روانشناسی فردی

بررسی تفاوت بین مشاوره فردی و گروهی

تفاوت بین مشاوره فردی و گروهی این است که در مشاوره فردی، تمرکز بر روابط و مسائل شخصی یک فرد است، در حالی که در گروهی، چالش‌ها و روابط افراد با یکدیگر در محیط گروه مورد بررسی قرار می‌گیرد در ادامه با من همراه شو.

  • تفاوت بین مشاوره فردی و گروهی

    تفاوت مشاوره فردی و گروهی تنها در تعداد افراد مشاوره گیرنده است. البته این دو نوع مشاوره نسبت به هم مزایا و محدودیت‌هایی دارند، اما در کل هدف آن‌ها یکی است و آن هم حل مشکلات فرد و گرفتن راهکارهای کلیدی برای کلیه امور است. در مشاوره فردی، درمانگر تنها به یک نفر مشاوره می‌دهد. اما در مشاوره گروهی معمولاً تعداد مشاوره‌گیرندگان از یک نفر بیشتر بوده و به صورت گروهی انجام می‌شود.

    به این ترتیب که یک گروه مشخص با مشکلات تقریباً یکسان دور هم جمع می‌شوند و در مورد مشکلاتشان صحبت می‌کنند. معمولاً این افراد مشکلات خاص و حاد روانی ندارند و درباره مسائل بهداشتی، خانوادگی، مشکلات اجتماعی، تحصیلی و شغلی به بحث و گفتگو پرداخته و راهکار می‌گیرند.

    درباره مراحل مشاوره فردی چه می‌دانید؟

    مراحل مشاوره فردی نیز مانند هر پروسه دیگر طبقه‌بندی شده و با اصول و روش خاصی انجام می‌شود. البته نوع مشکل و میزان حاد بودن آن نیز در نوع و سبک مشاوره تاثیر دارد.

    مثلاً مراحل مشاوره برای شخصی که به خاطر انتخاب رشته یا شغل به مشاوره مراجعه کرده، با شخصی که دچار مشکلات روحی و روانی شدید است، کاملاً متفاوت است. در بعضی مراجعین با یک جلسه، فرد به جواب خود می‌رسد، اما در بعضی دیگر ممکن است این مراحل طولانی‌تر شود.

    مشاوره فردی به چند مرحله تقسیم می‌شود


    مرحله اول: برقراری ارتباط

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    این مرحله مهم‌ترین مرحله برای مشاور و مراجعه‌کننده است. در نگاه اول، باید مشاور با تکنیکی پیش برود که مراجعه‌کننده با او راحت صحبت کند و مشکلاتش را بگوید. این که چرا به مشاور نیاز دارد و از مشاور چه می‌خواهد.

    این مطلب را هم ببینید  نشانه ای که نشان می دهد شما باهوش تر از حد متوسط ​​هستید

    مرحله دوم: جمع‌آوری اطلاعات

    در این مرحله که ممکن است به جلسه‌های سوم و چهارم و غیره کشیده شود، مشاور اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند. پاسخ‌ها را با هم مقایسه کرده و علت اصلی را ریشه‌یابی خواهد کرد. این مرحله نیز اهمیت زیادی دارد زیرا در این مرحله مشاور تصمیم می‌گیرد که چه راهکاری را به فرد بدهد.

    مرحله سوم: جمع‌بندی

    در این مرحله مشاور با توجه به نوع مشکل و میزان حاد بودن آن طی چند مرحله آزمایشی، بهترین راه‌حل را در اختیار فرد قرار می‌دهد. فرض کنید شما بر سر موضوعی با همسرتان بحث و اختلاف نظر دارید، طوری که ممکن است این کار به طلاق بیانجامد.

    مشاور به شما چندین راهکار آزمایشی می‌دهد. هر راهکار ممکن است بازخورد متفاوتی داشته باشد. از میان این راه‌حل‌ها بهترین را انتخاب می‌کند و شما را مجاب می‌کند طبق این روش پیش بروید.

    مرحله چهارم: مرحله پایانی

    در این مرحله شما راه‌حل مشکل خود را پیدا کرده‌اید و دیگر نیازی به مراجعه به مشاور نیست. تنها می‌توانید دورادور با او در تماس باشید.

    چالش‌های مشاوره فردی کدامند؟

    چالش‌های مشاوره فردی مانند سایر شغل‌ها، بر روی کیفیت کار مشاور تاثیر می‌گذارد. قطعاً اگر این مشکلات نباشد هم کار مشاور راحت‌تر است و هم فرد مراجعه‌کننده زودتر به هدف خود خواهد رسید.

    اما این چالش‌ها چیست؟


    خجالت:
    متاسفانه برخی از افرادی که به مشاور مراجعه می‌کنند، خجالتی هستند و این موضوع کار مشاور را سخت می‌کند. مخصوصاً در زمینه‌های جنسی، فکر می‌کنند گفتگو در این زمینه باعث خجالت است یا مشکلشان فاش می‌شود.

    انجام تست عشق و ازدواج

     

    این مطلب را هم ببینید  بهبود کیفیت یادگیری

    چالش های مشاوره فردی

     

    مقاومت مطلق: برخی افراد به دلیل اینکه خود را رهبر می‌دانند و برای همه راه‌حل وضع می‌کنند، فکر می‌کنند که راه‌حل گرفتن از مشاوره برایشان سخت است و ضعف آن‌ها را می‌رساند. این افراد نمی‌خواهند قبول کنند که بعضی جاها خودشان نیاز به راهنمایی دارند و عقل کل نیستند.

    بعضی افراد هم به نظر خودشان بی‌گناه هستند و مقاومت می‌کنند و نمی‌خواهند قبول کنند که مشکل از خودشان است. این مشکل بزرگی برای مشاور است و قطعاً اگر به همین منوال پیش برود، نمی‌تواند کمکی به شما بکند.

    مشاوره گروهی

    مشاوره گروهی یک شکل از روان درمانی است که یک گروه کوچک از افراد با مشکلات مشابه، به منظور صحبت کردن درباره مسائل و تجارب خود، برقراری ارتباط با هم، یافتن راه‌حل‌های مشترک برای حل مشکلات و با مشاور همراه می‌شوند. آنها سعی می‌کنند رفتارها و افکار خود را بهبود بخشند تا به طریق بهینه و مؤثری با مسائل و نگرانی‌های زندگی روبرو شوند.

    مراحل مشاوره گروهی:

    1- آشنایی: در ابتدا، افراد با یکدیگر آشنا می‌شوند و متوجه می‌شوند آیا می‌توانند به یکدیگر اعتماد کنند یا خیر. در این مرحله، مشاور نقش مهمی دارد و ویژگی‌های آن عبارتند از:

    • بیان قوانین گروه توسط مشاور
    • آشنا شدن افراد با یکدیگر و معرفی اهداف گروه
    • بیان سطحی و تمرکز بر شناخت یکدیگر
    • ایجاد اعتماد و ایمنی توسط مشاور

    2- بحث درباره مشکلات: پس از آشنایی و ایجاد اعتماد، افراد در مورد مشکلات و نگرانی‌های خود صحبت می‌کنند و ویژگی‌های این مرحله عبارتند از:

    • بحث درباره مشکلات با اطمینان
    • تلاش مشاور برای فعال‌تر شدن اعضا در بحث
    این مطلب را هم ببینید  حالت تعلیق نگه داشتن دیگران

    3- عمل: در این مرحله، پس از برقراری ارتباط و بیان مشکلات، تلاش می‌شود تا راه‌ حل‌های مشترکی برای حل مشکلات پیدا شود و ویژگی‌ آن عبارتند از:

    • حمایت مشاور در رویارویی با مشکلات

    4- پایان: در این مرحله، گروه باید به نقطه‌ای برسد که مشاوره به‌طور موقت یا دائمی به پایان برسد. ویژگی‌های این مرحله عبارتند از:

    تست های شغلی
    • خلاصه‌ای از جلسات توسط مشاور
    • پایان دادن به فرآیند گروه و حل مسائل وابستگی به هم

    تفاوت بین مشاوره فردی و گروهی

    تفاوت اصلی مشاوره فردی و گروهی در تعداد افرادی است که دریافت کننده مشاوره هستند. در مشاوره فردی، فقط یک فرد مورد مشاوره قرار می‌گیرد، در حالی که در مشاوره گروهی، یک گروه از افراد با مشکلات مشابه همزمان مشاوره می‌گیرند. هر دو نوع مشاوره مزایا، معایب و محدودیت‌های خود را دارند، اما هدف آن‌ها یکسان است: حل مشکلات و ارائه راهکارهای کلیدی برای بهبود زندگی افراد.

    همچنین شما میتوانید از مشاوران رابینیا رزرو وقت آنلاین دریافت نمایید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    سروناز فقاهتی

    ✨✨✨تنها با ایمان به خود و پشتکار، می‌توانی کوه‌ها را بی‌حرکت کنی. پس به آرزوهایت پای بگذار و با اعتماد به نفس، به سوی موفقیت حرکت کن. ✨✨✨

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x