کودککودکمهارتهای فرزندپروری

آموزش مسائل جنسی به کودکان را جدی بگیرید!

کودکان هم باید مسائل جنسی را بدانند اما از چه سنی؟!

  • بسیاری از پدر مادران نمی دانند چه موقع و چه زمانی باید مسائل جنسی را برای کودکانشان بیان کنند؛ آیا شما می دانید از کجا، چطور و چه زمانی اطلاعات جنسی را در اختیار فرزندان خود بگذارید؟

    فرزاندان در هر سنی باید اطلاعاتی در این باره کسب کنند، لازم نیست والدین در ابتدای زندگی تمام اطلاعات و مسائل جنسی را در اختیار کودکان قرار دهند. ممکن است این سوال پیش بیاید که چرا باید در سنین کودکی اطلاعات جنسی را در اختیار کودکان بگذاریم؟

    روانشناسان معتقدند که والدین باید تربیت جنسی را به خوبی انجام دهند و فرزندانشان را آگاه کنند چون این آگاهی باعث می شود کودکان از منابع دیگر یا حتی دوستان خود اطلاعات غلط و جا به جا دریافت نکنند، زیرا در این صورت تغییر و تصحیح این اطلاعات مشکل خواهد شد.

    در هر سنی چه حدی از اطلاعات را باید در اختیار کودکان قرار دهیم؟!

    بسیار مهم است که در هر سنی با توجه به سطح رشدی و درک کودکان اطلاعات و مسائل جنسی را در اختیار کودکان قرار دهیم. هر کودکی متفاوت است و همه کودکان به یک میزان رشد عقلی ندارند.

    در نتیجه با توجه به سن و درک کودکان باید مسائل جنسی را بیان کرد. در ادامه به سن کودکان و مسائلی که در این سنین می توانید برای آنها بیان کنید می پردازیم.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی
    • اطلاعات جنسی از 13 تا 24 ماهگی کودکان

    کودکان در دو سالگی کم و بیش می توانند جنسیت زن و مرد را تشخیص دهند. اما ممکن است فکر کنند هویت جنسی افراد تنها از طریق دستگاه تناسلی آن ها قابل تشخیص می باشد.

    والدین باید به کودکانشان آموزش دهند که تعیین جنسیت افراد تنها از طرق دستگاه تناسلی نیست و جنسیت را می توان از طرق دیگر نیز تشخیص داد . کودکان باید بدانند که از حریم خود باید محافظت کرده و بدنشان را نشان کسی ندهند.

    این مطلب را هم ببینید  تغذیه و مراقبت های مادرو جنین در هفته سی و نهم

    بیشتر کودکان در سنین 13 تا 24 ماهگی دستگاه تناسلی خود را لمس کرده و به دنبال کشف آن هستند، اما نکته قابل توجه این است که کودکان باید بدانند در کجا و چه زمانی این کا را انجام دهند و در مقابل افراد غریبه به دستگاه تناسلی خود دست نزنند.

    در این سن پدر مادران باید نام صحیح اندام های بدن به خصوص دستگاه تناسلی را به فرزندشان آموزش دهند. یادگیری نام های صحیح اعضای بدن به کودکان فرصت بیشتری در مورد تعامل و یا درک مسائل جنسی در آینده خواهد داد.

     

    مسائل جنسی

     

    • اطلاعات جنسی از 2 تا 4 سالگی کودکان

    برخی از کودکان دو تا چهار سال می توانند مسائل تولید مثل را درک کنند، کودکان در این سن از مادران خود در مورد بارداری و بچه دار شدن و نحوه آن می پرسند و بیشتر مادران نیز از جواب این سوال سرباز می زنند .

    والدین باید بدانند که نیازی نیست در این سن تمام مسائل رابطه جنسی و بارداری را به کودکان بگویند، آن ها در این حد باید بدانند که اسپرم و تخمک به هم می پیوندند و نوزاد در رحم مادر شکل می گیرد. در این سن کودکان بیشتر به مسائل مربوط به بچه دار شدن علاقه دارند تا رابطه جنسی.

    پدر مادران موظف هستند در سن دو تا چهار سالگی کودک خود اطلاعات بیشتری در مورد اعضای بدن کودکان در اختیار آن ها بگذارند و همچنین به فرزندان خود یاد بدهند تنها والدین، پرستار و یا پزشک حق دارند که دستگاه تناسلی آن ها را لمس کنند.

    انجام تست عشق و ازدواج
    • اطلاعات جنسی از 5 تا 8 سالگی کودکان

    اغلب کودکان پیش از اینکه به سن پنج تا هشت سالگی برسند دستگاه تناسلی خود را لمس کرده و به دنبال کشف آن بوده اند. باید بدانید که نمی توان مانع کودکان از انجام این کار شد اما می توان به آن ها یاد داد تا این کار را پیش کسی انجام ندهند.

    این مطلب را هم ببینید  روش های تحریک همسر

    کودکان در این سن باید بدانند که بدن آن ها مانند دیگر وسایل خصوصی آن ها می باشد که باید از این حریم شخصی محافظت کنند. در این سن باید به کودکان حفظ امنیت، مراقبت از خود، ارتباط با دیگران و قوانین صحبت با غریبه ها را نیز آموخت.

    آیا در این سن می توان از بلوغ سخن گفت؟ به دلایلی همچون بلوغ زودرس، باید اصول اولیه بلوغ و برخی از اطلاعات آن را در اختیار کودکان قرار داد. زیرا کودکان در این سن نه تنها باید در مورد علائم اولیه بلوغ بلکه در مورد تغییرات بدن خود نیز آگاه شوند.

     

    مسائل جنسی

     

    • اطلاعات جنسی از 9 تا 12 سالگی کودکان

    پس از آنکه موارد گفته شده به کودکان آموزش داده شد، در سنین نه تا دوازده سالگی باید اصول اولیه روابط جنسی زن و مرد، بارداری، حفظ حریم شخصی و بیماری های مقاربتی را به کودکان گفت.

    آن ها باید بدانند که نوجوانی تنها فعال بودن در رابطه جنسی نیست بلکه باید موارد اینگونه را نیز رعایت کنند.

    کودکان در این سن از فضای مجازی نیز غافل نشده و بیشتر وقت خود را در اینترنت می گذرانند. همچنین آن ها باید اطلاعات بیشتری و مفیدی در مورد فضای مجازی، پیام، عکس و فیلم های جنسی داشته باشند.

    مهم تر از همه اینکه باید به کودکان یاد داد تا از به اشتراک گذاشتن عکس های لخت خود و یا دوستان خود جلوگیری کنند.

    تست های شغلی

    اغلب کودکان در این سن با عکس و فیلم های جنسی در فضای مجازی روبرو خواهند شد اما باید به آن ها قدرت قضاوت کردن را یاد داد. اگر کودکان قادر به قضاوت کردن باشند می توانند تشخیص دهند که تصاویر و یا اطلاعات جنسی در اینترنت صحت دارد یا خیر.

    • اطلاعات جنسی از 13 تا 18 سالگی کودکان

    در این سن نوجوانان قادر به درک بیشتر مسائل هستند و باید آن ها را با مواردی همچون رابطه جنسی، بارداری، روش های پیشگیری از بارداری و نحوه استفاده از آن ها، بیماری های مقاربتی و… آشنا کرد.

    این مطلب را هم ببینید  تربیت جنسی کودکان

    در سن 13 تا 18 سالگی باید نوجوانان را با تفاوت بین یک رابطه سالم و ناسالم آشنا کرد. آن ها باید در مورد خشونت ها و نابهنجاری های جنسی اطلاعات بیشتری کسب کرده و درک صحیحی از یک رابطه جنسی سالم داشته باشند.

    در پایان

    اگر والدین با توجه به سن و درک فرزندان خود مسائل مربوط به رابطه جنسی را بیان کنند مشکلات احتمالی را تا حد زیادی کاهش خواهند داد. بی شک مادر و پدر ها نقش پر اهمیتی در مورد آموزش مسائل جنسی به کودکان خود دارند و باید این وظیفه را به درستی انجام دهند.

    نکته قابل توجه این است که این آموزش ها باید مداوم بوده و در زمان هایی که هم خود و فرزندتان آمادگی دارید، در اختیار کودک خود قرار دهید. دیدگاه شما و همچنین تربیت جنسی شما می تواند در آینده تاثیرات بسیار و مفیدی داشته باشد.

     

    مسائل جنسی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    صبا دهقانپور

    خوشحالی محصول یه زندگی هدفداره، هدف رو از زندگی‌ بگیری، خوشبختی هم ازش گرفته میشه.

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x