معرفی کتاب

معرفی کتاب شیرجه در خوشبختی اثر دانیل گیلبرت

در کتاب شیرجه در خوشبختی پروفسور گیلبرت استاد دانشگاه هاروارد به ما می‌آموزد: عملکرد ذهن چگونه است و چطور با محدود ساختن تصوراتمان در مسیر توانایی‌های ذهن، می‌توان خوشبختی را به دست آورد و تنها برتری انسان با سایر مخلوقات جهان همانا توانایی پیش‌بینی کردن آینده است.

  • معرفی کتاب شیرجه در خوشبختی اثر دانیل گیلبرت

    همه ما دوست داریم در خوشبختی شیرجه بزنیم و دانیل گیلبرت در کتاب شیرجه در خوشبختی در این خصوص برای ما صحبت می‌کند.

    شیرجه در خوشبختی یک کتاب علمی است. گیلبرت در این کتاب می‌خواهد با استفاده از علوم مختلف از روانشناسی و کالبدشناسی اعصاب گرفته تا اقتصاد و فلسفه، چیزهایی درباره شادمانی در آینده و تصمیم‌گیری‌هایمان به ما بگوید.

    او می‌خواهد عملکرد ذهنمان را به ما بشناساند و نشان دهد که چگونه درباره شادکامی آینده‌مان دچار اشتباه می‌شویم و چه تصورات نادرستی درباره خوشبختی داریم.

    گیلبرت در سراسر کتاب، از روش علمی استفاده کرده و برای اثبات هر گزاره‌ای که مطرح می‌کند، چند آزمایش علمی را که در آن زمینه انجام‌شده است، شرح می‌دهد.

    با این کار علاوه بر جلب اطمینان مخاطبی که حسابی از زیر سوال رفتن عقل و منطقش تعجب کرده، مطلب را برای خواننده ساده‌تر کند. علاوه بر شرح آزمایش‌ها، مثال‌های زیاد نویسنده به درک بهتر و جذاب‌تر شدن کتاب کمک می‌کند.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    زمانی که تلاش می‌کنیم آینده‌مان را تصور کنیم، اشتباهاتی کاملا قانونمند، سیستماتیک و منظم مرتکب می‌شویم. اشتباهاتی که به کارکرد اعصاب و ذهن ما باز می‌گردند. گیلبرت می‌گوید «این کتابی است درباره چگونگی به تصویر کشیدن آینده انسان و راه درست رسیدن به آن به کمک مغز».

    برای درک بهتر و اطلاعات بیشتر در این خصوص خلاصه صوتی کتاب شیرجه در خوشبختی و صدها کتاب دیگر به شما پیشنهاد می‌شود.

    در ابتدا این سوال برایمان پیش می‌آید:

    چرا به آینده فکر می‌کنیم؟

    اولین پاسخ این است: اندیشیدن درباره آینده می‌تواند لذت‌بخش باشد و از درد و اندوه پیشگیری کند. ما به‌راحتی بدون اینکه کوچک‌ترین کاری انجام دهیم، خودمان را در مراسم عروسی یکی از عزیزانمان تصور می‌کنیم و حسابی از تجربه بدون هزینه‌مان لذت می‌بریم.

    این مطلب را هم ببینید  معرفی کتاب از بی نظمی تا نظم اثر لیز دیون پورت

    همین‌طور می‌توانیم با پیش‌بینی اینکه با به‌موقع سرکار نرفتن از کارمان اخراج می‌شویم و مدتی بی‌پولی آزارمان می‌دهد صبح‌ها، از خواب نازمان بگذریم.

    پژوهشگران معتقدند احساس کنترل کردن چه راستین و چه خیالی، یکی از نشانه‌های سلامت ذهن است.

    دلیل مهم‌تری که باعث می‌شود حتی در زمان‌هایی که دوست داریم در حال زندگی کنیم، باز ذهنمان لجوجانه بر تجسم آینده پافشاری می‌کند، این است که ذهن می‌خواهد بر تجربیات آینده‌مان کنترل داشته باشد.

    میل ما به کنترل کردن بسیار نیرومند است و برخی پژوهشگران معتقدند احساس کنترل کردن چه راستین و چه خیالی، یکی از نشانه‌های سلامت ذهن است. پس ما می‌خواهیم آینده را کنترل کنیم چرا که احساسی بسیار خوب در ما برمی‌انگیزد و موجب شادمانی‌مان می‌شود.

    نویسنده کتاب شیرجه در خوشبختی

    دانیل تاد گیلبرت زاده ۵ نوامبر ۱۹۵۷، روانشناس و نویسنده آمریکایی است.

    دانیل گیلبرت استاد روانشناسی در دانشگاه هاروارد است و علاوه بر آن مدیریت آزمایشگاه روانشناسی لذت دانشگاه هاروارد را نیز بر عهده دارد. ویراستار کتاب راهنمای روانشناسی اجتماعی بوده و مقالات متعددی در این زمینه به رشته ی تحریر درآورده است.

    انجام تست عشق و ازدواج

    او در دوران کودکی به کتاب خطاهای بصری علاقه ی زیادی داشت. به تصاویر معروف گلدان ها و چهره ها خیره می شد و با خودش می اندیشید فریب دادن چشم ها و مغز آسان است.

    بعدها که روانشناس شد به مطالعه ی خطاهای مغز برای ایجاد یک تصویر فوری از واقعیت علاقمند شد. او متوجه شده بود که مغزمان نیز دقیقاً مثل چشم هایمان دچار خطا می شود. برای مثال، اکثر آدم ها مشغول انجام دادن کارهایی هستند تا بتوانند خوشبختی آینده ی خود را تضمین کنند، ولی شناخت آن ها از آینده و احساسی که از آن خواهند داشت چندان کامل نیست.

    این مطلب را هم ببینید  معرفی کتاب از ایده تا اجرا اثر آری مایسل و نیک زوننبرگ

    گیلبرت در مورد خوشبختی معتقد است که این موضوعی شخصی است و به ادراک ما از آن مربوط می شود. ولی تصور ما از خوشبختی در طول زندگی تغییر می کند. همان طور که عشاق هرگز نمی توانند تصور کنند احساس آن ها بعد از مثلاً ده سال نسبت به هم چگونه خواهد بود یا مادرها وقتی که عاشق کودک نوزاد خود می شوند هرگز نمی توانند تصور کنند دوباره بتوانند به سر کار برگردند.

    برای همه ی این خطاهای ادراکی یک دلیل عصب شناختی وجود دارد. ما به طور کلی در مورد رویدادهای آینده منطقی نیستیم و جنبه های مثبت و منفی وقایع را درست ارزیابی نمی کنیم. احساسی که در لحظه ی حال داریم به تصورات ما در مورد اتفاقات آینده شکل می دهد.

    برای گوش دادن به خلاصه ارزشمند این کتاب و 365 کتاب دیگر ، توصیه میکنیم محصول 365 میکروبوک رو تهیه کنی. با این کار میتونی یه نسخه بهتر از خودت بسازی 😉
    مشاهده 365 خلاصه کتاب صوتی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مهسا پیرمحمدی

    بِه رویاهای خود باور داشته باشید، آنها به دلیلی به شما داده شدند 👌💎

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x