افسردگی/ دوقطبی

درمان افسردگی با گیاهان دارویی

آیا درمان افسردگی با گیاهان دارویی ممکن است؟

  • درمان افسردگی با گیاهان دارویی

    گیاهان دارویی در درمان افسردگی موثر هستند؟یکی از نمونه های اختلال روانی افسردگی است که در ان فعل و انفعالات شیمیایی مغز دستخوش تغییر شده و فرد از نظر روانی با مشکلات شایعی  مانند بی لذتی، کمبود اشتها، خلق پایین، حافظه، مشکلات تمرکز، مشکلات خواب،احساس بی معنایی در زندگی و حتی افکار مرگ و خودکشی رو به رو می‌شود.

    از درمان های شناخته شده ای مانند درمان شناختی رفتاری و استفاده از داروهای ضد افسردگی برای بهتر شدن وضعیت بیماری میتوان بهره برد.

    استفاده از دارو های گیاهی به عنوان یک عنصر کمکی در مراحل درمان افراد موثر است ولی جایگزین درمان‌های اصلی هرگز نمی‌تواندشود. در ادامه مقاله به چگونگی درمان افسردگی توسط گیاهان دارویی به توضیحات بیشتری پرداخته ایم پس تا انتهای مطالب با ما همراه باشید.

    حقیقت یا فریب؟

    امروزه بسیاری از افراد در رابطه با درمان افسردگی با مصرف گیاهان دارویی یا با گرفتن بعضی از رژیم های غذایی ادعاهایی دارند که میتوان با این روش به درمان این بیماری پرداخت. برای بررسی صحت این ادعا لازم است که ابتدا در مورد اختلال افسردگی درک بهتری پیدا کرد. افسردگی نوعی اختلال روان شناختی است که با احساس غمگینی روزمره متفاوت می‌باشد.

    این اختلال به این صورت است که فرد حداقل به مدت 2 هفته پیاپی احساس غم شدیدی می‌کند و لذتی از زندگی نمیتواند ببرد. افراد مبتلا به افسردگی در کنار مشکلات خلقی مجموعه علائم دیگری را نیز تجربه می‌کنند که این نشانه ها شامل: اشتها، مشکلات خواب، فقدان انرژی، اختلال در حافظه، کاهش تمرکز، احساس بی ارزشی و افکار مرگ یا خودکشی است.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    همراه با این اختلال بدن انسان از نظر شیمیایی دست خوش تغییرات خاصی می‌شود و سطح برخی انتقال دهنده‌های عصبی نظیر سروتونین و نوراپی نفرین در آن کاهش می‌یابد.

    این مطلب را هم ببینید  4 دوره اصلی افسردگی

    برای درمان افسردگی روش هایی از گذشته تا امروز طراحی شده‌اند که در تحقیقات متعدد علمی کارآیی هرکدام بررسی شده است. زمانی این درمان به پایدار ترین نتایج منتهی میشود که در ترکیب با داروهای ضد افسردگی قرار بگیرد. استفاده از بعضی از گیاهان دارویی به عنوان روش‌های کمکی می‌تواند کمک کننده باشد اما به طور قطع کافی نیست و نمی‌تواند جایگزین مراجعه به روانشناس یا روان پزشک باشد.

    معرفی انواع گیاهان دارویی موثر در افسردگی

    یکی از روش های درمان که به بهتر شدن هر چه بهتر  در مراحل افسردگی ، استفاده از رژیم غذایی که ترشح سروتونین را در بدن افزایش می‌دهد. به همین دلیل مصرف برخی گیاهان دارویی توصیه می‌شود. در ادامه مقاله به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

    1- گیاه اسطوخدوس

    از شناخته شده ترین گیاهان دارویی در زمینه تمدد اعصاب و بهبود شرایط خلقی گیاه اسطوخدوس است. این گیاه که در زبان انگلیسی به لاوندر معروف است، به صورت اسپری، لوسیون، دمنوش، و حتی در عطرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه علاوه بر کاهش احساس تنش و بهبود مشکلات خواب در کنار داروها و روان درمانی در روند بهبود افسردگی می‌تواند نقش مفیدی داشته باشد.

    2- سنبل الطیب

    برای درمان بی خوابی و کاهش احساس افسردگی میتوان از یکی گیاهان دارویی به نام ریشه سنبل الطیب استفاده کرد. در هنگام مصرف  سنبل الطیب نکته ای که باید به ان توجه داشته باشید ، این است که این دارو را هرگز با داروهای خواب آور و داروهای ضد افسردگی مصرف نکنید. به دلیل اینکه این گیاه می‌تواند عوارض جانبی داروها را تشدید کرده و باعث تغییراتی در هشیاری شود.

    این مطلب را هم ببینید  علائم و نشانه های اختلال دوقطبی

    3- جنسینگ

    یکی دیگر از متداول ترین گیاهان دارویی جنسینگ است که برای درمان افسردگی استفاده از آن پیشنهاد میشود. این دارو با بهبود کاهش استرس، عملکرد ذهنی، وضعیت خواب،  نشانه های افسردگی را میتواند کاهش دهد. علاوه بر اثرات مثبتی که این دارو بر سلامت روان دارد در تقویت سیستم ایمنی انسان هم نقش دارد و می‌تواند در بهبود مشکلاتی نظیر قند خون، مشکلات جنسی و چاقی نیز موثر باشد.

    4- گیاه بابونه

    یکی دیگر از گیاهانی که می‌تواند در بهبود وضعیت روحی انسان کمک کننده باشد دمنوش بابونه است. با توجه به تحقیقات و بررسی های نشان داده شده مصرف این گیاه دارویی در بسیاری از موارد با رفع کاهش اضطراب، بهبود وضعیت خلقی، مشکلات خواب، و ارتقای عملکرد جنسی رابطه دارد و در نتیجه می‌تواند به عنوان یک گزینه مکمل در برنامه درمان افسردگی قرار بگیرد.

    5- آویشن

    برای ترشح بیشتر سروتونین در بدن از اویشن به دلیل داشتن مقادیر قابل توجهی تریپتوفان استفاده میشود. به دلیل اینکه سطوح پایین سروتونین با علائم افسردگی همبستگی دارد، مصرف هرگونه دارو و مواد غذایی که بتواند این ماده را در بدن بالا ببرد در درمان مشکلات روانشناختی ناشی از افسردگی اثر گذار خواهد بود.

     

    6- درمان افسردگی با زعفران معجزه ای جایگزین دارو

    در سفره بسیاری از ایرانیان زعفران به دلیل طعم و عطرش مورد استفاده قرار میگیرد. ولی از اثرات درمانی آن بسیاری از ایرانیان بی خبر هستند . زعفران با تاثیر بر انتقال دهنده های عصبی مانند نوراپی نفرین و دوپامین، سروتونین برای درمان اختلالات افسردگی، اضطراب و حتی اختلال خواب میتواند موثر باشد.

    انجام تست عشق و ازدواج

     

    این مطلب را هم ببینید  داروی گاباپنتین

    بدون آن که عوارض نامطلوب داروها را داشته باشد. از زعفران در نوشیدنی‌ها (شربت، چای، قهوه و…)، شیرینی‌ها، خورشت‌ها، کباب و… میتوانید استفاده کنید و از آثار مطلوب آن بهره مند شوید.

    7- رزماری

    یکی از گیاهانی است که برگ‌های آن به عنوان یک ادویه برای طعم دادن به مواد غذایی نظیر گوشت یا سیب زمینی مورد استفاده قرار می‌گیرد رزماری است. با توجه به بررسی های انجام شده استفاده منظم از این ماده می‌تواند اثرات ضد افسردگی داشته باشد و در بهبود خلق و خو اثر مثبتی بگذارد.

     

    سوالات متداول

     آیا گیاهان دارویی می توانند از بروز افسردگی پیشگیری کنند؟

    افسردگی یک وضعیت روان شناختی است که علاوه بر تغییرات شیمیایی بدن تحت تاثیر عوامل محیطی و سطح توانمندی های روانی انسان قرار دارد. بنابراین  برای جلوگیری از این مشکل ملزم به بهبود بخشیدن مهارت های زندگی خود هستین و با کمک تکنیک‌های روانشناختی تلاش کنید مقاومت روانی خود را افزایش دهید. بنابراین استفاده از گیاهان دارویی در این مسیر می‌تواند سهم اندکی داشته باشد و آنچه بیش از هرچیز اهمیت دارد میزان تلاش شما برای افزایش تاب آوری‌تان است.

     

    درمان افسردگی با گیاهان دارویی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    تست های شغلی

    نوشته های مشابه

    همچنین ببینید
    بستن
    دکمه بازگشت به بالا