رویکردهای روان درمانی

عمه درمانی ممنوع

عمه درمان‌ها قابلیت این را ندارند که ارزیابی درست و مناسبی از افراد را به جا آورند

  • عمه درمانی ممنوع

    در حال حاضر با بالارفتن تعداد افرادی که تخصص ندارند و به درمان روانشناسی می‌پردازند، اصطلاح عمه درمانی بسیار رایج شده است. از این اصطلاح به عنوان کنایه برای افرادی که بدون دانش و مهارت جلسه درمان تشکیل می‌دهند، استفاده می‌شود.

    این افراد فقط از نصیحت و حرف‌های عامیانه مورد دیگری به مراجعشان تحویل نمی‌دهند. تا انتهای این مقاله بخوانید تا بتوانید یک روانشناس را با عمه درمان از هم تشخیص دهید.

    عمه درمانی چیست؟

    اصطلاح عمه درمانی در حقیقت با زبان طنز به افرادی اشاره دارد که در اتاق درمان چیزی جز حرف‌های عامیانه و نصیحت‌هایی مشابه نصیحت اقوام به مراجعان ارائه نمی‌دهند.

    حقیقتا این افراد اطلاعاتی در خصوص درمان ندارند و در این زمینه آموزش‌های حرفه‌ای ندیده‌اند. عمه درمان‌ها قابلیت این را ندارند که ارزیابی درست و مناسبی از افراد را به جا آورند و هر درمانی که دارند با مشکل و شکست روبرو می‌شود.

    پیشگیری از عمه درمانی

    برای آنکه یک روانشناس بتواند در شغل خود تخصص یابد باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارد. برای مثال تحصیل آکادمیک و تنها به صورت تئوری نمی‌تواند از یک فرد، متخصصی حرفه‌ای بسازد.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    البته دانش تئوری به خصوص در زمینه آسیب شناسی روانی یکی از اصول ضروری برای روانشناس شدن است اما باید بدانیم که این مسئله به تنهایی کافی نیست و روانشناسان نیازمند آموزش دیدن در دوره‌های کارورزی عملی نیز هستند.

    تحت نظر سوپر وایزر در این دوره‌ها درمان صورت می‌گیرد. با شرکت در این دوره‌ها روانشناسانی که کار خود را به تازگی شروع کرده‌اند ضعف کار خود را می‌شناسند. آنان درمیابند که در کدام زمینه اشکال دارند و نسبت به رفع آن اقدام کنند.

    این مطلب را هم ببینید  معرفی رشته روانشناسی سرمایه گذاری (Investment Psychology)

    بدین ترتیب به تدریج کار کردن در کنار متخصصین به آن‌ها می‌آموزد که از سطحی نگری و یا همان درمان‌هایی که به عمه درمانی معروف شده فاصله بگیرند و بتوانند بر اساس استانداردها و اصول کار علمی با مراجعان خود برخورد کنند.

    با عرض تاسف در بسیاری از دانشگاه‌های کشور به جز وزارت بهداشت، چنین خدماتی به دانشجویان عرضه نمی‌شوند. از این رو دانشجو پس از اتمام در و گرفتن مدرک باید به صورت جداگانه در دوره‌های سوپرویژن و کلاس‌های آموزش عملی شرکت کنند.

    درمانگر حرفه ای

    به خاطر افزایش افرادی که مشغول تحصیل در رشته روانشناسی هستند و رواج روانشناسی زرد، مراجع در یافتن روانشناس متخصص با مشکل روبرو می‌شوند.

    مسئله حائز اهمیت اینجاست که بسیاری از این روانشناسان در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام با نشان دادن تصویرهای غیر واقعی از خود و انتشار مطالب غیرعلمی اما جذاب مخاطبان بسیاری را برای خود فراهم می‌کنند و موجب سردرگمی بسیاری از افراد می‌شود.

    این افراد بیشتر از همان شیوه عمه درمانی استفاده می‌کنند.معمولا افراد برای پیدا کردن درمانگر حرفه‌ای به میزان تحصیلات روانشناسان دقت می‌کنند.

    همچنین میزان سابقه کار، دانشگاهی که فرد در آن تحصیل کرده، دوره‌های تخصصی که پشت سر گذرانده و اعتبار مرکز مشاوره‌ای که در آن فعالیت می‌کند همگی می‌توانند اطلاعات خوبی برای انتخاب یا عدم انتخاب روانشناس به شما بدهند.

    آسیب درمانگر غیرمتخصص

    متأسفانه از آنجایی که آسیب‌های مرتبط با سلامت روان مانند آسیب‌های جسمانی عینی نیستند بسیاری از افراد آن‌ها را نادیده گرفته و یا جدیت موضوع را دست کم می‌گیرند.

    روانشناسان به خصوص روانشناسان بالینی که با تشخیص و درمان اختلالات و مشکلات روانی کودکان، بزرگسالان و زوجین کار می‌کنند اگر از تخصص کافی برخوردار نباشند می‌توانند با ارائه راهکارهای غلط بعضاً آسیب‌های جدی را ایجاد کنند.

    انجام تست عشق و ازدواج

    مثلا عدم تشخیص به هنگام شدت مشکلاتی نظیر افسردگی می‌تواند منجر به غفلت از خطراتی نظیر خودکشی شود. به همین خاطر نهادهای نظارتی تا حدممکن تلاش می‌کنند تا اجازه فعالیت را به افراد غیرمتخصص واگذار نکنند.

    این مطلب را هم ببینید  رویکرد پدیدار شناختی در روانشناسی چیست؟

    با این حال، خود مراجعین نیز با بررسی موارد مهمی که پیش‌تر گفته شد در انتخاب یک درمانگر حرفه‌ای مسئول هستند و همچنین تلاش کنند تا فردی را انتخاب نکنند که شیوه درمانی او عمه درمانی است.

    برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خودکشی کلیک کنید.

     

    عمه درمانی ممنوع

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مهسا پیرمحمدی

    بِه رویاهای خود باور داشته باشید، آنها به دلیلی به شما داده شدند 👌💎

    نوشته های مشابه

    دکمه بازگشت به بالا