وسواس

اختلال وسواس خرید

معمولا خرید تکانشی به دلیل ناتوانی در کنترل هیجانات رخ می‌دهد.

  • اختلال وسواس خرید

    ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که وقتی به خرید رفته‌اید، به دلایلی مثلا قیمت مناسب وسیله‌ای را بخرید که به آن احتیاجی ندارید. پس از خرید و مراجعه به منزل پشیمان شوید و به فکر این باشید که در رفتار خود تجدید نظر کنید و به روی مخارج زندگی مدیریت داشته باشید. اگر به دنبال رهایی از این وسوسه هستید تا انتها همراه ما باشید.

    جنون خرید چیست؟

    جنون خرید به معنی وسوسه خرید آنی تصمیم گیری لحظه ای برای خریدن یا استفاده از خدمات بدون برنامه ریزی قبلی می‌باشد. در اصطلاح روانشناسی به این افراد خریدارهای تکانشی می‌گویند. تکانشی بودن یک ویژگی شخصیتی است که باعث می‌شود افراد  کنترل کمی بر هیجانات خود داشته باشند و کارهایشان را بدون دوراندیشی و برنامه‌ریزی انجام دهند که این مسئله در مورد خریدارهای تکانشی هم صدق می‌کند. در واقع آن چه که بیش از هر چیز بر وسوسه خرید لحظه ای آن‌ها تأثیر می‌گذارد ناتوانی در کنترل هیجانات و نداشتن برنامه‌ریزی برای انجام کارهاست.

    راهکارهایی برای کنترل جنون خرید یا وسوسه خرید آنی

    برای کمک به شما در ادامه راهکارهایی را گردآوری کرده ایم که تا وسوسه خرید و تصمیم گیری لحظه ای را در خود کنترل کنید.

    برای مطالعه علائم و نشانه‌های وسواس کلیک کنید.

    1. وقتی هیجان‌زده هستید به خرید نروید تا وسوسه خرید آنی نداشته باشید

    معمولا خرید تکانشی به دلیل ناتوانی در کنترل هیجانات رخ می‌دهد. پس بهتر است زمانی که هیجان زده هستید به خرید نروید. تفاوتی ندارد که هیجانات مثبت باشد و یا منفی، هردو نوع از هیجانات در تصمیمات به اندازه زیادی تاثیرگذار است. در نتیجه به طور کل زمان‌هایی که شاد، غمگین یا عصبانی هستید وسوسه خرید در شما تشدید می‌شود.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    2. مقدار مشخصی پول همراه خود ببرید

    وقتی بیش از اندازه موقع خرید پول به همراه خود داشته باشید به احتمال زیاد به سمت خرید‌های غیرضروری کشانده می‌شوید. از قبل پیش بینی کنید که چقدر هزینه خواهید کرد و همان مقدار پول همراه خود داشته باشید و یا اگر پول نقد با خود حمل نمی‌کنید می‌توانید کارتی را برای روزهای خریدتان در نظر بگیرید و به مقدار نیاز درآن پول بریزید. بر اساس مطالعات به دست آمده، مشخص شده است که افراد زمانی که با کارت بانکی اصلی خود به خرید می‌روند، خیلی بیشتر از دیگران خریدهای تکانشی انجام می‌دهند.

    این مطلب را هم ببینید  مصرف تریاک و بیماری کبد چرب

    3. لیست خرید را از قبل آماده کنید

    قبل از این‌که به خرید بروید، مشخص کنید که چه چیزهایی می‌خواهید بخرید و تا چه حد می‌توانید برای آن‌ها هزینه کنید. وقتی لیست دقیقی در دست شما باشد کم‌تر احتمال دارد به سمت هزینه‌های اضافی کشیده شوید. پس تلاش کنید قبل از رفتن به هر فروشگاه برای خود یک لیست مشخص داشته باشید.

    4. برنامه‌ریزی مالی داشته باشید

    در ابتدای هرماه، همه مخارج خود را پیش‌بینی کرده و برنامه ریزی کنید. بر اساس اولویت بندی پیش بروید. در ماه مقداری از درامد خود را برای مخارج تفریحی و لذت شخصی خود کنار بگذارید. اگر طبق برنامه‌ریزی پیش بروید، در مدیریت مالی با مشکل مواجه نمی‌شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بهترین برنامه ریزی برای خرج و مخارج خانه کلیک کنید.

    5. دست از مقایسه بردارید

    اگر همیشه آنچه دارید یا ندارید را با دیگران مقایسه می‌کنید، هرگز از آنچه می‌خرید راضی نخواهید بود و دائما در وسوسه خرید چیزهای دیگر به سر می‌برید. نحوه‌ اندیشه شما تأثیر بسیار زیادی بر امیال، احساسات، رفتارها و تصمیمات شما خواهد داشت. سعی کنید افکارتان را بیش‌تر بررسی کنید و در جهت جایگزینی افکار مخرب با افکار سالم بیشتر تلاش کنید

     

    اختلال وسواس خرید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مهسا پیرمحمدی

    بِه رویاهای خود باور داشته باشید، آنها به دلیلی به شما داده شدند 👌💎

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    همچنین ببینید
    بستن
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x