مشاهیر روانشناسی

زندگینامه ب. اف. اسکینر

اسکینر یا ب. اف. اسكینر (B. F. Skinner) یك روانشناس آمریكایی بود كه به دلیل تأثیر در رفتارگرایی شهرت داشت. اسکینر نویسنده ای توانا بود و نزدیک به 200 مقاله و بیش از 20 کتاب منتشر کرد.

  • زندگینامه ب. اف. اسکینر

    ب. اف. اسكینر (B. F. Skinner) یک روانشناس آمریكایی بود كه به دلیل تأثیر در رفتارگرایی شهرت داشت. اسکینر از فلسفه خود به عنوان “رفتارگرایی رادیکال” یاد کرد و اظهار داشت که مفهوم اراده آزاد صرفاً یک توهم است. در عوض ، وی معتقد بود كه تمام اقدامات انسانی نتیجه مستقیم شرطی سازی است.

    علل معروفیت :

    • شرطی سازی عامل
    • برنامه های تقویت
    • جعبه اسکینر
    • ضبط کننده تجمعی
    • رفتارگرایی افراطی

    از جمله بسیاری از اکتشافات ، اختراعات و دستاوردهای وی ایجاد اتاق تهویه مطبوع / اسکینر باکس (معروف به Skinner Box) . تحقیقات وی در مورد برنامه های تقویت ، معرفی نرخ پاسخ به عنوان یک متغیر وابسته در تحقیقات و ایجاد ضبط کننده تجمعی بود. برای پیگیری این نرخ پاسخ ها در یك نظرسنجی ، اسكینر با نفوذترین روانشناس قرن بیستم لقب گرفت.

    تولد و مرگ

    متولد : 20 مارس 1904

    درگذشت : 18 آگوست 1990

    بورهوس فردریک اسکینر در شهر کوچک سوسکه انا ، پنسیلوانیا به دنیا آمد و بزرگ شد. پدرش وكیل و مادرش خانه دار بود. و او با برادری كه دو سال از او بزرگتر بود بزرگ شد. وی بعداً کودکی خود در پنسیلوانیا را “گرم و پایدار” توصیف کرد.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    از کودکی از ساختن و اختراع چیزهایی لذت می برد. مهارتی که بعداً در آزمایش های روانشناختی خود به کار خواهد گرفت. برادر کوچکتر وی ادوارد در 16 سالگی به دلیل خونریزی مغزی درگذشت.

    در دوران دبیرستان ، اسكینر از مطالعه گسترده خود درباره آثار فرانسیس بیكن ، علاقه به استدلال علمی را شروع كرد.

    وی در ادامه با دریافت مدرک لیسانس در ادبیات انگلیسی در سال 1926 از کالج همیلتون  فارغ التحصیل شد.

    پس از اخذ مدرک کارشناسی ، تصمیم گرفت نویسنده شود ، دوره ای از زندگی او که بعداً آن را “سال های تاریک” می نامد. در این مدت ، او فقط دوازده مقاله کوتاه در روزنامه نوشت و با وجود تشویق و راهنمایی از شاعر مشهور ، رابرت فراست ، به سرعت از استعدادهای ادبی خود ناامید شد.

    مطالعه آثار پاولوف و واتسون

    ب. اف اسکینر هنگام کار به عنوان دفتردار در یک کتابفروشی ، با مواجه با آثار پاولوف و واتسون به نقطه عطفی در زندگی و حرفه وی تبدیل شد. اسکینر با الهام از این آثار تصمیم گرفت حرفه خود را به عنوان یک داستان نویس کنار بگذارد و وارد برنامه تحصیلات تکمیلی روانشناسی در دانشگاه هاروارد شد.

    پس از دریافت دکترای خود از هاروارد در سال 1931 ، ب. اف. اسكینر به لطف یک بورس تحصیلی برای پنج سال آینده به کار خود در دانشگاه ادامه داد. در این دوره از زمان ، او تحقیقات خود را در مورد رفتار عملگر و شرطی سازی عمل ادامه داد. او در سال 1936 با ایوان بلو ازدواج کرد و این زوج صاحب دو دختر به نام های جولی و دبورا شدند.

    نوآوری ها

    اسکینر در مدت حضور خود در هاروارد علاقه مند شد که رفتار انسان را به روشی عینی و علمی مطالعه کند. وی دستگاهی را که از آن به عنوان دستگاه تهویه عملگر یاد می کرد ، توسعه داد که بعداً به عنوان “جعبه اسکینر” شناخته شد.

    دستگاه “Skinner box محفظه ای بود که حاوی میله یا کلیدی بود که یک حیوان می توانست برای دریافت غذا ، آب یا هر نوع تقویت کننده دیگر ، آن را فشار دهد.

    در همین زمان در هاروارد بود که وی ضبط کننده تجمعی را نیز اختراع کرد. دستگاهی که پاسخ ها را به صورت یک خط شیب دار ضبط می کرد. اسکینر با مشاهده شیب خط ، که میزان پاسخ را نشان می داد ، توانست ببیند که میزان پاسخ به آنچه پس از فشار حیوان روی میله بود ، بستگی دارد.

    این مطلب را هم ببینید  زندگینامه نوآم چامسکی

    یعنی نرخ پاسخ بالاتر به دنبال جوایز در حالی که نرخ پاسخ پایین به دنبال کمبود پاداش است. این دستگاه همچنین به اسکینر اجازه می داد تا ببیند که برنامه تقویت کننده ای که استفاده می شود نیز بر میزان پاسخ تأثیر می گذارد.

    انجام تست عشق و ازدواج

    با استفاده از این دستگاه ، او دریافت كه محرک های سابق به آنچه واتسون و پاولوف معتقد بودند ، بستگی ندارند. در عوض ، اسكینر دریافت كه رفتارها به آنچه پس از پاسخ اتفاق می افتد وابسته است. اسکینر این وضعیت را رفتار عامل نامید.

    پروژه کبوتر

    ب. اف. اسکینر پس از ازدواج در دانشگاه مینه سوتا سمت تدریس گرفت. اسکینر هنگام تدریس در دانشگاه مینه سوتا و در اوج جنگ جهانی دوم علاقه مند به کمک به جنگ شد. وی بودجه ای را برای پروژه ای دریافت کرد که شامل کبوترهای آموزشی برای هدایت بمب ها بود زیرا در آن زمان هیچ سیستم هدایت موشکی وجود نداشت.

    در “پروژه کبوتر” همانطور که نامیده می شد، کبوترها در مخروط بینی موشک قرار می گرفتند و آموزش می دیدند که هدف را نوک بزنند. که سپس موشک را به سمت هدف مورد نظر هدایت می کند. این پروژه هرگز به نتیجه نرسید ، زیرا توسعه رادار نیز در جریان بود ، اگرچه اسكینر موفقیت چشمگیری در كار با كبوترها داشت.

    در حالی که این پروژه سرانجام لغو شد ، اما به یافته های جالبی منجر شد و ب. اف. اسكینر حتی توانست به کبوترها بازی پینگ پنگ بیاموزد.

     

    ب. اف. اسکینر

     

    مناقصه کودک

    در سال 1943 ، B.F. Skinner نیز به درخواست همسرش “مناقصه کودک” را اختراع کرد. توجه به این نکته مهم است که مناقصه کودک همان “جعبه اسکینر” نیست که در تحقیقات تجربی اسکینر استفاده شده است.

    وی در پاسخ به درخواست همسرش برای جایگزینی ایمن تر برای تخت های سنتی تختخواب گرم و محصور را با پنجره پلکسی گلاس ایجاد کرد. Ladies Home Journal مقاله ای را با عنوان “کودک در یک جعبه” روی تختخواب چاپ کرد و تا حدی به سوء تفاهم در مورد کاربرد مورد نظر در تختخواب کمک کرد.

    یک حادثه بعدی نیز منجر به سوء تفاهم بیشتر در مورد تخت نوزاد اسکینر شد.

    تست های شغلی

    لورن اسلاتر در كتاب  Opening Skinner’s Box: Great Psychology Experiments of the Century Century ، در سال 2004 كتاب خود را به شایعه ای كه اغلب از آن به عنوان مناقصه نوزاد یاد می شد و به عنوان یك وسیله تجربی استفاده می شود ، اشاره كرد.

    شایعات حاکی از این بود که دختر اسکینر به عنوان سوژه خدمت کرده و در نتیجه وی خودکشی کرده است. در کتاب اسلاتر اشاره شده بود که این چیزی بیش از یک شایعه نبود . اما در بررسی بعدی کتاب به اشتباه عنوان شد که کتاب او از ادعاها حمایت می کند. این منجر به انکار عصبانی و پرشور شایعات دختر بسیار زنده و خوب Skinner توسط دبورا شد.

    در سال 1945 ، ب. اف. اسكینر به بلومینگتون ، ایندیانا نقل مکان کرد و صاحب کرسی گروه روانشناسی در دانشگاه ایندیانا شد. در سال 1948 ، وی به بخش روانشناسی در دانشگاه هاروارد پیوست و حتی پس از بازنشستگی در سال 1974 نیز دفتر خود را حفظ کرد.

    شرطی سازی عامل اسکینر

    در فرآیند تهویه مطبوع Skinner ، یک عملگر به هر رفتاری که بر محیط اثر بگذارد و منجر به عواقب شود ، اشاره دارد. او رفتارهای عملیاتی (اقدامات تحت کنترل ما) را با رفتارهای پاسخ دهندگان مقایسه کرد .که او آن را به عنوان هر چیزی که به صورت انعکاسی یا به طور خودکار اتفاق می افتد مانند حرکت دادن انگشت به عقب هنگام تصادف با یک ظرف گرم ، توصیف کرد.

    این مطلب را هم ببینید  زندگینامه کارل آبراهام

    اسکینر تقویت را به عنوان هر رویدادی که رفتاری را که دنبال و تقویت می کند ، شناسایی کرد. دو نوع تقویت که وی شناسایی کرد ، تقویت مثبت (نتایج مطلوب مانند پاداش یا ستایش) و تقویت منفی (حذف نتایج نامطلوب) بود.

    مجازات یا تنبیه همچنین می تواند در روند شرطی سازی عمل کنند.

    از نظر اسكینر ، تنبیه اعمال یك نتیجه نامطلوب است كه رفتاری را كه دنبال می كند كاهش یا ضعیف می كند.

    تنبیه شامل ارائه تقویت کننده منفی (زندان ، ضربه زدن ، سرزنش) است – که برخی از آنها به عنوان تنبیه مثبت یاد می کنند – یا حذف تقویت کننده مثبت (بردن اسباب بازی مورد علاقه) ، که به عنوان تنبیه منفی نیز شناخته می شود.

    برنامه های تقویت

    اسکینر در تحقیقات خود در مورد تهویه مطبوع برنامه های تقویت را نیز کشف و توصیف کرد:

    • برنامه های با نسبت ثابت
    • برنامه های با نسبت متغیر
    • برنامه های با فاصله ثابت
    • برنامه های متغیر با فاصله
    • آموزش ماشین آلات

    اسکینر همچنین پس از شرکت در کلاس ریاضی دخترش در سال 1953 علاقه به آموزش و تدریس پیدا کرد. بی. اف. اسکینر خاطر نشان کرد که هیچ یک از دانش آموزان هیچ نوع بازخورد فوری درباره عملکرد خود دریافت نکردند.

    برخی از دانش آموزان تلاش کردند و نتوانستند مشکلات را تکمیل کنند در حالی که برخی دیگر سریعاً کار را تمام کردند اما در واقع چیز جدیدی یاد نگرفتند. در عوض ، ب. اف. اسكینر معتقد بود که بهترین روش،  ایجاد نوعی دستگاه است که رفتار را شکل دهد و بازخورد افزایشی را تا رسیدن به پاسخ مورد نظر ارائه دهد.

    او کار خود را با توسعه یک ماشین آموزش ریاضی آغاز کرد که پس از هر مشکل فوراً بازخورد می داد. با این حال ، این دستگاه اولیه در واقع مهارت های جدیدی را آموزش نمی دهد.

    سرانجام ، وی توانست دستگاهی را تولید کند که بازخورد فزاینده ای ارائه می داد و در چند مرحله کوچک مطالب را ارائه می داد. تا زمانی که دانش آموزان مهارت های جدیدی کسب کردند ، این روند به عنوان آموزش برنامه ریزی شده شناخته می شود. اسکینر بعداً مجموعه ای از تالیفات خود را در زمینه آموزش و تعلیم و تربیت با عنوان فناوری آموزش منتشر کرد.

    ادامه زندگی و حرفه ای شغلی

    تحقیقات و نوشتن اسكینر به سرعت وی را به یكی از رهبران جنبش رفتارگرایی در روانشناسی تبدیل كرد و كار وی در پیشرفت روانشناسی تجربی بسیار نقش داشت.

    اسکینر با بهره گیری از سابقه ادبی خود ، از داستان نیز برای ارائه بسیاری از ایده های نظری خود استفاده کرد. اسكینر در كتاب خود در سال 1948 والدن دو ، یك جامعه خیالی آرمان شهری را توصیف كرد كه در آن افراد آموزش می دیدند تا با استفاده از تهویه مطبوع تبدیل به شهروندان ایده آل شوند.

     

    ب. اف. اسکینر

     

    فراتر از آزادی و کرامت

    کتاب او در سال 1971 با عنوان فراتر از آزادی و کرامت نیز او را به یک میله صاعقه برای جنجال تبدیل کرد .زیرا به نظر می رسید کار او حاکی از آن است که انسانها واقعاً از اختیار و آزادی برخوردار نیستند. کتاب او درباره رفتارگرایی در سال 1974 تا حدی نوشته شد تا بسیاری از شایعات مربوط به نظریه ها و تحقیقات وی را از بین ببرد.

    در سالهای آخر ، ب. اف. اسكینر به نوشتن درباره زندگی و نظریه های خود ادامه داد. وی در سال 1989 به سرطان خون مبتلا شد.

    فقط هشت روز قبل از مرگش ، انجمن روانشناسی آمریكا به اسكینر جایزه كاملی برای زندگی اش اهدا كرد. و وی هنگام پذیرش این جایزه ، یك سخنرانی 15 دقیقه ای را در سالن اجتماعات مملو از جمعیت انجام داد. وی در 18 آگوست 1990 درگذشت.

    این مطلب را هم ببینید  زندگینامه ویلهلم وونت

    جوایز و تقدیرهای اسکینر

    1. 1966 جایزه ادوارد لی ثرندایک ، انجمن روانشناسی آمریکا
    2. 1968 – مدال ملی علوم از رئیس جمهور لیندون بی جانسون
    3. 1971 – مدال طلای بنیاد روانشناسی آمریکا
    4. 1972 – جایزه انسان سال
    5. 1990 – جایزه برجسته مادام العمر در جایزه روانشناسی ، انجمن روانشناسی آمریکا

    آثار و نوشته های منتخب اف بی اسکینر

    • Skinner، B. F. (1935) دو نوع رفلکس شرطی و یک نوع ساختگی . مجله روانشناسی عمومی ، 12 ، 66-77.
    • Skinner، B. F. (1948) “Superstition” in the pigeon. مجله روانشناسی تجربی ، 38 ، 168-172.
    • Skinner، B. F. (1950) آیا نظریه های یادگیری لازم است؟ مرور روانشناختی ، 57 ، 193-216.
    • Skinner، B. F. (1971) فراتر از آزادی و کرامت
    • Skinner، B. F. (1989) مبانی تفکر شناختی. روانشناس آمریکایی ، 44 ، 13-18

    مشارکت در روانشناسی

    ب. اف. اسكینر نویسنده ای توانا بود و نزدیک به 200 مقاله و بیش از 20 کتاب منتشر کرد. در نظرسنجی سال 2002 روانشناسان ، وی به عنوان تأثیرگذارترین روانشناس قرن 20 شناخته شد. در حالی که رفتارگرایی دیگر یک مکتب فکری غالب نیست ، اما کار وی در شرط بندی عملیاتی امروزه حیاتی است.

    متخصصان بهداشت روان اغلب هنگام کار با مراجعه کننده از تکنیک های عملیاتی استفاده می کنند . معلمان اغلب از تقویت کننده برای شکل دادن به رفتار در کلاس استفاده می کنند .و مربیان حیوانات برای آموزش سگ و سایر حیوانات به شدت به این تکنیک ها اعتماد می کنند. میراث چشمگیر اسکینر هم در روانشناسی و هم در زمینه های مختلف دیگری از فلسفه تا آموزش اثری ماندگار بر جای گذاشته است.

    جملات و سخنان معروف بی اف اسکینر

    1. ما نباید کتابهای عالی را آموزش دهیم. ما باید عشقِ به خواندن را بیاموزیم. دانستن مطالب چند اثر ادبی یک دستاورد بی اهمیت است. تمایل به ادامه مطالعه یک موفقیت بزرگ است.
    2. یک شکست همیشه یک اشتباه نیست، بلکه ممکن است بهترین کاری باشد که می توان در این شرایط انجام داد. اشتباه واقعی این است که دست از تلاش بردارید.
    3. اگر آزادی لازمه خوشبختی انسان است ، تمام آنچه لازم است فراهم کردن توهم آزادی است.
    4. ممکن است یک دانشمند از پاسخ به سوالی مطمئن نباشد ، اما اغلب مطمئن است که می تواند یکی از پاسخ ها را پیدا کند. و این شرایطی است که مشخصاً فلسفه از آن لذت نمی برد.
    5. دموکراسی بذر استبداد است. مثل پدر ، مثل پسر. دموکراسی قدرت و حاکمیت است. این خواست افراد نیست ، به یاد داشته باشید؛ این خواست اکثریت است.
    6. کاری که هر دقیقه انجام می شود ، ممکن است حرکتی از ناامیدی باشد – یا اوج نبرد با کسالت و بی حوصلگی باشد.
    7. امروزه ، هر کس خود را متخصص دولت می داند و می خواهد حرفی برای گفتن داشته باشد.
    8. اکثر مردم نمی خواهند برنامه ریزی کنند. آنها می خواهند از مسئولیت برنامه ریزی خلاص شوند.
    9. هر یک از ما منافعی داریم که با منافع دیگران مغایرت دارد … “همه” را “جامعه” می نامیم. این یک حریف قدرتمند است و همیشه برنده است. آه ، اینجا و آنجا فردی مدتی غالب می شود و به آنچه می خواهد می رسد. گاهی اوقات او فرهنگ یک جامعه را به نفع خود تغییر می دهد. اما جامعه در دراز مدت پیروز می شود ، زیرا از مزیت تعداد و سن برخوردار است.
    10. وقتی فرد درمانده باشد ، جامعه خیلی زود به او حمله می کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    صبا دهقانپور

    خوشحالی محصول یه زندگی هدفداره، هدف رو از زندگی‌ بگیری، خوشبختی هم ازش گرفته میشه.

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x