روانشناسی

معرفی کتاب وضعیت آخر اثر توماس هریس

چرا کتاب وضعیت آخر در طول این ۵۰سال جای خود را در بازار حفظ کرده و توانسته است خوانندگان زیادی را به خودش جلب کند.

  • معرفی کتاب وضعیت آخر اثر توماس هریس

    کتاب وضعیت آخر (I’m OK, You’re OK) اثر تامس ای هریس یک پژوهش روانکاوانه است که با نثر ساده و بدون پیچیدگی‌های زبانی، به کاوش در روان و روحیات افراد می‌پردازند. باید بگوییم تقریبا همه‌ی کسانی که یک بار این کتاب را خوانده‌اند، به تأثیر آن بر زندگی‌شان اقرار کرده‌اند.

    یک روان‌شناس کارکُشته و کاردرست، عزم خود را جزم کرده تا در کتابی با عنوان «وضعیت آخر» با زبانی ساده و صریح، درون ما و رابطه‌ی ذهن‌مان را با کاری که انجام می‌دهیم، به خودمان بشناساند.

    اگر قبلا بنابر اساطیر، روان آدم‌ها به خوب و بد تقسیم می‌شد، حالا آقای هریس تقسیم‌بندی سه‌گانه‌ای را برای‌مان آشکار می‌کند. او توضیح می‌دهد که روان افراد از سه بخش «کودک»، «والد» و «بالغ» تشکیل ‌شده است. ما این اختیار و آزادی را داریم که از بین این سه حالت، یکی را انتخاب کنیم.

    خلاصه بگوییم، این کتاب مسئولیت‌مان را به ما یادآوری می‌کند و به ما می‌آموزد که چه رفتاری با اطرافیان‌مان داشته باشیم. هرچند نباید از این اصل غافل شد که رفتار ما ریشه‌ در کودکی‌مان دارد، اما این قوه‌ی تفکر است که به ما عملکرد درست درمورد مسائل و بروز رفتارهای منطقی را نشان می‌دهد.

    برای روشن‌تر شدن موضوع بیایید کمی درمورد سه فاکتور «والد»، «بالغ» و «کودک» حرف بزنیم؛ «والد» یعنی رفتارهایی که در طول زندگی ازطریق خانواده و اطرافیان به ما یاد داده شده و ملکه‌ی ذهن‌مان می‌شود. «بالغ» مفهومی است که با تفکر به‌دست می‌آوریم و «کودک» هم احساسات و واکنش‌های بیرونی است.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    اما در میان این سه، «بالغ» وجه سنجیده و عقلانی است که باید «کودک» و «والد» را تحت کنترل بگیرد. این کتاب عامل رفتارهای درونی ما را به ما می‌شناساند تا راحت‌تر زمام احساسات و نیروی سرزنش‌گر خودمان را در دست بگیریم.

    این مطلب را هم ببینید  معرفی کتاب هنر انسان شدن اثر کارل راجرز

    بنابراین ما در هر وضعیتی با یکی از این سه حالت وارد رابطه می‌شویم که بر رابطه‌ی فرد متقابل نیز اثر می‌گذاریم. در این کتاب، همچنین رابطه‌‌ی «دین و تجربه‌‌ی دینی» با «ارزش‌ها» و «مدل تحلیل رفتار متقابل» بررسی می‌شود تا از منظر وسیع‌تری به درون خود بنگریم.

    موضوع اصلی کتاب وضعیت آخر روانکاوانه است و براساس نظریه‌ی علمی از دکتر اریک برن، به‌نام نظریه‌ی «تحلیل رفتار متقابل» تألیف شده. در ضمن این کتاب را با کتاب‌های سبک انگیزشی اشتباه نگیرید.

    آقای تامس آنتونی هریس، روان‌شناس برجسته‌ی آمریکایی، ۳۰ سال از عمر خود را روی مطالعه و تحقیق در این حوزه صرف کرده و نتیجه‌ی پژوهش‌ها و مطالعات خود را در قالب چند کتاب گردآوردی کرده است.

    آیا کتاب وضعیت آخر برای شماست؟

    به سن یا جنس‌تان توجه نکنید؛ این کتاب هیچ محدودیتی برای خوانندگانش قائل نمی‌شود. حتی اگر از خواندن متن‌های روان‌شناسی فراری هستید، خواندن ترجمه‌ی خوب از این کتاب که خودش هم در حالت عادی زبان سرراستی دارد، حسابی سرحال‌تان می‌آورد.

    اگر می‌خواهید پدر، مادر، دوست، همکار و در کل فرد آگاهی باشید که بعدا از نحوه‌ی برخوردتان با یک موضوع یا فرد پشیمان نشوید، بهتر است کتاب وضعیت آخر را برای خودشناسی بیشتر هم که شده، بخوانید.

    برای دریافت خلاصه صوتی کتاب وضعیت آخر و ده‌ها کتابی که هر فرد باید در زندگی خود خوانده باشد، فقط کافیست پکیج 180 خلاصه کتاب توسعه فردی رابینیا را تهیه کنید.

    درباره نویسنده کتاب وضعیت آخر

    توماس آنتونی هریس در ۱۸ آوریل ۱۹۱۰ در تگزاس به دنیا آمد. مدرک علمی‌خود را در سال ۱۹۳۸ از دانشکده پزشکی دانشگاه آرکانزاس گرفت‏. پس از اتمام دوره کارآموزی، آموزش روان‌پزشکی خود را در سال ۱۹۴۲ در بیمارستان سنت الیزابت در واشنگتن دی سی آغاز کرد.

    این مطلب را هم ببینید  معرفی کتاب راهبری زندگی با شهود درونی اثر رابرت الکس جانسون

    پس از اتمام دوره رزیدنتی روان‌پزشکی، هریس به نیروی دریایی بازگشت، این بار به عنوان روانپزشک در اواخر جنگ جهانی دوم. او چندین سال روانپزشک نیروی دریایی بود، رئیس شعبه روان‌پزشکی شد و به عنوان فرمانده خدمت را ترک کرد. پس از آن یک پست تدریس در دانشگاه آرکانزاس، و سپس دوره‌ای به عنوان یک بوروکرات ارشد بهداشت روانی مشغول به کار بود.

    در سال ۱۹۵۶ هریس یک مطب خصوصی روان‌پزشکی در ساکرامنتو افتتاح کرد. در همان زمان دکتر اریک برن که به طور فزاینده‌ای از تکنیک‌های پذیرفته شده روان‌پزشکی و روانکاوی در آن زمان ناامید شده بود، در حال توسعه نظریه‌های خود بود. او در سال ۱۹۵۷ مقاله‌ای را در معرفی نظریه جدید خود به نام تحلیل رفتار متقابل منتشر کرد.

    انجام تست عشق و ازدواج

    هریس در سال ۱۹۶۰ همکاری نزدیک خود را با برن آغاز کرد. در سال ۱۹۶۴، برن کتاب پرفروش ترین بازی مردم را منتشر کرد که در آن بازی‌ها و تحلیل رفتار متقابل را به عموم معرفی شد.

    با موفقیت بی‌نظیر کتاب برن و گسترش تحلیل رفتار متقابل به اروپا و آسیا، هریس که می‌خواست سهم خود را داشته باشد، تصمیم گرفت تا راهنما عملی‌تری برای تحلیل رفتار متقابل بنویسد که برای مخاطبان بیشتری جذاب باشد و درنهایت کتاب وضعیت آخر را نوشت.

    زبان ساده هریس و نوشتن آسان و قابل فهم، این کتاب را به پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز تبدیل کرد. همچنین عبارت “من خوبم – تو خوب هستی” را به بخشی از واژگان آمریکایی تبدیل کرد. هریس در سال ۱۹۹۵ از دنیا رفت.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    صبا دهقانپور

    خوشحالی محصول یه زندگی هدفداره، هدف رو از زندگی‌ بگیری، خوشبختی هم ازش گرفته میشه.

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x