تعریف اعتیاد و انواع آن

گیاه تاتوره مخدر یا سمی؟

هدف افراد از مصرف این گیاه این است که به تغییر حالت ذهنی مخصوصا توهم و هذیان برسند

  • گیاه تاتوره مخدر یا سمی؟

    تاتوره گیاهی خودرو است که از خانواده سیب زمینی بوده و با اسم های مختلفی مثل: داتوره، طلانور و بقم در جامعه شناخته می‌شود. دارای برگ‌هایی دندانه‌دار و بدبو همچنین ساقه های آن شاخه‌های فراوانی دارد. این گیاه سمی بوده و بیشترین مصرف را در صنایع دارویی دارد. تاتوره به اندازه‌ای خطرناک است که در صورتی که یکبار ولی به مقداذ زیاد مصرف شود باعث فوت می‌شود. این نکته قابل ذکر است که در سال افراد زیادی با استفاده از این گیاه می‌میرند. به دلیل خاصیت توهم‌زایی این گیاه بسیاری از این گیاه به عنوان مخدر استفاده می‌کنند. در ادامه به بررسی این گیاه می‌پردازیم، همراه ما در رابینیا باشید:

    شکل ظاهری گیاه تاتوره

    بعضی از افراد بدون شناخت کافی نسبت به این گیاه، فقط به خاطر شکل و زیبایی آن را کشت می‌کنند. این گیاه بومی شمال شرقی آمریکای شمالی بوده و در طول یکسال از خرداد تا مهر گل می‌دهد. گل‌های تاتوره بزرگ و قیفی شکل و سفید رنگ هستند که از کنار شاخه‌ها یا انتهای آن می‌رویند. میوه تاتوره شبیه یک کپسول بزرگ است که با شکاف طولی باز شده و سطح آن با تیغ‌های فراوان پوشانده می‌شود. درون آن‌ها نیز دانه‌های سیاه رنگ وجود دارد.

     موارد مصرف تاتوره

    دانه‌ها، گل و برگ این گیاه به دلیل وجود الکالوئید‌های هیوسیامین، آتروپین و اسکوپولامین، قابلیت آرام کنندگی تشنج را دارد. گیاه تاتوره برای کنترل دفع ادرار، نفخ معده، کاهش بیش تعریقی و تسکین حملات آسم مفید است. ماده آتروپین این گیاه باعث گشاد شدن مردک چشم و کاهش بزاق دهان می‌شود. فرآورده‌های دارویی این گیاه، به عنوان ضد درد و مسکن مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین عصاره دانه و میوه تاتوره برای رفع شوره سر و جلوگیری از ریزش مو، جوشانده آن برای رفع ورم‌های بیماری استسقا و پماد آن برای ترمیم و تسکین زخم و سوختگی مؤثر است. همانطور که گفته شد گیاه تاتوره خطرناک است و مصرف خودسرانه آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. تنها مصرف پزشکی این دارو تحت نظر پزشکان متخصص صورت می‌گیرد. استفاده خودسرانه از این گیاه به هر روشی حتی دمنوش می‌تواند پیامدهای خطرناکی همچون مرگ به همراه داشته باشد.

    این مطلب را هم ببینید  یافتن خدا در گیاهان

    عوارض جانبی مصرف تاتوره

    از دسترس قرار دادن گیاه تاتوره در مقابل کودکان خودداری کنید. مصرف این گیاه برای کودکان بسیار خطرناک بوده و باعث مرگ آنان می‌شود. جوشانده این گیاه باعث غیر ارادی کردن اعصاب ارادی انسان شده و مصرف زیاد آن باعث مرگ می‌شود. در ادامه به تاثیرات فیزیکی این گیاه می‌پردازیم:

    1. یبوست
    2. عرق کردن
    3. ابتلا به دیابت
    4. گرفتگی عضلات
    5. دردهای مفصلی
    6. مشکلات تنفسی
    7. بالارفتن حساسیت بدن
    8. گشاد شدن مردمک چشم
    9. افزایش دمای بدن و فشار خون
    10. سنگین شدن و بی اختیاری بدن
    11. افزایش یا کاهش بیش از حد ادرار
    12. تغییرات ضربان قلب (نامنظم شدن و سریع شدن)
    13. افزایش حساسیت نسبت به درد یا بالعکس افزایش غیرعادی آستانه درد

    اثرات روان شناختی سوء مصرف تاتوره

    برگ‌های گیاه را خشک کرده و مانند سیگار مصرف می‌کنند. هدف افراد از مصرف این گیاه این است که به تغییر حالت ذهنی مخصوصا توهم و هذیان برسند. این تغییرات به اشکال زیر ظاهر می‌شوند.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی
    1. اضطراب، بی قراری، بروز حملات پانیک
    2. هذیان‌های پرخاشگرانه و توهم
    3. ناتوانی در دیدن و شنیدن افراد
    4. هیجانات سرکوب شده
    5. سرکوب احساسی
    6. فراموشی و گیجی
    7. علائم افسردگی
    8. خستگی

    نکته مهم در مصرف گیاه تاتوره

    هرگونه مصرف آزاد و سرخود، خطر مرگ و مسمومیت را در پی دارد و فقط به صورت فرآوری شده به واسطه داروسازان قابل مصرف است. به این نکته دقت کنید که این ماده می‌تواند تاثیراتی مشابه با مواد اعتیادآور نظیر مواد مخدر داشته باشد و وابستگی‌های جسمانی و روانی زیادی را در شما ایجاد کند. ترک این ماده مانند هر ماده دیگری با چالش‌ها و دشواری زیادی همراه خواهد بود و نیازمند مراجعه به روانشناس متخصص در این زمینه است.

    این مطلب را هم ببینید  عوارض مواد مخدر بر شیر مادر

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مهسا پیرمحمدی

    بِه رویاهای خود باور داشته باشید، آنها به دلیلی به شما داده شدند 👌💎

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x