اختلالات شخصیت

راه‌های رهایی از عادت های بد

عادت‌های بد همه مسائل را به زیر سلطه خود می‌برد و باعث می‌شود تا فرد اطرافیان خود را از دست بدهد

  • راه‌های رهایی از عادت های بد

    برخی از رفتارها در انسان وجود دارند که به عادت معروف هستند. انسان ها همیشه رفتارهایی از خود نشان می‌دهند که این رفتار‌ها الگوی برخورد او را در طول روز می‌سازند. یک الگوی رفتاری به هر دلیلی در فرد مدام تکرار شود و در هر زمان و مکان بخواهد آن را انجام دهد عادت است. این رفتارها جزئی از زندگی او می‌شود و اگر آن را انجام ندهد احساس می‌کند چیزی گم کرده و حس بدی نسبت به انجام ندادن آن دارد.

    در ادامه به شما کمک می‌کنیم تا عادت‌های نادرست خود را ترک کنید.

    عادت های بد چگونه به وجود می‌آیند؟

    در کل عادت به دو شکل در افراد به وجود می‌آید.

    عادت‌های خوب در مرحله اول زندگی و آینده فرد را می‌سازد و باعث می‌شود تا همه چیز در زندگی خوب پیش برود.

    عادت‌های بد همه مسائل را به زیر سلطه خود می‌برد و باعث می‌شود تا فرد اطرافیان خود را از دست بدهد و آسیب‌های زیادی هم به فرد و همبه اطرافیان وارد می‌شود. ممکن است شخص علاقه‌ای نداشته باشد که این رفتار تداوم و تکرار پیدا کند اما به صورت ناخودآگاه و خودکار خودش را نشان می‌دهد.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    چگونه بفهمیم عادت های بد داریم و آن‌ها راتشخیص دهیم؟

    به خیلی از چیزهایی که در اطرافتان وجود دارد فکر کنید. کتاب‌هایی که در کتابخانه شما وجود دارند، مدل دکمه‌های پیرهنتان ویا حتی خیابانی که هرروز از آنجا می‌گذرید. سعی کنید همه چیز را با جزئیات توصیف کنید. شما نمی‌توانید این کار را انجام دهید به این دلیل که همه آن‌ها برای شما عادی شده‌اند و آنقدر حضور داشتند که دیگر به آن‌ها توجه نمی‌کنید.

    عادت های بد و رفتارهای اشتباه نیز درست مانند چیزهایی که هرروز آن‌ها را می‌بینید هستند و بعد از مدتی وجود آن‌ها را دیگر حس نمی‌کنید و فکر می‌کنید که هیچ عادت بدی در شما وجود ندارد.

    راه هایی وجود دارند که با آن‌ها می‌توانید ازعادت های بدتان آگاه شوید.

    متوجه شدن علت ناراحتی دیگران

    ببینید به چه دلیلی دیگران از شما ناراحت هستند. فقط یک نفر را مدنظر قرار ندهید چون ممکن است دلایل مختلفی وجود داشته باشد. به دلیلی که برای چند نفر مشترک بود دقت کنید. در همین زمان شما متوجه می‌شوید که چه عادت بدی دارید که باعث شده تا دیگران از شما ناراحت شوند.

    این مطلب را هم ببینید  ADHD در بزرگسالان

    برای چه چیزهایی توجیه کاذب می‌کنید

    همه افراد زمانی که اشتباهی غیر قابل قبول انجام می‌دهند فقط توجیه می‌کنند. توجیه در برخی موارد حقیقت دارند ولی خود فرد هم می‌داند که برای اینکه سرزنش نشود توجیه می‌کند. به روی رفتارهایی که زیاد توجیه می‌کنید دقت کنید. همان عادت بد رفتارهای شما هستند.

    پرسش مستقیم از دیگران

    مستقیما از دیگران بپرسید که از نظر آنها شما چه عادت‌های بدی دارید. از آنها بخواهید تا بدون مورد توجه قرار دادن چیزی و به طور واضح این کار را انجام دهند. ببینید چه چیزی را تعداد افراد زیادی به شما می‌گویند و تاکید بیشتری دارند. با این راه به سادگی متوجه رفتارهای بدتان می‌شوید.

    رفتارهایتان را یادداشت کنید

    همه رفتارهای خود را در طول روز یادداشت کنید و چیزی را از قلم نندازید. بعد از یادداشت برداری تصور کنید که این رفتارهای فرد دیگری است. بعد از گذشت چند روز و بررسی رفتارها ببینید از نظر شما کدام کارها آزاردهنده هستند.

    زیرنظر گرفتن عادت های بد دیگران

    عادت های بد دیگران را تشخیص دهید اما آن ها را قضاوت نکنید. توجه کنید چه چیزی در رفتار آن‌ها وجود دارد که شما را آزار می‌دهد. بعد از آن به خودتان توجه کنید و ببینید که این عادات و رفتارها را خودتان هم انجام می‌دهید یا نه. اگر این رفتارها در خودتان نیزوجود داشت بدانید که عادت های بدی دارید.

     

    انجام تست عشق و ازدواج

     

    عادت های بد را بهتر بشناسید

    1. از امروز به فردا انداختن کارها

    به تعویق انداختن کارها می‌تواند آسیب‌های زیادی برای شما و زندگیتان داشته باشد. در مواردی نیز که باید به موقع کاری را انجام دهید این کار را نمی‌کنید.

    2. عادات بد در روابط جنسی

    روابط جنسی مسئله ای بسیار مهم است که هیچ وقت از زندگی فرد جدا نمی‌شود و تاثیراتش را در همه‌ جنبه‌ها می‌گذارد. پس عادت های بد در آن می‌تواند شریک زندگیتان را در رابطه جنسی آزار دهد و اگر او اذیت شود به طبع شما هم لذتی نمی‌برید.

    این مطلب را هم ببینید  برخورد با شخصیت وسواسی جبری

    3. درگیر دنیای دیجیتال شدن

    درگیری و اعتیاد به دنیای مجازی و وسایل دیجیتال عادت بدی است که زمان زیادی را از شما می‌گیرد و باعث می‌شود که ارتباط شما با واقعیت بسیار کمتر شود.

    برای مطالعه مقاله اعتیاد به دنیای مجازی کلیک کنید.

    4. قضاوت دیگران

    هیچ کس در جایگاهی نیست که بتواند بقیه را قضاوت کند و راجبشان نظر بدهد. هیچ کس به طور مطلق خوب نیست و قضاوت جزء عادت های بدی است که می‌تواند همه چیز را تحت تاثیر قرار دهد.

    5. مقایسه کردن

    این عادت شما را از دیگران بیزار می‌کند و همین طور رضایتتان را از زندگی کاهش می‌دهد.

    6. افراط و تفریط

    کم‌کاری یا زیاده‌روی اتفاقی است که می‌تواند در بیشتر لحظات زندگی همه چیز را خراب کند و اجازه ندهد آن طور که می‌خواهید پیش برود و به شما ضررهایی برساند.

    7. دیر رسیدن

    دیررسیدن رفتاری است که ممکن است تا حدودی اطرافیانتان آن‌را بفهمند و با آن کنار بیایند ولی ممکن است در مواردی موقعیت‌های خوب شما را به خطر بیندازند. این عادتی است که دیگران را به شدت آزار می‌دهد.

    8. دروغ گفتن

    عادت به دروغ گفتن شما را از زندگی حقیقیتان دور می‌کند. هیچ‌کس دیگر شما را باور ندارد و حتی در موقعیتی قرار می‌گیرید که همه چیز تحت تاثیر دروغ‌ها تخریب می‌شود.

    تست های شغلی

    ترک عادت موجب مرض است؟

    ضرب المثل ترک عادت مرض است را از بچگی در گوش ما خوانده‌اند و زمانی که قصد ترک عادتی بد را داشتیم از این ضرب المثل استفاده می‌کردند. آیا به معنی جمله دقت کرده‌اید؟

    این جمله ریشه بسیار قدیمی دارد و برای این است که فرد بعد از ترک کردن یک سری عادت‌ها ممکن است شرایطی آزار دهنده برایش به وجود بیاید و این کار به شدت دشوار و اذیت کننده باشد. اما ادامه دادن به این عادات، تاثیرات منفی بیشتری به‌جای می‌گذارد. بهتر است فرد برای اذیت نشدن، عاداتش را جایگزین کند و به آرامی آن را از خود دور کند.

    این مطلب را هم ببینید  اختلال شخصیت مرزی

    برای مطالعه روش‌های افزایش انگیزه کلیک کنید.

    چگونه عادت های بد خود را ترک کنیم؟

    1. تعیین پاداش

    زمانی که یک عادت را چند روز ترک کردید به خودتان پاداش دهید. با اینکار وقوع دوباره عادت به حداقل می‌رسد و یا کلا از بین می‌رود. با بروز عادت خوب هم، به خودتان پاداش دهید تا تقویت مثبت صورت می‌گیرد و جایگزین عادت بد می‌شود.

    2. شکست ناپذیری

    برای رسیدن به اهداف با شکست‌های زیادی مواجه می‌شویم و اگر قرار باشد پس از هر شکست دیگر به ترک عادت ادامه ندهیم آن عادت ادامه پیدا کررده و عادات بد دیگری را به وجود می‌آورد. اگر شکست خوردید بازهم دست از تلاش برندارید تا به نتیجه برسید.

    3. خستگی ناپذیری

    هیچوقت خسته نشوید. برای ترک عادت هرچقدر تلاش کنید کم است. هیچوقت خسته نشوید و صبور باشید. خستگی‌ناپذیری و پایدار بودن در این راه باعث می‌شود که شما بتوانید به راحتی موفق شوید و عادت های بد خود را از بین ببرید. اگر در این راه عجله کنید هیچ نتیجه ای نمی‌بینید.

    4. دوری از محرک‌های سازنده عادت

    همه عادت‌ها به برخی محرک‌ها وابستگی دارند. مثلا سیگار کشیدن. زمانی که شما در جوار دوستان و یا برخی میهمانی‌ها از سیگار استفاده می‌کنید. در این زمان شما تحریک می‌شوید که در سیگار کشیدن همراهیشان کنید و به شما اجازه نمی‌دهند که سیگار را ترک کنید.

    5. توجه روی یکی از عادت های بد

    قدم به قدم پیش بروید. اول به روی یک عادت بد تمرکز کنید و شروع به ترک آن کنید و آن را از بین ببرید. اگر همه عادت‌ها را همزمان بخواهید ترک کنید به زودی خسته شده و شکست می‌خورید و به هیچ نتیجهه ای نمی‌رسید.

     

    راه‌های رهایی از عادت های بد

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مهسا پیرمحمدی

    بِه رویاهای خود باور داشته باشید، آنها به دلیلی به شما داده شدند 👌💎

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x