فیلم بتمن آغاز میکند
«این فیلم روح تازه یی در کالبد بتمن دمید و خیلی سریع به محبوب ترین بتمن و یکی از بهترین فیلم های ابرقهرمانی تبدیل شد. کریس نولان المان هایی از بتمن های تیره و تار دهه 70 و المان هایی گرافیکی از کتاب های مصور جف لب، فرانک میلر و آلن مور می گیرد و شوالیه یی آرام و واقعی خلق می کند. انتخاب بازیگران بی نقص است. کریستین بیل به بتمن محبوب تماشاگران بدل می شود، مایکل کین بهترین گزینه برای نقش آلفرد خدمتکار موقر و منطقی بتمن است، دیگر بازیگران همگی کار خودشان را به نحو احسنت انجام می دهند جز کتی هولمز، که در شوالیه تاریکی مگی گلینهال جایش را گرفت. نولان در این فیلم کار خارق العاده یی انجام می دهد، او فیلمی بر مبنای کتاب های مصور خلق می کند که تمام تماشاگران را میخکوب می کند و کاملاً به کتاب های مصور پایبند است، او همچنین طرفداران سینمای جدی را هم راضی نگه می دارد.»
Goodpsycho:«بتمن آغاز می کند یک تریلر-اکشن خیلی خوب است. جلوه های ویژه ی فیلم بیشتر از اینکه کامپیوتری باشند، سر صحنه ایجاد شده اند و به همین دلیل با یک اکشن قابل باور طرفیم. در این فیلم به وضوح گذشته ی بروس وین را می بینیم و تمامی مراحل بتمن شدنش را دنبال می کنیم ! همه چیز فیلم دلیل علمی ( لااقل در صورت قضیه ) و منطقی دارد و به همین دلیل دیگر خبری از طراحی های ضعیف و عجیب و غریب اکسسوار نیست. فضای فیلم تقریبا اکسپرسیونیستی است و گاتهام سیتی همان نیویورک است. بدون ذره ای تغییر ! و البته با توجه به حوادث ۱۱ سپتامبر و تاثیر آن بر سینما همین انتظار هم می رود !
بازی بازیگران از کریستین بیل ( بتمن ) جوان و خوش استعداد گرفته تا مورگان فریمن و مایکل کین پیر و با تجربه خوب است. گری الدمن مثل همیشه در قالب نقش فرو رفته و لیام نیسون ( همان شیندلر دوست داشتنی ) نقش خود را به زیبایی ایفا کرده است. شاید تنها بازی معمولی متعلق به کتی هولمز باشد.
موسیقی فیلم وظیفه ی پیش برد ریتم را به درستی انجام می دهد و فیلمبردار و تدوینگر در ایجاد صحنه های اکشن نهایت تلاش خود را کرده اند. فیلمبرداری این فیلم نامزد اسکار نیز بود ! لازم به ذکر است بگویم «بتمن آغاز می کند» دنباله ی هیچکدام از فیلم های قبلی نیست، بلکه خود فصل جدیدی را در این مجموعه باز می کند. هم اکنون دنباله ی این فیلم ( یعنی «Dark Knight» یا «شوالیه ی تاریکی» ) توسط همین تیم، منهای کتی هولمز در حال فیلمبرداری است و تاریخ اکرانش تابستان ۲۰۰۸ است.
هر چند تعداد قلیلی از طرفداران مجموعه، به خاطر حذف شدن تم فانتزی به فیلم اعتراض داشتند اما اکثریت آنها به خاطر بازگرداندن کاراکتر محبوبشان، از کریستوفر نولان ممنونند.
کریستوفر نولان به طور کلی وجه فانتزی بتمن را حذف کرد و همین کار باعث شد شاهد یک فیلم عالی باشیم ! هر چند دو بتمن تیم برتون فیلمهای خوبی بودند، اما شاهکار به حساب نمی آمدند. «Batman Begins» اما از این قاعده مستثنا بود و علاوه بر فروش بالای گیشه، توانست نظر منتقدان و سایت های سینمایی را جلب کند. به طوری که هم اکنون در لیست ۲۵۰ فیلم برتر سایت IMDb قرار دارد.»
از سینما و:«بروس وین این بار به روایت كریستوفر نولان… با سابقه درخشان “یادگارى” و “بیخوابى”. پیشتر كه خبر شروع كار جدید نولان در این پروژه پخش شد، حیرت وسیعی ذهن علاقمندان این دو كار قبلی او را تسخیر كرد : نولان می خواهد با “بتمن” چه كند؟! بتمنی كه برتون و شوماخر هریك به نحوی ﴿والبته كاملا” متفاوت﴾ پرداخته بودند چندان در قالب كارهای نولان موجه و قابل طرح به نظر نمی رسید! ولی نولان گویا باز هم ﴿همچون كار بازسازى “بیخوابى”﴾ ثابت كرده كه با هر مضمونى می توان درون كاوانه برخورد كرد. روایت نولان از آغاز كار بتمن، به جستجوی سرمنشاء پیدایش این شخصیت افسانه ای می پردازد. حماسهء شوالیه سیاهی كه چون نیروهای اضطراری پلیس و آتش نشانی در شهر گوتام در حمایت از خوبی ظاهر می شود. بروس وین ﴿كریستین بیل﴾ وارث ثروتمندی بزرگ در بیداری از كابوس قتل والدینش، دنیا را در جستجوی مفهوم نبرد با پلیدی و بیعدالتی ها در می نوردد، تا برای نبرد به نفع آنانی كه از وحشت دعا می خوانند آماده شود. مى آید تا وحشت را از ایشان دور سازد. او به گوتام بازمی گردد و شخصیت دیگر و مخفی خود را آشكار می سازد : “بتمن”. یك جنگجوی نقابدار كه قدرت و هوش و مجموعه ای از ابزار و ترفندهای مافوق تكنولوژیك خود را برای نبرد بر علیه شیطان صفتانی كه شهر را تهدید می كنند به كار می گیرد.با چنین مضمون درون كاوانه ای، ببینید چه فضای محیایی برای كار كارگردانی همچون نولان فراهم می شود. مدیران زیرك وارنر كه پیشتر كمیك استریپ قدیمی بتمن را به كمك تیم برتون زبردست برای نسل جدید به تصویر متحرك تبدیل كرده بودند و بعد با شوماخر اكشن های جذابی در متن قراردادند، این بار با نولان عمق شخصیتی و فلسفی به او می بخشند. “بتمن آغاز می كند” مسلما كار سطحی ای نباید باشد.»
—–
روزنامه اعتماد/حسین عیدی زاده: «بتمن مي آغازد (2005) فيلمي که روح تازه يي در کالبد بتمن دميد و خيلي سريع به محبوب ترين بتمن و يکي از بهترين فيلم هاي ابرقهرماني تبديل شد. کريس نولان المان هايي از بتمن هاي تيره و تار دهه 70 و المان هايي گرافيکي از کتاب هاي مصور جف لب، فرانک ميلر و آلن مور مي گيرد و شواليه يي آرام و واقعي خلق مي کند. انتخاب بازيگران بي نقص است. کريستين بيل به بتمن محبوب تماشاگران بدل مي شود، مايکل کين بهترين گزينه براي نقش آلفرد خدمتکار موقر و منطقي بتمن است، ديگر بازيگران همگي کار خودشان را به نحو احسنت انجام مي دهند جز کتي هولمز، که در شواليه تاريکي مگي گلينهال جايش را گرفت. نولان در اين فيلم کار خارق العاده يي انجام مي دهد، او فيلمي بر مبناي کتاب هاي مصور خلق مي کند که تمام تماشاگران را ميخکوب مي کند و کاملاً به کتاب هاي مصور پايبند است، او همچنين طرفداران سينماي جدي را هم راضي نگه مي دارد.»
امير تاجي: «فيلم بتمن مي آغازد پنجمين فيلم بر گرفته از شخصيت بتمن است اين فيلم به پيدايش بتمن مي پردازد و بيان مي كند كه چگونه بروس وين تبديل به بتمن مي شود. فيلم از جايي شروع مي شود كه بروس وين در يك زندان در يكي از كشورهاي آسيايي در بند است و روزگار سختي دارد و به ناگاه شخصي به نام دو كارد ضمينه آزادي او را فراهم مي كند. دوكارد از او مي خواهد به گروهي به نام انجمن سايه ها بپوندد بروس مي پذيرد و تمرينات سختي را شروع مي كند او اين تمرينات را با موفقيت تمام مي كند و به انجمن مي پيوندد . در همين بروس بيان مي كند كه در كودكي پدر مادرش بوسيله دزدي كشته شده اند.
بروس حالا تبديل به يك ماشين كشتار شده است اما پس از اينكه از او مي خواه يك فرد بي گناه را بكشد تمرد مي كند و از گروه خارج مي شود بدينگونه دوكارد و انجمن را با خود دشمن مي كند. او به گاتم سيتي شهر خودش بر مي گردد و بر عليه جرم و جنايت كه تمام شهر را فرا گرفته به مبارزه بر مي خيزد اينجاست كه شخصيت بتمن را مي سازد و در لباس او هدف خود را محقق مي كند. فيلم پاسخ دهنده بسياري از سئوالات است كه در فيلمهاي قبل بتمن بي پاسخ مانده بودند. فيلم از يك فيلمنامه خوب بهره مي برد موسيقي فيلم بسيار محكم و خوب است.
كار نولان هم مثل هميشه عالي است بازي هاي فيلم هم عالي است بزرگاني مثل مايكل كين مورگان فريمن و ليام نيسن بسيار پخته اند بخصوص ليام نيسن كه عالي كار كرده است اما بهترين بازي هين فيلم از آن كريستين بيل است بيل را قبلا در فيلمهاي امپراتوري خورشيد و رواني آمريكايي ديده بوديم اما حالا ديگر او را به عنوان بتمن مي شناسيم.»
ا نزدیك شدن به پایان فیلم پر سر و صدای «آغاز بتمن»، كریستین بیل هنرپیشه جوان و جذاب انگلیسی كه در نقش بتمن بازی می كند، دختری (كتی هلمز) را از دردسر نجات می دهد و به مخفیگاه خود می برد. وقتی این صحنه از فیلم را می بینیم بعید است به این موضوع فكر نكنیم كه چه خوب می شد اگر بتمن به جای این كه این دختر را به مخفیگاه خود ببرد، سعی می كرد تا از شر این هنرپیشه لوس و پررو خلاص شود، دختری كه با مسخره بازی هایش در پشت صحنه، روند ساخت فیلم را در معرض خطر قرار داده بود. اگر چنین اتفاقی می افتاد شاید جالب ترین عملیات نجات در این فیلم نه به وسیله دلاور شنل پوش بلكه به وسیله كارگردان این فیلم، كریستوفر نولان، انجام می شد.
«آغاز بتمن» هفتمین فیلمی است كه از سری داستان های كمیك بتمن ساخته شده است و البته اولین فیلمی است كه بتمن را به قلمرو اسطوره های بزرگ سینما می برد؛ تلاش برای شكل گرفتن در زیر سایه آمریكایی ها به جای زندگی میان جاذبه های پر زرق و برق آنها آغاز بتمن استفاده مؤثری است از اصالت داستان كمیك باب كین (خالق شخصیت بتمن) كه قدرت و جذابیت خود در این فیلم را مدیون دو نفر است: اول كارگردان كه از اطلاعات و امكاناتش به خوبی استفاده می كند و دوم ستاره فیلم كه اهمیت و جدیت كار را درك كرده و تمام سختی ها را تحمل می كند. كریستین بیل بازیگری را تقریباً از دو دهه پیش با فیلم «امپراتوری خورشید» ساخته استیون اسپیلبرگ آغاز كرد و با بازی خوب خود در فیلم «روانی آمریكایی» به شهرت رسید. روانی آمریكایی فیلمی ترسناك و روشنفكرانه بود كه اكنون به نظر می رسد پیش زمینه ای بوده است بر بتمن و شاید بتوان درباره آغاز بتمن گفت كه «روانی آمریكایی برگشته است، اما این بار با لباس تنگ».
كریستین بیل به زیبایی شخصیتی انتقام جو خلق كرده به آراستگی یك پلنگ به اندازه ای سریع كه حتی عاشق پرشورش را هم دچار تردید می كند. بتمن او فرسنگ ها دورتر از بتمن كارتونی «آدام وست» است كه در اواسط و اواخر دهه ۱۹۶۰ از تلویزیون آمریكا پخش می شد و ذره ای هم حیرت انگیز نبود. كریستین بیل حتی از نقش مایكل كیتن، كه در «بتمن» ساخته تیم برتن در سال ۱۹۸۹ و دنباله شوخ آن در سه سال بعد در نقش بتمن بازی كرده بود و به نقشش لطمه زده بود، فراتر رفته است. اصالت خانوادگی در داشتن شخصیت اشرافی متكبر كه مكمل لازم برای خود بزرگ بینی وسواس گونه بتمن است، چیزی است كه مایكل كیتن نتوانسته بود در نقشش انتقال دهد ولی كریستین بیل آن را به راحتی به نقش درآورده است. نكته ای كه كریستوفر نولان بهتر از هر كارگردانی قبل از خود فهمیده است این است كه بدون بروس وین، بتمن فقط یك دیوانه ثروتمند با توهماتی از نجابت با لباس های سیاه و یك شنل است. بدون رسم و رسوم و آداب دانی اجدادی این مرد خفاشی عجیب و غریب، ابر قهرمانی بدون حس انسانیت، انتقام جویی بدون وجدان است.
نكته جالب دیگر، فیلمنامه خیلی خوب نولان و دیوید س. گویر است؛ در این فیلمنامه كریستوفر نولان داستان بتمن را كم و بیش از ابتدا شروع كرده و مهم ترین ضربه روحی بتمن كه مرگ پدر و مادرش است را یادآوری می كند. نولان به شكلی روایی و خلاصه با احساساتی ملموس، صحنه وحشتناكی را به نمایش در می آورد، شرح دادن لحظه ای كه آقای وین جوان شاهد تیر خوردن و مرگ والدینش در یكی از كوچه های گاتهام سیتی است و به این ترتیب مقدمات سفری بلند و ناآشنا برای بروس وین شكل می گیرد.
داستان از بروس وین جوان در میانه این سفر در نقاط دور دستی در آسیا شروع می شود، جایی كه او به گروهی جنایتكار كه خود را «انجمن سایه ها» می نامند و در خفا پیمان بسته اند بر می خورد. انجمن سایه ها به وسیله (كن واتانبه) یك جنگجوی كاراته كار و دستیارش هنری دوكارد (لیام نیسن) رهبری می شود. انجمن از بروس دعوت می كند كه به آنها بپیوندد، پیشنهادی كه بعداً بروس به طرز خشونت آمیزی رد می كند. پس از آن به گاتهام سیتی بر می گردد جایی كه او را با دو شخصیت خواهیم شناخت، یكی ثروتمندترین مرد شهر و دیگری فرشته نجات شهر.
در داستان فیلم شخصیت های دیگری نیز درگیر هستند مانند یك لرد جنایتكار پرزور و قدرت (با بازی تام ویلكینسن) و روانكاوی كه به زندگی منزجر كننده ای روی آورده (با بازی سیلیان مورفی) و همچنین آخرین پلیس گاتهام سیتی، جیمز گوردن با بازی گی اولدمن كه در نقش خود تأثر عاطفی متعادلی به وجود می آورد.
جالب است كه انتخاب خوب بازیگران، فیلمنامه منسجم و ارزیابی امكانات اولیه با یك فیلم براساس داستانی كمیك چه می تواند بكند. بر خلاف ربرتو رودریگوئز، كه با وفاداریش به كمیك فرانك میلر، شیره داستان «شهر گناه» را كشید، كریستوفر نولان با احترام و احتیاط به شخصیت بتمن نزدیك شده است نه با تقدس. این مسأله به خوبی روشن است كه نولان قبل از ساخت این فیلم، مجموعه های مختلف بتمن را به خوبی بررسی كرده و تأثیر زیادی از شخصیت بتمن بازسازی شده آقای میلر در دهه ۱۹۸۰ گرفته كه در كنار هویت قهرمانی این شخصیت، «جنگجوی تاریكی» بودن آن را رواج داد؛ بتمن نولان نیز همچون بتمن میلر توسط شیاطین شكنجه روحی و جسمی می شود. در دنیایی غیر قابل اعتماد كارگردانی پیدا می شود كه شخصیتی را مطلوب نظر ما می سازد، قهرمانی كه بین عدالت و انتقام، صلح خواهی و قدرت طلبی گرفتار شده است.
این تلاش و كشمكش، وقار و سنگینی مورد نیاز داستان را شكل می دهد. اما چیزی كه در این فیلم خیلی لذتبخش است چگونگی متعادل كردن مؤلفه های تاریك و روشن داستان و نیز مرتب كردن و چیدن مؤلفه های ژانری شناخته شده به روش های غیر قابل پیش بینی توسط كریستوفر نولان است. ممكن است، به خاطر فیلم های زیادی كه دیده ایم و كمیك های بسیاری كه خوانده ایم، فكر كنیم كه غار خفاش را، به همان اندازه كه با اتاق دوران كودكیمان آشنا بودیم، می شناسیم ولی دیدن غاری كه بروس وین در میان آن ایستاده و به وسیله ابری از خفاش هایی كه مارپیچ گونه پرواز می كنند، احاطه شده است برای ما تازگی دارد. ماشین بتمن نیز جالب است. این ماشین شبیه [جیپ] هامری است كه به وسیله یك [زره پوش] برادلی صاف و پهن شده باشد و بعد بخواهند با وصل كردن لاستیك های پهن و زدن رنگ سیاه نسبتاً ماتی به آن، آن را برای مسابقات اتومبیلرانی داخل شهر آماده كنند.
«آغاز بتمن» به عنوان فیلمی كه قهرمان اصلی آن سوژه بسیاری از فیلم های كودكان بوده، فیلمی طولانی است اما پایان شبه بروكهایمری آن نمی تواند از جذابیت های آن بكاهد. كریستوفر نولان باید كار خودش را بكند: فرد آستر [بازیگر فیلم های موزیكال] زمانی مطمئن می شد فیلمش ساخته شده كه شما توانستید آن را در سینما ببینید. نظریات نولان زمانی اهمیت زیاد دارند كه در حال فیلمبرداری از قهرمانش است. هنوز چیزی كه «آغاز بتمن» را به موازات «دنیای روح» ساخته تری تسویگوف موفق ترین اقتباس از داستان های كمیك می سازد، نقدهای پر سر و صدا، نوشته های كودكانه و… نیست، بلكه در شیوه دعوت نولان از ما برای دیدن بروس وین است؛ كنار هم قرار دادن مؤلفه های هویتی بتمن تا آنجا كه ما را شریك اسرار یك افسانه می كند، همان حسی كه وقتی برای اولین بار یك كتاب كمیك را می خواندیم احساس كردیم.
تماشای فیلم بتمن آغاز میکند :