نقد روانشناسینقد فیلم

نقد روانشناسی فیلم سکوت + تماشای آنلاین

هر صدایی موجب مرگ است، اینجا در سکوت ...

  • فیلم سکوت

     

    فیلم سینمایی «سکوت» The.Silence.2019 بر اساس رمانی به همین نام به کارگردانی «جان آر. لئونتی» در سال 2019 در ژانر وحشت ساخته شده است.

     

    تماشای فیلم سکوت :

     

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    خطر اسپویل!

    خلاصه‌ای از داستان

    سکوت، داستان موجودات خفاش‌مانندی است که در غاری باستانی حبس بوده‌اند و توسط گروهی از محققان که در حال کشف غار بودند، آزاد شده و به شهرها حمله ور می‌شوند. این موجودات که در فیلم به آنان نام نوعی زنبور گذاشته شده به دلیل زندگی در تاریکی مطلق، قدرت بینایی خود را از دست داده و در عوض، دارای قدرت شنوایی فوق‌العاده‌ای هستند. آنان به هر چیزی که صدایی بدهد حمله ور شده و مشغول خوردن آن می‌شوند. انسان‌ها می‌فهمند که برای اینکه گیر زنبورها نیفتند، باید سکوت پیشه کنند تا توجه آنان جلب نشود.

    «الی» بازیگر نقش اول فیلم است که بر اثر سانحه‌ای ناشنوا شده است. البته در طول فیلم روشن می‌شود که او صداهایی را به صورت مبهم می‌شنود و بنابراین باید او را کم شنوا دانست. خانواده الی به جهت کم‌شنوابودن او، زبان اشاره را یاد گرفته‌اند. فراگرفتن این زبان به آنان کمک می‌کند؛ چرا که در مواجهه با زنبورها هنگام سکوت از آن استفاده می‌کنند. با اینکه اخبار و تلویزیون از مردم می‌خواهند از خانه خود بیرون نیایند ولی آنها و عده بسیاری از مردم، ترجیح می‌دهند فرار کرده و محل امنی را برای زندگی پیدا کنند. در ادامه فیلم، روشن می‌شود که حتی در خانه‌ماندن هم فایده‌ چندانی ندارد و بعضی از مردمی که در خانه مانده‌اند، نیز از بین می‌روند.

    خانواده در طول سفر با زنبورها مواجه می‌شوند و مجبور می‌شوند برای اینکه سر و صدا نکنند، پیاده به مسیر خود ادامه دهند. در نهایت، یک خانه را پیدا می‌کنند که صاحبش توسط زنبورها جلوی دیدگان آنان، کشته می‌شود. هنگام ورود به خانه، مادر «الی» زخمی می‌شود و شوهرش «هیو» به همراه «الی» مجبور می‌شوند برای یافتن بتادین و مواد ضد عفونی‌کننده به شهر کوچک اطراف خانه بروند. بعد از یافتن بتادین با مردی روبرو می‌شوند که خود را کشیش معرفی کرده و از آنان می‌خواهد به گروه او ملحق شوند که درخواستش مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.

    این مطلب را هم ببینید  نقد روانشناسی فیلم هک بزرگ

    کشیش و گروهش با نصب چندین موبایل به پنجره‌های خانه آنان و روشن‌کردن آلارم گوشی، سر و صدا ایجاد کرده و سبب جلب توجه زنبورها می‌شوند. در هنگام حمله زنبورها، کشیش و فرقه‌اش قصد دارند «الی» را با خود ببرند اما با مقاومت مادربزرگ او و در ادامه، پدر و مادرش روبرو شده و شکست می‌خورند. در نهایت، خبر می‌رسد که زنبورها، تحمل سرما را ندارند و مناطق شمالی آمریکا، پناهگاه امنی برای مردم است. هر چند در ادامه، زنبورها کم کم به سرما هم عادت می‌کنند ولی خانواده با سفر به شمال به مبارزه ادامه داده و امید خود برای زندگی را حفظ می‌کنند.

     

     

    نقد فیلم:

    بزرگترین نقطه قوت فیلم، بدون تردید، سکوت آمیخته به وحشت خانواده و مبارزه آنان برای حفظ خود است. جای جای فیلم، حس التهاب و اضطراب فراوانی را به مخاطب القا می‌کند زیرا هر آن ممکن است با کوچکترین اشتباه عمدی یا سهوی، سر و کله زنبورها پیدا شود. خانواده در حین مبارزه باید فکر خود را به کار بیندازند تا بتوانند بر مشکلات فائق آیند. روایت مبارزه «الی» و خانواده‌اش با مرگ و زندگی، سبب راضی‌ نگه‌داشتن مخاطب تا انتهای فیلم می‌شود.

    اما بزرگترین ضعف فیلم «لئونتی» ضعف داستانی آن است. بیننده کاملا متوجه می‌شود که فیلم، یک چیزی کم دارد. The.Silence.2019 بسترهای مناسبی برای نمایش اتفاقات دیگر در کنار مبارزه با زنبورها دارد یا می‌توانست داشته باشد ولی در طول فیلم، هیچ اتفاق موازی‌ خاصی همگام با مبارزه آنان به تصویر کشیده نمی‌شود. حتی فیلم، هیچ گره خاصی ندارد و تنها گره آن، مبارزه خانواده با زنبورها و اتفاقات مربوط به آن است. اگر داستان مبارزه آنان و اضطراب و سختی‌هایشان با ظرافت بیشتر به نمایش درمی‌آمد شاید مشکل حل می‌شد. چیزی که فیلم A Quiet Place: یک مکان ساکت به خوبی از پس آن برمی‌آید.

    این مطلب را هم ببینید  نقد روانشناسی فیلم قوی سیاه

    تنها اتفاق خاصی که می‌افتد در انتهای فیلم و مربوط به کشیش و گروهش است که خود یکی از نقطه‌ ضعف‌های بزرگ فیلم است. جدایی «الی» و نامزدش و ارتباط آن دو هم اتفاق فوق‌العاده‌ای محسوب نمی‌شود.

    انجام تست عشق و ازدواج

    کشیش، جاهلانه زبانش را بریده تا احتمالا نتواند سر و صدا کند و گروهش نیز چنین حالتی دارند. حتی همین بلا را سر یک دختر کوچک آورده‌اند. آنان مدام خانواده «الی» را به پیروی از خود و سرمشق‌هایشان دعوت می‌کنند که با شنیدن پاسخ‌های منفی مکرر، دست به خشونت می‌زنند. ایده زمخت و نچسبی که بدون مقدمه چینی خاصی و صرفا برای اینکه فیلمساز بگوید من داستان تک بعدی ندارم! به فیلم افزوده شده است. همچنین گویا فیلمسازان با مسیحیت یا به طور کلی مذهب مشکل داشته‌ و خواسته‌اند هر طور که شده آن را بکوبند! تقارن خشونت فرقه مذهبی با نمایش واژه «pray» در لپ تاپ «الی» هم جالب توجه است. نکته دیگر این است که در طول فیلم، هیچ کشیش یا فرد مذهبی خوب و عاقلی! نمایش داده نشد که القاکننده بدبودن، جاهل‌بودن و بی منطق‌بودن همه مذهبی‌ها است.

    بسیاری از نشانه‌ها و مقدمات داستانی فیلم سکوت با یک مکان ساکت همگون است و خب هر دوی آنها از یک منبع مشترک استفاده کرده‌اند. به هر حال سکوت اصلا با A Quiet Place که با ظرافت‌های بسیار داستان مبارزه خانواده «ابوت» با هیولاهای احتمالا فضایی را روایت می‌کند، قابل مقایسه نیست. فیلمی که حتی به صورت دقیق به روابط بین خانواده «ابوت» با یکدیگر و زنده نگاه‌داشتن امید در میان آنان می‌پردازد. امیدی که بسیار بهتر از انتهای فیلم The.Silence.2019 به نمایش درآمده است. همچنان‌که ترس و وحشت و اضطراب در «یک مکان ساکت» در اوج است و از این جهت نیز با «سکوت» چندان قابل قیاس نیست. لزوم سکوت کردن در فیلم «یک مکان ساکت» از همان ابتدا روشن است ولی با روایتی که The.Silence.2019 پیش گرفته، بهتر بود، این شیوه مبارزه به مرور زمان و در طول روایت داستان کشف شود تا حداقل نیمچه تعقیدی به داستان اضافه شود.

    این مطلب را هم ببینید  نقد روانشناسی فیلم تیغه فلاخن

    در نتیجه فیلم “سکوت” فیلم خوبی در ژانر وحشت و با موضوع حمله موجودات خونخوار است ولی فیلم‌های دیگری در همین ژانر وجود دارد که از جهت داستان‌گویی و ایجاد اضطراب و وحشت، بسیار بهتر از آن است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x