته روانشناسی

در این مطلب، گرایش های مختلف رشته روانشناسی شامل: روانشناسی بالینی، روانشناسی عمومی، روانسنجی، روانشناسی صنعتی سازمانی و... در مقطع کارشناسی ارشد معرفی شده اند.

  • گرایش های کارشناسی ارشد رشته روانشناسی

    رشته روانشناسی از پرطرف‌دارترین رشته های علوم انسانی است که امروزه علاقه‌مندان زیادی دارد. این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش های روان شناسی بالینی، روان شناسی عمومی، سنجش و اندازه گیری (روانسنجی)، روان شناسی صنعتی و سازمانی و… است.

    دانشجویان علاقه مند به ادامه تحصیل در مقطع روان شناسی می توانند تمام منابع این رشته مانند روان شناسی رشد، تربیتی، سنجش و اندازه گیری و… را مطالعه کرده و با انجام انتخاب رشته ای درست در گرایش مورد علاقه خود ادامه تحصیل دهند.

    روان شناسی با انسان، روح و ذهن ارتباط دارد. تفکر هر فردی منحصر به خودش است و به دلیل شرایط ذهنی متفاوت هر شخص، تحقیقات در زمینه‌ علم روان شناسی از سال های پیش شروع و تا به امروز ادامه داشته است.

    کارشناسی ارشد روانشناسی

    روانشناسی زیر مجموعه گروه علوم انسانی است؛ همچنین شاخه ای از علوم زیستی است که به مطالعه عینی رفتار قابل مشاهده و فهم و درک فرآیند‌های ذهنی که مستقیما قابل مشاهده نیستند و براساس‌ داده‌ های رفتاری و عصب‌ زیست‌ شناختی قابل‌ استنباط‌ است‌، توجه‌ دارد.

    رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد دارای تعدادی زیر شاخه متفاوت است. متقاضیان تحصیل در رشته روان شناسی می توانند با توجه به علایق و توانایی های خود و همچنین با توجه به بازار کار گرایش مورد نظر خود، تصمیم بگیرند که می خواهند در چه گرایشی به تحصیلات خود ادامه دهند.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

     

    رشته روانشناسی

     

    معرفی گرایش ها

     

    1. روانشناسی بالینی:

    پر طرفدار ترین گرایش روانشناسی، روانشناسی بالینی است‌. به دلیل علاقه زیادی که نسبت به این گرایش در داوطلبان وجود دارد، رقابت در این گرایش زیاد و قبولی در آن به نسبت سایر گرایش ها سخت تر است.

    روانشناسی بالینی با ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات از اختلالات بالینی شدید تا مشکلات جزئی فردی که به نحوی عملکرد فرد را در زندگی با مشکل مواجه کرده است، سر و کار دارد.

    دانشجویان این رشته در مقطع کارشناسی ارشد به مطالعه رویکردهای درمانی مختلف مثل روانکاوی، شناخت درمانی، زوج درمانی، گروه درمانی و.. می پردازند، تا با شناخت بهتر از هر رویکرد و با شناخت علاقه خود یکی از روش های روان درمانی را انتخاب کرده و به فعالیت در این زمینه بپردازند.

    این مطلب را هم ببینید  مشاوره تحصیلی تلفنی و حضوری

    تمرکز این گرایش معطوف به شناخت نابهنجاری های شخصیتی و رفتاری، تشخیص اختلالات روانشناختی (نظیر افسردگی، اضطراب و..) و درمان آن ها است.

    کارشناس ارشد روان شناسی بالینی می‌تواند به عنوان روان شناس بالینی به کار روان درمانی در بیمارستان‌‌های روانی، کلینیک‌‌های روان شناسی، مراکز مشاوره و راهنمایی، سازمان بهزیستی و ادارات مربوطه به صورت فردی یا گروهی مشغول به کار گردد.

    برای مشاهده منابع و دروس پیش نیاز کنکور ارشد روانشناسی بالینی کلیک کنید.

    انجام تست عشق و ازدواج

    2. روانشناسی عمومی:

    کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دومین گرایش پرطرفدار روانشناسی است که به دلیل ظرفیت بالای پذیرش، امکان قبولی در آن در مقایسه با سایر گرایش ها راحت تر است.

    همانطور که از نام این گرایش مشخص است، تمرکز این رشته بر مطالعه مباحث گسترده ای در زمینه روانشناسی از جمله آسیب شناسی روانی، روانشناسی رشد، روانشناسی کودکان استثنایی، روانشناسی اجتماعی و.. است.

    همچنین روانشناسی عمومی با مسائلی چون رفتار، رشد، هوش، یادگیری، حـافظه، انگیـزه، هیجـان، بهنجاری و ناهنجاری و رفتارهای اجتماعـی سر و کار دارد.

    بنابراین با این که دانشجو با مباحث متنوعی در زمینه علم روانشناسی آشنا می شود، اما در یک زمینه خاص متخصص نمی شود و خودش با توجه به شناختی که از رویکردهای مختلف روانشناسی پیدا کرده و علایق شخصی اش باید در یک زمینه خاص مشغول به فعالیت شود.

    کارشناس ارشـد روانشناسی عمومی‌ می‌ تواند به کار درمان مشکلات خانوادگی، بین فردی، فردی، تحصیلی، شغلی، زناشویی و پژوهش‌‌‌های روان شناختی، خدمات روانشناسی در مراکز بهزیستی و بهداشت روانی بپردازد.

    برای مشاهده منابع و دروس پیش نیاز کنکور ارشد روانشناسی عمومی کلیک کنید.

    3. روان شناسی تربیتی:

    روانشناسی تربیت یا پرورش عبارت است از جریانی منظم که هدف آن کمک به رشد جسمانی، شناختی، روانی، اخلاقی و اجتماعی یا بطور کلی رشد شخصیت افراد در جهت کسب هنجار های مورد پذیرش جامعه و نیز کمک به شکوفا شدن استعداد های آن ها است.

    این مطلب را هم ببینید  منابع و دروس پیش نیاز کنکور ارشد روانشناسی تربیتی

    روانشناسی تربیتی تقریباً همه موضوع های روانشناسی را در بر می گیرد و نقش کارسازی در شناخت شاگردان، تربیت معلمان و طرح و اجرای برنامه‌های آموزشی و پرورشی به عهده دارد. علاوه بر آن برای کمک به افرادی که دارای اختلال های یادگیری هستند نیز سودمند می باشد.

    رشته روانشناسی تربیتی حاصل جمع دو علم روان‌شناسی و تربیت است. روان‌شناسی تربیتی به کاربرد روانشناسی در امر آموزش و یادگیری می پردازد و علمی است که به ماهیت و چگونگی یادگیری، روش‌های آموزشی، سنجش و ارزشیابی آموخته‌های یادگیرندگان می‌پردازد.

    دانشجویان این رشته ملزم به گذراندن واحد هایی مانند نظریه های انگیزش در آموزش و پرورش، سنجش و اندازه گیری، تعلیم و تربیت اسلامی پیشرفته، نظریه ها و روش های آموزش و … می باشند.

    تست های شغلی

    برای مشاهده منابع و دروس پیش نیاز کنکور ارشد روانشناسی تربیتی کلیک کنید

    4. روانشناسی اسلامی:

    روان‌ شناسی اسلامی با مطالعه دقیق منابع اسلامی، ابعاد روان شناختی آن ها را کشف کرده و ایده‌ هایی برای دانش روانشناسی استخراج میکند تا با طی مراحل خود به نظریه های علمی تبدیل شوند.

    برای مشاهده منابع و دروس پیش نیاز کنکور ارشد روانشناسی اسلامی کلیک کنید.

     

    رشته روانشناسی

     

    5. روانشناسی صنعتی و سازمانی:

    کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی سازمانی شامل مطالعه ی علمی رابطه میان انسان، دنیای کار او و افرادی که در محیط کار با آن ها برخورد می کند، می باشد. در واقع روانشناسی صنعتی سازمانی، با رفتار آدمی در محیط های کاری در ارتباط می باشد.

    برای آن که سازمان ها و نهادهای کاری به بهره وری و پیشروی فزاینده ای برسند، نیازمند این هستند که کارمندان بر حسب توانایی و مهارتی که دارند استخدام شوند تا انگیزه کافی برای کار داشته باشند و کیفیت شغلی به حد مطلوب برسد.

    هدف از پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی سازمانی، روانشناسی کارکنان، رفتار سازمانی، بالندگی سازمانی، روانشناسی مهندسی، روانشناسی حرفه ای، روابط صنعتی، روانشناسی مصرف کننده و روانشناسی مدیریت است.

    برای مشاهده منابع و دروس پیش نیاز کنکور ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی کلیک کنید.

    6. سنجش و اندازه گیری (روانسنجی):

    کارشناسی ارشد روانسنجی از بین گرایش های مجموعه روانشناسی، کمترین پذیرش را دارد. از طرف دیگر به دلیل ماهیت این گرایش که بسیار وابسته به دروسی مثل آمار و روانسنجی است از محبوبیت کمتری برخوردار است.

    این مطلب را هم ببینید  بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی

    تمرکز این گرایش، سنجش و اندازه گیری پارامترهای روانشناختی افراد (مثل ویژگی های شخصیتی یا هوش) است.

    بنابراین شناخت کامل از ابزارهای روانشناسی مثل پرسشنامه ها و نحوه نمره گذاری آن ها از لازمه های این رشته است. از دیگر کاربردهای این رشته در ابزار سازی و ساخت یا هنجار کردن پرسشنامه های روانشناختی است.

    در روانشناسی مجموعه روش هایی وجود دارد که به روان شناس کمک می‌کند تا پدیده‌های روانی انسان را از حالت کیفی به حالت کمی (عددی) در آورد که ب آن روان سنجی گفته می شود.

    روان سنجی به معنی استفاده از شیوه های آماری و آزمایش و در معنای محدود کلمه به معنی بهره گیری از آزمون های روانی برای اندازه گیری پدیده‌های روانی است.

    برای مشاهده منابع و دروس پیش نیاز کنکور ارشد روانسنجی کلیک کنید.

    7. روانشناسی بالینی کودک و نوجوان:

    روانشناسی بالینی کودک و نوجوان همانند رشته روانشناسی بالینی می باشد. فعالیت اصلی این رشته ارزیابی، تشخیص، روان درمانی، آموزش، توانبخشی خانواده و کودک بر اساس مبانی روان شناسی رشد و آسیب شناسی است.

    نوجوانی باید مهارت های اجتماعی و کنترل هیجان را یاد بگیرند، تا بتوانند زندگی شاد تر و سالم تری داشته باشند.

    به همین خاطر خانواده ها برای کمک به فرزندان خود در این مواقع به یک فردی متخصص در زمینه روان شناسی بالینی کودک و نوجوان نیاز دارند تا فرزندشان به خوبی این دوره را پشت سر بگذارد.

    8. روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی:

    روان شناسی کودکان استثنایی، به کلیه مسایل مربوط به کودکان استثنایی از کودکان تیزهوش تا کودکان عقب مانده ذهنی، کودکان نابینا و کم بینا، کودکان ناشنوا و کم شنوا، ، و کودکان دارای ناتوانی‌های حرکتی و ذهنی و تکلمی، می‌پردازد.

    در روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی همان طور که از اسم آن مشخص است به مطالعه کودکان استثنایی در تمامی ابعاد فکری، جسمی، عاطفی عقلانی، رفتاری و … پرداخته می شود.

    برای مشاهده منابع و دروس پیش نیاز کنکور ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی کلیک کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    صبا دهقانپور

    خوشحالی محصول یه زندگی هدفداره، هدف رو از زندگی‌ بگیری، خوشبختی هم ازش گرفته میشه.

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x