ارتباط با جنس مخالفتعهد و خیانتخانواده

تبدیل عشق یک‌طرفه به دوطرفه

عشق به چه معنا است؟

  • تبدیل عشق یک‌طرفه به دوطرفه

    آیا تا به حال به این موضوع دقت کردید بیشتر داستان های عاشقانه در ادبیات جهانی چرا مستدام و دوست داشتنی هستند؟ داستان هایی مانند رومئو و ژولیت، لیلی و مجنون، بیژن و منیژه و… ولی به چه دلیل دوست داشتنی هستند؟

    عشق شعله قوی است و زمانی این شعله تبدیل به اتش قشنگ میشود که دو طرف در عشق به یکدیگر شریک باشند. ولی این عشق را آیا میتوان دو طرفه کرد؟ در ادامه این مقاله با جواب دادن این سوال و دیگر سوال ها مربوط با عشق دو طرفه آشنا می شویم.

    عشق یعنی چه؟

    عشق را به زیاده روی در دوست داشتن و محبت تشبیه کرده اند. به کسی که احساس عشق به کسی دیگر دارد در زبان فارسی دلداده میگویند و به کسی هم که مورد احساس عشق طرف دیگر است، دلبر و یا دلربا می‌گویند. عشق احساسی رازآلود و قوی است که اکثر اوقات برای هر کسی در مراحل یا شرایط گوناگون اتفاق می افتد.

    افرادی که عاشق میشوند. یسری از احساسات پاک را تجربه می‌کنند که شامل احساسات، افکار و انرژی های هیجانی میباشد. تعریف درست و کاملی که  میتوان از عشق داشت  بسیار سخت و پیچیده است ، بطور کلی عشق یک پیوند روانی و عاطفی قوی همراه با ویژگی هایی مخصوص خود است.

    باید به این موضوع توجه داشته باشید که احساسات می توانند تنها به اوایل آشنایی و یا رابطه منتهی بشوند و در اینصورت دیگر عشق نیستند،به دلیل اینکه دنیای عشق به گونه ای است که اگر ریشه اش در زمینی خوب جوانه بزند، شروع همه چیز ایده آل و رویایی باشد ولی اگر رسیدگی لازم و همه جانبه به آن نشود به زودی منجر به سردی رابطه خواهد شد و در نتیجه از بین خواهد رفت محققان نظریه های گسترده و متنوعی را برای تعریف از عشق، نمونه های ان و چگونگی دوام آن ارائه داده اند که در ادامه با آن ها آشنا می شویم.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    جایگاه عشق

    احساس عشق احساسی فوق العاده و فوی است که فایده های زیاد را به انسان هدیه میدهد. احساس عشق باعث میشود تا ما احساساتی مثل ترس، تنهایی و خودخواهی را تجربه نکنیم. واژه عشق در ادبیات به ویژه ادبیات فارسی، جایگاه و اهمیتی والا و ویژه دارد.

    بیشتر شاعران فارسی درباره عشق و عاشقی، وصف معشوق و سختی‌ های راه عاشقی، اشعاری با ارزش ادبی والا دارند. و همچنین بعضی اوقات این کلمه درباره عشق انسان به خدا نیز آمده ‌است که در طبقه عرفان،مذهب و عشق مغیر مادی قرار دارد.

    برای مطالعه ی 5 دلیل سخت بودن گذر از عشق اول کلیک کنید

    تاثیر عشق بر مغز

    نسبت به مسئله عشق،فعل و انفعالات فیزیولوژیکی تمام گونه های پسدانداران،یک واکنش عصب ‌شناختی است.

    هنگامی که علاقه مندی انسان به کسی دیگر بیشتر میشود،مغز او یسری مواد شیمیای که شامل: اکسی توسین، دوپامین، سروتونین، و نوراپی نفرین را ترشح می‌کند. همه این فعالیت های شیمیایی و زیستی منجر به تفکر انسان به خیالات و افکار عاشقانه و احساسات فیزیکی و مادی، که به مقوله عشق ربط دارند میشود، به همین دلیل ساختار و کارکرد های مغزی، در تجربه و چگونگی درک عشق تاثیر می گذارند.

    3 نظریه رایج روانشناختی برای عشق

    نظریه های و رویکرد های مختلفی، در رابطه با احساس پاک و زیبای عشق، وجود دارد. هر کدام از نظریه پردازان به روش های مختلفی ان را تعریف کرده اند در ادامه مقاله به بیان بعضی از این نظریه ها پرداخته ایم.

    1-مدل مثلثی عشق

    روانشناس استرنبرگ برای عشق مدلی مثلثی ارائه کرده است که راس های آن  به این شیوه است:

    • علاقه شدید
    • تعهد
    • صمیمیت

    استرنبرگ برای تعریف و بیان عشق از ترکیبی از علاقه شدید،تعهد،صمیمیت استفاده میکند. او بر روابطی که اساس آنها دو مولفه یا سه مولفه باشد، نسبت به روابطی تنها با یک مولفه اعتقاد دارد که دارای دوام بیشتری است.

    این مطلب را هم ببینید  5 راهکار افسردگی بعد از شکست عشقی

    2-عشق سه مولفه ای رابین

    زیک رابین روانشناسی است که معتقد است عشق دارای سه مولفه است. این سه مولفه  شامل:

    • صمیمیت:حالتی که افکار، علایق و احساسات خودمان را تنها با کسی که عاشقش هستیم، سهیم می شویم.
    • دلبستگی: به معنای دریافت توجه، مورد پذیرش قرار گرفتن و برقراری رابطه فیزیکی با فرد مقابلمان در رابطه عاشقانه است.
    • توجه: یعنی برای نیازها و شادی دیگری به اندازه نیازها و شادی خودمان ارزش قائل باشیم.

    بعضی از انسان ها آدم هایی را بسیار ستایش می کنند یا از اینکه کنار انها هستند لذت میبرند، اما عشقی به انها ندارند. به نظر رابین آن ها را دوست دارند و این ویژگی دوست داشتن است که الزامی در بود و نبود عشق در آن نیست. عشق احساسی عمیق تر است که تمایل زیاد به نزدیکی هر نوع رابطه با فرد دیگری دارد. آدم هایی که یکدیگر را دوست دارند، از کنار هم بودن  و وقت گذرانی با هم لذت می برند. ولی فقط آن هایی که عاشق هم هستند می توانند از هر نظر به نیاز های یکدیگر پاسخ بدهند.

    انجام تست عشق و ازدواج

    3-عشق بالغانه و عشق پرشور

    برخی از درمانگران ، عشق را به دو روش تقسیم میکنند . این تقسیم بندی شامل:

    • عشق بالغانه: عشق بالغانه شامل احترام دو طرفه، دلبستگی، محبت و اعتماد است. افرادی که در این دسته از عشق قرار میگیرند توانایی درک همدیگر را دارند و در نتیجه به یکدیگر احترام می گذارند.
    • عشق پرشور: عشق پرشور به معنای احساسات شدید، تمایل جنسی شدید و اضطراب است. زمانی که دو طرف این حس را داشته باشند و به عبارتی این احساسات شدید متقابل باشند،افراد احساس رضایت بیشتری دارند. اما اگر این احساس دو طرفه نباشد عشق را تبدیل به ناامیدی و نفرت خواهد کرد. عشق پرشور امکان دارد یک تجربه موقت باشد که معمولا از 6 تا 30 ماه طول می کشد.

    یک عشق پرشور زمانی به عشق بالغانه تبدیل میشود و دوام خواهد شد که شرایط ایده ال باشد.  درمانگران بر این مسئله معتقد هستند که بیشتر افراد رابطه ای را انتخاب میکنند که ان رابطه ویژگی هایی مثل امنیت و تعادلِ عشق بالغانه با احساساتِ شدیدِ عشق پرشور دارا باشد،چنین عشقی تا حدود زیادی دست نیافتنی است.

     

    تبدیل عشق یک‌طرفه به دوطرفه

     

    انواع رایج عشق

    • عشق طبیعی: در این نوع از عشق عاشق معشوق را تنها برای احساسات خودش می خواهد.
    • عشق روحانی: در عشق روحانی عاشق معشوق را هم برای احساسات خودش و هم برای احساسات معشوقش می خواهد.
    • عشق الهی: در این نوع از عشق عاشق معشوق را تنها برای خود معشوق می خواهد و در عشق الهی، عاشق دیگر به خود اهمیت نمی دهد.
    • عشق حقیقی: گرایش و جذبه ای است که از طرف معشوق، به وجود عاشق نفوذ می کند.
    • عشق مجازی: عشق مجازی را می توان عشقی دانست که کوتاه مدت است و تنها به تولد فرزندان و بقای نسل می انجامد. این عشق به نوعی تنها ظاهری و فیزیکی است.
    • عشق عرفانی: عشق از مسائل بنیادین عرفان و تصوف است و بدون در نظر گرفتن آن، عرفان وحکمت عالی قابل فهم نخواهد بود.
    • عشق جبرانی: این نوع عشق را پذیرش بی قید و شرط و دوست داشتن مطلق یک فرد می دانند. این نوع از عشق تنها بر اساس تصمیمات و نه بر اساس احساسات شکل می‌گیرد.
    • عشق افلاطونی: یک رابطه بسیار نزدیک و صمیمی که درآن هیچگونه رابطه جنسی و حتی جسمی وجود ندارد، و یا سرکوب و محدود شده ‌است.
    • عشق مادرانه: یک نیروی بسیار قوی و خاص است که بین مادر و فرزند، فارق از جنسیت، شکل می گیرد. عشق مادری چند گانه است، در حقیقت عشق مادرانه قبول بدون قید و شرط زندگی کودک و احتیاجات اوست. قبول کردن زندگی کودک دارای دو جنبه است، یکی توجه و مسئولیتی که صد در صد برای ادامه حیات و رشد کودک لازم است و دیگری که مهم ‌تر از حفاظت مطلق است، رویه‌ای است که در آن کودک عشق به زندگی و دیگران را می آموزد.
    این مطلب را هم ببینید  خانواده درمانی

    عشق واقعی چگونه است؟

    بعضی اوقات در دوره هایی مشخص و معلومی با احساساتی رو به رو میشویم و تصور بر ابدی و حقیقی بودن ان عشق ها میکنیم. مانند صرف داشتن افکار وسواسی نسبت به اشخاصی خاص، کشش جنسی و… اما اگر اینطور تصور کنیم،باید قبول کنیم که اکثر اوقات زندگی عاشق افراد مختلف میشویم. در ادامه مقاله با احساساتی که مسلما عشق نیستند بیشتر آشنا می شویم.

    1-دوستی در برابر عشق

    گاهی اوقات نسبت به دوستانمان حس خوبی داریم به نظر شما این حس،حس عشق است؟ پاسخ ما به این سوال میتواند بله باشد  اما مسئله عشق با مسئله صمیمیت با یک دیگر تفاوت دارند. توجه به این موضوع بسیار مهم و جدی میباشد. به همین دلیل ،اگر شما در مورد نوع رابطه با دوستی مشخص دچار شک می شوید سعی کنید روی رابطه خود با آن فرد، میزان احساس و اهمیت خود به نسبت او تمرکز و تفکر مناسبی را انجام دهید.

    بنابراین اگر حس و احساس قوی به فرد دیگر داشته باشید امکان دارد عاشق ان فرد شده باشید و امکان بیشتر شدن ان حس وجود دارد.

    2-وابستگی عاطفی در برابر عشق

    این امکان وجود دارد که برای همه افراد موقعیت هایی به وجود می آید که بیشتر افراد آن را به اشتباه با عشق در نظر می گیرند. که با توجه به این موضوع فرد دچار وابستگی هایی مانند وابستگی های عاطفی به فرد دیگر میشود که برای او حکم پر کردن خلاء های عاطفی و عقده های عاطفی وجودی فرد را دارد. انسان ها به طور ساده و سریع از لحاظ عاطفی وابستگی پیدا می‌ کنند.

    یکی از اصلی ترین و مهم ترین ویژگی این نمونه از ارتباطات این است که طرف مقابل را بی عیب و بی ایراد میبینند. البته این ویژگی در عشق هم دیده میشود اما در روابط عاشقانه هم یک طرفه هم دو طرفه ، تفاوت در این نکته است که افراد تنها برای خلاء های عاطفی یکدیگر را نمی خواهند.

    تست های شغلی

    3-هوس در برابر عشق

    در بیشتر موارد ،بسیاری از افراد هوس را با عشق اشتباه می‌گیرند، اگر انسان ها بیشتر توجه خود را  به جنبه ‌های جسمانی و جنسی طرف مقابل خود بگذارند ، این مسئله نسبت به روابطی که جنبه صمیمانه دارند برای فرد بیشتر حائز اهمیت است. بنابراین در این مواقع میتوان گفت انسان عاشق نیست فقط درگیر دام هوس شده است.

    عشق اتفاق و جنبشی درونی است نه تنها یک رویا زیبا ذهنی. بر همین اساس باید به این موضوع مهم توجه داشت که عشق با هوس تفاوت های زیادی دارد.

    4-شیفتگی در برابر عشق

    شیفتگی را می توان همان احساسی دانست که در ابتدای رابطه ما را در بر می گیرد و حرارت حتی در خلق و خو ما نیز تغییات مهمی را ایجاد می کند. زمانی که این احساس ما را در تمام طول روز درگیر کند  و مانع فعالیت های روزانه ما ، نامش شیفتگی است نه عشق. هنگامی که فرد به فردی دیگر علاقمند میشود این حس به سرعت آن ها را درگیر می کند و آن را با عشق واقعی اشتباه می گیرد.

    شیفته و دل ‌باخته کسی شدن یک دام است و این امکان وجود دارد همه انسان ها در دوره های سنی مختلف درگیر این مسئله بشوند و در صورت شیفتگی فرد به شخص دیگر دچار مشکلاتی نظیر تمام شدن ان رابطه میشود. در حالی که از نظر تعریف همه انسان ها و درک همه اندیشمندان از عشق، عشق واقعی ماندگار است و با یک چالش و بحران از بین نمی‌رود، بلکه همان عشق سبب حرکت برای حل بحران می شود.

    این مطلب را هم ببینید  راز جذابیت مردان و زنان

    بعضی اوقات شیفتگی را با عشق اشتباه میگیرند و اگر آن رابطه منجر به ازدواج بشود علاوه بر فروکش شدن باعث به وجود امدن مشکلاتی برای زوج ها خواهد شد.

     

     

    تبدیل عشق یک طرفه به عشق دو طرفه

    اگر هر نوع از عشق را بخواهیم تعریف کنیم باید به دو موضوع مهم در وابط عاشقانه و رمانتیک توجه کنیم؛یا عشق دو طرفه است یا یک طرفه. اگر بخواهیم ساده تر توضیح بدهیم یا یک عضو این رابطه درگیر عشق است و یا این که هر دو عضو یک رابطه در آن شریک هستند. در ادامه مقاله در رابطه با این موضوع بیشتر اشنا خواهید شد.

    عشق یک طرفه

    با توجه به اسم این نوع عشق مشخص و واضح است فقط یک نفر را درگیر روابط عاشقانه میکند و فقط برای یک نفر معنا و مفهوم دارد. اما برای نفر دوم این نمونه از رابطه ، هیچ معنا و مفهوم عاشقانه ای ندارد. در اغلب موارد بر خلاف عموم مردم اگر ویژگی های عاشق تغییر نکند و این تغییرات سبب ایجاد و تقویت احساسی عاشقانه از طرف مقابل رابطه نشود، عشق دو طرفه ای بوجود نمی آید. بر همین اساس نیز عشق یک طرفه نام دارد و همجنین باید گفت که عشق یک طرفه مانند یک تله است که اگر دو طرفه نباشد برای هیچ کس سود و منفعتی ندارد.

    عشق دو طرفه

    ضرب المثل دل به دل راه دارد را همه شنیده ایم. این ضرب المثل اهمیت وجود عشق دو نفره را در پیوند و رابطه مقدس عشق نشان می دهد. لازمه رابطه مقدس عشق پایدار عشق دو طرفه است. عشق دو طرفه دارای نشانه های قابل تشخیص است، به عنوان مثال فقط در این وضعیت است که احترام نیز در زندگی به عشق اضافه می شود. در واقع لازمه سرپا نگه داشتن یک رابطه احترام میتواند باشد و احترام نیز تنها می تواند برخواسته از عشق دو طرفه است.

    هنگامی که عشق دو طرفه است و رابطه نیز جدی است، هر دو نفر برای بهتر و با ثبات تر بودن رابطه تا حدی حاضر به پذیرش تغییر و انعطاف در خود و رفتارشان می شوند.

    عشق دو طرفه امکان پذیر است؟

    شاید برای بیشتر افراد این سوال پیش بی اید که آیا عشقی یک طرفه را به عشق دو طرفه میتوان تبدیل کرد؟ پاسخ به این سوال بله است. عشق یک طرفه همیشه بد و آزار دهنده نیست.هنگامی که انسان حس کند عشقی که به دام آن افتاده است ارزشمند است، آن زمان با تلاش خود میتواند عشقی یک طرفه را به عشق دو طرفه تبدیل کند.

    اولین قدم بررسی دوباره عشق و روش ابراز آن است. اگر شما هم با عشق یک طرفه درگیر هستید اما در تلاش هستین تا آن عشق را به عشق دو طرفه تبدیل کنید ، بهتر است خودتان را در ابتدا عشق یک طرفه ارزیابی کرده و یک تصمیم عقلانی و واقعی درباره آن بگیرید.

    در اقدام های بعدی برای شناخت بیشتر عشق خود تلاش کنید و اگر دارای رفتار ها و ویژگی هایی هستید که ممکن است برای او نا خوشایند باشد، تلاش کنید آن ها را کاهش دهید. توجه داشته باشید که این موضوع به معنی این نیست که شما باید خودتان را تغییر دهید بلکه همان طور که شما از او انتظاراتی به عنوان عشق زندگی دارید، منطقی است که او نیز انتظارات خاص خودش را از شما به عنوان عشقش بخواهد.

    بنابراین اگر می خواهید عشق یک طرفه خودتان را به یک عشق دو طرفه و دلچسپ تبدیل کنید بهتر است که نکات ریز ولی اساسی بالا را در نظر بگیرید.

    تبدیل عشق یک‌طرفه به دوطرفه

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دکمه بازگشت به بالا