بارداریکودک

دلایل و عوارض دعوا با زن باردار

همان اندازه که آمادگی جسمی برای قبل از بارداری اهمیت دارد باید به آمادگی روحی و جسمی هم ارزش قائل شد

  • دلایل و عوارض دعوا با زن باردار

    اضافه شدن عضو جدید به خانواده، تنش و نگرانی‌های زیادی را به همراه دارد. درگیری و ناراحتی در دوران بارداری در بیشتر خانواده‌ها دیده شده که باعث کم طاقتی و اضطراب در زنان و مردان می‌شود. تغییرات هورمونی در خانم‌های باردار باعث زودرنجی و یا در زمانی پرخاشگری در آنها می‌شود. فرزندآوری علاوه بر دلخوشی و شیرینی‌هایی که دارد، مشکلاتی را برای شما ایجاد می‌کند که با مدیریت آنها این مشکلات را پشت سر بگذارید. در دوران بارداری برعکس تصور افراد که دوران شیرین و بدون نقصی می‌دانند، تنش‌های زیادی به همراه دارد.

    مهم‌ترین دلایل این ناراحتی و مشکلات را در ادامه بیان می‌کنیم:

    A. تغییرات هورمونی

    حساسیت و زودرنجی از دیگر عارضه های تغییرات هورمونی به شمار می‌رود. همین موضوع باعث شده تا زنان باردار نسبت به ساده ترین موضوعات واکنش نشان داده و شروع به بحث و دعوا کنند. تغییرات هورمونی تنفر از همسر را نیز به دنبال دارد.

    B. اضطراب به خاطر وضع جدید

    بارداری ناخواسته، عدم آگاهی، مشکلات اقتصادی و… فشار روانی و اضطراب را در مادران و پدران به همراه دارد. فشار روانی باعث کاهش آستانه تحمل در زنان شده و از این رو با ساده‌ترین موضوعات و در شرایط معمولی ناراحتی و دعوا بین زوجین به وجود می‌آید.

    C. مشکلات ارتباطی زوجین

    رابطه جنسی و برقراری آن در بارداری معمولا برای خانم ها با مشکل همراه است. همچنین با تغییرات ظاهری که در بانوان به وجود می‌آید، برای همسرانشان ناخوشایند است که این موقعیت ها باعث ایجاد بحث و دعوا در بین همسران می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص رابطه جنسی در دوران بارداری کلیک کنید.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    D. انتظارات فرهنگی

    توقعات فرهنگی از عمده ترین مسائلی است که به شکل غیر مستقیم به روی چگونگی رابطه زوجین تاثیر می‌گذارد. با بارداری خانم مسئولیت ها هم برای مرد و هم برای زن دو برابر می‌شود. مردان باید محبت بیشتری به همسر خود کنند و اورا مورد توجه قرار دهند. اگر مرد به دلیل مشغله و افزایش مسئولیت از همسر خود غافل شود، زن احساس می‌کند که به اندازه کافی مورد توجه همسر قرار نمی‌گیرد و باعث به وجود آمدن دلخوری بین زن و شوهر می‌شود.

    این مطلب را هم ببینید  قدرت باروری مردان تا چه سنی است؟

    عوارض دعوا در بارداری برای جنین

    در ادامه به عوارض و مشکلات دعوا به روی جنین می‌پردازیم:

    A. زایمان زودرس

    استرس و اضطراب باعث بالا رفتن هورمون کورتیزول در خون مادر شده که زایمان زودرس را به همراه دارد. در زایمان‌های زودرس، جنین هنوز به طور کامل رشد نکرده و هنوز نمی‌تواند از مادر به طور مستقل زندگی کند. در زایمان زودرس آسیب زیادی به جنین وارد شده که خطرناک است.

    B. مشکلات تغذیه و رشد جنین

    بی اشتهایی ار عوارض اضطراب به روی مادر و فرزند است که سوء تغذیه و بی اشتهایی باعث اختلال در رشد جنین و آسیب به مادر می‌شود و این باعث تولد نوزاد نارس می‌شود. برای رفع بی اشتهایی در بارداری کلیک کرده و مطالعه کنید.

     

    C. احتمال بروز بیماری‌های روانی

    دعوا و دلخوری در دوران بارداری باعث افزایش سطح هورمون کورتیزول در خون مادر می‌شود. محققان با بررسی بسیاری از بیماران مبتلا به اختلالات روحی به این نتیجه رسیده‌اند که افزایش بیماری‌هایی مثل اضطراب، افسردگی و حتی بیماری اسکیزوفرنی با افزایش کورتیزول در دوران بارداری مادر ارتباط مستقیمی دارد.

    D. احتمال اختلال رفتاری

    یکی از دلایل مشکلات رفتاری مثل بیش فعالی یا بدرفتاری در کودکان، می‌تواند وجود فشار روانی در دوران بارداری مادر باشد. اگرچه استرس نمی‌تواند تأثیر قطعی در این مسائل داشته و صرفاً زمینه آسیب پذیری را فراهم می‌کند اما به خاطر داشته باشید که جنین در تمام دوران بارداری از خون مادر تغذیه می‌کند و افزایش هورمون‌های مربوط به اضطراب و استرس در مادر می‌تواند بر کودک تأثیر بسیاری داشته باشد.

    این مطلب را هم ببینید  مشاوره بیش فعالی کودکان

    E. سقط جنین

    درگیری و استرس های به وجود آمده برای زن باردار باعث آسیب جدی به جنین شده و احتمال سقط جنین وجود دارد. این استرس‌ها در ماه‌های اول خیلی بیشتر از ماه های آخر باعث سقط جنین می‌شود. از این رو مراقبت بیشتری از خود و جنین خود داشته باشید.

    دلایل و عوارض دعوا با زن باردار

    مدیریت دعوا در بارداری

    مدیریت دعوا در بارداری بسیار مهم بوده و اقدامات آگاهانه ای باید صورت بگیرد. در ادامه راهکارهای مدیریت دعوا در بارداری را بیان می‌کنیم:

    A. بالا بردن آگاهی

    قبل از بارداری، حتما آگاهانه نسبت به فرزند آوری تصمیم بگیرید. همان اندازه که آمادگی جسمی برای قبل از بارداری اهمیت دارد باید به آمادگی روحی و جسمی هم ارزش قائل شد. هم زن و هم مرد باید خود را قبل از بارداری از نظر روحی و جسمس آماده کنید. پس بهتر است که از مشاوره قبل از بارداری استفاده نمایید.

    انجام تست عشق و ازدواج

    B. نشانه گذاری

    نشانه گذاری از بهترین پیشنهاداتی است که روانشناسان برای کاهش دعوا و درگیری به زوجین پیشنها می‌دهند. نشانه گذاری به این معناست که یک علامت میان خود و همسرتان در نظر بگیرید. وقتی احساس می‌کنید صحبت‌های شما در حال پیش رفتن به سمت دعوا و ناراحتی است از این علامت برای خاتمه بحث استفاده کنید. بهتر است زمانی را برای آرام شدن مجدد و فکر کردن به صحبت‌هایتان اختصاص دهید و سپس در شرایط بهتری گفت و گو را ادامه دهید.

    C. خودخواهی ممنوع

    نادیده گرفتن طرف مقابل و احساسی که در میان است، از دیگر دلایلی است که درگیری و دعوا را در بین زوجین افزایش می‌دهد. تولد فرزند هم برای زن و هم برای مرد مسئولیت های بزرگی به همراه دارد که باید همدیگر زا درک کنید و به این نکته دقت کنید که هردو به اندازه هم نگران فرزند و خانواده هستید و بهتر است خودخواهی را کنار گذاشته و با محبت باهم برخورد کنید.

    این مطلب را هم ببینید  تغذیه مناسب بعد از زایمان

    D. روش‌های آرام سازی

    سعی کنید ساعتی از روز را به آرامش و مراقبه بپردازید. با این روش آرامش زیادی کسب کرده و استرس و اضطراب کاهش پیدا میکند. با کاهش استرس مقاومت بدن برای جلوگیری از شرایط بد بالا می‌رود. روش‌های آرامسازی تاثیر بسیار زیادی بر سلامت مادر و فرزند می‌گذارد.

    E. کمک گرفتن از مشاور

    اگر استرس و تنش‌هایی که شما را درگیر کرده را خودتان به تنهایی نمی‌توانید کنترل و مدیریت کنید با مراجعه به روانشناس مشکل را حل کنید تا تاثیرات بد و منفی به جنین منتقل نشود. روانشناسان با حل اختلاف و رفع مشکلات به وجود آمده به شما کمک شایانی می‌کند. این مسئله را سرسری نگذرانید به دلیل اینکه روحیات جنین در حال شکل پذیری است و شما سریعا باید مشکلات را از بین ببرید.

    نکته: تحقیقات نشان می‌دهند که علاوه بر شرایط جسمی، حالات روحی مادر نیز تأثیر مستقیمی بر سلامت جسم و روان جنین دارند. دعوا در دوران بارداری و استرسی که به این خاطر برای مادر پیش می‌آید، می‌تواند احتمال بیماری‌های روحی یا مشکلات رفتاری در جنین را افزایش دهد.

    نکته: بهتر است در طول روز زمانی را به مراقبه و استفاده از تکنیک‌های آرام سازی اختصاص دهید. همچنین باید برای کاهش اختلاف با همسرتان راه چاره‌ای پیدا کنید. می‌توانید در این زمینه از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    تست های شغلی

    مهسا پیرمحمدی

    بِه رویاهای خود باور داشته باشید، آنها به دلیلی به شما داده شدند 👌💎

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x