افسردگی/ دوقطبی

افسردگی پس از ترک سیگار

نیکوتین موجود در سیگار دلیل اصلی افسردگی بعد از ترک سیگار است.

  • افسردگی پس از ترک سیگار

    سیگار با وجود اینکه حس خوبی به شما میدهد ترک آن کار دشواری است و بعد از ترک سیگار احتمال دچار شدن به افسردگی وجود دارد  ولی  به جایی بالاخره می‌رسید ‌که با وجود تمام سختی‌ها، باید آن را برای منفعت و سلامت خود ترک کنید. موضوعی که علاوه بر دشواری ترک سیگار با آن رو به رو میشوید افسردگی بعد از ترک است که بعضی افراد به آن مبتلا میشوند.

    از عوارض احتمالی ترک سیگار افسردگی است ولی اگر قصد ترک داشته‌ باشید آگاهی از عوارض ترک سیگار و روش‌های مقابله با آن مسیر را برای شما آسان‌تر می‌کند. برای اینکه از علت و نشانه های این افسردگی و روش درمان آن آگاهی پیدا کنید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

    علت اصلی

    نیکوتین موجود در سیگار دلیل اصلی افسردگی بعد از ترک سیگار است. هنگامی که نیکوتین را برای مدت طولانی مصرف میکنید بدن و مغزتان به آن وابسته می‌شود. نیکوتین به گیرنده‌های مغز وصل میشود و در بدن باعث ترشح هورمون دوپامین (هورمون ایجاد احساسِ خوب) میشود.

    هنگامی که نیکوتین را ترک می‌کنید و دیگر این حس خوب را مثل قبل دریافت نمی‌کنید طبیعی است که روانتان دچار تغییرات خلق و خو و افسردگی و ناراحتی می‌شود. برای افراد سیگاری از دست دادن نیکوتین مثل از دست دادن آرام‌بخشی است که در هنگام خستگی و عصبانیت از آن استفاده می‌کردید.

    این موضوع منجر میشود تا افرادی که به تازگی سیگار را ترک کرده‌اند دچار حالت ناراحتی و پوچی شوند. البته این اثرات و احساسات در تمام افراد موقتی و قابل حل است. برای جلوگیری از بروز این مشکل از روش های ترک سیگار صحیح استفاده کنید.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    نشانه‌های افسردگی پس از ترک سیگار کدام‌اند؟

    • تغییر میزان اشتها (افزایش یا کاهش اشتها)
    • بی‌علاقه شدن به سرگرمی‌ها و فعالیت‌ها
    • اضطراب یا احساس پوچی
    • تحریک‌پذیری احساسی
    • دشواری تمرکز
    • بی‌خوابی
    • غمگینی
    • خستگی
    این مطلب را هم ببینید  درمان اختلال دو قطبی با دارو

    توجه داشته باشید که امکان اینکه یک یا چند علامت را به طور همزمان تجربه کنید یا اینکه علائم شدت متفاوتی داشته باشند وجود دارد. به همین دلیل بهتر است اگر علائم شدت یافتند هرچه سریع‌تر به متخصص مراجعه کنید.

    درمان افسردگی بعد از ترک سیگار

    ترک سیگار در زندگی شما به عنوان تغییری بزرگ تلقی می‌شود. در ابتدا هر تغییر مثبتی واکنش هایی را به دنبال دارد پیامدهای کوتاه‌مدت ترک سیگار شامل واکنش‌های احساسی و جسمانی است. در زمان دوره افسردگی حتی امکان اینکه مجددا به سمت مصرف سیگار بازگردید وجود دارد. استفاده از مشاور در این زمینه به شما کمک می‌کند.

    علاوه بر این هنگامی که مبتلا به افسردگی میشوید در برابر مصرف نکردن سیگار مقاومت بسیار سخت میشود. افراد سیگاری برای کم کردن ناآرامی هایی که دارند به سیگار رو می اورند و امکان دارد غم، ناراحتی و عصبانیت خود را سرکوب کنند. ولی برای درمان افسردگی روش بهتری وجود دارد که کمک میکند احساسات خود را بروز دهید.

    حتی اگر فکر می‌کنید نمیتوانید این احساسات را تحمل کنید آن‌ها را بیرون بریزید. برای درمان افسردگی می‌توانید روش‌های زیر را به‌کار بگیرید و یا با دریافت مشاوره سریع تر به سلامت برسید.

    پیاده‌روی برای کاهش افسردگی پس از ترک سیگار

    برای پیاده‌روی به دل طبیعت بروید. عواملی که در خوب شدن حال شما موثر هستند طبیعت، هوا، و اکسیژن تازه است؛ باعث سرحال شدن و سرزندگی می‌شود. عواملی که در بی نیاز شدن شما به نیکوتین نقش دارند پیاده‌روی و طبیعت گردی است.

    تاثیرگذاری ورزش به این صورت است که هورمون اندورفین (هورمون شادی) را در مغز آزاد می‌کند و موجب ایجاد حال خوب می‌شود. در کنار پیاده روی می‌توانید از ورزش‌های دیگری از جمله یوگا، مراقبه و مدیتیشن نیز استفاده کنید.

    این مطلب را هم ببینید  پنج علامت که میتواند نشانگر اختلال دوقطبی باشد

    تعیین اهداف زندگی

    برای به وجود اوردن حس امیدواری دوباره در خود اهدافتان را در زندگی مشخص کنید ولی باید توقعاتی بیشتر از توانایی تان داشته باشید.  برای اینکه به خوبی و به آسانی بتوانید وظایف خود را انجام دهید وظایف خود را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید  با افرادی که حس خوبی به شما می‌دهند و در اهدافتان یاری‌تان می‌کنند معاشرت کنید.

    همچنین به گروه‌هایی می‌توانید بپیوندین که آن‌ها نیز به مانند شما شرایط مشابهی دارند و می‌توانند کمکتان کنند.

    برای کاهش افسردگی افکار منفی را نادیده بگیرید

    هنگامی گه درباره ترک سیگار و برگشت به سمت سیگار کشیدن افکار منفی به سراغ‌تان می‌آید  به این فکر کنید که اصلا به چه دلیل سختی کشیده‌اید تا آن را ترک کنید. شما در زندگی قدم بزرگی برداشته‌اید پس به افکار منفی توجهی نکنید و آنها را نادیده بگیرید.

    به خود یادآوری کنید که سیگار کشیدن نوعی اعتیاد است و هنگامی که در شما این افسردگی موقتی درمان شود حالتان از همیشه بهتر می‌شود به دلیل اینکه علاوه بر ترک سیگار با افسردگی بعد از آن مقابله کردید.

    انجام تست عشق و ازدواج

    تغییر دیدگاه نسبت به ترک سیگار

    از بزرگ‌ترین مسئله هایی که برای فرد بعد از ترک سیگار به وجود می‌آید، ایجاد تغییرات مهم در دیدگاه و باور اوست. در این تغییر نگاه فرد ترک سیگار را به‌معنی محروم کردن خود از چیزی که به آن عادت کرده‌ و برایش دلپذیر و مطلوب نیست نمی‌پندارد، بلکه این حقیقت را متوجه میشود یکی از بهترین کارهایی که در طول عمرش انجام داده‌ ترک سیگار است.

    این مطلب را هم ببینید  طریقه مصرف زعفران برای درمان افسردگی

    این تغییر دیدگاه قدم بزرگی در مسیر رهایی از اعتیاد به نیکوتین است و بعد از آن نشانه های افسردگی به تدریج کم میشود. برای رسیدن به چنین دیدگاه استفاده از روش‌های ترک اعتیاد کمک زیادی می‌کند.

    سوالات متداول

    مهم ترین علت افسردگی بعد از ترک سیگار چیست؟

    هنگامی که نیکوتین موجود در سیگار را ترک می‌کنید و دیگر این حس خوب را مثل قبل دریافت نمی‌کنید طبیعی است که روانتان دچار تغییرات خلق و خو و افسردگی و ناراحتی می‌شود. برای افراد سیگاری از دست دادن نیکوتین به معنای از دست دادن آرام‌بخشی است که در زمان خستگی و عصبانیت از آن استفاده می‌کرده است.

     

    افسردگی پس از ترک سیگار

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    همچنین ببینید
    بستن
    دکمه بازگشت به بالا