ثبت نام و پشتیبانی متخصصان (پیام در تلگرام و ایتا) 09034068045
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. روشهای اصلاح و تغییر رفتار کودکان و نوجوانان
روشهای اصلاح و تغییر رفتار کودکان و نوجوانان

روشهای اصلاح و تغییر رفتار کودکان و نوجوانان

روشهای اصلاح و تغییر رفتار کودکان و نوجوانان

شاید در گذشته های نه چندان دور افراد فرزندآوری را از جمله مراحل ازدواج خود می دانستند و کمتر پیش می آمد که قبل از بچه دار شدن درباره ی ابعاد مختلف پدر یا مادر شدن و فرزند پروری به صورت خاص بیاندیشند. البته جامعه ی گذشته با جامعه ی امروز نیز تفاوت های بنیادین بسیاری داشت. همین تفاوت های بنیادین باعث می شود که اهمیت آگاهی داشتن پیش از فرزند دار شدن به مراتب بیشتر از گذشته باشد. تغییرات قابل توجه فضای اجتماعی، بالا رفتن آمار طلاق و آسیب های اجتماعی گاه تا اندازه ای ذهن زوج های جوان را به خود مشغول می کند که در خود توانایی پذیرفتن بار سنگین پدر یا مادر شدن را نمی بینند و قید آن را برای همیشه می زنند. و البته در سمت دیگر طیف هم هنوز هستند کسانی که  بی آنکه کمترین آگاهی در مورد فرزندپروری داشته باشند، پای فرزندان متعددی را به این جهان باز می کنند!

ما چه فرزند داشته باشییم چه نداشته باشیم و فقط در اندیشه ی آینده ای باشیم که مادر یا پدر خواهیم شد، نیازمند دانش و آگاهی برای تربیت فرزندان سالم و شیوه های موفقیت در فرزند پروری هستیم.

در فرآیند تعلیم و تربیت و رشد , یکی از اثربخش ترین روشها برقراری رابطه انسانی با فرزند خود، حفظ و تأمین عزت نفس و احساس خودارزشمندی کودک و نوجوان است .

خداوند متعال به صراحت در قرآن مجید می فرماید : آیا کسانی که می دانند با کسانی که نمی دانند برابر هستند ؟ (سوره الزمر آیه 9)

هیچ پدر و مادری خود به خود نمی تواند پدر و یا مادر موفقی بشود ، کودک و  نوجوان خود را آن طور که هست بشناسد و او را درک کند و با او رابطه درست برقرار نماید , مگر اینکه دانایی های ضروری را کسب کند .

علت اصلی شکست پدران و مادران در تعلیم و تربیت فرزندانشان عدم شناخت کودکان و نوجوانان است . پژوهشهای متعدد نشان داده است که هر قدر والدین داناتر و آگاهتر باشند , با مشکلات کمتری رو به رو می شوند . از سوی دیگر خانواده هایی که نسبت به نقشها , وظایف و مسئولیتهای خود بیشتر آگاهی دارند , بهتر می توانند با فرزندانشان رابطه برقرار کنند و دوره حساس و پرانرژی نوجوانی را به طریق مطلوب هدایت نمایند .

هیچ یک از شیوه های آموزش کودکان موثر واقع نخواهد شد , مگر شما وقت کافی صرف کنید , و رابطه ای مثبت میان خود و فرزندتان به وجود آورید .

برای اینکه یک والد مثبت باشید لازم است نحوه نگرشتان را نسبت به زندگی و نقشتان به عنوان پدر و مادر مثبت کنید.

وقتی قوانینی را برای فرزندانتان مشخص می کنید و آنها گاهی با بی توجهی از اطلاعات از قوانین سر باز می زنند، هر چقدر تلاش می کنید باز هم نمی توانید مثبت باشید و ناخودآگاه واکنش منفی از خود نشان می دهید اما خوب است بدانید، مطالعات نشان می دهد والدگری مثبت باعث سلامت جسمی و روانی کودکان خواهدشد. والدگری مثبت به معنای کنترل ذهن، احساس و رفتارهایتان است تا بتوانید فرزندانی قوی و با اعتماد به نفس تربیت کنید.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید