تشخیص و علائم اعتیادتعریف اعتیاد و انواع آن

اثرات مواد مخدر به روی بدن

  • اثرات مواد مخدر به روی بدن

    اعتیاد یک بیماری شناخته می‌شود که اثرات مخربی به روی بدن می‌گذارد. زمانی که از این موضوع آگاهی داشته باشید، سوءمصرف مواد اثرات ویران کننده‌ای بر ذهن، رفتار و روابط فرد می‌گذارد، اما اثرات دائمی مواد بر روی بدن می‌تواند به آرامی سیستم و عملکرد حیاتی را از بین ببرد و آن را به ناتوانی دائمی تبدیل کند. در این بلاگ قصد بررسی تأثیر انواع مواد مخدر یا به طور کل مواد اعتیاد آور بر بدن را داریم. پس تا پایان این مطلب با ما در رابینیا همراه باشید.

    مواد مخدر چیست؟

    مواد اعتیادآور شامل سه دسته: مواد توهم‌زا، مواد مخدر و مواد محرک می‌شود. در دید مردم همه این مواد مخدر محسوب می‌شوند. اعتیاد بیماری است که به بدن و مغز تاثیر زیادی می‌گذارد. علاوه بر عوارض روحی و روانی عوارض دیگری به روی بدن و ظاهر افراد ایجاد می‌کند. این عوارض به گونه‌ای است که کاملا در ظاهر مشخص است و اطرافیان متوجه آن می‌شوند.

    تاثیر و عوارض مواد مخدر بر بدن

    از نظر عموم مردم هر مواد اعتیادآور مخدر محسوب می‌شود. ولی این مواد هرکدام ساختار شیمیایی متفاوتی دارند و می‌توانند منجر به عوارض متفاوتی شوند. با این حال در ادامه به عوارض رایج مواد مخدر گوناگون بر بدن اشاره خواهیم کرد:

    1. تغییر وزن

    برحسب نوع ماده مصرفی، فرد می‌تواند دچار کاهش یا افزایش وزن ناگهانی شود. برای مثال شیشه که در طبقه مواد محرک قرار دارد، اغلب منجر به لاغری می‌شود. بسیاری از افراد سودجو در قرص‌های لاغری که بدون مجوز استفاده می‌شوند مقداری شیشه می‌ریزند و به این ترتیب افراد را در دام اعتیاد گرفتار می‌کنند.

    2. اختلالات پوستی

    با استعمال مواد مخدر فشارخون افزایش پیدا کرده و ضربان قلب بالا می‌رود. با افزایش فشارخون رگ‌ها آسیب دیده و تحت تاثیر قرار می‌گیرند که باعث می‌شود لکه‌های پوستی به وجود آید. رنگ پوست به قرمز می‌شود. در مواردی که فرد به کراک و یا هروئین اعتیاد پیدا کرده باشد، حساسیت و خارش پوستی به وجود می‌آید.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    3. مشکلات گوارشی

    زمانی که فرد مواد مخدر مصرف می‌کند، آب بدن را از دست می‌دهد. از این رو مشکلات گوارشی و یا یبوست ایجاد می‌شود. از جمله دیگر مشکلات گوارشی ناشی از اعتیاد می‌توان به اسهال، حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد.

    این مطلب را هم ببینید  انواع داروهای اعتیادآور

    4. آسیب دهان و دندان

    آسیب دهان و دندان یکی از عوارض جسمانی رایج در انواع مواد است. اما در مواد تدخینی یا همان کشیدنی بیشتر دیده می‌شود. هم‌چنین برخی مواد جویدنی نظیر ناس نیز عفونت‌های دهان و لثه شدیدی را در افراد ایجاد می‌کنند.

    5. کاهش قوای جنسی

    تأثیر مواد بر میل جنسی و ایجاد اختلالات جنسی یکی از عوارض بسیار رایج میان انواع مواد است. برای مثال مواد مخدری نظیر تریاک در کوتاه مدت می‌توانند مشکلات نعوظ را برطرف کنند و منجر به طولانی‌تر شدن انزال شوند. همین مسئله است که بسیاری از مردان را به سمت مصرف این مواد ترغیب می‌کند؛ در حالی که این تأثیرات در دراز مدت از بین می‌روند و فرد به مشکلاتی نظیر بی‌میلی جنسی دچار می‌شود. مواد دیگر نظیر محرک‌ها تأثیرات متفاوتی بر عملکرد جنسی دارند. این مواد میزان میل جنسی را تا حد غیرطبیعی بالا می‌برند و منجر به انجام رفتارهای جنسی پرخطر نظیر ارتباط با افراد متعدد و برقراری روابط محافظت نشده و بدون کاندوم می‌شوند.

    6. عفونت دستگاه تنفسی

    بیشتر مواد تدخینی در طولانی مدت مشکلاتی مثل: سرفه‌های مزمن، خونریزی مجاری تنفسی، مشکلات ریوی و التهابات قفسه سینه را به وجود می‌آورد. سرطان ریه از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که افراد معتاد به آن مبتلا می‌شوند.

    7. کاهش قدرت سیستم دفاعی بدن

    مواد مخدر بر قسمت‌های خاصی از بدن تأثیر می‌گذارد و در کنار آن باعث آسیب کلی به بدن و کارکردهای آن می‌شود. افزایش احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها و عفونت‌ها از جمله مشکلاتی است که در پی کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شوند. علاوه بر این، خماری ناشی از عدم مصرف مواد نیز می‌تواند منجر به اسهال، استفراغ، اختلالات خواب، تغییرات خلقی و رفتاری شود.

    این مطلب را هم ببینید  آیا ماری جوانا می تواند به افسردگی کمک کند؟

    تأثیر مواد مخدر بر مغز

    علاوه بر تأثیر مواد مخدر بر بدن، اعتیاد به مواد مخدر با ایجاد مشکل در دستگاه‌های ارتباطی، دخالت در مسیر انتقال و دریافت و پردازش طبیعی نورون‌ها، روی گیرنده‌های عصبی در مغز فرد نیز تأثیر می‌گذارد. از جمله تأثیرات مواد بر مغز انسان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    1.  اثر مخرب مواد مخدر برگیرنده‌های عصبی نوع دوم که باعث کاهش احساس درد و افزایش حجم ادرار می‌شود.
    2.  تأثیر مخرب بر گروهی از گیرنده‌های عصبی مرتبط با درد، تنظیم تنفس و سیستم گوارش که منجر به کاهش احساس درد، کاهش فعالیت مرکز تنفس، یبوست و اعتیاد می‌شود.
    3.  افزایش برخی از انتقال‌دهنده‌های عصبی نظیر دوپامین که منجر به ایجاد توهم و هذیان در افراد می‌گردد. درواقع مصرف برخی مواد محرک (نظیر آمفتامین و متامفتامین) و مواد توهم‌زا (مثل قرص اکس و گرد فرشته) میزان دوپامین مغز را بالا می‌برد و منجر به پیدایش علائم روان پریشی نظیر توهم و هذیان در افراد می‌شود. اگر مصرف ادامه پیدا کند ممکن است فرد به اختلالات روان‌پریشی نظیر اسکیزوفرنی دچار شود و تا آخر عمر درگیر این بیماری باقی بماند.

    مواد مخدر و ابتلا به بیماری‌ها

    یکی از اثرات مصرف مواد مخدر بر بدن افزایش احتمال ابتلای افراد به بعضی از بیماری‌های مزمن و حاد است.

    برخی از رایج‌ترین این بیماری‌ها برا در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

    1. بیماری‌های کبدی و کلیه‌ای

    مصرف طولانی مدت مواد مخدر باعث وارد شدن مقدار زیادی مواد سمی به بدن شده و متعاقباً باعث آسیب رسیدن به کبد و کلیه می‌شود. بیماری‌های کبدی در اثر سوءمصرف الکل بسیار رایج هستند.

    انجام تست عشق و ازدواج

    2. عوارض قلبی و عروقی

    استفاده از مواد مخدر باعث افزایش احتمال بروز بیماری‌های قلبی مانند سکته، رسوب چربی در عروق یا گرفتگی رگ‌های قلبی، تضعیف ماهیچه‌های قلبی و غیر منظم شدن ضربان قلب می‌شود.

    این مطلب را هم ببینید  رابطه بین مصرف الکل با خشم

    3. عوارض دوران بارداری

    اعتیاد در دوران بارداری می‌تواند منجر به تولد زودهنگام، سقط جنین، وزن کم هنگام تولد و سایر مشکلات رفتاری نوزاد شود. همینطور فرزندان مادران معتاد نیز معتاد به دنیا می‌آیند و پس از تولد نیز در معرض خطر قرار دارند؛ چرا که شیر مادر معتاد، نوزاد را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث ایجاد اعتیاد در او و بروز انواع اختلالات عصبی رشدی می‌گردد.

    4. مشکلات تنفسی

    اکثر مواد مخدر تدخینی مانند حشیش، سیگار، تریاک و… باعث آسیب رساندن به دستگاه‌های تنفسی و ریه‌ها شده و می‌توانند منجر به بیماری‌هایی مانند برونشیت، سرطان ریه و آمفیزم شوند.

    5. اچ آی وی و ایدز

    افراد این بیماری را از طریق خون و رابطه جنسی به دیگران منتقل می‌کنند. بنابراین معتادانی که مواد مخدر تزریقی استفاده می‌کنند، ممکن است با استفاده از سرنگ مشترک برای تزریق مواد، به این بیماری مبتلا شوند یا کسانی که روابط جنسی محافظت نشده برقرار می‌کنند احتمالاً در معرض این بیماری قرار می‌گیرند.

    6. هپاتیت

    هپاتیت نوع سی یک نوع بیماری واگیردار کبدی است و افرادی که در هنگام مصرف مواد از سرنگ مشترک استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

    7. سرطان

    مصرف طولانی مدت مواد مخدر باعث آسیب به قسمت‌های مختلف بدن می‌شود و به دنبال آن منجر به ابتلا به انواع سرطان‌ها می‌گردد. سرطان ریه، سینه و پوست از جمله رایج‌ترین سرطان هایی هستند که افراد معتاد به آن ها مبتلا م‌شوند.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    تست های شغلی

    مهسا پیرمحمدی

    بِه رویاهای خود باور داشته باشید، آنها به دلیلی به شما داده شدند 👌💎

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x