وبلاگ

تفاوت بین ستاره شناسی و کیهان شناسی

ستاره شناسی و کیهان شناسی چه تفاوت هایی با هم دارند؟

  • تفاوت بین ستاره شناسی و کیهان شناسی

    ستاره شناسی علم موقعیت ها و حرکات اجرام آسمانی در فضا است. کیهان شناسی ساختار، منشأ و تکامل جهان را به طور کلی مطالعه می کند.
    ستاره شناسی یکی از قدیمی ترین علوم است و منشأ آن را می توان در طلوع ظهور انسان جستجو کرد.

    زمانی که انسان اولیه شروع به ردیابی مسیرهای ستارگان و سیارات در آسمان کرد و الگوهای تکراری حرکات آنها را که ما اکنون به عنوان حرکت مداری می نامیم، از روی کنجکاوی توسعه یافت.

    نجوم اغلب به عنوان یک اصطلاح چتر برای اشاره به زیرمجموعه های مختلف مطالعات مانند نجوم رصدی، نجوم رادیویی، ستاره شناسی سیاره ای و اختر زیست شناسی استفاده می شود و بیشتر در مورد کهکشان و منظومه شمسی ما است. از سوی دیگر کیهان شناسی به مطالعه منشأ و توسعه جهان می پردازد.

    تلاش می کند تا معمای چگونگی تولد جهان و چگونگی آغاز زمان را حل کند. بیشتر در مورد شکل گیری، توسعه و چگونگی پایان آن با در نظر گرفتن کل جهان به عنوان یک کل نگران است.

    بنابراین تفاوت اساسی بین نجوم و کیهان شناسی به مقیاس جهان است که برای مطالعه انجام می شود.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    نجوم به تدریج توسعه یافت. زمانی شروع شد که انسان اولیه شروع به نگاه کردن به آسمان کرد و در مورد ستارگان ریز و تکه های مه آلود که پیوسته به شیوه ای تکراری در اطراف زمین حرکت می کردند متعجب شد.

    نجوم تا پایان قرن بیستم شاهد پیشرفت کامل بود. کیهان شناسی خیلی دیرتر وارد تاریخ شد، زمانی که ریاضیات و فیزیک به عنوان ستون فقرات همه علوم طبیعی در قرن بیستم اهمیت پیدا کردند.

    این مطلب را هم ببینید  19 شماره ضروری دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد واحد کرج

    در حالی که نجوم پیچیده تر است و کیهان شناسی ساده نیست. نجوم بیشتر جنبه رصدی دارد و کمتر نظری است. کیهان شناسی نظریه هایی دارد که عمدتاً مبتنی بر ریاضیات و فیزیک پیشرفته است و کمتر مبتنی بر داده های رصدی است.

    برای مطالعه تفاوت بین ارتعاش و نوسان کلیک کنید.

    نظریه هایی مانند نظریه انفجار بزرگ ابتدا به صورت تئوری فرمول بندی شدند و سپس با استفاده از داده های مشاهده ای تأیید شدند. کیهان شناسی به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از این مطالعه، اجسامی مانند ستاره های نوترونی و تپ اخترها را نیز بررسی می کند (به ستارگان نوترونی در مقابل تپ اختر).

    اخترفیزیک – گسترشی از نجوم فراتر از علوم پایه، ترکیبی از نجوم رصدی و نظری است. از نظر پیچیدگی در مطالعه، این مرتبه صعودی نجوم > اخترفیزیک > کیهان شناسی اشاره خوبی به تفاوت بین نجوم و کیهان شناسی می دهد.

    نجوم یک علم رصدی بود که از آن برای ایجاد تقویم استفاده می شد. با درک فزاینده فیزیک در قرن هجدهم و نوزدهم به توسعه و تعمیق ادامه داد. هجوم تلاش ها و دستاوردهای علمی در قرن بیستم، نجوم را به موضوع مورد علاقه و علم برجسته ای تبدیل کرد.

    افزایش علاقه به ستاره شناسان قدیمی مانند کپلر، گالیله و کوپرنیک، و آخرین پیشرفت، نجوم را به یک علم برجسته در سراسر جهان تبدیل کرد.

    کیهان شناسی به این شهرت دارد که تئوری است و درک یا کار روی آن بدون کالیبر ریاضی غیرممکن است. پیشرفت هایی که در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم اتفاق افتاد، حیرت انگیز بود.

    این مطلب را هم ببینید  کاریزما چیست ؟اصول کاریزماتیک بودن

    به عنوان مثال، کشف حقایقی مانند جهان در یک انفجار غول پیکر متولد شد و اینکه پیوسته در حال انبساط است، برای مردم عادی واقعیت های بسیار شگفت انگیزی بود.

    انجام تست عشق و ازدواج

    تفاوت اصلی بین نجوم و کیهان شناسی را می توان از این واقعیت فهمید که ستاره شناسان نگران عملکرد و پویایی اجسامی مانند سیارات، ستارگان سیاهچاله ها و کهکشان ها هستند، در حالی که کیهان شناسان نگران منشأ جهان هستند.

    تفاوت بین ستاره شناسی و کیهان شناسی                     نجوم           کیهان شناسی
    محدوده مطالعه موقعیت، حرکات، و پویایی اجرام آسمانی مانند ستارگان و سیارات. منشا، توسعه و ساختار کل جهان
    روش مطالعه مشاهده ای و کمتر نظری عمدتاً نظری و کمتر مشاهده ای
    دسته ها در مقوله های مختلفی مانند نجوم رصدی، نجوم رادیویی، اختر زیست شناسی، اخترفیزیک مطالعه می شود در نظریه های مختلفی مانند نظریه انفجار بزرگ، نظریه حالت پایدار و نظریه تورم مورد مطالعه قرار می گیرد
    محدوده مطالعه این اجسام نزدیک به زمین مانند خورشید، سیارات و ماهواره های آنها، شهاب سنگ ها، دنباله دارها، ابرهای ماده اطراف خورشید و ستاره ها را مطالعه می کند. ساختار جهان، خوشه های کهکشان را مطالعه می کند
    شاخه های فرعی شاخه های فرعی مانند نجوم رصدی اجرام آسمان را از طریق تلسکوپ های نجومی غول پیکر مطالعه می کنند، اخترشناسی رادیویی ستاره ها و کهکشان ها را با امواج رادیویی شان که به زمین می رسند، اخترشناسی سیاره ای حرکت، ترکیب، زمین شناسی و جو سیارات را مطالعه می کند، و اخترشناسی امکان را مطالعه می کند. اشکال حیات در سیارات و ماهواره های آنها. کیهان شناسی شاخه هایی مانند نسبیت، مکانیک کوانتومی و فیزیک نظری دارد. همه این شاخه ها با هم ساختار و دینامیک سازنده جهان را مطالعه می کنند. تئوری هایی مانند نظریه انفجار بزرگ، نظریه حالت پایدار، منشأ جهان را کشف می کنند. نظریه ریسمان و نظریه یکپارچه بزرگ (GUT) ساختار و عملکرد جهان را در مقیاس خرد بررسی می کنند.
    چگونه مطالعه می شود؟ نجوم رصدی و رادیویی را می توان خارج از دانشگاه ها مطالعه کرد. نجوم آماتوری در بین علاقه مندان به علم در سراسر جهان بسیار محبوب است کیهان شناسی باید از طریق دانشگاهیان انجام شود زیرا این یک رشته بسیار نظری است.
    محدوده آینده نجوم به ما کمک می کند تا بینش بیشتری در مورد ستارگان و سیارات و جو آنها برای سکونت انسان در آینده بدست آوریم کیهان شناسی به درک ساختار مقیاس بزرگ و نحوه پایان آن کمک می کند.
    این مطلب را هم ببینید  من هرگز بچه نداشتم

     

    حتما بخوانید : قله پایان

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مهسا پیرمحمدی

    بِه رویاهای خود باور داشته باشید، آنها به دلیلی به شما داده شدند 👌💎

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    همچنین ببینید
    بستن
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x