کرونا

انواع ویروس کرونا

بیش از 200 نوع ویروس کرونا وجود دارد که فقط 7 مورد در انسان اثر می‌گذارد دو ویروس سارس و مرس و 4 ویروس که منجر به سرماخوردگی می‌شود

  • انواع ویروس کرونا

    در دنیا بیش از 200 نوع ویروس کرونا وجود دارد که فقط 7 نوع آن به روی انسان اثر می‌گذارد. دو نوع این ویروس سارس و مرس بوده که سارس سال 2003 در استان گوانگدونگ جنوب چین انسان را آلوده و 26 کشور را درگیر کرد همچنین مرس در سال 2012 در خاورمیانه شیوع پیدا کرد. چهار نوع آن (NL63 ، ۲۲۹E ، OC43 و HKU1) ویروس‌ های تنفسی هستند که 15-30% عفونت‌های سرما خوردگی را ایجاد می‌کند.

    نوع جدید کرونا ویروس در سال 2019 کشف شد که در حال حاضر یک بیماری همه گیر تلقی می‌شود. این ویروس پس از اینکه در ووهان چین کشف شد شروع به گسترش در سراسر دنیا شد که ترس و وحشت را در بین مردم دنیا به وجود آورد. تا به امروز در قطب جنوب هیچ مورد تایید شده‌ای ثبت نشده است. منشا این بیماری هنوز ناشناخته است. برای تشخیص ابتلا کرونا می توان از آزمایش PCR استفاده کرد.

    نمودارهای SCMP حقایق کرونا را برای اوگنیا کورالس-آگیلار، که دکترای ویروس شناسی از دانشگاه هومبولت برلین دارد، روشن کرد.

    SCMP: تفاوت‌های هفت ویروس کرونای انسانی

    اوگنیا کورالس-آگیلار: از تفاوت های اصلی این ویروس ها در شدت درگیر کردن آنهاست، 4 ویروس تنفسی در ابتدا بین خفیف تا متوسط بیمار را درگیر می‌کنند ولی در سارس و مرس شدت آسیب‌های تنفسی بالاتر است. بر اساس اطلاعات به دست آمده مشخص شد که Sars-Cov-2 از خفیف- متوسط تا شدید در حال تغییر بوده و از نظر مولکولی ویروس های کرونا تفاوت هایی در توالی ژنتیکی و همچنین گیرنده های سلولی مورد استفاده خود دارند.

    این مطلب را هم ببینید  تایید احتمال ابتلای دوباره به ویروس کرونا

    در خصوص سارس باید اشاره کرد که این ویروس بیشتر از ACE2 که در در دستگاه تنفسی است کرده و آنها را آلوده کرده و باعث آسیب رسیدن به آنها می‌شوند. پاسخ التهابی و ایمنی ناشی از آن می تواند در اکثر موارد شدید، باعث ایجاد ذات الریه شود. این تأثیر به فرد و نحوه واکنش بدن وی بستگی دارد. در ادامه به شما می‌گوییم که ویروس چیست؟ به یک جعبه پروتئینی که از مواد ژنتیکی نشکیل شده و برای تکثیر به سلول زنده احتیاج دارد. ویروس به واسطه اتصال با گیرنده‌ها به سلول وارد شده و سلول را “برنامه ریزی مجدد” می کند تا کپی هایی از خود را تولید کند و به عنوان الگویی برای تکثیر ویروس های بیشتر داخل بدن عمل می کند.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    انواع ویروس کرونا
    چگونگی انتشار کرونا

     

    چگونگی انتشار کرونا

    امروزه دریافته‌ایم که ویروس کرونا به واسطه قطرات تنفسی فرد آلوده به دیگران منتقل می‌شود. قطرات آلوده با عطسه و سرفه 2-3 متر پرتاب می‌شود. شستشوی مداوم دست‌ها خطر ابتلا به عفونتی که با ورود به دستگاه تنفسی فرد را بیمار می‌کند جلوگیری می‌کند. طبق گزارش‌های به دست آمده انتقال عفونت از دستگاه‌های تهویه هوا و یا کولر که هوا در آنها جریان دارد و همچنین از طریق مدفوع شایع است.

    حالا به این نکته می‌پردازیم که میزان کشندگی ویروس کرونا جدید نسبت به عوامل سرماخوردگی و سارس و مرس چگونه است؟ در شروع شیوع بیماری، بسیاری از موارد خفیف تشخیص داده نمی‌شوند و طبق تخمین‌های زده شده تعداد مرگ و میرها بیش از حد واقعیست. همینطور برخی افراد با وجود ابتلا به ویروس، علائمی ندارند پس شناسایی نشده و ثبت نمی‌شوند.

    این مطلب را هم ببینید  مراحل و واکنش بدن به ویروس کرونا

    به دلیل اینکه کرونا ویروسی جدید است نمی‌توان با قطعیت گفت که میزان کشندگی آن چقدر و چگونه است، ولی می‌دانیم که مرگ و میر آنفولانزا 0.1% است. در یک سال معین، که هیچ عارضه ای وجود ندارد، 500000 نفر را آنفولانزا کشته است. میزان مرگ و میری که ویروس سارس دارد در مقایسه با 4 ویروسی که سیستم تنفسی را مختل می‌کنند بیشتر است. این نکته را هم دقت کنید که سارس (۶/۹ درصد) و مرس (۴/۳۴ درصد)، در مقایسه با کرونا مرگ و میر کمتری را به خود اختصاص داده است.

    عفونت شدید در افراد آلوده

    طبق گزارش‌های دریافتی 15% از افراد به عفونت شدیدی مبتلا می‌شوند و 5% آنها افراد مبتلایی هستند که فشار بالایی را به سیستم بهداشتی متحمل می‌شوند. بعد از رفتن ویروس سارس، اقداماتی که در خصوص واکسن بود از بین رفت و قطع شد. ویروس مرس هنوز هم افراد را مبتلا می‌کند ولی واکسن آن در حال پیشروی است. در مورد Sars-Cov-2، طبق تخمینی که زده شده تا دوسال آینده در آزمایشگاه آماده شده و پس از آن به مرحله آزمایش بالینی و تست انسانی می‌رسد. در صورت دریافت نتیجه مناسب، در تعداد بیشتری تولید و توزیع می‌شود.

    بعد از تولید واکسن نمیدانیم که آیا بطور قطع از ابتلا به ویروس جلوگیری می‌کند یا نه ولی این امکان وجود دارد که واکسن از شدت عفونت بکاهد. این نکته در خصوص واکسن آنفولانزا نیز صدق می‌کند و باید سالیانه تجویز شود. با این اوضاع و احوال نیز یک پروسه زمانبر به شمار می‌رود. پس به این نتیجه دست می‌یابیم که رعایت کردن اقدامات بهداشتی نظیر ماسک زدن و شستشوی مداوم دستها و رعایت فاصله اجتماعی می‌تواند به جلوگیری از ابتلا و شیوع کرونا کمک کند.

    این مطلب را هم ببینید  شناسایی جدیدترین علائم کرونا

    ابتلای دوباره به کرونا

    اگر پس از گذشت زمان و نبود مصونیت طبیعی بدن، احتمال ابتلای دوباره فرد به ویروس کرونا وجود دارد. در 4 ویروسی که دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند، ابتلای دوباره پس از 8-12 ماه رخ می‌دهد. در مورد ویروس کرونا از کلمه ناقل که برای بیماری‌های HIV و هپاتیت است، استفاده نمی‌کنیم به دلیل اینکه ویروس سریع العمل است یعنی زمانی که فرد آلود می‌شود سیستم ایمنی فعالیت خود را آغاز کرده و عفونت پاک می‌شود.

    پرسشنامه اضطراب کرونا در اعتباریابی مقدماتی از اعتبار و روایی مطلوبی برخوردار است و می توان از آن به عنوان یک ابزار علمی و معتبر برای سنجش اضطراب کرونا ویروس استفاده نمود.

     

    انجام تست عشق و ازدواج

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مهسا پیرمحمدی

    بِه رویاهای خود باور داشته باشید، آنها به دلیلی به شما داده شدند 👌💎

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    همچنین ببینید
    بستن
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x