اختلالات شخصیت

نمایه شخصیتی افراد سالم روانشناختی

مجموعه خاصی از ویژگی های شخصیتی با رفاه مرتبط است.

  • نمایه شخصیتی افراد سالم روانشناختی

    در چند دهه گذشته، توجه جامعه پژوهشی به سلامت روانی افزایش یافته است.به طور کلی، این حرکت را روانشناسی مثبت گرا می نامند تا آن را از روانشناسی بالینی متمایز کنند. که عمدتاً بر اختلالات تمرکز دارد.

    درباره ویژگی‌های افراد سالم بحث‌هایی صورت گرفته است، اما بسیاری از تحقیقات در این زمینه بر روی نقاط قوت و ارزش های شخصیت متمرکز شده است. توجه کمتری به ویژگی‌های شخصیتی که ممکن است به سلامت روانی مربوط باشد، شده است.

    این سوال در مقاله ای توسط ویبکه بلیدورن، کریستوفر هاپوود، رابرت آکرمن، ادوارد ویت، کریستین کندلر، راینر ریمان، داگلاس ساموئل و برنت دانلان در شماره 2020 مجله شخصیت و روانشناسی اجتماعی مطرح شد. آنها به دنبال ترکیبی از جنبه های پنج ویژگی شخصیتی بزرگ (باز بودن، وظیفه شناسی، برون گرایی، توافق پذیری و روان رنجوری) بودند که سلامت روانی را مشخص می کند.

    برای شروع این تحقیق، محققان از کارشناسان شخصیت و روان‌شناسی مثبت (و همچنین دانشجویان روان‌شناسی) خواستند تا توصیه‌های خود را در مورد جنبه‌های (یا اجزای فرعی) پنج ویژگی شخصیتی بزرگ که به نظر آنها بیشترین پیش‌بینی‌کننده سلامت روان‌شناختی است، ارائه کنند.

    پیش بینی کننده ترین سلامت روانی اجماع این گروه‌ها این بود که سلامت روانی احتمالاً با مجموعه‌ای از جنبه‌ها مرتبط است. اینها عبارتند از:

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی
    • سطوح بالایی از گشودگی به احساسات (تمایل به تفکر و درگیر شدن با احساسات خود).
    • سطوح بالایی از جنبه عواطف مثبت برونگرایی (منعکس کننده این است که شما احساسات مثبتی را تجربه می کنید).
    • سطوح بالایی از جنبه مستقیم بودن توافق پذیری (منعکس کننده این است که شما تمایل دارید در معاملات خود با دیگران صادق باشید).
    • سطوح پایین همه جنبه های روان رنجوری (که نشان دهنده سطوح پایین اضطراب، عصبانیت، افسردگی، تکانشگری، و آسیب پذیری است).
    این مطلب را هم ببینید  بیماری و سلامت روانی با رویکرداسلامی

    سپس محققان این نمایه را با جزئیات بیشتری بررسی کردند. آنها نمونه‌ای از دانشجویان کارشناسی را دو بار در یک دوره زمانی دو هفته‌ای از طریق نمایه‌های شخصیتی مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که این شاخص دارای سطح بالایی از  اطمینان مجدد آزمون است – یعنی افراد در هر زمان برای خود رتبه‌های مشابهی دریافت میکنند.

    با نگاهی به مجموعه داده‌های موجود، آن‌ها همچنین دریافتند که این نمایه می‌تواند به‌خوبی توسط افراد دیگری که رتبه‌بندی یک فرد را انجام می‌دهند به‌جای گزارش‌دهی شخصی، به خوبی ارزیابی شود.

    سپس، محققان از مجموعه داده های موجود برای بررسی رابطه بین این مشخصات شخصیتی و سایر معیارهای سلامت روانی استفاده کردند.

    آنها دریافتند افرادی که در این نمایه روانشناسی «سالم» (در مقایسه با افراد با این مشخصات پایین) دارای سطوح بالاتری از شادی، رضایت از زندگی و خوش بینی داشتند.

    در کنترل خود بهتر بودند. کمتر احتمال داشت که با پرخاشگری، خصومت و عصبانیت رفتار کنند. و کمتر ضد اجتماعی بودند. نمایه سالم همچنین با جنبه‌های روان‌پریشی مانند سنگدل بودن و داشتن تمایلات مجرمانه همراه بود.

    جالب است که نمایه روانشناسی سالم با نمرات شاخص های خودشیفتگی ارتباطی نداشت. این احتمالاً نشان می دهد که برخی از جنبه های خودشیفتگی (مانند رهبری و اقتدار) با سلامت روانی مرتبط هستند، در حالی که برخی دیگر (مانند غرور و استحقاق) با سلامت روانی مرتبط نیستند.

    این تحقیق نشان می دهد که برخی از نمایه های شخصیتی وجود دارد که با سلامت روانی مرتبط هستند. اگر شما این مجموعه از ویژگی ها را دارید، این برای شما خوب است.

    این مطلب را هم ببینید  10 دلیل برای قطع رابطه جنسی زوجین

    اما اگر نمایه های متفاوتی داشته باشید چه؟ مهم است که به یاد داشته باشید که ویژگی های شخصیتی منعکس کننده تنظیم سیستم انگیزشی شما است.

    اگر همه چیز برابر باشد، انگیزه خواهید داشت که به روشی خاص عمل کنید. به عنوان مثال، اگر در مولفه اضطراب روان رنجورخویی زیاد هستید، در این صورت تمایل به نگرانی در مورد موقعیت ها خواهید داشت.

    اما می‌توانید روی جنبه‌های مثبت‌تر موقعیت‌ها تمرکز کنید و زمانی که شروع به نگرانی کردید، خود را آرام کنید. داشتن مجموعه‌ای از ویژگی‌ها که با نمایه ایده‌آل «شخصیت سالم» متفاوت است، فقط به این معنی است که باید از برخی ویژگی‌هایی که دارید که ممکن است مانع رفاه کلی شوند، آگاه باشید.

    انجام تست عشق و ازدواج

    تشخیص اینکه چه زمانی کارهایی را انجام می دهید که مانع از شادی و رضایت شما می شود، اولین قدم به سوی رفتار متفاوت در آن موقعیت ها است.

    برای مطالعه در رابطه با سلامت روان و اهمیت آن کلیک کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x