افسردگی/ دوقطبی

افسردگی در جوانان

با مبتلا شدن به افسردگی در جوانان چه تغییراتی در روش زندگی آنها اتفاق می افتد؟

  • افسردگی در جوانان

    از بهترین و حساس‌ترین دوره‌های زندگی جوانی است؛ در صورت ابتلا به افسردگی در این مرحله از زندگی جوانان امکان دارد به شکل جبران‌ناپذیر آسیب ببیند و افسردگی تاثیرات نامطلوب خود را بر بهداشت جسمی و روانی آنان بگذارد. جوانان در این مرحله از زندگی دارای امید و ارزو هایی هستند و با وجود مانع های مختلف و شکست های زیاد در مسیر زندگی‌ باعث می‌شود  امید های خود را از دست بدهند و مبتلا  به نمونه هایی از افسردگی شوند.

    بعضی اوقات خانواده ها با وجود مشاهده نشانه های افسردگی در فرزندانشان متوجه افسردگی نمیشوند و فکر میکنند این رفتار ها طبیعی هستند اما ضروری است با مراجعه به روان‌شناس و متخصص برای درمان او اقدام کنید. در ادامه مقاله در رابطهبا علل و راه های مقابله با افسردگی در جوانان صحبت خواهیم کرد.

    نشانه‌های افسردگی در جوانان

    با مبتلا شدن به افسردگی در جوانان تغییراتی در روش زندگی آنها رخ میدهد و از فعالیت‌های روزمره‌ خود دیگر لذت کافی نمی‌برند و اتفاقاتی که در زندگی رخ می‌دهد برای آن‌ها یکنواخت و تکراری خواهد بود. در ادامه مقاله به بعضی دیگر از نشانه‌های جوانان مبتلا به افسردگی می‌پردازیم.

    • تغییرات در خلق و خو، درخود فرورفتگی، احساس غمگینی و دل‌مردگی و داشتن احساس گناه.
    • ناامیدی نسبت به آینده و بی‌علاقه بودن نسبت به اتفاقات زندگی
    • از دست دادن انگیزه، تلاش و پشتکار که باعث می‌شود مانند گذشته مسئولیت پذیر نباشند و کارها را نیمه تمام رها کنند.
    • کاهش میل جنسی طبیعی یا میل جنسی بیش از حد زیرا برخی از افراد افسرده به دلیل اینکه از رابطه‌ جنسی خود لذت نمی‌برند سعی می‌کنند تا تعداد مقاربت خود را بالا ببرند تا بتوانند لذت ببرند. برای آگاهی درباره کاهش میل جنسی کلیک کنید.
    • اشکال در خواب، کابوس‌های مکرر شبانه و سحرخیز بودن با وجود کم خوابی
    • نشخوار فکری و اشکال در تمرکز از نشانه‌های افسردگی در جوانان است که با تکنیک‌های روان شناسان می‌توان تا حدودی آن‌ها را از بین برد و روی نکات مثبت تمرکز کرد.
    • از دیگر نشانه‌های افسردگی پرخاشگری بی‌مورد است. معمولا جوانانی که از افسردگی رنج می‌برند رفتارهای ضد اجتماعی دارند.
    • عدم تعاملات اجتماعی و اولویت قرار دادن تنهایی به حضور در اجتماع
    این مطلب را هم ببینید  افسردگی پس از ترک سیگار

    در صورتیکه این نشانه‌ها را به مدت طولانی در خود یا دیگران مشاهده می‌کنید که زندگی اجتماعی و فردی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، توصیه می‌شود به روان‌شناس مراجعه کنید و از شیوه‌های درمانی آن‌ها برای بهبودی علائم افسردگی بهره بگیرید.

    علل افسردگی در جوانان

    افسردگی در جوانان نشانه های مختلفی دارد و شرایط محیطی گاهی اوقات باعث افسردگی در جوانان میشود. خانواده ها یکی از عوامل محیطی هستند که در بروز افسردگی در جوانان نقش دارد خانواده ها با فراهم کردن امکانات رفاهی برای فرزندان خود فکر میکنند تمام نیاز‌های فرزندشان را برآورده کرده‌اند و توجهی به نیازها و خواسته‌های درونی فرزندشان ندارد.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    این موضوع موجب میشود  تا فرزندشان احساس پوچی کنند و زمینه‌ بروز افسردگی در آن‌ها ایجاد می‌شود. به خانواده ها پیشنهاد میشود با مراجعه به روان‌شناس از شیوه‌های تربیتی صحیح آگاه شوند و از ایجاد افسردگی در فرزندشان جلوگیری کنند.

    عوامل دیگری نیز در بروز افسردگی نقش دارد که شامل مشکلات استرس‌های محیطی، مزاج، اقتصادی، جنسیت،اعتیاد، طلاق، ضربه‌های روحی و عاطفی، اختلال در عملکرد بخش‌هایی از سیستم اعصاب مرکزی و مغز، تنش‌های خانوادگی و حتی عوامل ژنتیکی زمینه‌ساز بروز افسردگی در جوانان است.

     

     

    انواع افسردگی در جوانان

    در جوانان افسردگی انواع مختلفی دارد که هر کدام روش  درمان خاص خود را دارد که می‌توان با کمک روان‌شناس از بهترین شیوه‌ درمانی استفاده کرد. به طور کلی در بین جوانان در بین جوانان شش نوع افسردگی وجود دارد که در ادامه به هریک از آن‌ها و نشانه‌هایشان می‌پردازیم.

    افسردگی اساسی

    در این نمونه از افسردگی فرد بیشتر زمان زندگی‌اش را در غم و اندوه میگذراند  و مت زمان کمتری احساس خوشی و شادی دارد. این افسردگی نشانه هایی مثل احساس گناه و بی‌ارزشی، غمگینی، اختلال در خوردن و خوابیدن دارد.

    حتی امکان دارد فرد به خودکشی فکر کند. در صورت تحت درمان قرار نگرفتن و درمان نشدن افراد مبتلا به افسردگی اساسی امکان اینکه شدت افسردگی در آن‌ها افزایش پیدا کند زیاد است.

    افسرده خویی

    این افسردگی نشانه هایی شدید تر و طولانی تر از افسردگی اساسی دارد و احتیاج به درمان عمیق تری دارد. نشانه هایی که این افسردگی دارد به صورتی است که امکان دارد در فرد ماندگار شود و فرد فکر میکند که باید تا زمانی که زندگی می‌کند با این علائم کنار بیاید و راه درمانی وجود ندارد. درصورتی که با روان‌درمانی و دارو درمانی این علائم را می‌توان از بین برد و فردی که اختلال افسرده خویی دارد را درمان کرد.

    این مطلب را هم ببینید  علائم و درمان اختلال دو قطبی پیشرونده

    اختلال دوقطبی

    نشانه هایی که این اختلال دارد با دیگر انواع افسردگی متفاوت است به دلیل اینکه فردی که دچار اختلال دو قطبی شده است علاوه بر احساس غمگینی و ناراحتی ، در سنین مختلف حس سرخوشی و شادابی هم دارد و دارای تغییرات خلقی و نوسانات اخلاقی است، که امکان اینکه نوسانات اخلاقی چندین بار در سال یا در هفته اتفاق بیفتد وجود دارد و تعداد و زمان این نوسانات خلقی را نمیتوان به طور قطع تعیین کرد.

    انجام تست عشق و ازدواج

    برای درمان اختلال دو قطبی ضروری است پزشک دوره‌های ناراحتی و سرخوشی را مشاهده کند تا بتواند درمان لازم را برای افسردگی در جوانان انجام دهد.

    افسردگی روانی

    علائم افسردگی روانی یا سایکوتیک شامل هذیان، توهم و پارانویا می‌باشد و در این نمونه از افسردگی فرد روان پریشی خود را با یه نمونه از افسردگی خواهد دید. به دلیل اینکه افراد مبتلا به این اختلال عذاب میکشند و در تلاش هستند تا نشانه های افسردگی خود را پنهان کنند تا کمتر تحقیر شوند درک و شناخت این اختلال سخت است  ولی برای درمان کارآمد لازم است تا این اختلال توسط روانشناس تشخیص داده شود.

    افسردگی فصلی

    این نمونه از افسردگی به دلیل تغییرات فصلی و ویژگی های مخصوص هر فصل رخ میدهد و نسبت به دیگر انواع افسردگی شدت کمتری دارد. در زمستان به دلیل کمبود نور در این فصل بیشترین افسردگی‌های فصلی  اتفاق می‌افتد و باعث ایجاد تغییرات در خلق افراد می‌شود.

    اگر بخواهیم به طور کلی در رابطه با درمان  هر کدام  از انواع افسردگی توضیح بدهیم باید به مسئله درمان هر کدام از نمونه های افسردگی به دلیل اهمیت زیاد بیشتر توجه داشته باشید و با توجه به شرایط روانی فرد باید تحت درمان روانی و دارویی قرار بگیرد.

    عوارض و پیامد‌های افسردگی در جوانان

    در جوانان افسردگی همراه با آسیب‌های روحی و جسمانی در عملکرد اجتماعی، تحصیلی، شغلی و بسیاری از موارد دیگر تاثیرگذار است و بر جنبه‌های گوناگون زندگی فرد تاثیر دارد.

    این مطلب را هم ببینید  اختلال دو قطبی نوع دو

    افرادی که مبتلا به افسردگی هستند نمی‌توانند تمرکز داشته باشند و مثل گذشته به خواندن درس و حضور در کلاس‌ها علاقه‌ای ندارند و باعث افت عملکرد تحصیلی آن‌ها می‌شود مخصوصا این افت تحصیلی زمانی کاملا مشهود است که فرد افسرده در گذشته عملکرد تحصیلی‌اش عالی بوده است.

    علاوه بر این افرادی که دچار افسردگی شده اند عملکرد اجتماعی آن‌ها دستخوش تغییراتی می‌شود و بعضی اوقات آنها با دیگران به تندی رفتار میکنند و رفتارهایی که ضد هنجارهای جامعه است انجام می‌دهند مثل رانندگی‌های خطرناک، فرار کردن از خانه، بی‌بند و باری، مصرف مواد مخدر، زیاده روی در نوشیدن الکل، اعتیاد به تکنولوژی و مواردی از این قبیل است.

    البته باید به این نکته توجه داشته باشید که فرد با انجام این رفتار ها صرفا افسرده نیست و امکان دارد شرایط در ‌آن زمان باعث انجام چنین رفتارهایی شده است و برای تشخیص افسردگی لازم است روان‌شناس فرد را تحت نظر بگیرد تا بتواند تشخیص مناسبی بدهد.

    درمان افسردگی جوانان

    به دلایل مختلفی بروز افسردگی در جوانان اتفاق می‌افتد که اگر فرد تحت درمان قرار نگیرد  امکان اینکه عوارض زیانباری داشته باشد وجود دارد  به دلیل بررسی های انجام شده اگر افرادی که دچار افسردگی شده اند تحت درمان دارویی و روانی قرار نگیرند در آینده رفتارهای ضد اجتماعی از خود نشان برخورداری از حمایت اجتماعی در درمان افسردگی افراد تاثیر زیادی داردبه دلیل اینکه افرادی که از حمایت اجتماعی برخوردار نیستند بیشتر در لاک خود فرو می‌روند و سعی می‌کنند در اجتماع حضور پیدا نکنند.

    ورزش هایی ک به تمرکز زیادی احتیاج دارد مثل یوگا با انجام دادن این نوع ورزش ها میتوان نشانه های اضطراب و افسردگی کم کرد. خواب کافی و تغذیه مناسب در درمان سریع افسردگی افراد نقش دارد.

    تست های شغلی

    به صورت کلی روان درمانی بر شیوه‌ درمان افسردگی موثر است  و اگر شدت افسردگی بالا باشد در کنار روان درمانی از دارو درمانی نیز می‌توان استفاده کرد، زیرا افرادی که افسرده هستند زمانی که تحت روان‌درمانی قرار می‌گیرند روان‌شناس علل بروز افسردگی در این افراد را شناسایی می‌کند و با کمک فرد افسرده آن‌ها را از بین می‌برند.

     

    افسردگی در جوانان

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    همچنین ببینید
    بستن
    دکمه بازگشت به بالا