تشخیص و علائم اعتیادتعریف اعتیاد و انواع آندرمان اعتیاد

عوارض و فواید قرص ریتالین

ریتالین محرک محسوب شده و به شدت اعتیادآور است.

  • عوارض و فواید قرص ریتالین

    یکی از مواد محرک که برای درمان بیش فعالی از آن استفاده می‌کنند، ریتالین است. ولی برخی از افراد تحصیلکرده برای افزایش تمرکز و بیدار ماندن در شب امتحان از ریتالین استفاده می‌کنند. ریتالین سیستم عصبی را تحریک کرده و باعث می‌شود دوپامین بیشتری ترشح شود و فرد را سرخوش می‌کند. بی توجهی به عوارض و پیامدهای مصرف ریتالین منجر به ایجاد مشکلاتی نظیر اعتیاد به این ماده برای فرد خواهد شد که لازم است فرد برای ترک اعتیاد اقدام کند. اگر به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد ریتالین و عوارض مصرف آن هستید، ما در این مقاله به توضیحات کاملی درباره آن پرداخته‌ایم که مطالعه آن می‌تواند برای شما سودمند باشد.

    موارد مصرفی ریتالین

    برای درمان اختلال بیش فعالی و نقص توجه از این دارو استفاده می‌شود. این دارو با تغییر مقدار خاصی مواد شیمیایی طبیعی در مغز اثر می‌کند. با مصرف آن توانایی فرد برای توجه، تمرکز بر یک فعالیت و کنترل مشکلات افزایش پیدا می‌کند. همچنین به فرد دارای اختلال در بهبود مهارت‌های گوش دادن و سازماندهی وظایف کمک می‌کند. یکی دیگر از مصارف دارویی آن جهت کنترل اختلال حمله خواب (نارکولپسی) یا حملات پانیک می‌باشد. امروزه مصرف ریتالین توسط دانشجویان و داوطلبان کنکور بسیار ترویج یافته است. آن‌ها از این دارو برای افزایش تمرکز و بیخوابی استفاده می‌کنند. این در حالی است که اغلب مصرف کنندگان از عوارض و خاصیت اعتیاد آوری آن آگاهی لازم را ندارند. در واقع اگر شما دچار اختلال بی توجهی و نقص توجه نباشید و سرخود یا به اشتباه این دارو را مصرف کنید، ریتالین به جای تاثیرات مثبت اثرات مخربی بر مغز شما به جای خواهد گذاشت که جبران کردن آن می‌تواند دشواری‌های بسیاری را برای شما به همراه داشته باشد. این دارو به شدت برای افرادی که اختلال بیش فعالی ندارند، مضر و اعتیادآور است.

    این مطلب را هم ببینید  عوارض علائم و درمان مواد محرک

    عوارض مصرف ریتالین

    ریتالین نیز جز داروهایی است که علاوه بر اثر درمانی عوارض جانبی متعددی را به همراه دارد. در برخی افراد این عوارض شدید و یا خفیف است. در عوارض شدید مشکلات بزرگی برای فرد به وجود می‌آید که برای قطع دارو حتما باید به پزشک مراجعه شود. عوارض مصرف ریتالین نسبت به بسیاری از مواد و داروهای اعتیاد آور دیگر شدیدتر است و به هیچ وجه نباید به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف شود.

    مهم ترین عوارض آن شامل موارد زیر می‌باشد:

    • تب
    • کهیر
    • گلو درد
    • تپش قلب
    • شکم درد
    • کاهش وزن
    • حالت تهوع
    • کاهش اشتها
    • خارش پوستی
    • سردرد و سرگیجه
    • تغییرات فشار خون
    • بی نظمی ضربان قلب
    • بی خوابی یا خواب آلودگی

    توجه: در افراد مبتلا به اختلال خواب پیشنهاد می‌شود بین آخرین زمان مصرف ریتالین تا زمان خواب، چند ساعت فاصله ایجاد کنند.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    آسیب‌های مصرف ریتالین

    خطرات جسمی و روانی بسیار زیادی مصرف خودسرانه این دارو به همراه دارد. اگر تحت نظر پزشک دارو مصرف شود خطرات قابل کنترل بوده در غیر این صورت ممکن است منجر به مرگ شود. مصرف دارو برای کودکان زیر 6 سال به دلیل عوارض بالا توصیه نمی‌شود.

    برخی خطرات مصرف ریتالین:

    1. مرگ ناگهانی در مبتلایان به مشکل جدی قلبی

    افراد بزرگسال و یا کودکانی که از مشکلات قلبی رنج می‌برند، با مصرف ریتالین ممکن است دچار مرگ ناگهانی شوند. داروهای محرک برای بیماران قلبی بسیار خطرناک است. حتما اگر دچار بیماری‌های قلبی عروقی هستید، پزشک خود را در جریان بگذارید.

    2. افزایش فشار خون و ضربان قلب

    مصرف این دارو فشار خون را افزایش داده و ضربان قلب را بالا می‌برد. برای افراد سالم خطری را به دنبال ندارد ولی افرادی که فشارخون بالایی دارند باید با احتیاط از این دارو مصرف کنند.

    این مطلب را هم ببینید  بیش فعالی یا نقص توجه (ADHD)

    3. اختلالات روانی حاد

    در مبتلا به برخی اختلالات روانی دیگر مصرف ریتالین ممکن است باعث تشدید و حاد شدن شرایط اختلال شود. افرادی که به اختلالات افسردگی و دو قطبی مبتلا هستند یا خود و خانواده آن‌‌ها سابقه خودکشی دارند؛ نیاز به بررسی بیشتری برای تجویز داروهای محرک دارند. همچنین مصرف ریتالین ممکن است باعث بروز توهم، هذیان و شیدایی در کودکان شود.

    4. مشکلات رشدی

    کودکانی که ریتالین مصرف می‌کنند، در مقایسه با دیگر همسالانشان از نظر قد و وزن کمتر رشد می‌کنند. این کاهش وزن برای کودکان خیلی نگران کننده نیست و با تحت نظر بودن کودک قابل کنترل است. کودکانی که در روند رشدی آن‌ها کاهش مشاهده می‌شود ممکن است با تشخیص پزشک نیاز به قطع مصرف پیدا کنند.

    5. نعوظ دردناک

    افراد بزرگسالی که ریتالین مصرف می‌کنند، با مشکلات جنسی مواجه می‌شوند. در طولانی مدت مصرف شود، برای مردان نعوذ دردناک را به دنبال دارد. خطر این وضعیت زمانی است که درد به شکل غیر قابل تحملی افزایش پیدا کند. در این شرایط احتمال دارد که حتی به جراحی نیاز باشد. در صورت بروز این مشکل باید فورا مسئله با پزشک در میان گذاشته شود و در صورت لزوم تغییراتی در برنامه درمانی صورت پذیرد.

    تداخل دارویی ریتالین

    برخی داروها با هم تداخل دارند و عوارض زیادی به همراه داشته و خطرات زیادی را به وجود می‌آورند. برخی داروهای ضدافسردگی و ریتالین نباید باهم مصرف شوند چون خطراتی مثل افزایش فشارخون را به همراه دارد. بعضی از داروها از جمله داروهای موسوم به سه حلقه ای مورد استفاده در درمان افسردگی در صورت مصرف همزمان با ریتالین ممکن است اثر خود را از دست بدهند. همچنین ممکن است ریتالین اثر داروهای کنترل کننده فشار خون را کاهش دهد و نقش خنثی کننده برای آن‌ها داشته باشد.

    این مطلب را هم ببینید  مصرف متامفتامین و آمفتامین

    اعتیاد به ریتالین

    آمفتامین از مواد محرکی است که از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده ریتالین محسوب می‌شود و ساختاری شبیه به مخدر شیشه دارد.  هر چند اعتیاد و عوارض این دارو از شیشه بسیار کمتر است اما همچنان این ماده می‌تواند باعث وابستگی به ویژه وابستگی روانی در مصرف کننده شود. به خصوص در افرادی که سابقه اعتیاد به مواد مخدر یا الکل را دارند تجویز این دارو باید با احتیاط بیشتری صورت پذیرد. به همین دلیل قطع دارو باید تدریجی باشد و بعد از قطع مصرف نیز نشانه‌های ترک یا اختلالات روانی پیگیری شود.

    ترک اعتیاد به ریتالین

    با توجه به عوارض و پیامدهای منفی که ریتالین می‌تواند برای افراد به وجود آورد ترک اعتیاد به این ماده از اهمیت زیادی برخوردار است. برای ترک اعتیاد به ریتالین می‌توان از روش‌هایی از جمله سم زدایی و روان درمانی استفاده کرد. روان درمانی می‌تواند شامل درمان‌های شناختی-رفتاری، خانواده درمانی و مشارکت اجتماعی باشد. همچنین بهره بردن از مشاوره ترک اعتیاد برای افرادی که مصرف طولانی داشته‌اند ضرورت پیدا می‌کند. انتخاب بهترین مرکز ترک اعتیاد نقش موثری در روند بهبودی دارد.

    انجام تست عشق و ازدواج

     

    عوارض و فواید قرص ریتالین

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مهسا پیرمحمدی

    بِه رویاهای خود باور داشته باشید، آنها به دلیلی به شما داده شدند 👌💎

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x