وسواس

بهترین راه درمان اختلالات وسواس

استرس و اضطراب در زندگی از دلایل اصلی ابتلا به وسواس است.

  • بهترین راه درمان اختلالات وسواس

    شاید برای شما نیز این سوال پیش بیاید که برای وسواس فکری و عملی درمانی وجود دارد؟ باید به شما این مژده را بدهیم که امروزه راهکار و درمان بسیار زیادی برای وسواس وجود داردکه افراد با استفاده از آنها می‌توانند اختلال وسواس OCD را درمان کنند. اگر درمان به موقع صورت نگیرد مشکلات و پیامدهای زیادی را برای فرد و اطرافیانش به وجود می‌آورد. یکی از مشکلاتی که این اختلال برای فرد ایجاد می‌کند، تنهایی و انزوا است.

    خودیاری در درمان وسواس

    روش‌های بسیاری وجود دارد که فرد مبتلا به وسواس بتواند خود را کنترل کند. استفاده از راه‌های خودیاری کمک شایانی به فرد دارای اختلال می‌کند. در ادامه در این خصوص توضیحات بیشتری برای شما کاربران سایت آموزشی و پژوهشی رابینیا می‌دهیم. همراه ما باشید.

    1. مقابله با وسواس با روش‌های خودیاری

    استرس و اضطراب در زندگی از دلایل اصلی ابتلا به وسواس است. با تغییر سبک زندگی و کنترل استرس تا حد زیادی می‌توانید از ایجاد وسواس جلوگیری کنید. لازم است از راه‌های زیر برای بهود وسواس و استرس کمک بگیرید.

    این نکته قابل ذکر است که این روش‌ها به تنهایی نتیجه نخواهند داشت.

    • روش اول: فعالیت‌های منظم بدنی داشته باشید و ورزش کنید. بهتر است تمرین‌ها را در چند نوبت در طول روز مثلا در سه تایم ۱۰ دقیقه ای و با تمرکز انجام دهید.
    • روش دوم: ارتباط خود را با اطرافیان حفظ کنید. تنهایی و انزوا علائم وسواس عملی-فکری را تشدید می‌کند. ارتباط با اطرافیان، دوستان و خانواده و بیان نگرانی‌ها می‌تواند در کاهش این استرس ها موثر باشد.
    • روش سوم: خواب کافی داشته باشید میزان خواب و استراحت با اضطراب و نگرانی رابطه تنگاتنگی دارد. خواب کافی تأثیر مثبتی در درمان اختلال وسواس دارد.
    • روش چهارم: مدیتیشن کنید. مراقبه، یوگا، تنفس عمیق و ریلکس کردن تکنیکهای مناسبی برای کاهش فشارهای ذهنی و استرس و اضطراب هستند.

    ضربه روحی اختلالات وسواس فکری و عملی را تشدید می‌کند. سعی داشته باشید قبل از هرکاری ابتدا ضربات روحی ناشی از سوانح و اتفاقات بد را پشت سر گذاشته و پس از آن درمان وسواس را شروع کنید.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    2. یاد بگیرید در برابر الگوهای مکرر رفتاری مقاومت کنید

    از روش های دیگر درمان اختلال وسواس مقاومت و مقابله با رفتارهای تکراری و وسواس‌گونه است که هرکدام به صورت جداگانه راه حل اختصاصی خود را دارد.

    این مطلب را هم ببینید  نقد روانشناسی فیلم قوی سیاه

    با ترس‌های خود روبرو شوید و به جای فرار کردن خودتان را در شرایطی که برایتان اضطراب آور است قرار دهید و تلاش کنید رفتار خود را در مواجه شدن با آن موقعیت تغییر هید. اگر برای شما مقدور نبود به تدریج و به مرور زمان رفتارهای وسواسی را کاهش دهید. با گذشت زمان در هنگام استرس به تدریح کنترل اوضاع را به دست می‌گیرید.

    ذهنتان را مشغول کنید. در زمانی که اکار وسواسی به سراغتان می‌آیدتوجه خود را به مسئله دیگری معطوف کنید. اگر به انجام کارهای خانه علاقمند هستید، شروع به انجام کنید. کتاب خواندن، صحبت با اعضای خانواده، ورزش کردن و… را انجام دهید تا حواستان پرت شود و همه افکار وسواسی را به تاخیر اندازید. طبیعتا پس از تاخیر انداختن تمایلات وسواسی در می‌یابید که رفتارهای وسواس‌گونه در شما کاهش پیدا کرده است.

    3. افکار وسواس گونه را به چالش بکشید

    وسواس فکری عملی مثل یک قفل در مغز است که به روی یک مسئله خاص قفل می‌شود و استرس و اضطراب را در فرد به وجود می‌آورد. برای بازکرذن این قفل از روش‌های زیر استفاده کنید.

    1. برای بروز وسواس زمان تعیین کنید. یعنی هرروز مثلا دوبار هر بار به مدت 20 دقیقه به ذهنتان اجازه دهید تا از خود رفتار وسواسی بروز دهد. در طول این زمان های معین شده اجازه دهید افکار وسواس گونه در ذهنتان جریان یابد. آن‌ها را سرکوب یا اصلاح نکنید، فقط مشاهده گر آنها باشید و پس از آن وظایف روزمره خود را پیگیری کنید.سعی کنید زمانی که تعیین می‌کنیدبه ساعت خواب نزدیک نباشد. چراکه خواب شما را آشفته می‌کند.
    2. رفتارهای وسواسی خود را یادداشت کنید. وقتی تمایلات وواسی به سراغتان آمد آن را یادداشت کنید. تا زمانی که افکار ادامه دارند آنها را یادداشت کنید. حتی اگر تفکراتتان تکراری بود بازهم بنویسید. با نت برداری از این کار شناخت بیشتری از رفتار وسواسی خود پیدا می‌کنید و این حس را در شما ضعیف می‌کند.
    3. برای رفتارهای وسواسی خود از نوار صوتی استفاده کنید. در مورد فکری که درگیری بیشتری برای شما ایجاد کرده تمرکز داشته باشید، پس از آن درباره همان موضوع صحبت کنید و با وسیله ضیط صدا را ضبط کنید.
    این مطلب را هم ببینید  علائم و علل بیماری وسواس

    4. پیش‌بینی تمایلات اختلال وسواس فکری عملی

    با پیش بینی رفتارهای وسواس‌گونه خیلی راحتتر با آن مقابله می‌کنید. مثلا وقتی از منزل خارج می‌شوید با تمام دقت خود درب منزل را ببندید و قفل کنید، خیالتان از این بابت راحت است. وقتی می‌دانید در کاری وسواس دارید با  دقت آن را انجام داده و سپس با خود بلند بگویید که من این کار را انجام دادم. همین مورد به شما کمک می‌کند تا زمانی که فکرتان به سمت چک کردن دوباره درب منزل رفت، به خود بگویید که این فق یک تصور وسواس‌گونه است.

     

     

    درمان شناختی رفتاری در درمان وسواس

    از بهترین روش‌ها برای درمان وسواس، درمان شناختی و رفتاری است. برای دریافت خدمات درمان شناختی رفتاری مراجعه به روانشناس بالینی الزامی است. درمان شناختی رفتاری به طور کلی به دو قسمت تقسیم می‌شود:

    • مواجهه و پیشگیری از واکنش
    • شناخت درمانی

    نکته: برای این دو روش باید به روانشناس مراجعه کنید.

    انجام تست عشق و ازدواج

    ۱ـ مواجهه و پیشگیری از واکنش

    در اینجا درمانگر از شما می‌خواهد تا با وسواس فکری خود به صورت مرتب مواجه شوید. سپس باید از انجام رفتار وسواس گونه اجتناب کنید و در برابر آن مقاومت کنید تا زمانی که اضطراب شما کاهش یابد. بعنوان مثال اگر به میکروب ها حساسیت دارید و پس  از لمس هر چیزی دستتان را می شویید، درمانگر از شما می خواهد یک وسیله نسبتا میکروبی که به آن حساسیت دارید، مانند دستگیره در را لمس کنید و سپس شما باید در برابر شستن دستان تان مقاومت کنید.

    با مقاومت اضطراب شما کم شده و می‌فهمید که با عدم شستشوی دست‌ها اتفاقی برای شما نمی‌افتد و متوجه می‌شوید که چگونه در برابر وسواستان مقاومت کنید. با کاهش استرس درمی‌یابید که نیازی به تکرار رفتارهای تکراری وسواسی ندارید. با روش مواجهه و پیشگیری می توان الگوهای ذهنی خود در مورد افکار وسواس گونه را باز طراحی کنید و به مغزتان بیاموزید تا در نشانه های اختلال وسواس فکری عملی را برای همیشه کاهش دهد. معمولا درمانگر هنگام مواجهه روش های آرام سازی را نیز به شما آموزش می دهد تا بتوانید پاسخ های مناسب را جایگزین پاسخ اضطرابی کنید.

    2- شناخت درمانی

    این بخش از درمان بر افکار وسواس گونه که پایه اصلی بروز رفتار وسواس گونه است تمرکز دارد و به  شما کمک می کند تا نحوه برخورد سالم و موثر با افکار اغراق آمیز که باعث می شود مسئولیت سنگینی بر دوش خود احساس کنید، را بیاموزید.

    این مطلب را هم ببینید  وسواس فکری عملی

    روش های دیگر برای درمان وسواس فکری عملی

    روش های دیگری نیز برای درمان اختلال وسواس مورد استفاده قرار می گیرند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

    خانواده درمانی

    اختلال وسواس در زندگی خانوادگی و اجتمای افراد تاثیر زیادی می‌گذارد. در خانواده درمانی اعضای خانواده با هم کمک می‌کنند تا به فرد مبتلا کمک کنند. در خانواده درمانی هدف افزایش درک و شناخت از OCD و کاهش ناسازگاری های حاصل از آن است.

    دارو درمانی

    در وسواس‌های شدید از دارو درمانی استفاده می‌کنند. داروهای ضد اضطرابی و افسردگی در درمان این اختلال روانپزشک تجویز می‌کند. با این حال دارو به تنهایی نمی تواند وسواس را درمان کند بلکه تنها می تواند روند درمان روانشناختی را تسریع کند.

    گروه درمانی

    در این روش گروهی متشکل از افراد مبتلا به OCD، توسط درمانگر گرد هم آورده می شود. هدف از گروه درمانی کاهش انزوای افراد مبتلا به OCD و همیاری و افراد به درمان اختلال وسواس یکدیگر است.

    برای مطالعه وسواس فکری و عملی کلیک کنید.

    چند پیشنهاد برای کمک به افراد مبتلا به وسواس

    1. جنبه های خنده دار OCD را پیدا کنید. با هم خندیدن به قسمت های خنده‌دار و بی معنی رفتار های وسواسی به کاهش استرس فرد و فاصله گرفتن از OCD کمک می‌کند. مطمئن شوید او احساس احترام می‌کند و می‌داند که با او می‌خندید نه به او.
    2. ارتباطات خود را مثبت و شفاف نگه دارید. بین حمایت از او و ایستادگی در برابر اختلال تعادل برقرار کنید و به شخص مبتلا استرس وارد نکنید.
    3. از الگو های وسواسی فرد حمایت نکنید و در انجام این الگو ها با فرد همراه نشوید. قرار است خودش را حمایت کنید نه رفتارش را!
    4. آن ها را سرزنش نکنید زیرا اوضاع را بد تر میکند و به درمان کمکی نمی کند.
    5. انتقاد نکنید. زیرا OCD فارغ از شخصیت فرد و یک اختلال ناخواسته است.

     

    بهترین راه درمان اختلالات وسواس

    تست های شغلی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مهسا پیرمحمدی

    بِه رویاهای خود باور داشته باشید، آنها به دلیلی به شما داده شدند 👌💎

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    همچنین ببینید
    بستن
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x