انگیزه و موفقیت

افزایش خوش بینی

خوش بینی تاثیرات مثبت فراوانی در زندگی ایجاد می‌کنند

  • افزایش خوش بینی

    یکی از ویژگی های فردی که در زندگی و سلامت روان هر فرد نقش به‌سزایی دارد، خوش بینی است. کسانی که از ویژگی خوش بینی برخوردارند، در سخت‌ترین شرایط هم به دنبال روزنه امیدی می‌گردند و برای آن تلاش می‌کنند. به همین دلیل این افراد در طول زندگی کمتر دچار فشار روانی شده و بسیار منطقی و معقولانه تصمیم می‌گیرند.راه و روش‌های بسیاری برای افزایش خوش بینی وجود دارد ما در سایت آموزشی و پژوهشی رابینیا به گردآوری برخی از آنها پرداخته ایم، در ادامه همراه ما باشید.

    راه های افزایش خوش بینی و تأثیرات آن

    بر اساس تحقیقات علوم رفتاری که در خصوص خوش بینی و بدبینی تحقیقات انجام می‌دهند، دریافتند که خوش بینی تاثیرات مثبت فراوانی در زندگی ایجاد می‌کنند که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

    1. در مورد رویدادهای مثبت آینده تصویرسازی ذهنی داشته باشید

    وقتی که شما انجام کاری را تصور می‌کنید همان بخش‌هایی از مغز که در انجام واقعی آن کارها فعال می‌شوند شروع به فعالیت می‌کنند. در نتیجه تصویرسازی ذهنی در مورد اعمال و رویدادهای مثبت می‌تواند به شما کمک کند تا حقیقتاً هیجانات مثبتی را در خود ایجاد کرده و ذهنتان را نیز برای دست‌یابی به اهداف آینده آماده نگه دارید.

    برای مطاله 4 کلید برای خوش شانسی کلیک کنید.

    2. سلامت هیجانی بیشتر از تاثیرات خوش بینی در زندگی

    خوش بینی به روی سلامت روان و هیجانات مثبت تاثیرات زیادی دارد. به طور مثال طبق مطالعه ای که به روی افراد مبتلا به افسردگی انجام شده، مشخص شد که درمان شناختی رفتاری در طولانی مدت در مقایسه با درمان دارویی ثبات هیجانی بیشتری دارد چون در این نوع درمان به تحریفات شناختی بیماران پرداخته شده و میزان بدبینی در آنها کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه می‌توان گفت که افزایش روحیه خوش بینی می‌تواند به افراد کمک کند تا بتوانند سلامت روان خود را ارتقا داده و به وضعیت مناسب‌تری دست یابند.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    3. داشتن عملکرد بالاتر از تاثیرات خوش بینی در زندگی

    سلیگمن اعضای تیم‌های ورزشی را در خصوص جهان‌بینی مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که تیم‌هایی که بازیکنان آنها خوش‍بین هستند عملکرد بالایی در تیم خود دارند. طبق دیگر مطالعات که در این خصوص انجام شده، شناگرانی که بدبین هستند و تصور می‌کنند که عملکردشان پایین است در آینده هم با عملکرد پایین‌تری روبرو می‌شوند. این در مقایسه با شناگران مثبت اندیش مشخص شد که با این آسیب پذیری مواجه نیستند و اگر عملکرد خوبی نداشته باشند، در آینده این عملکرد پایین را جبران می‌کنند.

    این مطلب را هم ببینید  20 جمله انگیزشی که زندگی شما را دگرگون می‌کند

    4. همواره به یاد داشته باشید که فردا روز دیگری است

    باید به این موضوع فکر کنید که هیچوقت فرصت ها تمام نمی‌شوند و تا زمانی که امیدوار باشید می‌‌توانید برای خود فرصت ایجاد کرده و آینده خود را بسازید. در نتیجه اگر امروز با شکست مواجه شدید به این فکر کنید که چه زمینه‌های دیگری برای موفقیتتان وجود دارد. توجه داشته باشید که هر انسانی توانایی‌های منحصر به فرد خود را دارد که اگر به درستی کشف شود می‌تواند او را به موفقیت برساند. در نتیجه شکست‌های امروز تنها نتیجه شناخته نشدن استعدادهای شما و پرورش نیافتن آن‌هاست.

    5. کاهش استرس از تاثیرات خوش بینی در زندگی

    افراد خوش بین در مقایسه با افرادی که در زندگی فقط بدبین هستند، استرس کمتری دارند. این افراد از توانایی خود مطمئن هستند و می‌دانند که در آینده اتفاقات خوب و دلپذیری برای آنها رقم خواهد خورد. آن‌ها معمولاً به مشکلات به عنوان یک اتفاق جزئی نگاه می‌کنند اما رویدادهای مثبت را گواهی برای اتفاق‌های مثبت بعدی قلمداد می‌کنند. این انتظارات مثبت باعث می‌شود که کمتر تحت تأثیر استرس‌های روزمره قرار بگیرند و بتوانند به شیوه آسان‌تری با اوضاع سازگار شوند.

    6. گفت‌وگوهای درونی خود را بهبود ببخشید

    ما انسان‌ها دائما با خود حرف می‌زنیم و همین گفتگوها سرشار از موارد منفی و ناامید کننده می‌تواند باشد که تاثیرات زیادی می‌تواند در زندگی بگذارد و باعث بدبینی در فرد بشود. این تصورات به طور ناخودآگاه و غیرعمد در افکار به وجود می‌آید که ما در مورد آنها آگاهی نداریم و از تاثیرات منفی آن بی اطلاع هستیم. از این رو بهتر است که به پرورش خوش بینی توجه زیادی کنید و در جهت آن بکوشید.

    این مطلب را هم ببینید  کاهش استرس شغلی در محیط کار

    7. برخورداری از سلامت عمومی بالاتر

    تحقیقات نشان می‌دهد که افراد خوش بین معمولاً کمتر در معرض آسیب‌های جسمانی قرار دارند و از سلامتی بالاتری برخوردار هستند. برای مثال افراد بدبین 50 درصد بیشتر از افراد خوش بین به بیماری‌های قلبی-عروقی مبتلا شده و در مبارزه با سرطان به احتمال بیشتری با شکست مواجه می‌شوند. همچنین میزان ابتلا به بیماری‌های عفونی و مرگ و میر زودرس نیز در افراد بدبین بیشتر دیده می‌شود.

    8. روی نقاط مثبت خود تمرکز کنید

    هیچ انسانی کامل نیست و نقاط قوت و ضعف متفاوتی دارد. برای حرکت به جلو در زندگی باید دیدگاه مثبتی داشته باشید و با افزایش خودآگاهی و نقاط قوت بینش بیشتری را به دست بیاورید و به روی توانایی ها تمرکز کرده تا بتوانید آنها را تقویت کنید و برای پیشرفت اقدام نمایید

    9. افزایش مقاومت و سرسختی

    افراد خوش بین نسبت به انسان‌های بدبین به سادگی تسلیم وقایع ناگوار نمی‌شوند. این امر باعث می‌شود که پشتکار و تلاش بیشتری از خود نشان داده و احتمال موفقیت آن‌ها افزایش یابد. در واقع خوش بینی با افزایش سرسختی و مقاومت به افراد کمک می‌کند تا بتوانند در شرایط دشوار دوام بیاورند و عملکرد خود را حفظ کنند.

    10. افزایش طول عمر

    مطالعات طولی مختلفی که در زمینه طول عمر انجام شده است نشان می‌دهد که انسان‌های خوش بین اغلب عمر طولانی‌تری نسبت به افراد بدبین دارند. برای مثال تحقیقاتی که روی بیماران مبتلا به سرطان انجام شده است نشان می‌دهد که آن دسته از بیمارانی که دیدگاه خوش‌بینانه‌تری نسبت به زندگی داشتند اغلب به نتایج درمانی بهتری دست یافتند و میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری نیز در آن‌ها کمتر بوده است.

    این مطلب را هم ببینید  تکنیک های زبان بدن در سخنرانی

    برای مطالعه رابطه خوش بینی و سرطان پستان در زنان کلیک کنید.

    افزایش خوش بینی

    انجام تست عشق و ازدواج

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مهسا پیرمحمدی

    بِه رویاهای خود باور داشته باشید، آنها به دلیلی به شما داده شدند ??

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x