طلاق

طلاق در سنین پایین

طلاق در سن پایین و آسیب‌های آن

  • طلاق در سنین پایین

    ازدواج اشتباه و یا ارتباط زناشویی نادرست، طلاق در سن پایین را رقم می‌زند. ازدواج از مهم‌ترین تصمیمات زندگی هر فرد است ولی در زمانی که به موقع باشد و با فردی که صلاحیت داشته باشد. رسیدن به آمادگی روانی و جسمی قبل از ازدواج باعث می‌شود که ازدواج موفقی پیش رو داشته باشید. طلاق و جدایی به طور کلی اتفاق خوشایندی محسوب نمی‌شود ولی در سن پایین، تاثیرات مخرب فراوانی را در زوجین به همراه دارد.

    پشیمانی از ازدواج

    ازدواج‌هایی که در سن کم اتفاق می‌افتد بدون منطق، از سر احساسات و کورکورانه بوده و یا از دیگر علت‌های آن به ازدواج اجباری اشاره کرد که سرانجام خوبی نداشته و پر از استرس، نارضایتی و در بسیاری از مواقع به طلاق ختم می‌شود. با طلاق و جدایی در سن پایین هردو زوجین دچار مشکلاتی می‌شوند که با آگاهی خانواده‌ها و رجوع به مشاوره می‌توان تا حدودی از آن جلوگیری کرد. دختران به خاطر فرار از فشارهای خانواده و اختلافاتشان با خانواده تن به ازدواج زودهنگام می‌دهند. یکی دیگر از دلایل ازدواج زود هنگام تفاوت بین دو نسل است که منجر به اختلاف بین والدین و فرزندان می‌شود و فرزندان به ازدواج به عنوان راهی نگاه می‌کنند که از اختلاف‌ها فرار کرده و زندگی خود را عوض کنند.

    افزایش طلاق در سن پایین

    در زندگی همه در کنار شیرینی ها و خوشی ها تلخی هایی هم وجود دارد. افراد با سن کم، درک کمتری در کنترل هیجانات و درک مسائل دارند که در افرادی که هنوز به پختگی و یا بلوغ روانی نرسیده‌اند بسیار بیشتر دیده می‌شود. از این رو تصمیماتی که می‌گیرند بیشتر بر اساس احساسات و هیجانات‌شان است. پس در برابر مشکلات به جای یافتن راهی برای حل موضوع، اولین و راحت‌ترین راه یعنی قهر و جدایی را انتخاب می‌کنند. به طوری که حتی ممکن است در سال اول زندگی از هم جدا شوند. جوانانی که زود ازدواج کرده‌اند، در برخورد با همسن‌های مجرد خود بیشتر احساس می‌کنند که فرصت‌های شغلی و تحصیلی شان را از دست داده‌اند. گاه پیش از آن که زوجین بتوانند مسئولیت‌های ازدواج را بر عهده بگیرند، تصمیم به بچه دار شدن نیز می‌گیرند. علاوه بر خطرات بارداری در سنین پایین، کودک وارد خانواده‌ای می‌شود که هنوز از ثبات کافی برخوردار نیست. مادر یا پدری که نتوانند از پس مسئولیت‌های والدگری برآیند، به احتمال زیاد دچار اختلالات روانی چون افسردگی و اضطراب می‌شوند.

    این مطلب را هم ببینید  در مشاوره طلاق چه سوالاتی پرسیده می شود

     

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

     

    آسیب‌های طلاق در سن پایین

    در ادامه آسیب‌های طلاق را در سنین پایین بررسی کرده ایم:

    1. از بین رفتن امنیت اصلی‌ترین بحران افراد مطلقه

    متاسفانه یک واقعیت تلخ در جامعه این است که زنان مطلقه حتی در نگاه هم جنس‌های خود هم خطری برای زندگی زناشویی‌شان محسوب می‌شوند. گاه آشنایان خانم‌های مطلقه، رفت و آمدشان را با این افراد محدود می‌کنند. متاسفانه پیشنهادهایی مبنی بر رابطه نامشروع به این زنان نیز داده می‌شود.

    2. از بین رفت جسارت و تجربه تلخ

    زمانی که فردی در سنین پایین طلاق می‌گیرد، می‌توان گفت یکی از تلخ‌ترین اتفاق زندگی را تجربه کرده است. حتی زمانی که تجدید فراش کند بازهم ذهن او درگیر مشکلاتی می‌شود و گمان می‌کند که دنیا به آخر رسیده است. نمی‌تواند قبول کند که برای خوشبخت شدن هیچوقت دیر نیست.

    3. مهر مطلقه بر روی پیشانی

    نگاه منفی جامعه به افراد مطلقه ازدواج مجدد را برای‌شان سخت می‌کند. کسانی که در سن پایین طلاق گرفته‌اند، بیشتر از دیگران این موضوع دردناک‌تر می‌شود. چرا که کاندیدهای ازدواجی آن‌ها اغلب ازدواج نکرده و یا انتظارات بالایی برای ازدواج خود دارند. در بعضی مواقع با وجود ازدواج مجدد زوجی که ازدواج ناموفق داشته بیشتر در معرض متلک‌های همسر یا خانواده همسر قرار می‌گیرد.

    4. پذیرفته نشدن در خانواده

    دلیل این مساله ناشی از همان نگاه منفی جامعه است که در ذهن اعضای خانواده نیز قرار می‌گیرد یعنی بعضی از خانواده‌ها به خصوص خانواده‌های سنتی از فرزند خود پس از طلاق حمایت نمی‌کنند و برخوردشان با او نسبت به دوره مجردی‌اش تغییر می‌کند.

    این مطلب را هم ببینید  طلاق از همسر معتاد درست است یا خیر؟

    5. مشکلات مالی

    عدم حمایت خانواده و نداشتن شغل باعث بروز مشکلات مالی مخصوصا برای خانم‌ها می‌شود. مشکل مالی طلاق در سن پایین بیشتر است؛ چرا که در سنین بالاتر فرد توانایی و تجربه بیشتری برای وارد شدن به بازار کار را دارد. مشکلات مالی زنان مطلقه، آن‌ها را بیشتر در معرض سوء استفاده قرار می‌دهد. به همین جهت استقلال مالی زنان چه برای ادامه زندگی چه در زمان جدایی به آن‌ها آزادی بیشتری می‌دهد.

    سخن نهایی

    در نهایت این را بدانید که طلاق هم یک راه است ولی راه آخر است. بهترین راه برای زندگی که به بن بست خورده شاید طلاق باشد؛ چرا که اگر راه نجاتی نباشد هم مرد و هم زن دچار مشکلات بیشتری می‌شوند. ولی سوال اینجاست که آیا واقعا زندگی به بن بست رسیده است؟ آیا تمام تلاشتان را برای حفظ زندگی‌تان کرده اید؟ این را به یاد داشته باشید که ازدواج یک مرحله از مراحل زندگی است که وقت و زمان مشخص دارد. همچون کودکی که اول باید بخزد تا بتواند راه برود ازدواج نیز نیازمند آمادگی جسمی و روحی لازم است. بهترین سن ازدواج برای هر فردی تفاوت دارد، پس نمی‌توان کسی را به خاطر سن ازدواجش شماتت کرد.

    قبل از اقدام به طلاق اول در نظر بگیرید که آمادگی لازم برای طلاق را دارید یا خیر؟

     

    انجام تست عشق و ازدواج

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مهسا پیرمحمدی

    بِه رویاهای خود باور داشته باشید، آنها به دلیلی به شما داده شدند 👌💎

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x