طلاقدرمان اعتیاد

طلاق از همسر معتاد درست است یا خیر؟

  • طلاق از همسر معتاد درست است یا خیر؟

    اعتیاد از جمله عواملی است که درصد طلاق را افزایش می‌دهد. پس از مطلع شدن از اعتیاد همسرتان، این سوال برای شما پیش می‌آید که ادامه زندگی با او برای شما میسر است یا خیر؟ باید در نظر بگیرید که زندگی با فردی که اعتیاد دارد ضرر زیادی دارد یا اگر طلاق بگیرید و جدا شوید. پس بهتر است قبل از انجام هرگونه کاری، همه جوانب را بسنجید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که از چه ماه مخدری استفاده می‌شودو آیا مصرف ماد به روی رفتار اجتماعی در محل کار و ارتباط با خانواده تاثیر گذاشته است یا خیر؟ اگر تازگی اعتیاد را آغاز کرده باش و نوع مواد مصرفی صنعتی نباشد، امید بیشتری برای بهبودی فرد وجود دارد.

    اقدامات قبل از طلاق

    قبل از انجام هرگونه تصمیم، برای زندگی خود تلاش کنید و موارد زیر را در نظر بگیرید.

    عواقب پس از جدایی برای همسرتان

    افرادی که از همسر خود به دلیل اعتیاد طلاق می‌گیرند عموما به خانواده خود باز می‌گردند. برخی از خانواده‌ها پذیرای فرزند خود هستند و برخی فرزند معتاد خود را طرد می‌کنند. پس از طرد شدن او اقدام به تنها زندگی کردن می‌کند و در بسیاری از موارد کارتن خواب می‌شوند.

    عواقب پس از جدایی برای شما

    اما طلاق می تواند در شرایطی تصمیمی مناسب به حساب بیاید تا از آسیب بیشتر طرفین جلوگیری کند. طلاق خود به عنوان آسیبی اجتماعی شناخته می‌شود که تبعات نامطلوب زیادی دارد. به ویژه در جامعه ایران اثرات مخرب طلاق بر جامعه مانند فرزندان طلاق، کارتن‌خوابی فرد معتاد، قبیح بودن طلاق و سختی موفقیت در ازدواج مجدد بیشتر هم هست. درستی این تصمیم به شرایط شما نیز بستگی دارد.

    این مطلب را هم ببینید  دلایل طلاق عاطفی از نظر روانشناسی

    میزان اهمیت ارزش‌ خانواده

    میزان ارتباط همسرتان با شما و خانواده بسیار مهم است و نقش مهمی در تصمیم‌گیری شما دارد. ار ارزش‌های خانه و خانواده برای او از اهمیت زیادی برخوردار است، می‌تواند انگیزه بزرگ و دل گرم کننده ای به او بدهد تا به بهبودی برسد. اگر نمی‌توانید برای ترک او را متقاعد نمایید اصلا خود را سرزنش نکنید چون شما تقصیری در این خصوص ندارید. طبیعت بیماری اعتیاد و تغییراتی که مصرف مواد بر ذهن همسر شما گذاشته عمیق‌تر از آن است که شما به راحتی توانایی تغییر آن را داشته باشید.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    شخصیت او را در نظر بگیرید

    به رابطه‌ی قبل از مصرف مواد همسرتان با شما فکر کنید. رابطه شما چگونه بود؟ به نظرات شما اهمیتی میداد؟ آیا نسبت به وظایف خانواده متعهد بود یا خیر؟ با تفکر به این موارد و دیگر مواردی که خودتان بهتر می‌دانید، تصمیم خود را بگیرید که ادامه می‌دهید به زندگی و یا به فکر طلاق و جدایی هستید؟ گر قصد دارید که به زندگی خود ادامه دهید، با بهترین و کارامدترین روش‌ها، او را به ترک مواد ترغیب کنید.

    نوع و مقدار مواد مصرفی

    مصرف مواد مختلف اعم از مخدرها و محرک‌ها و مواد صنعتی و یا سنتی می‌تواند سطح آسیب متفاوتی را باعث شود. مواد سنتی مانند تریاک، شیره یا گل و حشیش با وجود آسیب‌های بی‌شماری که دارد و تخریب نسبتا زیادی که بر کارکرد روانی و جسمی فرد معتاد می‌گذارد می‌تواند مقدمه‌ای برای رو آوردن به مواد صنعتی باشد. مواد صنعتی مانند هروئین و کراک و شیشه تاثیر عمیق‌تری بر ذهن فرد دارند. این مواد به شغل و زندگی اجتماعی همسر شما آسیب بیشتری وارد می‌کند و ترک کردن آن‌ها نیز طبیعتا سخت‌تر است. بنابراین درست است که شما شاید با دیدن مصرف هر نوع ماده توسط همسرتان و تغییر رفتار او نگران می‌شوید. اما می‌توانید با به وجود آوردن ارتباط مناسب با او به نوع ماده و نحوه و مقدار مصرف او پی ببرید و در این مورد با یک متخصص مشورت کنید.

    این مطلب را هم ببینید  عوارض قرص ترامادول

    عود و یا بازگشت به اعتیاد

    اگر همسر شما از مرحله انکار عبور کرده و می‌خواهد برای تغییر تلاش کند و متوجه وجود بیماری اعتیاد شده وضعیت به کلی تغییر می‌کند. هرچند در این حالت نیز درمان بیماری اعتیاد به راحتی صورت نمی‌گیرد و تلاش برای بهبودی و حفظ پاکی باید تا همیشه وجود داشته باشد. به یاد داشته باشید بیماری اعتیاد بدون توجه به مصرف یا عدم مصرف مواد تا همیشه باقی می‌ماند و اثرات ذهنی و روانی مانند وسوسه کمرنگ می‌شوند اما از بین نمی‌روند. ازین رو نمیتوان به طور قطع انتظار داشت ولی حالا که خودش متوجه شده و می‌خواهد ترک کند باید بتواند در مدت کوتاهی مصرف را کنار بگذارد و دیگر لغزش نکند. پس عود پدیده‌ای طبیعی در بهبودی اعتیاد است و فرد معتاد تا مدت‌ها ممکن است با لغزش‌های متعدد دوباره به درمان برگردد تا موفق به باقی ماندن در پاکی طولانی ‌مدت باشد. اما این مسئله نمی‌تواند دلیلی برای طلاق از شوهر معتاد باشد.

    تلاش برای بهبودی

    پیش از طلاق از شوهر معتاد به این نکته توجه کنید؛ اگر همسر شما برای بهبودی تلاش نمی‌کند و یا هنوز در مرحله انکار به سر می‌برد و عقیده دارد که معتاد نشده یا مصرف مواد تحت کنترلش قرار دارد راه سختی را در پیش رو دارید. متخصصان درمان اعتیاد اعتقاد دارند مرحله اول برای بهبودی مرحله انکار است. فرد معتاد نمی‌پذیرد که مواد برای او مشکل خاصی به وجود آورده. مطمئنا متقاعد کردن همسرتان برای بهبودی در مرحله انکار کار سختی است. او هنوز آسیب‌های مواد را ندیده و تنها لذتش را تجربه کرده پس دلیلی برای ترک نمی‌بیند. اگر خودتان را آماده همراهی او در ادامه این فرایند طولانی نمی‌بینید می‌توانید به تصمیمات دیگر مانند جدا شدن نیز فکر کنید.

    این مطلب را هم ببینید  عوارض، نشانه ها و نحوه مصرف آمپول پتیدین

    بهبودی

    در این‌جا شما باید به تحمل و صبر خود و علاقه خود به همسرتان توجه داشته باشید. او بیماری است که از بیماری خود رنج می‌برد. درمان برای او رنجی مضاعف است و تمایل دارد که بهبودی پیدا کند. همراهی کردن با این فرد در راه بهبودی می‌تواند تجربه‌ای پرمعنا اما سخت برای شما باشد. قطعا این تصمیم محدودیت‌هایی را هم برای شما ایجاد می‌کند و فرصت‌هایی را از شما می‌گیرد و می تواند آسیب‌هایی را برای شما به همراه داشته باشد. اما باید بگوییم که افراد زیادی موفق به ترک شده‌اند و نتیجه سختی‌های شما می‌تواند لذت بخش باشد.

    حمایت

    به یاد داشته باشید که حضور شما کنار همسرتان در فرایند بهبودی نه تنها می‌تواند کمک کند بلکه لازم است. پس نمی‌توانید انتظار داشته باشید که او به تنهایی مواد را کنار بگذارد و بعد به زندگی با شما برگردد. اگر تصمیم گرفته‌اید که از او جدا نشوید و یا شرط خود را برای ادامه زندگی مشترک ترک مصرف او می‌دانید باید بدانید این هدف بدون مشارکت شما امکان‌پذیر نیست. مقاله نقش خانواده در ترک اعتیاد را مطالعه کنید.

    برای مطالعه تاثیر و عوارض مواد مخدر کلیک کنید.

     

    طلاق از همسر معتاد درست است یا خیر؟

    انجام تست عشق و ازدواج
    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مهسا پیرمحمدی

    بِه رویاهای خود باور داشته باشید، آنها به دلیلی به شما داده شدند 👌💎

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x