رشد و توسعه فردیانگیزه و موفقیت

تکنیک های زبان بدن در سخنرانی

زبان بدن واژه آشنایی است که مدام آن را می شنویم و بارها از زبان افراد مختلف شنیده ایم که چقدر و تا چه اندازه نسبت به اهمیت آن تاکید دارند.

  • هرآنچه که در این مقاله می‌خوانید:

    دلایل اهمیت زبان بدن
    زبان بدن در سخنرانی
    استفاده از تجهیزات در زمان سخنرانی عمومی
    تریبون و زبان بدن
    نباید ها زبان بدن در سخنرانی در یک نگاه

    تکنیک های زبان بدن در سخنرانی

    ما علاوه بر زبان گفتاری که با آن ارتباط برقرار میکنیم یک زبان دیگر نیز داریم که شاید ما متوجه آن نباشیم در حال ارتباط برقرار کردن است.

    ما علاوه بر قوی کردن زبان ارتباطی باید زبان بدن خود را نیز قوی کنیم تا ارتباطات بهتری داشته باشیم.

    زبان بدن به مجموعه رفتارهای غیر کلامی گفته میشود که بدون تکلم قادر به ارتباط برقرار کردن با دیگران است.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    در ادامه همراه ما در سایت آموزشی و پژوهشی رابینیا باشید تا تکنیک های زبان بدن در سخنرانی را برای شما بازگو کنیم.

    دلایل اهمیت زبان بدن

    دو دلیل فوق العاده مهم باعث می شود زبان بدن شما فوق العاده مهم و تأثیرگذار باشد:

    1. افزایش اثر کلام
    2. قدرت بیشتر حرکات از کلمات

    لحظه‌ای که برای اولین بار فردی ما را می‌بیند، تقریبا ۱۰ ثانیه طول می‌کشد تا در مورد ما قضاوت کند و تصمیم نهایی خود را بگیرد. پس ما همین زمان را داریم تا بتوانیم تأثیر مثبتی روی آنها بگذاریم.

    در این زمان برای شما سوال پیش می‌آید که چگونه این کار را انجام دهیم و تاثیرات مثبت به روی فرد مقابل بگذاریم؟ چگونه اعتماد فرد را جلب کرده و همچنین تسلط و حرفه ای بودن خود را نشان دهیم؟

    برای این کار، نه‌تنها باید محتوای سخنرانی ما قدرتمند باشد، بلکه باید از طریق زبان بدن قدرتمند خودمان، شنوندگان و مخاطبان را تحت تأثیر قرار دهیم و دقیقا در جایگاه هایی که میخواهیم تاثیر گذار، جذاب و بهتر ظاهر شویم، زبان بدنمان به کمکمان می آید.

    1. بالا بردن اثر کلام

    آیا تا به حال دقت کرده اید که وقتی پیامی را بدون استفاده از اموجی ها ارسال می کنید، فرد مقابل شما تصور می کند بی حوصله و یا عصبی هستید؟

    یا هنگامی که یک ایمیل را صرفاً با استفاده از کلمات آماده می کنید، پس از مطالعه آن احساس می کنید چیزی کم دارد؟

    علت همه این مسائل این است که مخاطب تان قادر به دیدن حالت چهره فرد مقابل در هنگام بیان کلمات نیست. به همین دلیل هم شاید تصور کند وقتی که در حال نوشتن متن بوده‌اید، حال نامساعدی داشتید و یا حتی در موارد مهمتر باور کند که در حال صحبت کردن با لحن عصبی و دستوری هستید.

    اینجاست که اهمیت زبان بدن به خوبی خودش را نشان می‌دهد. استفاده از زبان بدن باعث می شود اثرگذاری کلام شما به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کند.

    تنها ۱۰ درصد از محتوای کلام شما توسط کلمات به مخاطب انتقال داده میشود و ۹۰ درصد باقی مانده آن چیزی است که مخاطب از زبان بدن شما و حرکاتی که انجام می دهید برداشت می‌کند. حتی در برخی مواقع صداقت کلام شما را می توان از روی حرکات بدنتان حدس زد.

    انجام تست عشق و ازدواج

    2. حرکات رساتر از کلمات

    به طور مثال تصور کنید به منزل یکی از دوستان خود رفته‌اید. او برای استقبال از شما جلوی در حاضر می شود و در حالی که بیان می کند از دیدن شما بسیار خوشحال است، اما اخم بر چهره دارد و دست شما را نیز به سردی می فشارد. آیا در چنین حالتی برای شما قابل باور است که او از دیدن شما خوشحال شده است؟

    یا مثلا در حال صحبت کردن با همکار خود در محل کارتان هستید. او مدام تاکید می کند که حواسش به صحبت‌های شماست، اما در عین حال مرتب به این سو آن سو نگاه می کند و یا با تلفن همراه خود کلنجار می رود.

    قطعا شما هم مثل من از این حالت او متوجه می شوید که هیچ علاقه‌ای به صحبت کردن با شما ندارد و ترجیح می دهید، حرف های خود را ادامه ندهید.

    همه این مواردی که به آن اشاره کردیم، از اشتباهات زبان بدن بوده و یا احساسات درونی و واقعی در افراد را نشان می‌دهد.

    هر چقدر هم که یک فرد تلاش کند تا در ظاهر خلاف آن را ثابت کند، باز هم نهایتاً موفق نخواهد شد و نمی تواند احساسات اصلی خود را پنهان کند.

    زبان بدن بسیار قدرتمند تر از واژه ها و کلمات می باشد و می تواند به طرز شگفت انگیزی برخلاف تمام صحبت های شما عمل کند و محتوای پیام تان را به طور کامل تغییر دهد.

    برای مطالعه اشتباهات رایج زبان بدن در مصاحبه کاری کلیک کنید.

    زبان بدن در سخنرانی

    در اینجا قصد داریم این دایره را گسترده تر کنیم و به اهمیت استفاده صحیح از زبان بدن در مکان های مهم مثل جلسات سخنرانی اشاره کنیم.

    تصور کنید وقتی که استفاده نادرست از زبان بدن در موارد به این کوچکی می‌تواند سوء تفاهم ها و مشکلات بسیار بزرگی را ایجاد کند، حال اگر قرار باشد این اشتباه در مجموعه بزرگتری و در مقابل افراد مهمتری رخ دهد، می‌تواند چه عواقب جبران‌ناپذیری با خود همراه داشته باشد.

    همراه ما در سایت آموزشی و پژوهشی رابینیا باشید تا چند مورد از حالت های صحیح استفاده از زبان بدن و اثرات آن ها بر سخنرانی را مطرح کنیم تا متوجه شوید چگونه می توانید با حرکات درست خود، اثرگذاری سخنرانی خود را چندین برابر کنید و مخاطب را در همان چند ثانیه ابتدایی مبهوت تواناییهای خودتان نمایید.

    تست های شغلی

    1. کنترل حالت صورت متناسب با صحبت

    حالت صورت یکی از مهمترین بخش های زبان بدن است. باید تمرکز بسیار زیادی بر روی حالات صورت خود داشته باشید.

    اگر در حال صحبت کردن درباره یک موضوع ناراحت کننده هستید، حتماً از لبخند زدن خودداری کنید و سعی کنید تاسف خود را با حالت صورت خود، علی الخصوص چشمانتان به طور کامل به مخاطب نشان دهید.

    زمانی که میخواهید هیجان خود را به مخاطب منتقل کنید تا او هم به اندازه شما از موضوعی که در حال مطرح شدن است، شگفت زده شود حتماً چشم های خود را کمی باز کنید و با دهان باز لبخند بزنید.

    همچنین بهتر است از دست های خود هم کمک بگیرید. البته منظور از لبخند زدن با دهان باز خنده بیش از اندازه بلند نیست و به هیچ عنوان دهان خود را به گونه ای که ته حلق مشخص باشد باز نکنید!

    تنها کمی لب ها را از هم فاصله دهید تا ردیف دندان های شما هنگام خندیدن پیدا باشد. همین چند حرکت کوچک می تواند هیجان شما را به مخاطب انتقال دهد.

     

     

    2. حتی اگر مسلط نیستی وانمود کن

    گاهی اوقات هم ما نیاز داریم به سرعت اعتماد دیگران را جلب کنیم و برای انجام این کار احتیاجی به بروز احساسات واقعی خود نداریم.

    مثلا زمانی که اضطراب دارید، و ترسیده اید یا حتی به خودتان اطمینان ندارید، هیچ اشکالی ندارد، سر فرصت میتوانید آن را درست کنید اما به عنوان یک حرفه‌ای نباید کاری کنید که مخاطبان احساسات شما را بفهمند.

    پس وقتی که به جایگاه سخنرانی رفتید، هر اندازه هم که اضطراب داشته باشید، باید ظاهر خود را حفظ کنید و با قدرت و اعتماد به نفس حضور پیدا کنید.

    امام علی علیه السلام میفرمایند: که اگر میخواهی شبیه قومی شوی همانند او رفتار کن، به زودی که یکی از آنها خواهی شد.

    این جمله گران بها به این معنا نیست که از کسی تقلید کور کورانه کنیم و یا ادای فهمیدن را دربیاورم. بلکه این کار به غیر از این که این باور را در ذهن خودتان شکل میدهد.

    این مطلب را هم ببینید  ابراز احساسات سیستم ایمنی را قوی می کند

    3. در دستان خود چیزی نگه ندارید!

    زمانی که سخنرانی می‌کنید، اگر چیزی در دستان شما باشد، قدرت دستان را برای ارتباط با کلمات و تاثیر گذاری کلام کاهش پیدا می دهد!

    اگر نوشته ای در دستان شما می باشد و نیاز ضروری به آن دارید و حتما باید به آن گاهی اوقات نگاهی بیاندازید، سعی کنیم آن را بر روی یک میز قرار دهید و هر زمانی که نیاز شد به سمت میز رفته و نیم نگاهی به آن بیندازید و مطالب را بیان کنید.

    هنگامی که می خواهید از روی موبایل خود موضوعی را بخوانید باید سعی کنید هر دو دست شما درگیر موبایل نشود! با یک دست موبایل را نگه دارید و از دست دیگر خود برای توضیح مطلب استفاده نمایید.

    این کار باعث می شود تا از تمام قوای دستان خود برای تاثیر پذیری بیشتر کلام خود استفاده کنید.

    4. نمایش قدرت در نحوه ایستادن

    هرچقدر فضای بیشتری اشغال کنید، نشان دهنده قدرت بیشتر شماست. به عنوان مثال نباید هرگز در حالی بر روی صحنه قرار بگیرید که پاهای خود را جفت کرده اید و دست هایتان را به بدنتان چسبانده یا آنها را داخل قفسه سینه جمع کرده باشید.

    مدل ایستادن شما نشانگر قدرت شما می باشد. بنابر این سعی کنید وقتی که برای سخنرانی حاضر می شوید، پاهای خود را کمی از هم فاصله دهید و راحت بایستید.

    این اجازه را به مخاطبان خود بدهید که میزان اعتماد به نفس شما را از شکل ایستادنتان بفهمند و درک کنند. در غیر این صورت ممکن است مضطرب و یا غیر آماده به نظر برسید.

    قطعاً دقت کرده‌اید افرادی که قصد دارند با نحوه ایستادن خود نشان دهند که از شما قوی تر هستند، اغلب پاهای خود را با فاصله قرار می دهند و همینطور شانه های خود را به سمت عقب متمایل کرده و دست هایشان را کمی از بالا تنه فاصله می دهند.

    همین موضوع باعث می شود که ناخودآگاه شما احساس کنید که فرد مقابل چقدر از شما قوی تر و با اعتماد به نفس تر است.

    در سخنرانی های خود به هیچ عنوان از اهمیت نحوه ایستادن غافل نشوید چرا که به طرز عجیب و غیر قابل انکاری بر ذهنیت مخاطب شما تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

    5. فضای صحنه متعلق به شماست

    فراموش نکنید فضایی که در اختیار شما قرار داده شده است، می تواند همانند یک هنرمند به شما برای ایفای بهتر نقش تان کمک کند.

    یکجا ایستادن بر روی صحنه سخنرانی یکی از اشتباه ترین کارهایی است که یک سخنران می‌تواند، انجام دهد. بنابراین تا می‌توانید از این فضا بهره بگیرید و استفاده لازم را ببرید.

    با حرکت های مداوم بر روی صحنه و راه رفتن ها خواه ناخواه مخاطب را به سمت خود جلب می کنید. زیرا او مجبور است شما را دنبال کند.

    همین کار در واقع مصداق بارز یک تیر و چند نشان است. هم شما به درستی از زبان بدن خود استفاده کرده اید، هم مخاطبتان بیشتر درگیر می شود و هم این که از خسته شدن مخاطب جلوگیری می کنید. چرا که وقتی که برای مدت زمان طولانی فرد به یک نقطه ثابت خیره باشد، کم‌کم دچار عدم تمرکز و خستگی ذهنی شده و حتی ممکن است احساس خواب آلودگی به سراغ او بیاید.

    پس حرکات متناسب شما بر روی صحنه از بروز این مشکلات جلوگیری می‌کند. البته بیش از حد حرکت کردن هم می‌تواند آزاردهنده باشد. افراط و تفریط نکنید.

    6. به سمت مخاطب مایل شوید

    یک حرکت بسیار جذاب که می توانید از آن استفاده کنید، مایل شدن به سمت مخاطب است. البته این حرکت همانقدر که می تواند جذابیت سخنرانی شما را چندین برابر کند، توانایی این را نیز دارد که اثربخشی کلامتان را تا حد غیر قابل باوری کاهش دهد. پس در استفاده از آن بسیار دقت کنید.

    شما می توانید در حین صحبت های خود به صورت محدود، در دفعات انگشت‌ شمار بسیار کم از روی صحنه به سمت جلو و مخاطبان حاضر در سالن خم شوید.

    این حرکت شما به نشانه تاکیدی است بر اینکه روی صحبت شما دقیقاً اشخاص حاضر در سالن هستند و به علاوه نشان می دهد که نکته مهمی در حال مطرح شدن است و مخاطب باید به آن توجه کند.

    بالا یا پایین بردن میزان صدای شما نیز می تواند جذابیت این حرکت را چندین برابر کند. به عنوان مثال وقتی که دارید نکته مهمی را مطرح می‌کنید کمی به سمت جلو خم شوید و صدای خود را اندکی آهسته تر کنید. خواه ناخواه حواس مخاطب چندین برابر جمع تر خواهد شد تا به طور دقیق بتوانند تک تک کلمات شما را بشنوند.

    7. پنهان نکردن احساسات خود

    اشتباهی که بسیاری از افراد در زمان استفاده از زبان بدن مرتکب آن می‌شوند، مخفی کردن احساسات خودشان است.

    بدانید که بروز ندادن احساسات به هیچ وجه شما را فردی محکم و قوی در سخنرانی نشان نمی‌دهد. بلکه این عدم بروز بیش‌تر شبیه این است که شما سخنران حرفه ایی نیستید، و تنها سعی میکنید نقش آن را بازی کنید.

    دقت کنید که ابراز احساسات در سخنرانی، فقط شامل لبخند زدن و اخم کردن نمیشود. بلکه نشان دادن انواع مختلف هیجان ها و همچنین فوران حس های مثبت هم از جمله احساساتی هستند که نشان دادن آنها کاملا لازم است.

    ابراز احساسات بهترین و شگفت انگیزترین ابزار در استفاده از زبان بدن است، اما یادتان باشد که افراط و تفریط به شدت خطرناک و نابود کننده است.

     

     

    8. جلب توجه در ۹۰ ثانیه‌ی اول

    از لحظه‌ای که اولین بار حضار ما را می‌بینند، ۴ تا ۶ ثانیه وقت داریم تأثیر مثبتی روی آنها بگذاریم. برای این کار، نه‌تنها با استفاده از محتویات سخنرانی، بلکه باید از طریق تسلط خود، شنونده را تحت تأثیر قرار بدهیم.

    وقتی به جایگاه سخنرانی قرار گرفتید، چانه‌ی خود را بالا بگیرید، به حضار نگاه کنید، یادداشت‌های خود را پایین بگذارید، به همه لبخند بزنید و از آنها تشکر کنید که برای شنیدن سخنرانی شما آمده‌اند.

    اگر می‌خواهید حرفه‌ای‌تر عمل کنید، بهتر است مقدمه‌ای مرتبط با موضوع پیدا کنید و آن را در ابتدای سخنان خود بگویید یا جمله‌ای قصار، مختصر و مفید پیدا کنید که توجه‌ی همه را جلب کند.

    این جمله ممکن است یک سؤال یا درباره‌ی آمار یک چیز باشد. همینطور می‌توانید از ابزار کمکی استفاده کنید. هر چیزی که انتخاب می‌کنید، باید جالب باشد و همه را برای ادامه‌ی سخنرانی آماده کند.

    9. دست های در هم گره کرده

    در سخنرانی، دست هایتان را به آرامی جلوی بدن خود قرار دهید. آرنج هایتان را خم کنید و پنجه دست ها را به آرامی در هم گره بزنید. انجام این کار به مخاطب شما احساس احترام و آرامش منتقل می‌کند.

    چرا که وقتی شما در مقابل کسی این حرکت را از خود نشان می دهید به این معنی است که او را به آرامش دعوت می‌کنید و از سوی دیگر با صحبت‌های او موافق هستید.

    پس وقتی مخاطب شما در ابتدای حضور تان این حرکت را از شما می بیند، ناخودآگاه تشویش ذهنی او فروکش کرده و در مقابل شما آمادگی بیشتری برای پذیرش صحبت‌هایتان خواهد داشت.

    10. چشم ها را فراموش نکنید.

    جلسه سخنرانی شما می تواند تنها با حضور تعداد انگشت شماری از افراد برگزار شود و یا یک جلسه چند صد نفره باشد. در هر صورت این وظیفه شماست که به عنوان یک سخنران حرفه‌ای و قابل، افراد حاضر در سالن را گروه بندی کنید و با همه آنها ارتباط چشمی برقرار کنید.

    این مطلب را هم ببینید  زبان بدن چیست؟

    البته منظور ما این نیست که اگر ۲۰۰ نفر در سالن حضور دارند، حتماً به چشمان همه آن ۲۰۰ نفر نگاه کنید. بلکه مفهوم کلام این است که سعی کنید در طول سخنرانی مدام با نگاه خود افراد را دنبال کنید و توجه خود را به آنها معطوف سازید.

    انجام دادن این کار باعث می شود هم، مخاطب تحریک شود برای اینکه به صحبت های شما بهتر گوش کند و هم این که متوجه میشود که شما نسبت به او توجه می کنید و برایتان اهمیت دارد که تا چه اندازه به مطالب شما دقت و توجه دارد.

    علاوه بر این ارتباط چشمی می تواند احساسات درونی شما را به مخاطب بروز دهد. اگر در حال بیان مطلب شگفت‌انگیزی هستید، شک نکنید برقراری ارتباط چشمی با مخاطب ناخودآگاه او را تحریک میکند که با انگیزه بیشتری به مطالب شما گوش فرا دهد.

    11. ترک حرکات کلیشه ای

    تمام تلاش خود را بکنید تا در سخنرانی های خود در هر کجا مطابق با صحبت و کلام خود، از زبان بدن مناسب آنجا استفاده کنید. در حین سخنرانی اینطور نباشد که یک حرکت را مرتب و مستمر به عناوین مختلف در سخنرانی های خود تکرار کنید، بدون اینکه با کلام همخوانی داشته باشد!

    نباید اینگونه باشد که دستهای خود را بالا نگه داریم و بصورت پیوسته آنها را در فضا بچرخانیم و صحبت کنیم! یا اینکه بخواهیم در یک راستای خاص، مرتب با پاهای خود جلو و عقب شویم!

    این حرکت ها بیشتر از آنکه ذهن مخاطب را درگیر موضوع صحبت کند و تاثیرگذار باشد، درگیر حرکت های تکراری شما می کند و موضوع صحبت را به هیچ عنوان متوجه نخواهد شد!

    در هر کجا از سخنرانی و کلام خود، باید از زبان بدن مناسب در همان لحظه استفاده کرد تا صحبت های اثر بخشی خود را به طور کامل داشته باشد.

    12. اشاره کردن به مخاطب

    هنگامی که در میان سخنرانی نیاز شد که به دیگران اشاره ای بکنید، سوالی بپرسید یا فردی را دعوت کنید که صحبتی را انجام دهد، باید بدانید که از چه زبان بدنی باید استفاده کرد.

    بدترین حالتی که می توانید با آن دیگران را مورد اشاره قرار دهیم استفاده از انگشت اشاره می است. این کار چیزی جزء توهین به طرف مقابل مخابره نمی کند!

    بهترین حالت دستان برای این حالت که می خواهید به فردی اشاره کنید این است که دستان خود را به صورتی که کف دستان به سمت آسمان است را به سمت فرد مورد نظر قرار دهید و از او بخواهیم که صحبتی داشته باشد یا کاری را انجام بدهد.

    این حرکت، احترام بسیار زیادی را به مخاطبان منتقل می‌کند و باعث ایجاد افزایش اعتبار شما در دید مخاطبان می‌شود.

    13. توجه به حرکات دهان

    پر تحرک ترین عضو صورت ما انسان ها که نقش بسزایی در انتقال اطلاعات به صورت های مختلف دارد، دهان ما است. زمانی که فرد دهان خود را باز می‌کند، به آسانی انواع احساسات مثبت و منفی منتقل میشود. اما بدون تکان دادن لب ها همه ی این حس ها پنهان میشوند.

    اما کافی است که کمی لب ها به هم فشرده شوند تا به راحتی ناراحتی، گیجی و حتی نارضایتی را به مخاطب نمایش داده شود. پس حتما به این نکته دقت کنید که در سخنرانی به صورت غیر ارادی دهان و لب هایمان چه حالت هایی به خود می‌گیرند.

    مثلا جویدن لب ها در زمان صحبت کردن می تواند نشان دهنده نگرانی، ترس یا حتی احساس نا امنی باشد و البته حاضرین ناخودآگاه متوجه این موضوع میشوند.

    14. کنترل دست ها

    سخنرانی‌های بیل کلینتون در روزهای ابتدایی حضورش موجب شد که مردم او را فردی غیر قابل اطمینان تلقی کنند، فقط به خاطر حرکات بیش از حد دستانش این عقیده را داشتند. از این رو مشاوران او با بررسی های دقیقی که انجام دادند توصیه های بینظیری به او کردند.

    نکته اول

    این بود که بیل جعبه‌ای خیالی را در مقابل قفسه‌ی سینه و شکم خود تصور کند و تمام تلاشش را بکند تا حرکات دست خود از محدودی این جعبه بیرون نرود، تا از این طریق بتواند با دستانش احساس اعتماد و اعتبار را به مخاطب منتقل کند.

    نکته دوم

    فرض کند که یک توپ بسکتبال در دستانش قرار دارد و از این روش در هنگام حرف زدن استفاده کند، چون هنگامی که افراد عصبی و مضطرب هستند، اکثرا دست‌های خود را به صورت پیوسته حرکت میدهند.

    درمقابل اگر با اعتماد به نفس باشند، دست‌هایشان حالت آرام و بی‌حرکت به خود میگیرد. پس برای این سکون دست‌ها میتوانید آنها را به شکل یک هرم در مقابل هم قرار دهید، که البته بسیاری از مدیران از این حالت به صورت ویژه استفاده میکنند.

    البته یادتان باشد که در هر کاری، افراط و تفریط زیانبار و خطرناک است. پس نباید بیش‌ازاندازه در این حالت بمانید، چون هدف ما فقط نشان دادن آرامش خودمان است.

    این نکته مهم را بدانید که کف دست به بالا، حالت بی‌پرده ‌بودن و روراستی را به طور کامل میرساند، به همین دلیل افراد مشهور بسیاری را میبینیم که در سخنرانی های خود از این روش استفاده میکنند.

    مثلا اپرا وینفری که فردی قدرتمند و تأثیر‌گذار است، با این کار نشان می‌دهد که تمایل به برقراری رابطه ایی صادقانه با مخاطبان خود دارد، میخواهد طرف مقابل یک نفر باشد یا جمعیتی بزرگ،کف دست به پایین، هم اثر گذاری بالایی دارد این وضعیت نشانه‌ی قدرت، اعتبار و قاطعیت فرد است.

    به همین دلیل مشاهده میکنیم که سیاست مداران معمولا بعد از یک سخنرانی پرشور از این حالت برای آرام‌کردن جمعیت استفاده می‌کنند.

    15. لحن زیبا و رسا

    اکثر اساتید فن بیان لحن را معادل کل فن بیان اعلام کرده اند. چون لحن و احساس گوینده است که بر کلام خود و مخاطبانش تاثیرگذار است.

    نویسنده معروف آلبرت محرابیان در مورد اهمیت پیام های کلامی و غیرکلامی مطالب زیادی نوشته است. او متوجه شده است که محتوای کلاممان تنها ۷ درصد، تن صدا و لحن ۳۸ درصد و زبان بدن ما ۵۵ درصد از آنچه که مخاطب به خاطر می سپارد را شامل میشود.

    باید کاملا دقت کنید که در حین سخنرانی ، صدایتان از یک حدی پایین تر نیاید تا مخاطب کاملا متوجه حرف ما شود، و همچنین از یک حدی هم بالاتر نرود تا تمرکز و حواس مخاطبانمان به جای گفته های ما به صدای ما باشد.

     

     

    16. لباس مناسب

    طرز پوشش یکی دیگر از مهمترین راه ها برای ایجاد یک رابطه ی غیرکلامی موثر است. چون ما انسان ها به صورت ناخودآگاه از روی نحوه لباس پوشیدن افراد، شخصیت، طبقه اجتماعی، میزان ثروت، مکان زندگی و حتی میزان تحصیلات آنها را متوجه می شویم.

    بنابراین دقت در انتخاب لباس مناسب و کاملا برازنده می تواند به ما خیلی کمک کند، چون چه بخواهیم چه نه این ویژگی اولین چیزی است که میتوانید از طریق آن مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار دهید.

    البته باید توجه کنید که انتخاب یک لباس مناسب هم به خودی خود نیاز به تکنیک خاصی دارد، این که برای کدام موقعیت، چه لباسی را بپوشیم یا ترکیب رنگ ها چگونه باشد، تمام مسائل حیاتی در این زمینه است.

    چون هنگامی که برای یک سخنرانی دعوت می‌شوید، قبل از این که کلامی بر زبانتان جاری شود، این نحوه ی پوشش شما است که ذهن مخاطب را تحت کنترل می‌گیرد.

    این مطلب را هم ببینید  آیا به دنبال خود واقعی خود هستید؟

    بنابراین انتخاب یک لباس زیبا، مناسب و تمییز نقش ویژه ایی در موفقیت شما در ایجاد همدلی و اعتماد در مخاطب ایفا میکند.

    البته حواستان باشد که صرف داشتن فقط یک ظاهر زیبا، شما را در سخنرانی پیروز نمیکند. اگر در انتخاب کلمات و جملات خود دقیق نباشید، برای مخاطب فقط یک ویترین زیبا اما بدون هیچ معنا میشوید، که فقط یک بار یا چند لحظه وقت خود را برای شما صرف میکند.

    پس بدانید که بهترین حالت سخنرانی، استفاده همزمان از پربارترین کلمات همراه با لباسی تمیز و متناسب با جمع حاضرین است.

    17. تنفس صحیح

    اضطراب باعث می‌شود که با سرعت بیشتری صحبت کنید و دائما با اکسیژن کم مواجه شوید و البته زبان بدن بی قراری داشته باشید که قطعا تاثیر بدی در مخاطب می گذارد.

    زمان سخنرانی خودتان را زیر نظر داشته باشید و اگر متوجه تند صحبت کردن خود شدید، با تکنیک‌های تنفسی آرامش خود را پیدا کنید. این نفس‌ها به کاهش اضطراب شما کمک می‌کنند.

    تنفس های عمیق باعث می‌شود که بین ایده‌ها و افکار خود توقف‌های کوتاهی ایجاد کنید و در نتیجه با تمرکز و انسجام بیشتری صحبت نمایید. نفس‌های عمیق لحن مناسبی به صحبت‌های شما خواهد داد که شنونده را بیشتر مجذوب خود می‌کند.

    استفاده از تجهیزات در زمان سخنرانی عمومی

    یکی از مواردی که به بهبود فن بیان شما در یک سخنرانی عمومی کمک می‌کند، استفاده مناسب از تجهیزات موجود است. هر چیزی که روی صحنه برای شما و در کنار شما قرار گرفته است، به‌منظور کمک به عملکرد شماست.

    بنابراین باید از آنها به بهترین نحوه ممکن بهره ببرید. به این فکر کنید که از بلندگو، میز، صندلی، میکروفن و هر چیز دیگری که روی صحنه وجود دارد به چه شکلی می‌توانید استفاده کنید.

    هر چیزی که روی صحنه وجود دارد با هدف کمک به انتقال بهتر پیام صحبت‌های شما با حضار در نظر گرفته‌ شده است.

    شکل پاها

    نیمی از بدن را پاها تشکیل داده‌اند، درست نیست که از آن‌ها برای بیان بهتر و تأثیر بیشتر استفاده نکنیم. استفاده از پاها در حین صحبت کردن، معمولاً برای تأکید بیشتر است.

    شکل قرارگیری پاها و حالت‌هایی که در حین صحبت کردن به پاهایمان می‌دهید، میزان اهمیت و باور شما به کلامتان را نشان می‌دهد. بنابراین استفاده هدفمند از پاها به عنوان بخشی از زبان بدن، در انتقال بهتر پیام، مؤثر خواهد بود.

    بهترین حالت پاها در سخنرانی، حالت ساده‌ ایستادن است. به این صورت که پاها کاملاً صاف بوده و به اندازه عرض شانه، از هم فاصله دارند. تا جایی که می‌توانید باید پاهای خود را ثابت نگه دارید.

    بهتر است هنگام ایستادن، وضعیت صاف و استاندارد ایستادن را رعایت کنید. به طور مثال از پیچیدن یک پا به دور پای دیگر اجتناب کنید، یا بصورت یک طرفه به یک پا تکیه ندهید.

    جایی می‌توانید از پاهای خود استفاده کنید که روی یک سن بزرگ در حال قدم زدن باشید و در واقع جایی برای قدم زدن وجود داشته باشد.

    لبخند

    لبخند مهمترین نشانه اعتماد به نفس و مهم‌ترین اصل در زبان بدن است. علاوه بر آن، لبخند نشان‌دهنده اشتیاق افراد برای برقراری ارتباط است. وقتی سخنی را از شخصی که لبخندی حاکی از اعتماد به نفس بر روی لب دارد می‌شنوید، به طور ناخودآگاه، صحبت‌های وی تاثیر بیشتری روی شما خواهد گذاشت.

    افراد خنده‌رو، انسان‌هایی جذاب هستند، به همین دلیل است که اغلب مردم، سخنان افرادی که لبخند می‌زنند را حتی در اولین برخورد، باور می‌کنند.

    لبخند بزنید تا مورد اعتماد واقع شوید. لبخند بزنید تا مخاطبان بدانند که به مطالب‌تان اطمینان دارید. لبخند بزنید تا باور قلبی خود را به دیگران منتقل کنید. و لبخند بزنید تا مؤثرتر باشید.

    قدرتمند ترین ابزار زبان بدن در سخنرانی

    بر اساس یکی از تحقیقات انجام شده در سال 2011 مشخص شده است که لبخند زدن به اندازه وقتی که کسی جایزه نقدی برنده می شود در فرد هیجان و شعف ایجاد می کند.

    علاوه بر این لبخند زدن درک دیگران درباره شما را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود به شما خوشبینانه تر نگاه کنند.

    زمانی که استرس دارید یا عصبی هستید لبخند زدن کار سختی به نظر می رسد اما یادتان باشد تحقیقات نشان می دهند لبخند زدن حتی می تواند استرس را هم کاهش بدهد؛

    پس دفعه بعدی که تصمیم گرفتید جلوی جمعیت ظاهر شوید و برایشان سخنرانی کنید لبخند را فراموش نکنید. با اینکار نه تنها ارتباط صمیمی تری بین شما و مخاطبانتان برقرار می شود بلکه استرس خودتان هم کاهش پیدا می کند.

    شاید شما هم با فردی برخورد داشته‌اید که در نگاه اول بسیار خشک به نظر می‌آمده، اما با اولین لبخندش، نظر شما را به طور کل تغییر داده است.

    داشتن لبخند به لب در هنگام سخنرانی، احتمال توجه بیشتر مخاطبان را افزایش داده و باعث می‌شود که آن‌ها نیز به لبخند شما پاسخ دهند و به صحبت‌هایتان واکنش نشان دهند

    این نشان می‌دهد که لبخند سلاح بسیار نیرومندی است که در لحظه می‌تواند نظر افراد را در مورد شما تغییر دهد.

     

     

    تریبون و زبان بدن

    برای استفاده از تریبون دو حالت وجود دارد. هم میتواند بین شما و مخاطبان مانع ایجاد کند و می‌توانید نوشته‌ها و جزوات خود را به روی آن قرار دهید.

    تریبون ارتباط شما را با مخاطبتان قطع می‌کند. مخاطب، سخنران پشت تریبون را یک بدنه البته یک سر که بر روی آن قرار گرفته در نظر می‌گیرد که در حال حرف زدن است.

    تریبون می‌تواند وسیله‌ای باشد که مخاطب در زمان اضطراب به آن چنگ می‌زند و البته جای خوبی برای لم دادن سخنران نیز هست.

    هنگامی که در یک سخنرانی تریبونی بر روی صحنه است، سعی کنید از آن به نفع خودم استفاده کنید. نوشته‌های خود را بر روی آن قرار دهید و با دستان آزاد به صحبت با مخاطبان بپردازید و هر از چند گاهی نگاهی به نوشته‌هایم بکنید تا ببینید صحبتتان به کجا رسیده است.

    با این کار مخاطبان قادر خواهند بود سخنران را ببینند و حرکات بدن او را دنبال کنند. دیدن بدن سخنران باعث ماندگار شدن صحبت‌های او در ذهن مخاطبان خواهد شد.

    نباید ها زبان بدن در سخنرانی در یک نگاه

    • تا هنگامی که به جایگاه سخنرانی نرسیده‌اید، صحبت کردن را آغاز نکنید.
    • به صورت ضعیف یا مکرر از حرکات دست و سر استفاده نکنید.
    • وسایل خود را در جلوی بدن، و رو به روی سینه قرار ندهید.
    • چانه خود را در هنگام صحبت با دیگری جلو نبرید.
    • با یک انگشت به کسی یا چیزی اشاره نکنید.
    • صورت خود را در هنگام مکالمه لمس نکنید.
    • دست ها را پشت سر یا بر کمر قرار ندهید.
    • به صورت بی نظم از وسایل استفاده نکنید.
    • با موهای سر و صورت خود بازی نکنید.
    • پاها را جفت مثل زمان مدرسه نکنید.
    • در حضور دیگران به زمین نگاه نکنید.
    • بدن خود را به طرفین تکان ندهید.
    • به صورت خیره به کسی نگاه نکنید.
    • پشت سر یا گردن خود را نخارانید.
    • بسیار نزدیک مخاطب نایستید.
    • از تماس چشمی اجتناب نکنید.
    • زمین یا آسمان را نگاه نکنید.
    • ضعیف و بی حال نایستید.
    • با یقه لباس خود ور نروید.
    • چشمان خود را ریز نکنید.
    • پاها را روی هم نیندازید.
    • به مخاطب پشت نکنید.
    • روی یک پا تکیه نکنید.
    • نخ لباس خود را نکنید.
    • لبخند مصنوعی نزنید.
    • دست‌‌به‌سینه نباشید.
    • ناخن خود را نجوید.
    • زمان را چک نکنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مهسا پیرمحمدی

    بِه رویاهای خود باور داشته باشید، آنها به دلیلی به شما داده شدند 👌💎

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x