اختلالات و مشکلات کودکاناعتیادتعریف اعتیاد و انواع آن

رابطه بیش فعالی و اعتیاد

با درمان زودتر بیش فعالی از عواقب و مشکلات آینده جلوگیری می‌شود.

  • رابطه بیش فعالی و اعتیاد

    کودکان بیش فعال به دلیل داشتن شرایط خاصی که دارند، از سمت پدرومادر و خانواده احتمال زیادی وجود دارد که مورد خشم و تنبیه قرار بگیرند. همچنین از لحاظ زیستی افراد بیش فعال با مصرف مواد مخدر ناراحتی خود را فراموش می‌کنند و تا حدودی کاهش پیدا می‌کند. با همین پیش زمینه‌های ذکر شده اعتیاد افراد بیش فعال در مقایسه با دیگران احتمال بیشتری دارد. ولی در همه بیش فعالان این مورد صدق نمی‌کند و معتاد نمی‌شوند. ولی برای جلوگیری از خطر اعتیاد، باید پیشگیری کرد و تمامی جوانب را در نظر گرفت.

    پیش بینی قطعی آینده یک کودک به معنی بی‌تأثیر دانستن اختیار و شخصیت منحصر به فرد اوست. بر اساس مطالعات به دست آمده اختلال بیش فعالی-نقص توجه شیوع 4 تا 5 درصدی بین افراد دارد. 50% این افراد درگیر اعتیاد می‌شوند یعنی نصف افراد بیش فعال به نیکوتین، مواد مخدر و الکل اعتیاد پیدا می‌کنند که اگر نیکوتین را از این دسته جدا کنیم، فقط 15% به دیگر موارد اعتیاد پیدا می‌کنند. طبق گزارشات کیفی، درمان‌های مناسب و رفتارهای مناسب خانواده‌ها در کاهش تمایل به اعتیاد بسیار مؤثر است.  در ادامه به بررسی بیشتر ارتباط اعتیاد و بیش فعالی و ارائه راهکارهایی برای کاهش این خطر می‌پردازیم.

    نقش خانواده در اعتیاد و بیش فعالی

    چگونگی رفتار خانواده با فرد بیش فعال در پیشگیری از اعتیاد نقش بسیار مهمی دارد. والدین وظیفه دارند که اختلالات کودکان را سریع توسط پزشک تشخیص دهند و اقدام به درمان کنند. با درمان زودتر بیش فعالی از عواقب و مشکلات آینده جلوگیری می‌شود.

    این مطلب را هم ببینید  روش پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان

    آیا داروهای بیش‌فعالی اعتیاد آورند؟

    برای درمان بیش فعالی پزشک داروی ریتالین را تجویز می‌کند که به هیچ وجه اعتیاد آور نبوده و برای درمان بیش فعالی لازم و ضروری است. ولی افرادی که به اختلالات مغزی بیش فعالی دچار نیستند، مصرف این دارو اعتیادآور است و عوارض روانی زیادی را به همراه دارد. افرادی که با اختلال بیش فعالی دست و پنجه نرم می‌کنند ممکن است برای تسکین خود و کاهش فشارهای روانی به مصرف انواع مواد مخدر از جمله توهم زا و مواد محرک روی آورند و نمی‌توان به ماده خاصی اشاره کرد.

    تفاوت شیطنت و بیش فعالی

    خانواده باید بداند که شیطنت با بیش فعالی تفاوت دارد. باید از بیش فعالی آگاهی داشته باشید و هرگونه شیطنت و سرزرندگی کودک را به پای بیش فعالی او نگذارید. خانواده و پدرومادر موظف هستند که با شناخت و آگاهی کامل فرزند خود را تربیت کنند و به جستجوی دلیل شیطنت کودک خود بپردازند. زمانی که تفاوت شیطنت ب بیش فعالی را بدانید متوجه می‌شوید که با او چگونه رفتار کنید.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    تغذیه کودکان بیش فعال

    طبق گزارش محققان، تغذیه در بروز و یا درمان بیش فعالی نقش به‌سزایی ندارد ولی با این حال معتقدند که بهتر است در رژیم غذایی این کودکان از مکمل‌های غذایی از جمله امگا3، کربوهیدرات و میوه‌هایی مثل پرتقال، گریپ فروت و سیب وجود داشته باشد که روند درمان سریع‌تر می‌شود. مسلما هر چیزی که به بهبودی بیش فعالی بیانجامد به طور غیر مستقیم در کاهش خطر ابتلا به اعتیاد در فرزندتان نیز مؤثر خواهد بود.

    کودکان بیش فعال

    کودکان بیش فعال با شیطنت و جنب و جوش زیادی که دارند، برای خانواده و والدین دردسرهای زیادی را به وجود می‌آورند. این رفتارها این افراد را به سادگی به سمت ضداجتماعی و مواد مخدر می‌کشاند چون تحمل جنب و جوش برای خانواده ها سخت است. عدم آگاهی خانواده از این بیماری باعث می‌شود که آن‌ها رفتارهای نادرستی با فرزندشان داشته باشند. تنبیه نادرست کودک، نادیده‌گیری مشکلات او و عدم اقدام برای درمان بیش فعالی همگی فرد را نسبت به اعتیاد آسیب‌پذیر می‌کنند.

    این مطلب را هم ببینید  خودآزاری در کودکان اوتیسم

    مدرسه

    کودکان ADHD در مدرسه به مشکلات زیادی برخورد می‌کنند. آنها نظم کلاس را به هم می‌زنند و فعالیت‌های کلاسی را به درستی نمی‌توانند انجام دهند. در حال رویاپردازی بوده و برای درس خواندن مشکل دارند. بیش از حد فراموش کارند و بیشتر اوقات وسایل خود را یا جا گذاشته یا گم می‌کنند. همین مشکلات باعث می‌شود تا از طرف مسئولین مدرسه و هم کلاسی‌های خود مورد سرزنش قرار بگیرند که این موضوع می‌تواند اختلالات دیگری را علاوه بر بیش فعالی برای کودک ایجاد کند.

    همین مورد به تنهایی می‌تواند یکی از دلایل گرایش به اعتیاد در افراد با اختلال بیش فعالی باشد و این موقعیت، فرد را به میزان زیادی نسبت به مصرف مواد آسیب پذیر می‌کند. به همین خاطر لازم است که والدینی که فرزند بیش فعال دارند در انتخاب مدرسه او دقت بیشتری به عمل بیاورند و مشکل کودک را با معلمش در میان بگذارند.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مهسا پیرمحمدی

    بِه رویاهای خود باور داشته باشید، آنها به دلیلی به شما داده شدند 👌💎

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x