بارداریکودک

بی اشتهایی در دوران بارداری و راه های افزایش اشتها

  • بی اشتهایی در دوران بارداری

    ( برای افزایش اشتها در بارداری چه باید کرد)

     

     

    به علت یکسری تغییرات هورمونی تعداد زیادی از زنان بی اشتهایی در دوران بارداری خود را تجربه می کنند. کاهش اشتها در خانم های باردار باید چک و کنترل شود زیرا که در صورت وجود کم اشتهایی، جنین به قدر کافی رشد نمی تواند رشد کند  و سیر بارداری با خطراتی مواجه می شود . در صورتی که کاهش اشتها درمان و یا کنترل نشود و با افزایش ماه های بارداری هم چنان ادامه یابد و کنترل و رفع نشود ، مراجعه به دکتر الزامی است .

    اگر شما نیز با این مشکل برخورد کردید در ادامه توضیحات لازم برای درمان و علت های بی اشتهایی را برای شما آماده کردیم تا در این دوران کمکی به شما کرده باشیم و ابن دوران برای شما زیبا باشد .

    علت بی اشتهایی در ماه های مختلف دوران بارداری

    اشتها نداشتن در دوران بارداری دلایل زیادی دارد و جای نگرانی نیست چرا که ممکن است طبیعی باشد . دلایل بی اشتهایی در ماه های مختلف به صورت زیر است :

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    سه ماه اول

    بی اشتهایی و حالت تهوع در این سه ماه اکثرا به دلیل تغییرات هورمونی و ناسازگاری غذایی اتفاق می افتد. و از علائم طبیعی بارداری است و در اکثر خانم های باردار دیده می شود.

     

    سه ماه دوم

    در سه ماه دوم  بی اشتهایی به علت این است که رحم به علت بزرگ شدن به قسمت پایین معده فشار وارد می کند و هم چنین سیستم گوارشی نیز در فرایند هضم غذا یا کندی و کاهش رو به رو میشود . این مرحله حساس و مهم است چرا که قسمت های مهم بدن جنین در این سه ماه شکل می گیرد و به همین دلیل جنین باید مواد مغذی را به طور کافی دریافت کند.  برای آنکه بی اشتهایی به  فرزندتان ضرر نرساند و او را از مواد غذایی ضروری محروم نکنید تلاش کنید مصرف کلسیم، پروتیین و غذاهایی که امگا3 دارند را در مقادیر کم اما وعده های بیشتر در برنامه غذایی خود جای بدهید .

    این مطلب را هم ببینید  آموزش مسائل جنسی به کودکان را جدی بگیرید!

    سه ماه سوم

    بی اشتهایی در سه ماه آخر نیز برای بیش تر خانم های باردار اتفاق می افتد. در این مرحله نیز داشتن رژیم غذایی مناسب بسیار مهم است چرا که در ماه های آخر بارداری به دلیل اینکه جنین بزرگ شده است، فضای زیادی اشغال می کند و رحم به معده فشار می آورد.

     

    راه های افزایش اشتها در دوران بارداری

    اگر بی اشتهایی در این دوران جدی و مداوم باشد غیرطبیعی و خطرناک است و باید به پزشک خود هرچه سریع تر اطلاع دهید .اما اگر بی اشتهایی شما طبیعی باشد با یکسری از راهکارهای خانگی می توانید آن را رفع کنید که در ادامه به آنها اشاره میکنیم .

     ورزش کردن

    ورزش به بهبود  فعالیت دستگاه گوارش و افزایش اشتها کمک می کند . تحرک نکردن در دوران بارداری احتمال اینکه باعث کاهش اشتها در دوران بارداری بشود را دارد. بهترین پیشنهاد برای ورزش در دوران بارداری پیاده روی سریع ، یوگا و راه رفتن در آب است .

     تغییر دمای غذا

    مصرف غذاها و نوشیدنی های خنک تاثیر زیادی در افزایش اشتها دارند. غذاهای گرم به این دلیل که بوی بیش تری دارند باعث کاهش میل به غذا خوردن در خانم های باردار می شوند.

    کم حجم کردن غذاها

    غذا در حجم کم راحت تر هضم می شود و حالت تهوع کمتری ایجاد می کند.  به جای مصرف سه وعده غذایی در حجم بالا در دفعات بیش تر و به مقدار کم تر غذا بخورید.

    انجام تست عشق و ازدواج

    ایجاد تنوع در مواد غذایی

    با تنوع ایجاد کردن در غذا های مصرفی، اشتهای خود را تحریک کنید. ممکن است نسبت به بعضی غذاها ویار داشته باشید به همین خاطر برای هر غذایی که در شما حالت تهوع ایجاد می کند، یک جایگزین پیدا کنید. مثلا اگر اسفناج دوست ندارید می توانید با مصرف کلم مواد مغذی آن را دریافت کنید.

    این مطلب را هم ببینید  چگونه باردار شویم ؟

    خودداری از مصرف فست فود

    مواد تشکیل دهنده فست فود ها باعث ایجاد وتشدید بی اشتهایی در زنان باردار می شوند.و غذا های فست فودها به علت نداشتن مواد مغذی باعث کمبود مواد غذایی لازم در بدن مادر می شوند.

     خوردن مایعات کافی

    خوردن هشت لیوان آب در طول روز ضروری است و مصرف مایعات به اندازه مصرف مواد غذایی مغذی اهمیت دارد.  مصرف مایعاتی مثل لیموناد و چای زنجبیل نیز در کاهش حالت تهوع موثر هستند.

     استفاده مواد مغذی

    تیجه تلاش کنید تا مواد ضروری برای بدن خود و جنین را بشناسید و آن ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید زیرا بیشتر از مقدار وعده های غذایی که مصرف می کنید، ارزش غذایی آن هاست که اهمیت دارد. مصرف پروتئین، ویتامین ها، آهن، کلسیم و فیبر در این دوران بیش از هر زمان دیگری برای مادر اهمیت دارد .

    استفاده از مکمل و ویتامین

    با مشورت متخصص می‌توانید از ویتامین ها و مکمل ها استفاده کنید تا اشتهایتان بیشتر شود. و مواد غذایی لازم به بدن شما و فرزندتان برسد.

    نکته مهم: برای مصرف ویتامین و مکمل حتما با متخصص مشورت کنید و سرخود اقدام به مصرف دارو نکنید.

     

     

    چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید ؟

    با توجه به مطالب گفته شده، بی اشتهایی در دوران بارداری مخصوصا در ماه های اول، امری نسبتا طبیعی است. با این وجود اگر بی اشتهایی ادامه دار شود و منجر به ضعف و بالا نرفتن وزن مادر شود باید به متخصص مراجعه شود. البته در بسیاری از موارد بی اشتهایی ها می تواند ناشی از عوامل روانی باشد به همین خاطر لازم است که علاوه بر سلامت جسم به سلامت روان خود در این دوران نیز اهمیت دهید و در صورتی که استرس و فشار زیادی را در این دوره تحمل می کنید با یک مشاور روانشناس در مورد وضعیت خود مشورت کنید.

    تست های شغلی

     

    این مطلب را هم ببینید  مشاوره کودک عصبی و نحوه رفتار با آن

    بی اشتهایی در دوران بارداری

    شما می توانید دیگر مشکلات و عوارض بارداری را در رابینیا بخوانید و آگاه شوید .

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    حانیه رحیمی

    اگر فقط برای پول در آوردن کار کنید، آن را به دست نمی‌آورید! ولی اگر عاشق کاری باشید که انجام می‌دهید، موفقیت در دستان شماست.

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x