وسواس

مصرف تریاک و بیماری کبد چرب

افرادی که رژیم غذایی ناسالمی دارند، بیشتر از دیگران به کبد چرب مبتلا می‌شوند.

  • مصرف تریاک و بیماری کبد چرب

    آیا تاکنون اصطلاح کبد چرب را شنیده‌اید؟ کبد چرب به معنی تجمع بیش از حد چربی در کبد است. این بیماری نیز مانند دیگر بیماری‌ها روش درمانی متنوعی دارد و قابل پیشگیری نیز می‌باشد. در ادامه به روش درمانی کبد چرب با مصرف تریاک می‌پردازیم که اصلی ترین دلیل مصرف کنندگان تریاک به شمار می‌رود.

    کبد چرب

    اصلی ترین غده بدن که نقش تصفه خون و پاکسازی بدن را دارد کبد است. زمانی که چربی زیادی در این اندام داخلی تجمع کند، اختلالاتی را به وجود می‌آورد. این اختلال زمانی که بدن بیش از حد چربی تولید کند و یا سوخت و ساز چربی به درستی انجام نشود، رخ می‌دهد.

    در این بیماری کبد و سلول‌های آن ملتهب می‌شوند. این التهاب دارای دو مرحله است که در مرحله اول آسیب کمتر و در مرحله دوم بسیار خطرناک است. متاسفانه طبق آمار، مرحله اول این بیماری در 30 درصد و مرحله دوم آن در حدود 10 درصد جمعیت کشور ما شیوع دارد. اگر این بیماری به مرحله حاد خود برسد، می تواند بصورت بیماری هپاتیت بروز کند و خطر مرگ را به همراه داشته باشد.

    اختلال کبد چرب فقط به بزرگسال مربوط نمی‌شود و دیده شده که کودکان نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند. ولی معمولا این بیماری در افراد مسن و افرادی که به اضافه وزن دچارند بیشتر دیده می‌شود. بیماران دیابتی و افراد با چربی خون بالا نیز از این بیماری در امان نیستند. به طور کلی افرادی که رژیم غذایی ناسالمی دارند، بیشتر از دیگران به کبد چرب مبتلا می‌شوند. البته عدم و کمبود فعالیت های بدنی نیز می تواند در بروز و تشدید این بیماری، موثر باشد.

    انواع کبد چرب

    کبد چرب سه نوع اصلی دارد:

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی
    • کبد چرب بارداری: این نوع از بیماری در دوران بارداری، مادر را درگیر می کند و بیماری نادری است؛ در صورت بروز، خطرات جدی را برای مادر و جنین به دنبال دارد. درد در قسمت سمت راست شکم و زردی، اگر در سه ماهه سوم بارداری رخ دهد، امکان وجود کبد چرب بارداری در مادر است.
    • الکلی: مصرف الکل، آسیب های کبدی را می تواند به دنبال داشته باشد و در این حالت کبد نمی تواند چربی ها را دفع کند. پرهیز از مصرف الکل به احتمال زیاد می تواند باعث کاهش چربی کبد بشود.
    • غیر الکلی: دلیل ایجاد این نوع از کبد چرب، مصرف الکل نیست و زمانی که کبد در شکستن سلول های چربی دچار مشکل شود، به وجود می آید و چربی ها در بافت کبد تجمع می یابند و توده می سازند.

    علائم کبد چرب

    در این بیماری نشانه و علائم خاصی دیده نمی‌شود و فقط با انجام آزمایش های مخصوص به خود مثل: سی تی اسکن، فایبرواسکن و سونوگرافی اشاره کرد. برای میزان چربی در بیماری کبد چرب باید نمونه گیری انجام شود.

    احساس خستگی و ضعف بسیار زیاد از علائمی استکه می‌تواند نشان دهنده این بیماری باشد. کاهش اشتها و گیجی و حتی ناراحتی‌های گوارشی از نشانه های این بیماری می‌تواند باشد. اگر در قسمت پهلوی راست درد داشتید ممکن است به دلیلالتهاب کبد باشد.

    این مطلب را هم ببینید  اختلال وسواس فکری - عملی

    علل کبد چرب

    با توجه به نوع کبد چرب در افراد علت نیز قابل شناسایی است. در نوع کبد الکلی مصرف الکل از اصلی ترین دلایل کبد چرب است. در نوع کبد چرب غیر الکلی نیز مصرف غذای ناسالم و فست فود بیش از اندازه ازاساسی ترین دلایل به شمار می‌رود مخصوصا افرادی که این بیماری را در ژن خود داشته باشند. از علل دیگر می توان به مواردی نظیر سوءتغذیه، مصرف خود سر برخی از داروها و افزایش میزان باکتری در روده کوچک را نام برد.

    آسیب های ناشی از کبد چرب

    سیروز وضعیتی است که عارضه اصلی کبد چرب به شمار می‌رود. سیروز به صورت التهاب کبد ایجاد می‌شود. کبد تلاش می‌کند تا از التهاب کبد جلوگیری کند در این حین مناطقی از جای زخم (فیبروز) را ایجاد می کند. با ادامه روند التهاب، وضعیت فیبروز گسترش می یابد و بافت کبد را بیشتر درگیر می کند.

    حالت سیروز و التهاب اگر تحت درمان قرار نگیرد، آسیب های دیگری را نیز به دنبال دارد؛ سرطان کبد، رشد مایعات در شکم واریس مری از عمده ترین این عوارض ثانویه هستند. اصلی ترین عارضه کبد چرب، نارسایی کبد و توقف عملکرد آن است که در نتیجه تصفیه خون نیز به درستی انجام نمی گیرد.

    درمان

    رژیم غذایی مناسب و اصلاح سبک زندگی از موثرترین و بهترین روش‌های پیشگیری از کبد چرب است. تنظیم الگوی خواب افزایش فعالیت بدنی و کاهش استرس به چربی سوزی و کاهش و پیشگیری از کبد چرب نقش مهمی دارد.

    مرحله ی بیماری در درمان تاثیرگذار است یعنی اگر فرد در مراحل اولیه بیماری باشد، با اصلاح سبک زندگی و تغییر در رژیم غذایی می‌تواند بیماری را برطرف کند، ولی در مراحلی که بیماری پیشرفت می‌کند حتما باید به پزشک مراجعه شود. اگر تشخیص دکتر درمان دارویی باشد باید دارو مصرف شود.

    اگر تشخیص دکتر عمل جراحی و پیوند کبد باشد، بیمار قبل از اقدام به عمل باید، آزمایش های پزشکی دیگری را نیز بدهد. درمان طبی نیز یکی از پر استفاده ترین کاربردها را در میان روش های درمانی این بیماری دارد؛ شاید یکی از دلایل این امر، این باشد که تمرکز اصلی درمان های طبی نواحی میان تنه ای و اندام های گوارشی است.

    مواد مختلفی در درمان های طبی به کار می روند که حتی مواد مخدر نیز می تواند جزء این مواد درمانی باشد. تریاک یکی از پرکاربرد ترین ماده مخدری است که بسیاری از افراد از آن برای درمان طبیعی و طبی استفاده می کنند و در پاره ای از موارد می تواند موثر نیز باشد؛ البته باید توجه داشت که این ماده مخدر و اعتیاد آور است.

    در ادامه با ماده مخدر تریاک و ویژگی های آن بیشتر آشنا می شویم.

    انجام تست عشق و ازدواج

     

    مصرف تریاک و بیماری کبد چرب

     

     تریاک

    زمانی که نام این ماده می‌آید ذهن همه به سمت اعتیاد کشیده می‌شود. در گذشته از این دارو به عنوان داروی مسکن استفاده می‌شد که باوری اشتباه است. برای التیام درد ناشی از بیماری ها به سه طریق کشیدن، تزریق کردن و خوردن مورد استفاده قرار می گرفت، ولی متاسفانه بدلیل خاصیت اعتیاد آور آن در بیشتر موارد افراد را به معضل همیشگی اعتیاد می کشاند.

    این مطلب را هم ببینید  بهترین راه درمان اختلالات وسواس

     تاریخچه تریاک

    گل گیاه خشخاش ماده ای قهوه ای رنگ است که تریاک نامیده می‌شود. از خود تریاک دیگر مخدرها را نیز تولید می‌کنند. هروئین، مورفین، شیره تریاک و… از دیگر مشتقات تریاک است. اولین بار نام تریاک توسط سقراط، پدر علم پزشکی، ذکر شده است. او نکاتی در مورد فواید استفاده از تریاک در درمان پاره‌ای از بیماری ‌ها، بخصوص بیماری های گوارشی، نوشته است.

    قدیمی‌ترین مصرف‌کنندگان تریاک، اقوام سومری ‌بودند که حدود 3500 سال قبل از میلاد در بین ‌النهرین تریاک را به‌عنوان نوعی دارو استفاده می‌کردند و حتی به کشورهای دیگر آن را صادر می کردند.

    تاثیر زیستی تریاک بر سیستم عصبی

    تریاک از مخدرهای رایج ولی پیچیده است که ماده و دارویی واحد مثل ژلوفن ندارد. ماده تریاک هم به صورت طبیعی و هم به صورت غیرطبیعی درد را کم می‌کند. از ماده پوسته خشخاش ماده ای به نام مورفین به دست می‌آید که بسیار اعتیادآور است. مورفین و سایر مشتقات تریاک، بدلیل مسدود کردن راه های ارسال تکانه های عصبی و گیرنده های درد، تا حدی احساس درد را کاهش می دهند.

    بر همین اساس است که از ماده مخدر تریاک بسیاری از داروهای مسکن را تولید می‌کنند. انواع مواد افیونی و مخدرها مثل تریاک جریان خون را کاهش داده و در نواحی خاصی از مغز کندی را به وجود می‌آورد. به طور طبیعی مغز انسان گیرنده‌هایی در خصوص مواد افیونی دارد به همین جهت است که افیون‌ها احساس لذت را در فرد ایجاد می‌کنند. طبق گفته‌های اخیر مصرف طولانی و مداوم مواد افیونی و مخدر فرد را وابسته کرده و همچنین مغز به حضور آن ماده عادت کرده و آن را جایگزین اندروفین‌های طبیعی مغز می‌کند.

    ساختار تریاک

    تریاک ساختاری پیچیده از مواد متنوعی نظیر قند، پروتئین، چربی، آب، اسید مکونیک، صمغ، آمونیاک، اسید لاکتیک، سولفوریک و مواد آلکالوئیدی متعدد است؛ مواد آلکالوئیدی که اثرات تریاک ناشی از آن ها است، از جمله شامل مورفین (10 تا 15 درصد)، ‏کدئین (1تا 3 درصد)، نوسکاپین (10 تا 15 درصد)، پاپاورین (1 تا 3 درصد) و تبائین (1تا 2 ‏درصد) است.‏

    از آلکالوئیدها به عنوان ضد درد استفاده می‌شود. داروهای ضددرد به دلیل اینکه علاوه بر کاهش درد، هوشیاری را در فرد از بین نمی‌برد. چراکه برای تولید ‏آنالوگ‌‌های نیمه‌صناعی مورفین مانند اکسی‌کدون، دی‌‌هیدروموفنون، هیدروکودون و اتوفرین به کار ‏می‌رود.‏

    تست های شغلی

    برای مطالعه و شناخت انواع داروهای اعتیادآور کلیک کنید.

     انواع فروش تریاک

    تریاک و مشتقات آن به شیوهای زیر در هر جامعه ای رواج می یابد:

    • تریاک پزشکی: خاصیت درمانی و کاربرد پزشکی دارد. این نوع به مقدار دوزی مشخص تولید می شود و در صنایع داروسازی به صورت گرد یا دانه ‌های ریز با سایر مواد بی اثر ترکیب می‌شود.
    • تریاک پرورده: زمانی که تریاک خام را طی فرآیند های مختلفی همچون حل کردن، جوشاندن، بو دادن و تخمیر به یک عنصر غیر طبی تبدیل می‌کنند، نوع پرورده آن حاصل می‌شود.
    • تریاک خام: از شیره غلیظ گرز های خشخاش به دست می‌آید که عموماً بدون دستکاری در میزان آن، به فروش می‌رسد.
    • شیره تریاک: قوی ترین مشتق ماده مخدر تریاک است و عوارض ناشی از مصرف آن نیز بیش تر است.
    این مطلب را هم ببینید  اختلال وسواس خرید

    عوارض مصرف تریاک

    باورهای نادرستی که در مصرف تریاک وجود دارد باعث شده تا مصرف آن در مقایسه با دیگر مواد بیشتر باشد. مثلا این باور که تریاک خاصیت مسکنی زیاد و اثربخشی بالایی دارد و در عین حال عوارض کمی دارد بسیار نادرست است.

    عوارض اعتیاد به تریاک و مشتقات آن، بسیار جدی و اغلب جبران ‌ناپذیر است. متاسفانه عوارض جسمانی، روحی و رفتاری ناشی از اعتیاد به تریاک و مشتقات آن می تواند زندگی افراد زیادی، به خصوص خود فرد و خانواده اش را نابود کند.

    برای مطالعه مقاله مواد مخدر چه عوارضی برای مغز دارد کافی است کلیک کنید.

    خواص تریاک برای کبد چرب

    تنها خاصیتی که تریاک برای بدن دارد خاصیت مسهلی آن است. که در درمان برخی از اختلالات گوارشی می‌تواند کمک کند. ولی باید دقت کنید که فواید این ماده در درمان از ضرر آعتیاد به آن زودگذر و کمتر است.

    کبد و کلیه از اندام‌هایی هستند که تحت تاثیر مواد آسیب‌هایی جدی می‌بینند. از دلایل اصلی آن تحت تاثیر قرار گرفتن سیستم ایمنی ناشی از مصرف تریاک است. زمانی که سیستم ایمنی پایین بیاید سلول‌های کبد و کلیه تخریب می‌شوند. کبد به دلیل ترشح آنزیم‌های مهمی که دارد از اهمیت بالایی برخوردار است.

    مصرف تریاک اثربخشی کوتاهی در درمان کبد چرب دارد و ولی بر اساس پژوهش‌های جدید علمی دریافتیم که این مواد در سرطان کبد، انواع هپاتیت و سیروز نقش به سزایی دارد.

    نقش چربی در به وجود آمدن بیماری‌های کبد بسیار پررنگ است. تریاک و مشتقات آن به دلیل چربی که دارند نه تنها به درمان کبد چرب کمک نمی‌کنند بلکه چربی اشباح را در کبد افزایش می‌دهد و بسیار خطرناک و کشنده است.

    کانادین نیز که مشتقی از تریاک است، ماده ای ضد باکتری و ضعیف است که دارای خواص التیامی است و مشخص شده که این ماده آنزیم حیاتی الکل دهیدروژناز کبد را نیز مهار می کند.

    پیشگیری بهتر از درمان

    به طور کلی به این نتیجه می‌رسیم که کبد چرب چه با مواد دارویی و چه با مخدر درمان قطعی ندارد. حتی عمل پیوند و دیگر روش ها نیز مشکلات خاص خود را دارد. پس بهتر است که از این بیماری پیشگیری شود تا با چنین مشکلاتی مواجه نشوید. حال اگر کسی از کبد چرب رنج ببرد، اعتیاد به تریاک و هر نوع ماده مخدر دیگری نیز بر سختی بیماری می افزاید و حتی گاهی به مسئله ای جدی تر و سخت تر برای فرد تبدیل می شود. برای پیشگیری از اعتیاد و یا ابتلا به سایر بیماری های می توانید از افراد متخصص کمک بگیرید.

     

    میانگین امتیازات ۳ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    مهسا پیرمحمدی

    بِه رویاهای خود باور داشته باشید، آنها به دلیلی به شما داده شدند 👌💎

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    همچنین ببینید
    بستن
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x