مهارتهای فرزندپروری

تربیت جنسی کودکان

اهمیت تربیت جنسی کودکان را بیان می‌کنیم.

  • چگونگی تربیت جنسی کودکان

    چرا برخی از مادران از صحبت در مورد مسائل جنسی با فرزندان خود طفره می روند؟ چرا برخی از مادران در تربیت جنسی کودکانشان کم کاری می کنند؟ آیا مادران از فرزندان خود خجالت می کشند؟ آیا مادرانی هستند که از انجام این وظیفه شانه خالی کنند؟ آیا پدران نیز مانند مادران وظیفه یکسانی در برابر این مسئولیت دارند؟

    با گروه رابینیا همراه باشید تا در این مقاله به این سوالات پاسخ دهیم.

    برای بسیاری از والدین صحبت کردن با فرزندانشان درباره ی روابط زن و مرد دشوار است. بر اساس تحقیقاتی که انجام داده اند والدین به 3 دلیل از صحبت در این باره می ترسند:

    1. بعضی از پدر مادران فکر می کنند توانایی انجام این مسئولیت را ندارند.
    2. برخی دیگر بر این باورند که فرزندانشان گوش شنوایی برای این مسائل ندارند.
    3. گاهی بعضی از مادران فکر می کنند که فرزندشان، او را شایسته انجام این مسئولیت نمی دانند.

    طبق دلایلی که گفته شد پدر مادران تا جایی که بتوانند تربیت جنسی کودکان را عقب می اندازند و با کودکان خود در این باره صحبت نمی کنند. محققان و روانشناسان توصیه می کنند در مورد مسائل جنسی با کودکانتان صحبت کنید زیرا این یک مسئله ساده نیست.

    گفتگو با کودکان در مورد روابط جنسی زن و مرد باید از دوران کودکی آنها یعنی زمانی که آنها توانایی حرف زدنند پیدا می کنند شروع کنید. همین گفتگو های کوچک در آینده، بر سلامت جنسی فرزندان تاثیر مثبت خواهد داشت.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    کودکانی که اطلاعی از مسائل جنسی ندارند، در آینده ی نه چندان دور به دوستانشان که در این باره اطلاعات دارند وابسته می شوند؛ که ممکن است کودکتان اطلاعات غلطی دریافت کند که بر آینده اش تاثیرات منفی گذارد.

    با جرئت می توان گفت کودکانی که اطلاعات و درک کافی از بدن و روابط زن و مرد دارند، در آینده اعتماد به نفس بیشتری داشته و در نتیجه بهتر می توانند از خودشان مواظبت کنند.

    این مطلب را هم ببینید  کودک‌ آزاری و غفلت از کودکان

    چگونه کودک را برای صحبت در مورد مسائل جنسی آماده کنید؟!

    بسیاری از مادران وقتی تصمیم می گیرند در مورد مسائل جنسی با کودکشان صحبت کنند، دچار استرس شده و در مواردی لکنت می گیرند. این استرس و اضطراب گاهی ناشی از اطلاعات کم مادر یا خجالت بین خود و کودک است.

    توصیه می کنیم قبل از اینکه تصمیم بگیرید درباره ی مسائل جنسی با کودکتان صحبت کنید، حتما اطلاعات کافی در این باره داشته باشید و در این زمینه مطالعه و تحقیق کنید.

    باید اطلاعات خود در مورد بلوغ، زایمان، عادات ماهانه، بیماری های جنسی، سقط جنین، پیشگیری از بارداری، روابط جنسی و همجنس گرایی را بیشتر کنید.

    از فیلم، عکس، کتاب و مقالات می توانید برای کسب اطلاعات استفاده کنید و اطلاعات پشتیبان داشته باشید. پیشنهاد می کنیم قبل از اینکه به تربیت جنسی کودک خود بپردازید، با همسر یا دوست خود صحبت کرده تا دچار استرس و لکنت نشوید.

    حتما قبل از اینکه کودک از شما در باره مسائل جنسی سوال کند، برنامه ریزی کرده و خود را برای صحبت با او آماده کنید. وقتی با او در این باره صحبت می کنید مانند یک سخنران نباشید، از او سوال بپرسید و از احساسات او باخبر شوید.

     

    تربیت جنسی کودکان

     

    انجام تست عشق و ازدواج

    روش های صحبت در مورد مسائل جنسی با کودکان

    پدر و مادر به عنوان نزدیک ترین فرد به کودک موظف اند کودکان را درباره مسائل جنسی آگاه کرده و آنها را برای آینده آماده کنند. مکالمات باید مداوم بوده و در هر سن کودک، اطلاعات تازه ای برای ارائه داشته باشید.

    روش صحبت کردن با کودکان مانند بزرگسالان نیست، باید برنامه ریزی شده و آگاهانه با کودک صحبت کنید. برخی از روش های موثر ارتباط والدین با کودکان در مورد روابط زن و مرد عبارت اند از:

    • فکر کرده گفتگو را شروع کنید!

    آیا در گذشته در مورد مسائل جنسی تجربه تلخی داشته اید؟ دیدگاه شما به روابط زن و مرد چیست؟ به نظر شما چطور باید مسائل جنسی را برای کودکان بازگو کرد؟ پیش از صحبت با کودک در مورد دیدگاه خود به مسائل جنسی فکر کنید.

    این مطلب را هم ببینید  آموزش سلام کردن به کودک

    اغلب کسانی که در گذشته رابطه جنسی بد و تلخی داشتند، دیدگاه منفی هم دارند. به اولین باری که رابطه ی بین زن مرد را متوجه شُدید فکر کنید، هر دیدگاهی که از گذشته دارید را فراموش کنید و دیدگاه مثبت داشته باشید.

    بعد از کنار آمدن با خودتان، برای حرف زدن با کودک خود آماده شوید. اطلاعات مفید در اختیار او قرار دهید. اجازه دهید کودک هم صحبت کرده و نظرات خود را در مورد مسائل جنسی بیان کند. طوری رفتار نکنید که کودک خجالت بکشد و از صحبت های شما احساس شرم کند.

    • اعضای بدن را با نام های مناسب معرفی کنید!

    قسمت های خصوصی بدن را با نام های مناسب نام ببرید و اسامی استاندارد آن را به کودک خود یاد دهید. در این صورت کودک شما متوجه خواهد شد چیزی برای خجالت و شرمگین شدن وجود ندارد و می تواند با شما به راحتی صحبت کند.

    با به کارگیری این روش به او کمک خواهید کرد تصویر مثبتی از بدن خود داشته باشد و اعتماد به نفسش نیز بالا رود. در ضمن باعث می شود کودک با شما تعامل بیشتری پیدا کند و در نتیجه احساس راحتی کند و اگر در خطر تجاوز قرار گرفت با شما در میان بگذارد.

    • گفتگوهای مکرر داشته باشید!

    صحبت در مورد مسائل جنسی را تنها به یک زمان معین اختصاص ندهید، گفتگو های شما باید به طور مداوم باشد. باید تا به حدی این صحبت های را عادی کنید تا کودک با شما احساس راحتی کرده و هر زمان که خواست از شما آزادانه سوال بپرسد.

    اگر نمی دانید چه زمانی بحث را باز کنید، می توانید هنگام دیدن فیلم یا عکس که مرتبط با روابط زن و مرد باشد با او صحبت کنید. همچنین کودک خود را تشویق کنید که هر زمانی که سوالی برایش پیش آمد با شما در میان بگذارد.

    • خودتان را برای سوالات فرزندتان آماده کنید!

    بی شک پس از هر گفتگویی که با فرزند خود دارید، باید منتظر سوال های او نیز باشید. ذهن کودکان بسیار خلاق بوده و مدام در حال کاوش است به همین دلیل خودتان را برای پاسخ به سوال های متنوع او آماده کنید.

    تست های شغلی

    پیش از آنکه به سوال های او پاسخ دهید باید در ابتدا نظر و احساس او را بپرسید، در زمانی که او می خواهد احساس خود را بیان کند می توانید به جواب سوال فرزند خود نیز فکر کنید. اگر جواب یک سوال را نمی دانستید می توانید به او بگویید ” بیا با هم ببنیم جواب این سوال چیه “.

    این مطلب را هم ببینید  عادت های غذایی کودکان

    امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و وجود فضای مجازی کودکان می توانند سوالات خود را از اینترنت، دوستان وهم سالان خود بپرسند. در نتیجه اگر شما والدین زودتر پیش قدم شده و با فرزندان خود در مورد روابط جنسی صحبت کنید آن ها کمتر اطلاعات غلط به دست می آورند.

     

    تربیت جنسی کودکان

     

    کلام آخر

    حال که شما از اهمیت صحبت در مورد مسائل جنسی با کودکان خود با خبر شده اید پس وقت آن است که اگر هنوز با کودک خود صحبت نکرده اید، بحث را باز کنید. شما با این مکالمات می توانید به او کمک کنید تا سالم مانده و درگیر اشتباهات و انتخاب های نامناسب در آینده نشود.

     توجه داشته باشید تربیت جنسی تنها درمورد روابط زن و مرد و بیماری های پر خطر جنسی نمی باشد بلکه باید در مورد عشق، لذت، شهوت، کلیشه های جنسیتی، رضایت جنسی و… با کودکان خود صحبت کنید. این یک بحث گسترده می باشد که باید در طول زمان و با توجه به درک و سن او صحبت کنید.

     

    تربیت جنسی کودکان

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    صبا دهقانپور

    خوشحالی محصول یه زندگی هدفداره، هدف رو از زندگی‌ بگیری، خوشبختی هم ازش گرفته میشه.

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x