ثبت نام و پشتیبانی متخصصان (پیام در تلگرام و ایتا) 09034068045
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. فرزند پروری موفق
فرزند پروری موفق

فرزند پروری موفق

آنچه برای فرزند پروری موفق و مثبت نیاز است بدانید

و اما قانون و قواعد مهم برای فرزندپروری مثبت و موفق به شرح زیر است:

قوانین انظباطی قاطعی وضع کنید

چنانچه در مطالب مختلف خانواده پلاس در نمناک گفته ایم داشتن نظم و انظباطی قاطع و پایبند بودن به آن به معنای با ثبات بودن و عمل کردن سریع در زمانهایی است که رفتار نادرست کودک را مشاهده می کنید و شما رفتار درست را به او می آموزید.
زمانی که پدر و مادرها از نظمی قاطعانه استفاده می کنند فرزندان نیز می اموزند که مسئولیت رفتارهای خود را پذیرفته و از نیاز دیگران با خبر شوند و همچنین بر روی رفتار خود کنترل داشته باشند . در صورتی ک رفتار والدین در روزهای متوالی قابل پیشبینی و با ثبات باشد احتمال کمتری برای مشکلات رفتاری کودکان وجود دارد.

والدین می توانند با ارزش قائل شدن به شخصیت کودکان ، انتظار رفتار عاقلانه ای از آنها داشته باشند . زمانی که شاهد رفتار مناسب یا ناراحتی کودک هستید بهترین کار حفظ آرامش است ، نباید فریاد بزنید ، اسم او را بلند خطاب نکنید ، او را تهدید نکرده و یا تنبیه بدنی انجام ندهید.

ایجاد محیط مثبت آموزنده برای فرزند

والدین باید در دسترس کودکان باشند. البته بدان معنی نیست که در تمام لحظات در کنار فرزند باشند بلکه در زمانی که کودک به توجه یا مراقبت شما نیاز دارد به راحتی به والدین دسترسی داشته باشد.
هنگامی که کودک به شما نزدیک می شود بهتر است کار خود را متوقف کرده و زمانی را با او بگذرانید . کودک را برای انجام کارهای شخصی تشویق کنید تا با کمک شما انجام کارها را یاد بگیرد.
توجه و تشویق والدین در کودک علاقه به یادگیری را ایجاد می کند . هنگامی که فرزند کاری که شما خواسته اید را انجام میدهد به او توجه کنید و به او نشان دهید که کار او را دوست دارید تا احتمال تکرار آن کار توسط فرزند بیشتر شود.

داشتن انتظار واقع بینانه از فرزند

انتظارات والدین از فرزندان خود به این بستگی دارد که آن ها چه چیزی را در سنین مختلف عادی می دانند. باید توجه داشت که کودکان افراد منحصر به فردی هستند که با سرعت های مختلفی رشد می کنند.
آنها پیش از فرا گرفتن مهارتهای جدیدی مانند استفاده از توالت ، غذاخوردن به تنهایی و لباس پوشیدن نیاز دارند که از نظر رشدی آمادگی انجام آن کارها را پیدا کنند . اگر از آمادگی برای یادگیری مهارت جدید توسط فرزند خود اطمینان ندارید به یک کارشناس مراجعه کنید.
هنگامی که والدین انتظارت زیادی از فرزند دارند ، به طوری که آنها آمادگی انجام آن را ندارند یا انتظار دارند که فرزندشان کامل باشد ، مشکلات رفتاری کودکان به وجود می آید.
مثلا والدین انتظار دارند که فرزند همیشه مودب ، شاد و حرف گوش کن باشد و یا همیشه منظم و کمک کننده باشد بنابراین خود را در شرایطی قرار می دهند که مایوس شوند و با فرزند خود دچار اختلاف شوند . باید توجه داشته باشید که تمام کودکان اشتباه می کنند و کامل نیستند.

هنگام صحبت با کودک، هم قد او شوید

از بالا با کودک خود صحبت نکنید و سطح خود را تا چشم کودک پائین آورید تا چشم در چشم شوید . خیره شدن در چشمان فرزند ، صمیمیت و احترام را نشان می دهد و یک روشی عالی برای شنیدن دقیق سخنان شما می باشد.

کودک خود قدرت و اعتماد به نفس دهید

کودکان پس از دو سالگی توانایی مرتب کردن اتاق خود را دارند ، حداقل در جابه جایی اسباب بازی ها می توانند ، به هم ریختگی اتاق را مرتب کنند . برای افزایش اعتماد به نفس و دادن قدرت به فرزندان

اجازه تصمیم گیری به تنهایی را بدهید.

تصمیم گیری های کوچک به کودکان می آموزد که به تدریج مسئولیت تصمیم های خود را بر عهده بگیرند .مثلا به جای اینکه بگوئید قبل از خواب شیر بخورد ، چند گزینه برای او در نظر بگیرید ؛ اینکه شیر را در لیوان یا فنجان می خورد ، یا با کمی شکلات شیر می خورد .
اجازه انتخاب را به فرزندتان بدهید.

به قول های خود وفادار باشید

کودکان حافظه خوبی دارند و بسیار باهوش هستند، آنها به خوبی متوجه می شوند که شما به قول خود وفادار نیستید و به حرف خود عمل نمی کنید بنابراین فرار کردن و عمل نکردن به قول را یاد می گیرند.
مثلا اگر گفتید اگر سر و صدا کنی امروز نباید تلویزیون تماشا کنی ، باید به حرف خود عمل کنید. شاید رعایت این موضوع برای شما سخت و شبیه تنبیه باشد اما بسیار مهم است که فرزند بداند شما به حرفی که زده اید عمل می کنید…

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید