رویکردهای روان درمانی

3 راهی که کلیشه های منفی درباره افزایش سن به واقعیت تبدیل می شوند

مقابله با کلیشه های منفی ، در خود و دیگران ، یک فرایند پیچیده است

  • 3 راهی که کلیشه های منفی درباره افزایش سن به واقعیت تبدیل می شوند

    کلیشه های منفی در مورد افراد مسن می تواند پیامدهای وسیعی داشته باشد. در تنظیمات پزشکی ، به عنوان مثال ، کلیشه ها در مورد افت شناختی ممکن است منجر به ارائه دهندگان خدمات شود جلوگیری از توضیحات پزشکی یا تصمیم گیری بدون نیاز به نظرخواهی برای بیماران تصمیم بگیرند.

    تلفیق آثار سن تبعیض ، کلیشه ها همچنین می توانند با تأثیر بر تصورات خود بزرگسالان ، صدمه ای وارد کرده و آنها را بیشتر بی فایده یا رو به زوال ببینند ، که به نوبه خود می تواند بر سلامتی آنها تأثیر بگذارد. در مروری بر تحقیقات در مورد این موضوع ، محققان سه دلیل این امر را شرح می دهند.

    1. انتظارات می توانند به پیشگویی های خودکفا کننده تبدیل شوند.

    انتظارات به طرز شگفت آوری قوی است. یک آزمایش نشان داد که وقتی افراد مسن در معرض یادآوری های ظریف کلیشه های منفی مربوط به سن قرار می گیرند ( مانند پیر یا ضعیف بودن) ، در مقایسه با موارد مثبت (مانند عاقلانه یا سرخوشی) ، آنها انتظار داشتند در ارزیابی عنوان حافظه و تعادل عملکرد بدتری داشته باشند.

    هنگامی که محققان عملکرد واقعی کارها را اندازه گیری کردند ، دریافتند که این انتظارات را منعکس می کند ، در حالی که گروه در معرض کلیشه های منفی بدتر عمل می کند – حتی اگر هیچ تفاوت عینی در توانایی بین دو گروه وجود نداشته باشد.

    هرچند این نتایج نشان نمی دهد که عملکرد شناختی و جسمی همه در سر ما است. مهم نیست که انتظارات ما چقدر مثبت است ، برخی از موانع غیرقابل تغییر هستند و پذیرفتن محدودیت ها می تواند منبع نیرو و تاب آوری باشد.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    در عوض ، آنچه که این یافته ها نشان می دهد این است که انتظارات منفی ممکن است توانایی ما را در انجام تمام توان خود محدود کند. و وقتی کلیشه های منفی همیشه در اخبار ، مکالمات گاه به گاه و تعاملات پزشکی وجود دارند ، اجتناب از تأثیر آنها دشوار است.

    این مطلب را هم ببینید  معرفی رشته روانشناسی جنسی (Sexual Psychology)

    2. هنگامی که کاهش اجتناب ناپذیر به نظر می رسد ، تغییر رفتار در سلامتی ممکن است بیهوده به نظر برسد.

    کلیشه هایی که افراد مسن را در حالت افت عملکردی نشان می دهند ، ممکن است آنها را وادار به احساس کنند که اتخاذ عادات سالم جدید بی معنی است ، یک مطالعه دیگر پیدا شد ، زیرا آنها ممکن است معتقد باشند که هر چه باشد کاهش رخ می دهد.

    بر خلاف این دیدگاه ، تحقیقات نشان می دهد که تغییر رفتارهای سلامتی از افزایش فعالیت بدنی به تغذیه سالم تا بهداشت خواب در هر سنی مفید است.

    مشخص شد کسانی که دیدگاه خوش بینانه تری نسبت به پیری دارند، رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت را در پیش گرفته و در صورت بروز مشکلات به طور پیشگیرانه (مانند درد آرتروز ، کم شنوایی یا بی خوابی ) ، نه اینکه خود را تسلیم آنها کنند.

    اما بهبود رفتارهای سلامتی صرفاً تلاش برای افزایش خوش بینی نیست. اغلب دلایل منطقی وجود دارد که باعث می شود افراد نسبت به سلامتی خود خوشبین یا کارآمد نباشند ، از جمله تجربیات منفی گذشته ، عدم وجود سیستم حمایتی کافی یا منابع مالی محدود.

    بنابراین ترویج رفتارهای بهداشتی نیز مستلزم رسیدگی به شرایط وسیع تر زندگی است – نه فقط عوامل روانی.

    3. قرار گرفتن در معرض کلیشه های منفی می تواند استرس فیزیولوژیکی را افزایش دهد.

    راه سوم که کلیشه های درونی می توانند نمود فیزیکی داشته باشند ، واکنش بدن به استرس است .

    یک مطالعه نشان داد که وقتی افراد مسن در مقایسه با موارد مثبت در معرض یادآوری کلیشه های منفی قرار می گیرند ،  در مقایسه با موارد مثبت ، آنها به استرس های قلبی عروقی مانند افزایش فشار خون پاسخ می دادند.

    این مطلب را هم ببینید  معرفی رشته روانشناسی خلاقیت (Psychology of Creativity)

    قرار گرفتن در معرض کلیشه ها و تبعیض می تواند به نوعی از استرس مزمن تبدیل شود که می تواند به سلامتی از طریق تأثیرات آن بر التهاب و سایر فرآیندهای بیولوژیکی آسیب برساند.

    یک مطالعه اخیر طولی نشان داد که در میان گروهی از افراد با عامل خطر ژنتیکی برای زوال عقل دارد ،کسانی که اعتقادات مثبت بیشتری در مورد افزایش سن داشتند – به جای اینکه کلیشه های منفی را در قلب خود بگیرند – تقریبا 50 درصد کمتر احتمال دارد به زوال عقل مبتلا شوند.

    انجام تست عشق و ازدواج

    محققان حدس زدند که باورهای مثبت ممکن است توانایی افراد را برای مقابله با استرس ناشی از افزایش سن افزایش دهد ، اما مکانیسم خاص آن ناشناخته است.

    برای مطالعه راهکارهای منفی بافی در سالمندان کلیک کنید.

    آیا باورهای مثبت راه حل هستند؟

    مقابله با کلیشه های منفی ، در خود و دیگران ، یک فرایند پیچیده است. جایگزینی باورهای منفی با باورهای مثبت ممکن است کمک کننده باشد ، همانطور که مطالعات انجام شده در بالا نشان می دهد ، اما ماهیت این باورها اهمیت دارد.

    کلیشه های ظاهراً مثبتی که بچه دار کردن افراد مسن (مانند کلیشه “پیرزن شیرین”) هنوز می تواند اثرات منفی داشته باشد.

    همچنین می توان کلیشه هایی را که استانداردهای فوق العاده بالایی را ایجاد می کنند – پیش بینی کرد که پیری باید راحت تر از حد ممکن باشد ، می تواند افراد را به سمت آسیب رساندن سوق دهد یا خود را به خاطر عدم تحقق آرمان غیرواقعی سرزنش کند.

    مانند افراد بزرگسال ، افراد مسن یک گروه ناهمگن با تجربیات متنوع هستند. تقلیل هر گروه به مجموعه محدودی از ویژگیها – مثبت یا منفی – نمی تواند انسانیت کامل آنها را تشخیص دهد.

    این مطلب را هم ببینید  10 نمونه از مطالعات روانشناسی شناختی
    کلیشه های منفی درباره افزایش سن

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مهسا پیرمحمدی

    بِه رویاهای خود باور داشته باشید، آنها به دلیلی به شما داده شدند 👌💎

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x