طلاق

نقش نازایی زن در طلاق

فرزند تا چه اندازی زندگی را شیرین می‌کند

  • نقش نازایی زن در طلاق

    از موضوعاتی که بسیاری از دادگاه‌های خانواده درگیر آن هستند، نازایی زن است. در زمینه ناباروری پیشرفت‌های زیادی به دست آمده که تعداد زیادی از خانواده‎‌هایی که مشکل باروری داشته اند صاحب فرزند شده‌اند. ولی برخی افراد نیز از درمان خسته می‌شوند و بدون فرزند نمی‌توانند به زندگی مشترک خود ادامه دهند. تصمیم به طلاق برای خانواده هایی که زنان مشکل نازایی دارند یا مشکل ناباروری در مردان بوده، بسیار متفاوت است.

    در فرهنگ ما ایرانی‌ها اینکه فرزند از پوست و گوشت خون آنها باشد بسیار مهم است. در گذشته به دلیل نبود اطلاعات کافی هرگونه نازایی به زن نسبت داده می‌شد که یا زن را طلاق می‌دانند و یا ازدواج مجدد انجام می‌دانند. ولی حالا با پیشرفت زیادی که علم پزشکی داشته، برای ناباروری درمان‌های زیادی وجود دارد ولی هزینه بالایی دارد که عدم استطاعت مالی خانواده‌ها این روش را ادامه نمی‌دهد. در برخی موارد هم درمان نتیجه نداده و با شکست مواجه می‌شود. شاید فرهنگ سنتی تا حدودی تغییر یافته باشد اما در نهایت فرهنگ نقش پررنگی در تصمیم‌گیری‌ها دارد. پس در کنار این مسئله باید تلاش کنیم تا با افزایش آگاهی خودمان از رابطه و مسائل مهم آن بیش از اندازه تحت تاثیر فرهنگ گذشتگانمان قرار نگیریم و بتوانیم تصمیمی منطقی بگیریم.

    حرف مردم

    تعدادی از زوج‌های جوان که چندسالی از زندگی مشترکشان می‌گذرد و هیچ مشکلی در ناباروری ندارد، با کنایه و سوال‌های بی‌مورد اطرافیان و اقوام روبه‌رو می‌شوند که چرا فرزندی نمی‌آورند. زمانی که اقدام به بارداری می‌کنند و نتیجه نمی‌گیرند، در همین حین اگر خانواده‌ها از این موضوع باخبر شوند مشکلی که دارند چند برابر بیشتر شده و با دخالت‌های بی‌جا در زندگی مشترک زوجین اختلال به وجود می‌آورند. بیشتر خانواده‌ها پیشنهاد می‌دهند که کودکی را به فرزندی قبول کنید و یا طلاق بگیرید. شما به هیچ وجه نباید اجازه دهید کسی جز شما و همسرتان دخالتی در این مورد داشته باشند. این نکته را بدانید تصمیم نهایی با شماست.

    این مطلب را هم ببینید  نکات مهم در مورد خیانت

    قانون و ناباروری زنان

    در قانون جمهوری اسلامی ایران اگر درخواست طلاق از سمت مرد باشد هیچگونه محدودیتی وجود ندارد و دلیل آن مهم نیست. فقط باید تمامی حقوق زن مثل مهریه، نفقه و اجرت المثل کاملا پرداخت شود. در مورد طلاق از سمت مردی هیچ دلیلی لازم نیست و فقط به پرداخت حقوق قانونی زن اکتفا می‌شود.

    ادامه زندگی بدون فرزند

    یکی از اهداف زندگی مشترک، تشکیل خانواده و تربیت فرزندان صالح است. طبق فرهنگ بسیاری از کشورها از جمله ایران، زمانی که زوجی فرزند ندارد و با مشکل باروری مواجه می‌شوند تصور می‌کنند که در زندگی شکست خورده‌اند و زندگی آنها آینده ای ندارد. وجود فرزند در زندگی بسیار نقش مهمی در رسیدن به اهداف مشترک خانواده دارد ولی این نکته را فراموش نکنید که اهمیت فرزندآوری در خانواده ها متفاوت است. فرزند داشتن در خوشبختی تاثیر زیادی ندارد هماهنگونه که بسیاری از خانواده ها را مشاهده می‌کنید که با وجود فرزند از هم جدا شده اند و در مقابل بسیاری از خانواده ها بدونفرزند به زندگی ادامه داده و بسیار خوشبخت هستند.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    به نام ناباروری به کام جدایی

    امکان دارد قبل از اینکه متوجه شوید که همسرتان مشکل باروری دارد با او مشکلات دیگری را در زندگی مشترک داشتید که با بروز این اشکال، آن را بهانه کرده و اقدام به جدایی می‌کنید. در این زمان به مورد فکر کنید که اگر این مشکل برای شما رخ می‌داد او چه تصمیمی می‌گرفت جدا می‌شد یا به دنبال راه‌حل برای حل مشکل می‌گشت. فرزند برای شوهر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و این مسئله که همسرش قادر نیست برای او فرزندی به دنیا بیاورد بسیار سخت و رنج‌آور است همچنین زن نیز از این موضوع عذاب وجدان گرفته و حس شرمندگی می‌کند. این عوامل بحث را در بین زوجین افزایش می‌دهد. با همسرتان جلسه‌ای ترتیب بدهید و به طور جدی درباره ارزش‌های زندگی مشترک خود صحبت کنید. در این جلسه لیستی از اهداف و ارزش‌های مهم و مشترک خود در زندگی مشترکتان را فراهم کنید و توجه کنید که فرزند داشتن چندمین هدف از زندگی شما است و در این زندگی مشترک تا چه حد نقش پررنگی دارد. نقش آن را در خوشبختی خود چند درصد می‌دانید.

    این مطلب را هم ببینید  طلاق در سنین پایین

    فرزندی غیر از گوشت، پوست و خون

    اگر شما از جمله زوجینی هستید که مشکل باروری دارید، آخرین گزینه ای که به فکر شما می‌رسد فرزندخواندگی است. البته بسیاری از مردان معتقدند فرزندشان حتما باید از پوست و گوشت و خون خودشان باشد. این مورد در بسیاری از افراد دیده می‌شوید و حق طبیعی آنهاست ولی فرزندخواندگی در جامعه بسیار مفید بوده و به رشد جامعه کمک می‌کند. اگر فرزندخواندگی در سن و موقعیت مناسب باشد و فرزند در محیط مناسبی تربیت شود، از بسیاری از مشکلات در آینده ممکن است رخ دهد پیشگیری می‌شود.

    داشتن حیوانات خانگی حس خوبی به شما می‌دهد

    در فرهنگ ایرانی حس خوشایندی در مقابل نگهدار از حیوان خانگی دریافت نمی‌شود ولی در فرهنگ غرب اینگونه نیست ولی حیوان خانگی را جزئی از خانواده خود می‌دانند. در فرهنگ سنتی ایرانی‌ها هم افراد علاقه زیادی به نگهداری از حیواناتی مانند گربه و پرنده‌های خانگی نشان می‌دادند. مفید بودن این راهکار برای زوج‌های بدون فرزند از آن جهت است که همه انسان‌ها به طور طبیعی به مراقبت کردن، رسیدگی و محبت به یک موجود زنده علاقه دارند. پس زمانی که راه حل‌های دیگر به هر دلیل به نتیجه نرسیدند، حضور یک حیوان خانگی مناسب می‌تواند تا حدودی این بخش از نیاز شما را پوشش دهد.

    بررسی موارد زیر قبل از اقدام به طلاق

    • میزان اهمیت فرزندآوری را در زندگی مشترکتان به همراه همسر خود بررسی کنید
    • میل به داشتن فرزند در وجود انسان بوده که حرف اطرافیان می‌تواند تاثیر زیادی را در تصمیم شما بگیرد.
    • به روانشناس مراجعه کنید تا او بررسی کند که دیگر اختلافات شما با همسرتان تا چه اندازه قابل حل است و ناباروری تا چه اندازه همسرتان را می‌رنجاند.
    • تصمیم نهایی با شما و همسرتان است و این خود شما هستید که با بررسی تمام موارد مهم با همکاری شریک زندگی‌تان باید برای این زندگی مشترک تصمیم بگیرید.
    این مطلب را هم ببینید  طلاق از آدم خسیس

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مهسا پیرمحمدی

    بِه رویاهای خود باور داشته باشید، آنها به دلیلی به شما داده شدند 👌💎

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x