افسردگی/ دوقطبی

احتمال خودکشی در چه کسانی بیشتر است ؟

احتمال خودکشی در چه کسانی بیشتر است ؟

  • احتمال خودکشی در چه کسانی بیشتر است ؟

    امکان خودکشی در چه افرادی وجود دارد؟ تا به حال فکر کرده‌اید چه چیز باعث می‌شود شخصی دیگر نخواهد به زندگی ادامه دهد؟ به دلایل مشکلات افراد در سنین و جنسیت متفاوت مختلف اقدام به خودکشی می‌کنند. افرادی که درگیر با مشکلات جسمی و روانی جدی هستند و در گذشته مشکلات زیادی داشتند احتمال بیشتری دارد که دست به خودکشی بزنند.

    عوامل مهمی که در اقدام به خودکشی نقش دارند شامل اختلالات روانی و اختلالات شخصیت نیز میشود. زنان بیشترین آمار را از بین تمام افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند، دارند و مردان بیشترین تعداد خودکشی منجر به مرگ را دارند. از عزیزان و اطرافیان خود با آگاهی از احتمال خودکشی در افراد مختلف و نشانه های ان محافظت کنید و در جهت درمان حال روحی آنان گام بردارید.

    احتمال خودکشی : نشانه ها و علائم خودکشی

    بیشتر افرادی که اقدام به خودکشی میکنند رفتارهای خاصی قبل از اقدام به خودکشی از خود بروز میدهند. اگاهی از علل خودکشی امکان دارد باعث پیشگیری از آن شود. بعضی از افرادی که امکان خودکشی در آن وجود دارد از این دسته هستند:

    • صحبت کردن در مورد موضوعاتی مانند مرگ یا خودکشی، بی‌فایده بودن زندگی
    • تمایل به انزوا و گوشه‌نشینی و دوری از ارتباطات اجتماعی
    • داشتن نوسانات خلقی و تغییرات شدید اخلاقی
    • احساس ناامیدی و به اخر خط رسیدن
    • استعمال بیش از حد مواد مخدر و الکل
    • تغییر روال عادی زندگی، تغییر در خواب و خوراک و امور زندگی
    • روی آوردن به رفتارهای پرخطر با هدف تخریب خود
    • یادگاری گذاشتن برای دیگران و حلالیت طلبیدن
    این مطلب را هم ببینید  افسردگی در مردان

    همچنین بیمارانی که به افسردگی مبتلا هستند در خطر خودکشی بیشتر قرار دارند  به همین دلیل اگر با نشانه های افسردگی اشنا باشید بهتر است.

    چه افرادی بیشتر اقدام به خودکشی می‌کنند؟

    معمولا افرادی که کودکی سخت و ناارامی را تجربه کرده اند یا در زندگی اتفاقات بسیار استرس زا داشته اند بیشتر اقدام به خودکشی می‌کنند. همچنین افرادی که کسی که از او حمایت کننده یا دوستی ندارند تا به او اعتماد کنند یا از مشکلات خود برای او بگوید ، امکان خودکشی بالاتری دارند. با توجه به بررسی ها و تحقیقات انجام شده بیشتر افرادی که در سنین بالا تنها زندگی میکنند ، دارای اختلالات روانی بوده اند یا همسرشان را از دست داده‌اند با خودکشی به زندگی خود پایان داده‌اند.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    احتمال اقدام به خودکشی در افراد مبتلا به اختلالات روانی

    زمینه‌ساز مشکلات جسمی و روان پزشکی مانند اکلی شدن و افسردگی اختلالات روانی نیز است و فرد با محیط دچار تعارض و مشکل می‌شود. به همین دلیل امکان خودکشی در این افراد بیشتر است. اختلالات روانی که با اقدام به خودکشی رابطه دارند شامل موارد زیر است:

    1. اختلال شخصیت مرزی

    در بیماران مبتلا به این نوع افسردگی نشانه هایی مانند پرخاشگری و عزت نفس پایین وجود دارد. همچنین اتفاقات منفی زندگی که موجب احتمال بروز رفتارهای آسیب زننده در این افراد می‌شود. می‌توان گفت که تقریبا 75 درصد بیماران مرزی یک بار دست به خودکشی زده‌اند.

    2. اختلال شخصیت ضد اجتماعی

    افراد مبتلا به این اختلال نشانه هایی مانند پرخاشگری و بی مسئولیتی دارند و تکانشی عمل می‌کنند. به همین دلیل امکان اینکه رفتارهای آسیب زننده داشته باشند و سپس اقدام به خودکشی کنند وجود دارد. افراد مبتلا به این اختلال که اقدام به خودکشی میکنند 45 درصد پسران و 30 درصد از دختران  را شامل میشود.

    این مطلب را هم ببینید  4 دوره اصلی افسردگی

    افرادی که دچار این اختلال هستند احساس مسئولیت ندارند، پرخاشگر هستند و تکانشی عمل می‌کنند. به همین دلیل احتمال بیشتری دارد که رفتارهای آسیب زننده داشته باشند و اقدام به خودکشی کنند. حدود 45 درصد پسران و 30 درصد دختران مبتلا به این اختلال، اقدام به خودکشی کرده‌اند.

    3. اختلال شخصیت پارانویید

    از ویژگی های افراد مبتلا به این اختلال این است که نسبت به هر موضوعی بدبین هستند و نسبت به هر کسی شکاک هستند وافراد مبتلا به این اختلال در کل مشکلات زیادی دارند که در نتیجه این مشکلاتی که دارند به دعوا و خودکشی ختم میشود حدود 60 درصد از افراد مبتلا به این اختلال اقدام به خودکشی کرده اند.

    4. اختلال شخصیت خودشیفته

    افراد مبتلا به این اختلال  به تشویق و اهمیت دیگران به شدت احتیاج دارند و اگر نیازشان ارضا نشود یا اگر عزادار شود ، امکان اینکه خودکشی کند وجود دارد.

    5. اختلال اسکیزوفرنی

    افراد مبتلا به این اختلال ویژگی هایی مثل توهم و هذیان دارند و نسبت به زندگی ناامید هستند. در نتیجه مشکلاتی ک افراد مبتلا به این اختلال دارند این است که منجر به افسردگی میشود که در نتیجه این مشکلات امکان دارد فرد اقدام به خودکشی کند.

    6. اختلال شخصیت نمایشی

    افرادی که به این اختلال مبتلا هستند  ویژگی هایی مانند رفتارهای نمایشی و اغراق‌آمیزی دارند و برای جلب توجه دیگران اگر حس کنند به آنها توجهی نمیشود به صورت نمایشی اقدام به خودکشی میکنند.

    7. اختلال افسردگی

    در ایران افراد مبتلا به این اختلال  بیشترین امار خودکشی را دارند. افراد مبتلا به این اختلال احساس بی ارزشی و بی اهمیتی میکنند و به طور دائم احساس گناه میکنند و به مقدار زیادی عزت نفس پایینی دارند که در نتیجه این احساست اقدام به خودکشی میکنند .

    این مطلب را هم ببینید  اختلال دو قطبی نوع یک

    جنسیت چه نقشی در خودکشی دارد؟

    با توجه به تحقیقات و بررسی های انجام شده نشان میدهد که امار خودکشی در زنان بیشتر از مردان است. عواملی که در خودکشی زنان نقش دارد شامل: افسردگی، مشکلات خانوادگی، ناتوانی در حل مشکلات و ناتوانی در برقرای ارتباط، بحران‌ها و جدایی‌ها است.

    انجام تست عشق و ازدواج

    البته به این مسئله هم باید توجه کرد که امار خودکشی در مردان ک منجر به مرگ میشود بیشتر از زنان نیز است.در بیشتر مواقع هدف زنان از خودکشی فقط جلب توجه و محبت دیگران بوده و اصلا قصد از بین بردن خود را نداشته اند ولی مردان به قصد مردن اقدام به خودکشی میکنند و از وسایل خطرناک تری نیز استفاده می‌کنند.

    اگر در زمینه خودکشی و موضوعات مربوط به آن نیاز به مشورت دارید با مشاور متخصص روان درمانی در ارتباط باشید.

     

    احتمال خودکشی در چه کسانی بیشتر است ؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    همچنین ببینید
    بستن
    دکمه بازگشت به بالا