نقد روانشناسینقد کارتون

نقد روانشناسی کارتون داستان اسباب بازی ها 2 + تماشای آنلاین

گاوچران برای فروش ...

  • کارتون داستان اسباب بازی های 2

     

    داستان اسباب بازی های 2 با نمایش یک بازی آغاز می‌شود، مانند قسمت اول، اما این‌بار این اسباب‌بازی‌ها هستند که در حال انجام یک بازی کامپیوتری‌اند (تاکید فیلمساز با استفاده از قصه و تاکید بر محوری بودن اسباب‌بازی‌ها در این قسمت و تغییر شکل مالکیت و وابستگی صاحبان آن‌ها نسبت به قسمت اول).

    مادر اندی، تصمیم می‌گیرد تا حراجی‌ای از وسایل خانه‌ی خود بگذارد. یکی از دست‌های وودی آسیب دیده و او دیگر آن اسباب‌بازی محبوب گذشته نیست. این حراجی و اتفاقات رخ داده بر ای وودی و بی‌توجهی اندی و مادرش به او و حضور شخصی به نام آل (وین نایت) که به دنبال اسباب‌بازی‌های قدیمی می‌گردد و به طور اتفاقی وودی را می‌بیند و او را به سرقت می‌برد، تمام اسباب‌بازی‌ها را در مسیر جدیدی از اتفاقات قرار می‌دهد. این بار نیز فیلمنامه بر اساس الگوی سفر قهرمان نوشته شده و نقطه‌ی عطف آن خیلی زود رخ می‌دهد و با عوض شدن مسیر قصه، حالا همگی درگیر اتفاقات جدید خواهیم شد.

    در این نقطه وودی در یک سمت قرار می‌گیرد و دیگران در سمتی دیگر برای نجات او. این تقابل در فیلمنامه ویژگی‌های خوبی را به پیرنگ می‌دهد تا شخصیت‌های جدیدی وارد شوند، از شخصیت‌های پیشین استفاده‌ی بیشتری شود و همین‌ها باعث شوند تا اثر همچنان پرکشش و جذاب باشد. وودی در مسیری قرار می‌گیرد تا به یک موزه منتقل شود و در دفتر آل، با جسی، تکتاز و معدن‌یاب آشنا می‌شود. زیرمتنی که در ابتدای فیلم وجود داشت و به وودی بی‌توجهی شده بود، در اینجا جای خود را پیدا می‌کند و باعث می‌شود تا وودی راضی شود و مسرانه بخواهد به موزه منتقل شود و زندگی درون یک شیشه را بپذیرد.

    این مطلب را هم ببینید  نقد روانشناسی فیلم قاضی

     

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

     

    حضور اسباب‌بازی‌ها در اسباب‌بازی فروشی آل و آمدن یک بازلایت‌یر جدید (بازی با باور بیننده و باور خود شخصیت‌ها، مبنی بر اینکه آن‌ها یکه نیستند و در نهایت تنها اسباب‌بازی هستند) و حضور یک بدمن تازه به نام زورگ (که در بازی کامپیوتری ابتدای فیلم او را دیده‌ایم) لایه‌های جدیدی از قصه را برایمان عیان می‌کنند. حالا فردگرایی قسمت اول که به وودی و باز منتهی می‌شد و دیگران در سایه بودند، جای خود را به جمع‌گرایی اسباب‌بازی‌ها می‌دهد و همه‌ی آن‌ها در این سفر اکتشافی سهیم خواهند بود.

    حالا بدمن به دنیای اسباب‌بازی‌ها هم وارد شده (معدن‌یاب و زورگ) و وودی به عنوان قهرمان اصلی قصه، می‌خواهد از جمع جدا شود. از طرفی بدمنی به نام آل نیز پایه‌گذار همه‌ی این اتفاقات است. به دلیل وجود همه‌ی این شخصیت‌ها و اتفاقات در داستان، قسمت دوم داستان اسباب‌بازی در درهم‌آمیزی ژانرها و پررنگ تر کردن ژانر اکشن/حادثه‌ای/ماجراجویانه توفیق بیشتری خواهد داشت. زیرا لوکیشن‌ها متنوع‌تر و شخصیت‌های بیشتری به طور مستقیم درگیر قصه هستند و جدا شدن یکی از قهرمان‌ها از دیگران این اجازه را می‌دهد تا کنش‌های بیشتری رخ دهد و حرکت تیمی اسباب‌بازی‌ها معنای بهتری بیابد.

     

     

    از این رو (( داستان اسباب بازی های 2 )) دقیقا مانند قسمت اول فیلمنامه‌ای پر از ریزه‌کاری و زیرمتن‌های دقیق دارد، شخصیت‌ها به خوبی آن ثبات خود را حفظ کرده و ویژگی‌های جدیدی نیز از خود نشان می‌دهند و پیرنگ و خرده‌پیرنگ‌ها به خوبی جای خود را در اثر پیدا کرده‌اند.

    اما شاید آن پایان به شدت کارتونی (که دور از واقع‌گرایی‌های قسمت اول و منطق جان‌بخشی به اشیا در دنیای انسان‌هاست) کمی از قوت و قدرت انیمیشن بکاهد، اما با وجود تمام این ریزه‌کاری‌ها و حضور همه‌جانبه‌ی اسباب‌بازی‌ها در کلیت پیرنگ و حفظ لحن طنازانه و کودکانه (مانند عوض شدن شخصیت زورگ در پایان فیلم) و در عین حال قدرت برای بیان حرف‌هایی در دنیای بزرگسالان، «داستان اسباب‌بازی ۲» ادامه‌ای خوب برای قسمت اول و زمینه‌ای خوب‌تر برای ساخت دنباله‌های بعدی است

    این مطلب را هم ببینید  نقد روانشناسی فیلم راکی 1

     

    انجام تست عشق و ازدواج

    تماشای آنلاین کارتون اسباب بازی های 2 :

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x