افسردگی/ دوقطبی

درمان اختلال دو قطبی

روش‌های مختلفی برای درمان اختلال دو قطبی یا افسردگی شیدایی وجود دارد

  • درمان اختلال دو قطبی

    برای درمان اختلال دو قطبی یا افسردگی شیدایی روش‌های مختلفی وجود دارد. نوعی از اختلالات خلقی اختلال دوقطبی است که تمامی ابعاد زندگی فرد را درگیر می‌کند. عواملی که تمام زندگی فرد را دچار تغییرات زبادی میکند شامل: افزایش میل جنسی، افزایش غیر معمول سطح انرژی، کاهش توجه و پرش افکار، خودبزرگ بینی و تغییرات بارز رفتاری میشود. شیوه درمانی، در هر شخص متناسب با شرایط کاملا متفاوت می‌باشد.

    برای درمان اختلال دو قطبی هر چه زود تر اقدام کنید به همان اندازه دوره درمانی کوتاه تر میشود و راحت‌تر به نتیجه می‌رسید. برای درمان اختلال دو قطبی دارو درمانی به تنهایی کفایت نمیکند. تاثیرگذار ترین درمان، تلفیق دارودرمانی با روان درمانی همزمان با ایجاد تغییرات در سبک زندگی و کمک گرفتن از اطرافیان و حمایت آنهاست به خصوص در شرایطی که علائم اختلال دو قطبی بسیار شدید باشند.

    تمامی شیوه های درمانی برای اختلال دو قطبی  در این مقاله معرفی شده است.

    اختلال دو قطبی چیست؟

    یکی از انواع اختلالات خلقی اختلال دو قطبی است که فردی که دچار اختلال دو قطبی شده است دچار تغییرات شدید در خلق و خو و رفتار می‌شود. این اختلال دارای انواع مختلفی است و سبب میشود که فرد به طور همزمان دوره‌هایی از افسردگی و شیدایی را تجربه کند. نوسانات خلقی امکان دارد از چند ماه تا چند سال طول بکشد و فرد لازم است برای درمان اقدام کند.

    درمان دارویی اختلال دو قطبی

    درمان اختلال دوقطبی با دارو روش سنتی و معمول می‌باشد که با تجویز یک یا چند نوع از دارو‌های تثبیت خلق، ضد روان پریشی اتیپیکال یا داروهای ضد افسردگی همراه است. ولی ظبق تحقیقات و بررسی هایی که در قبل انجام شده بود این دیدگاه درمانی در رابطه با اختلال افسردگی شیدایی مورد چالش قرار گرفته است.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    تحریک دوره شیدایی در اشخاص به وسیله ی مصرف دارو‌های ضد افسردگی موضوعی است که به طور دائم نگران کننده است. این موضوع در داروهای ضد افسردگی انتخابی سروتوژنیک نسبت به دارو‌های ضد افسردگی نورآدرنرژیک (دارو‌های ضد افسردگی سه حلقه ای) کمتر است. برای درمان اختلال دوقطبی دارو‌هایی که استفاده میشوند به صورت کلی به دسته‌های زیر می‌توان تقسیم بندی کرد.

    • تثبیت کننده‌های خلق؛ برای رفتار‌های هیپومانیک یا دیوانه وار در افراد این دارو به کار میروند.
    • دارو‌های ضد افسردگی؛ این دارو برای درمان اختلالات افسردگی مورد استفاده قرار میگیرد که به طور معمول بیماران دوقطبی بعد از فاز مانیا تجربه می‌کنند.
    • دارو‌های ضد روانپریشی؛در بعضی اوقات علاوه بر دارو‌های درمان اختلال دو قطبی، از دیگر دارو ها مانند ضد روانپریشی‌ها استفاده می‌شود.
    این مطلب را هم ببینید  نقد روانشناسی فیلم خرس همیشه قطبی

    روان درمانی برای درمان اختلال دو قطبی

    برای افرادی که به اختلال دو قطبی مبتلا شده اند روان درمانی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. به دلیل اینکه برای از بین بردن نشانه های اختلال دو قطبی به او روش‌ها و تمرینات موثری را ارائه می‌دهد. همچنین برای حل مسئله آموزش‌هایی که ارائه می‌دهد با گذشت زمان به این افراد انعطاف پذیری و عادات خود مراقبتی را اموزش میدهد.

    برای درمان بیماری دو قطبی در افراد روان درمانی به دو روش درمان بستری و درمان سرپایی می‌تواند انجام شود.

    اختلال دو قطبی و رفتار درمانی شناختی (CBT)

    به افراد برای اینکه بر افکار منفی شان تسلط پیدا کنند روش رفتار درمانی شناختی،بسیار کمک می‌کند.  این شیوه با توجه به در نظر گرفتن شرایط فرد ، به او کمک می‌شود برای کنترل رفتار و خلقیات خود راهکار های لازم را اموزش ببیند.

    به فرد در روش رفتار درمانی آموزش‌های لازم داده می‌شود تا رفتار های خود را تا حدی زیادی بتواند کنترل کند. یکی از بهترین روش‌های درمان افسردگی در بیماران دوقطبی رفتار درمانی نیز می باشد.

    اختلال دو قطبی و خانواده درمانی

    به اعضای خانواده خانواده درمانی کمک می‌کند تا بتوانند رابطه تاثیرگذاری با فردی که به اختلال دو قطبی مبتلا شده است برقرار کنند و استرسی که در فضای خانه وجود دارد را کاهش دهند. والدین افرادی که به اختلال دو قطبی مبتلا شده اند در رابطه با این اختلال لازم است اطلاعات خود را افزایش دهند و راهکارها و رفتارهای صحیح در زمان بروز حملات عصبی را بیاموزند.

    درمان بین فردی (ITP)

    در درمان بین فردی بر یکی از دو مشکل بین فردی فعلی بیمار پافشاری میکند. این نمونه از درمان بر پایه دو گمان است. اول مشکلات بین فردی فعلی بیمار را که امکان دارد ریشه در مشکلات روانی دوران کودکی او می داند و همچنین نقش این مشکلات را در تسریع و تداوم علائم افسردگی فعلی بیمار موثر می‌داند.

    این مطلب را هم ببینید  اختلال دو قطبی نوع یک

    همچنین درمانگر در درمان بین فردی بر رویدادهای جاری، مشکلات بین فردی و راهکارهایی برای کم کردن نشانه های افسردگی پافشاری میکند.

    درمان افسردگی شیدایی را از کجا شروع کنم ؟

    تشخیص صحیح و درست بیماری اولین قدم برای درمان اختلال دو قطبی می‌باشد؛ به دلیل اینکه روش درمان اختلال دو قطبی متناسب با نوع اختلال دو قطبی متفاوت است. امکان اینکه شما به اختلال دو قطبی نوع یک، اختلال دو قطبی نوع دو یا اختلال سیکلوتایمیک مبتلا باشید وجود دارد .

    از جمله مواردی که  در بیش از پنجاه درصد افراد مبتلا به اختلال دو قطی مشاهده میشود داشتن سوء سابقه و یا اعتیاد به مواد مخدر است. در این مواقع حتما علاوه بر درمان اختلال دو قطبی  برای ترک اعتیاد خود نیز اقدام کنید به دایل اینکه ترک اعتیاد به مواد مخدر در دوره درمانی شما بسیار تاثیرگذار است.

    انجام تست عشق و ازدواج

    مشکل درمان اختلال دو قطبی

    پایبند نبودن بیمار به درمان یکی از مشکلات اساسی در درمان دارویی دوقطبی، نیز است. پایبند نبودن بیمارانی که به اختلال دو قطبی مبتلا هستند در اثر،  اثرات جانبی این داروها از جمله خواب آلودگی، افزایش وزن و خطر دیابت، کندی عملکرد و رفتار می‌باشد. بنا به این دلایل پزشکان همیشه پیشنهاد میکنند اگر راهکارهای روان درمانی وجود دارد برای سهولت و دستیابی سریع تر به نتیجه دلخواه هیچگاه از دارو درمانی استفاده نکنید.

    دارو درمانی زمانی می‌تواند مفید باشد که همراه با روان درمانی استفاده شود. در صورتی که دچار حالات ناپایداری در رفتار هستید یا دچار توهمات شده‌اید و افکار خودکشی به سرتان زده هر چه زود تر بهتر است از راهنمایی‌های یک مشاوره روانشناسی متخصص استفاده کنید.

    این مطلب را هم ببینید  علائم و نشانه های اختلال دوقطبی

    سوالات متداول

    بهترین روش درمانی برای اختلالات دو قطبی چیست؟

    بیشترین تاثیرگذاری را در افراد مبتلا به دو قطبی دارو درمانی در کنار روان درمانی خواهد داشت. با این حال از آنجایی که اختلال دوقطبی از انواع مختلفی از جمله دو قطبی نوع یک و نوع دو تشکیل شده است امکان دارد شرایط درمانی با توجه به شدت علائم فرد متغیر باشد.

     

    درمان اختلال دو قطبی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    همچنین ببینید
    بستن
    دکمه بازگشت به بالا