رشد و توسعه فردیمهارت‌های ارتباطی

تکنیک های زبان بدن در محیط کار کدامند؟

زبان بدن می‌تواند پیام‌های متنوعی را در محیط کار ارسال کند

  • تکنیک های زبان بدن در محیط کار کدامند؟

    نحوه رفتار و عملکرد شما هنگامی که اطراف همکاران یا سرپرست خود هستید، نشانه‌های غیرکلامی زیادی را ارسال می‌کند.

    این نشانه‌های غیرکلامی، هم در ارتباط خصوصی و هم در ارتباط عمومی استفاده می‌شود و عامل مهمی در نحوه درک دیگران چه مثبت و چه منفی است. در اولین ملاقات‌ها همیشه تکنیک های زبان بدن عاملی حیاتی برای اثرگذاری است.

    برای بهبود درک سیگنال‌ها و خواندن زبان بدن در محیط کار باید این نکته را در نظر بگیرید که پیش‌زمینه، یک قسمت مهم در تفسیر این سیگنال‌هاست.

    اقدامات خاص بسته به شرایط و اشخاص مختلف ممکن است معنای متفاوتی داشته باشند. مثلا دست‌ به‌ سینه‌ بودن، می‌تواند نشانه ناامیدی یا ناراحتی باشد. با این حال، برای برخی، نشانه اعتماد به نفس یا نگرش است.

    نحوه تعریف زبان بدن و درک تکنیک های زبان بدن در محیط کار می‌تواند بر روی بهره وری و روابط کل تیم تاثیر بگذارد. اگر بتوانید تعریف زبان بدن را به‌درستی بدانید، مهارت‌های خود را به‌عنوان یک رابط حرفه‌ای افزایش می‌دهید.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    در ادامه، لیستی تهیه کردیم که به شما کمک می‌کند بدانید چگونه می‌توانید زبان بدنتان را در محل کار بهبود بخشید و به‌طور مؤثرتری به ارتقای شغلی خود کمک کنید.

    برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص زبان بدن کلیک کنید.

    1. همیشه تمام توجهتان را به طرف مقابل معطوف کنید

    همیشه توجه کامل خود را با زبان بدن خود نشان دهید و با نشستن در زاویه‌ای که به‌سمت متکلم است، نشان دهید که به او توجه کامل دارید.

    سرتان را روی دستتان قرار ندهید و خم نشوید؛ صاف بنشینید و به جلو خم شوید، به‌گونه‌ای که انگار در یک مصاحبه حضور دارید.

    معمولا، این بحث با موضوع «حسن‌نیت» به پایان می‌رسد. اگر کسی با شما صحبت می‌کند، وسوسه خواندن پیام کتبی‌ای که در آن لحظه دریافت کرده‌اید یا ایمیلی که در صفحه‌نمایشتان بالا آمده‌ است را کنار بگذارید.

    حتی اگر بهترین و سریع‌ترین کارمند جهان باشید، باز هم این کار بی‌احترامی محسوب می‌شود و کار بی‌ادبانه‌ای است؛ همچنین افراد از این حرکت شما به‌خوبی یاد نمی‌کنند.

    2. فضای اطراف را با زبان بدن به سیطره خود درآورید

    در برخی از مواقع، شما در حالت ایستاده می‌توانید قد خود را به افراد حاضری که نشسته‌اند، بیشتر نشان دهید؛ با این زبان بدن مفهوم تسلط بر فضای اطراف خود را بهتر یادآور می‌شوید که این نشانگر اعتمادبه‌نفس بالای شماست.

    حرکت‌کردن در اطراف خود را فراموش نکنید؛ برای نمونه، استندآپ کمدین‌ها که به‌آرامی روی صحنه نمایش قدم می‌زنند تا با این کار جذابیت و عملکرد بهتری را از خود به نمایش بگذارند؛ همچنین با این کار، این تصور به‌ وجود می‌آید که آنها مالک صحنه و قلمرو خود هستند.

    این مفهوم را هنگامی که پشت میزتان نشسته‌اید نیز می‌توانید به‌ کار ببرید؛ دست‌هایتان را باز کنید و حضور فیزیکی خود را بیشتر نشان دهید.

    3. از حرکات دست در زبان بدن خود استفاده کنید

    باید به حرکات دست خود توجه کنید، ارائه‌دادن گزارش یا سخنرانی‌کردن در مقابل مدیران ارشد، می‌تواند حس دلهره و اضطراب شدیدی را القا کند؛ اما با وجود این، فرصت بزرگی است تا خود و توانایی‌هایتان را بیشتر نشان دهید و همچنین باعث می‌شود که مخاطبانتان را به چالش بکشید و خود را از آنها متمایز کنید.

    انجام تست عشق و ازدواج

    به‌جای اینکه معذب باشید و با دستانی بدون حرکت بایستید، از آنها برای تأکید هرچه‌بیشتر بر نکات کلیدی و موضوع خودتان استفاده کنید.

    سیاستمداران برجسته‌ای مانند باراک اوباما، آنجلا مرکل و ولادیمیر پوتین در استفاده از این روش استاد هستند؛ بنابراین، برای الهام‌گرفتن بیشتر از آنان نیز می‌توانید چند فیلم را از آنان در یوتیوب تماشا کنید.

    4. از حرکات عصبی در زبان بدن خودداری کنید

    اگر مدام به پای خود ضربه می‌زنید، موهای خود را می‌چرخانید یا نوک قلمتان را در مقابل نگاه دیگران می‌جوید، پس هرچه زودتر این زبان بدن و حرکات عصبی را کنار بگذارید.

    جدای از اینکه ممکن است این حرکات همکاران شما را دیوانه کند، این تصویر را در ذهنشان به‌ وجود می‌آورد که شما فردی عصبی هستید.

    ممکن است حتی خودتان متوجه نشوید که این کارها را انجام می‌دهید؛ بنابراین، تلاش کنید که مراقب حرکاتتان باشید و برای پرهیز از این تیک‌های عصبی اقداماتی پیشگیرانه‌ای را انجام دهید.

    این مطلب را هم ببینید  وقتی در مورد خودیاری صحبت می کنیم ، واقعاً منظورمان چیست؟

    مثلا اگر نمی‌توانید از جویدن ناخن‌های خود پرهیز کنید، از لاک‌‌هایی مخصوص تلخ کردن مزه‌ی ناخن‌ها استفاده کنید.

    اگر پشت‌سر‌هم پاهای خود را به زمین می‌کوبید، سعی کنید آنها را به‌صورت ضربدری، روی هم قرار دهید؛ همچنین اگر مشکل دیگری نیست، پس همکارانتان را خوشحال خواهید کرد.

     

    لبخند زدن

     

    تست های شغلی

    5. از لبخند زدن در زبان بدن خود استفاده کنید

    با لبخندزدن به همه، از جمله رؤسای خود، همکارانتان، پذیرشگر، نظافتچی و مشتری‌ها، چارچوب ذهنی مثبت‌تری را برای خود قرار می‌دهید؛ همچنین با این زبان بدن رفتار شما در محل کارتان بیشتر انعکاس پیدا می‌کند.

    لبخند، یک خلع سلاح‌کننده ذاتی است که شما در اختیار دارید و انسان‌ها به‌صورت طبیعی برنامه‌ریزی شده‌اند که به آن پاسخ مثبت نشان دهند.

    این تکنیک از تکنیک های زبان بدن جدا از اینکه شما را دوست‌داشتنی و معتبرتر نشان می‌دهد، باعث می‌شود که همکارانتان شما را فرد شادی تصور کنند و ببینند.

    این کار می‌تواند به رؤسای شما نشان دهد که از حضور در شرکت لذت می‌برید و به کاری که انجام می‌دهید افتخار می‌کنید؛ حتی زمانی که ضرب‌الاجل و فشار کاری وجود دارد همیشه به یاد داشته باشید که در آن شرایط نیز لبخند بزنید.

    6. حالات مناسب چهره خود را حفظ کنید

    اگر با مفهوم «حالت کرخت چهره» آشنا هستید، می‌توانید این موضوع را متوجه شوید که ما همیشه از حالت‌های چهره‌ای که به خود می‌گیریم، آگاه نیستیم.

    این زبان بدن، به‌خصوص در محل کار، تأثیر منفی به‌همراه دارد؛ آن هم جایی ‌که چنین ظرافت‌هایی به‌راحتی به ‌چشم می‌آیند.

    تظاهرکردن به اینکه حتی به یک گزارش‌نویسی کسل‌کننده نیز علاقه‌مند هستید، بدون شک به شما در آینده کمک خواهد کرد؛ اما حتما افراد حرفه‌ای‌ قادرند از پس این کار برآیند.

    در این زمینه، ترامپ و مرکل نیز نمونه‌های خوبی به شمار می‌آیند؛ چراکه با این حالت‌های چهره، تأثیر خوبی را بر مخاطب خود می‌گذارند.

    برای مثال، ترامپ برای بیان ناباوری یا اختلاف‌نظرهای خود با مخالفان، از عبارت‌های اغراق‌آمیزی استفاده می‌کند. او در چنین موقعیت‌هایی با استفاده از مفهوم «نورون‌های آینه‌ای»، همان شک‌‌ و‌ تردید را در ذهن تماشاگران به‌ وجود می‌آورد.

    از طرف دیگر، نداشتن ‌واکنش عاطفی و احساسی‌نشدن مرکل، هنگام رویارویی با نیش سخنان منتقدان و مخالفان او، به این معنی است که مرکل به‌سادگی می‌تواند تعادل آنها را به هم بزند و آن‌ها را سردرگم کند.

    تصور کنید که این روش را در حین مذاکرات یا به‌خصوص در جلسات داغ و مهم به‌ کار می‌گیرند؛ زیرا به‌سادگی با بالا‌کشیدن ابرو یا نگاه خیره کوتاهی می‌تواند ارتباط برقرار کند و تأثیر بسیاری بگذارد.

    7. ارتباط چشمی خود را حفظ کنید

    پس از آشنایی با 6 تکنیک از تکنیک های زبان بدن به ارتباط چشمی و تاثیر آن می‌پردازیم، به‌طور ویژه، مثال خوبی از زبان بدن، ارتباط چشمی است.

    نگاه‌کردن به چشمان مخاطب، یک سیگنال اجتماعی است و نشان می‌دهد که آیا فرد دروغ می‌گوید، ناراحت است یا به‌طور کلی معتبر و معتمد نیست.

    البته لازم است این را بگوییم که خیره‌شدن به چشمان بقیه افراد نیز کار بسیار بدی تلقی می‌شود و حتی باعث حواس‌پرتی خواهد شد.

    نگاه‌کردن به چشم همکاران و رئیس خود، نکته جالب‌توجهی محسوب می‌شود، از دید آنها مثبت‌ است و همچنین نتیجه خوبی را به ‌دنبال خواهد داشت.

    8. زیاد سر خود را تکان ندهید

    هنگامی که کسی موضوعی را برای شما تعریف می‌کند، مرسوم است که سر خود را به‌نشانه فهمیدن موضوع یا تأییدکردن آن تکان دهید.

    این زبان بدن البته طبیعی است، اما وقتی که که مرتب سرتان را تکان می‌دهید و با گفتن «بله» یا «عجب» بارها و بارها آن را تکرار می‌کنید، نه‌ تنها می‌تواند به‌طور باور نکردنی‌ای باعث حواس‌ پرتی شود، بلکه برای طرف مقابل نشان‌ دهنده شکیبا نبودن و بی‌ حوصله‌ بودن شماست.

    برای مقابله با این مسئله، باید کمی در راستای خویشتن‌داری و کنترل خود تمرین کنید؛ به عنوان مثال، وقتی طرف مقابل در حال صحبت‌کردن است، قبل از پاسخ‌دادن کمی صبر کنید تا حرف یا حداقل جمله‌اش را به ‌پایان برساند یا به‌آرامی و مرتب سرتان را تکان دهید.

    به‌گونه‌ای که نشان از تأیید سخن طرف مقابل باشد یا به‌طور مختصر، آن را وقتی انجام دهید که نکته خاصی را مطرح می‌کنند.

     

    این مطلب را هم ببینید  ۵ اشتباه در خواندن زبان بدن

     

    9. ژست قدرت به خود نگیرید

    صحبت‌های روان‌شناس اجتماعی امی کودی (Amy Cuddy) در تد تاک (TED Talk) با داشتن ۴۵ میلیون بازدیدی که داشت، درمورد این بود که ۲ دقیقه ‌ایستادن به‌تنهایی در یک‌جا قبل از جلسات مهم کاری، سطح انرژی و تستوسترون افزایش می‌دهد.

    او در آنجا یادآور می‌شود که‌ «ژست‌های قدرت» به‌تنهایی راه موفقیت در کسب‌وکار را هموار نمی‌کنند. اما در ۱۱ مطالعه‌ مستقل که همه در سال ۲۰۱۷ منتشر شده‌اند، نشان‌ می‌دهند که این تحقیقات در این زمینه، به‌طور کامل ناقص و گمراه‌کننده هستند.

    جوزف سزاريو (Joseph Cesario)، روان‌شناس و يكی از نويسندگان تحقيقات جديد، استدلال می‌كند كه اعتمادبه‌نفس واقعی از چیزی ساده‌تر نشئت می‌گیرد:

    داشتن مهارت در شغل؛ به هر حال، نقش آن را بازی‌کردن، شما را تا حدی پیش خواهد انداخت؛ اما وقتی خودتان موضوع اصلی هستید، نشان‌دادن قدرت در زبان بدن برای شما بسیار راحت‌تر خواهد بود.

    10. به‌درستی دست بدهید

    دست‌دادن که در زبان عربی نیز با «مصافحه» شناخته می‌شود، یکی از متداول‌ترین و اساسی‌ترین نوع تکنیک های زبان بدن روزمره اجتماعی در جهان است.

    ولی ماندگاری و اصرار در انجام این حرکت که بسیار نیز برای ما ارزشمند است، به‌خاطر این است که می‌تواند همه‌چیز را درمورد شخص و طرف مقابل به شما نشان دهد؛ مثل دونالد ترامپ که در انجام‌دادن همیشگی آن مستعد است.

    آنچه که به‌معنای واقعی احوالپرسی و سلام به‌ حساب می‌آید، موضوع بحث بسیاری است؛ اما چیزی که به‌طور کامل واضح است، این است که هیچ‌کس (و منظور من به‌واقع هیچ‌کس است) از شل و بی‌حال دست‌دادن لذت نمی‌برد.

    البته نه به این معنی که شما باید خیلی محکم دست را فشار دهید، بلکه کمی محکم، همراه با احترام و نه خیلی طولانی، در جواب طرف مقابل، به‌طور قطع شایسته و محترمانه است.

    به‌خاطر داشته باشید که بعید است که لازم باشد هر روز با همکاران و رئیستان دست بدهید، اما اولین باری که همدیگر را ملاقات می‌کنید، حتما این اتفاق خواهد افتاد.

    بنابراین، از این فرصت استفاده کنید و حس و برخورد اولیه خوبی را برای طرف مقابل ایجاد کنید.

    11. بلند و صاف بایستید

    بلندی قد یا نمود قامت شما، یکی از اساسی‌ترین روش‌های زبان بدن برای نشان‌دادن قدرت و اعتمادبه‌نفس در محل کار و به‌‌ویژه در گروه‌های کوچک‌تر است.

    در واقع، حتی اگر در این بخش خاص، نسبت به سایرین کوتاه‌تر باشید، باز هم می‌توانید بلندتر و بهترین حالت آنچه که هستید را به نمایش بگذارید.

    هر زمان که در محل کار هستید، مطمئن شوید که حالت بدنتان کشیده و محکم است؛ یعنی کمرتان را صاف کنید، چانه‌تان را بلند کنید و سرتان را بالا نگه دارید.

    این تکنیک از تکنیک های زبان بدن باعث می‌شود اعتماد‌به‌نفس بالای خود را در محل کار نشان می‌دهید.

    12. آرام صحبت کنید

    قبل از اینکه بخواهید در یک جلسه مهم سخنرانی کنید یا درمورد بحث ارزیابی با رئیستان صحبت کنید، چند مرتبه تمرینات صدا را انجام دهید تا به سطح مطلوب خود برسید و از سطح ایده‌ال آن دور نشوید.

    اگرچه این قسمت از نظر فنی، جزئی از مفاهیم زبان بدن طبقه‌بندی نشده است، بخش مهمی از نمای کلی شخصیتی شما محسوب می‌شود.

    در واقع، بسیاری از بازیگران به همین دلیل از این روش در صحنه بازی خود استفاده می‌کنند.

    بهترین نمونه، متیو مک کانهی (Matthew McConaughey) است که زیرو‌بم صدای منحصر به‌ فردش در فیلم «گرگ در خیابان وال‌استریت» در سال ۲۰۱۴ یکی از صحنه‌های نمادین سینما را خلق کرد.

    13. با غرور راه بروید

    هر روز صبح که با غرور به ساختمان دفتر کار خود وارد می‌شوید، آیا با چند بار «صبح بخیر» گفتن و با سرعت به‌سمت میز خود می‌روید یا اینکه کل فضای دفتر را قدم می‌زنید و با برخوردی عالی به همه می‌فهمانید که شما وارد دفتر شده‌اید؟

    اگر می‌خواهید اعتمادبه‌نفس خود را نشان دهید، پس راه‌رفتن شما باید با کمی تکبر و غرور همراه باشد. این اندازه آگاه‌بودن، به ‌همان اندازه که در خیابان به‌ کار می‌آید، در دفتر کار نیز کارآمد و کارگشاست.

    به‌یقین، هیچ‌کس از شما نمی‌خواهد که هنگام عبور از مقابل دفتر رئیس، ژست تک‌تیرانداز یا کابوی به خود بگیرید یا به رئیستان چشمک بزنید، اما مهم است که زبان بدن شما طوری باشد که بفهمند حتی ازانجام سخت‌ترین کار‌ها برمی‌آیید.

    این مطلب را هم ببینید  اشتباهات رایج زبان بدن در مصاحبه شغلی

    افراد تمایل دارند که به شما اطمینان کنند و وقار و متانتی را از جانب شما ببینند؛ پس به آنها نشان دهید که در چنته چه دارید.

     

     

    اشتباهات زبان بدن در محیط کار شامل چه مواردی هستند؟

    پس از این که با مفاهیم زبان بدن آشنا شدید و تاثیر آن را بر زندگی کاری خود درک کردید، به اشتباهات زبان بدن می‌پردازیم.

    وقتی شما به تمام موعدهای تحویل کار خود رسیده‌اید‌ و اضافه‌کاری نیز کرده‌اید، با این حال هنوز به جایگاه مورد علاقه خود نرسیده‌اید یا ارتباط معناداری با همکارانتان ایجاد نکرده‌اید، حتما به این فکر می‌کنید که مشکل از کجاست.

    رفتار ما در محیط کار به‌اندازه آنچه می‌گوییم، مهم است. هنگامی که صحبت از ارتباطات می‌شود، شما ممکن است یک یا دو کلمه استفاده کنید، اما هزاران سیگنال غیرکلامی را با زبان بدنتان ارسال کنید.

    اکنون که با تکنیک زبان بدن آشنا شده‌اید، وقت آن است که به مهم‌ترین اشتباهات زبان بدن نیز اشاره کنیم. در اینجا به ۸ اشتباه متداول زبان بدن می‌پردازیم. همراه ما در سایت آموزشی و پژوهشی رابینیا باشید.

    1. بی‎‌قراری

    همه ما در برخی مواقع کارهایی مثل بازی‌کردن با موهایمان، روی میز زدن با انگشت یا چرخش صندلی‌هایمان را تجربه کرده‌ایم.

    این نوع زبان بدن معمولا نشانگر اضطراب یا بی‌علاقه‌بودن است که هر دو ویژگی‌های نامطلوب در محیط کار هستند. زمانی که این مدل بی‌قراری افزایش می‌یابد، همکاران با خود فکر می‌کنند که چرا او به ما توجه نمی‌کند؟

    نگاه‌کردن به زمین یا خیره‌شدن به سقف، شما را نا امن، غمگین یا فاقد اعتمادبه‌نفس نشان می‌دهد.

    جو ناوارو (Joe Navarro) محقق ۲۵ ساله، درباره ارتباطات غیرکلامی می‌نویسد:

    «در یک جلسه یا گفتگو، انرژی خود را صرف تکان‌دادن پا، مالش بینی یا چرخش به اطراف نکنید و به‌جای آن روی ارتباط چشمی تمرکز کنید، سر خود را خم کنید و دستان را جلوی دید قرار دهید».

    2. خمیدگی

    قوزکردن هنگام کار با رایانه یا تلفن همراه، نه‌تنها برای بدن و گردن مضر است، بلکه این زبان بدن بیانگر محافظه‌کارانه بودن یا عدم توجه شما است.

    زبان بدن بد، بیانگر تنبل‌ بودن یا فقدان انرژی است. خسته‌شدن بعد از کار طولانی پشت یک میز بدیهی است؛ اما خمیده‌بودن نشانه این است که شما فردی تنبل هستید یا به‌اندازه افرادی که صاف می‌نشینند صلاحیت ندارید.

    3. لبخند نزدن

    لبخند به دو روش عمل می‌کند. از یکسو نشان‌ می‌دهد که شما فردی مهربان، با اعتمادبه‌نفس، گشاده‌رو و پرانرژی هستید.

    از سوی دیگر، لبخند شما چیزی به نام نورون‌های آینه را در شنونده ایجاد می‌کند و باعث می‌شود آن‎‌ها لبخند بزنند و تعاملی مثبت ایجاد شود.

    4. ضعیف دست‌دادن

    اگرچه ممکن است این مسئله به‌ظاهر کم اهمیت باشد، اما دست‌دادن ضعیف سیگنال‌های نامطلوبی ارسال می‌کند.

    5. دست‌ به‌ سینه بودن

    در مواقعی شاید شما احساس سرما می‌کنید اما اگر دست‌ به‌ سینه وارد یک جلسه شوید، نشان می‌دهید که فرد راحتی نیستید.

    به این نوع سیگنال از زبان بدن، سیگنال‌های «بسته» گفته می‌شود. حتی اگر دست‌به‌سینه بودن شما ارتباطی با شخص خاصی نداشته باشد، باز هم بیانگر این است که مشارکت ندارید یا تظاهر به مشارکت می‌کنید.

    6. نزدیک‌شدن بیش از حد

    در محیط کار رعایت فاصله شخصی اهمیت دارد. تعرض به این فضای شخصی باعث ناخوشایندی و عصبانیت دیگران می‌شود.

    طبق آداب معاشرت در محیط کار بهتر است سه تا هشت قدم بین همکاران فاصله وجود داشته باشد.

    7. بیش‌از‌ حد غیررسمی بودن

    محیط‌های کار امروزی نسبتا غیررسمی هستند. به گفته ناوارو، فرض اینکه پوشش و آرایش مهم نیست، اشتباه بزرگی است. او می‌گوید:

    «این فرض که اگر راحت لباس بپوشیم، مورد توجه و احترام بیشتری قرار می‌گیریم، فرضی نادرست است.»

    اما این بدان معنا نیست که حتما کت‌وشلوار بپوشید، بلکه می‌توانید لباس‌های راحت اما رسمی بپوشید.

    8. عدم برقراری ارتباط چشمی

    پس از آشنایی با این که زبان بدن چیست و چه تکنیک‌هایی دارد به آخرین اشتباه در زبان بدن می‌پردازیم، تماس چشمی یکی از ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین ابزارهای ارتباطی ما و راهی برای درخواست بازخورد است.

    همچنین، اعتمادبه‌نفس، رهبری و قدرت را منتقل می‌کند. بستن چشم هنگام صحبت‌کردن ممکن است نشانه خستگی یا برتری باشد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مهسا پیرمحمدی

    بِه رویاهای خود باور داشته باشید، آنها به دلیلی به شما داده شدند 👌💎

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x