خانوادهزوج و خانواده

تفاوت بین مشاوره فردی و خانواده

تفاوت مشاوره فردی و مشاوره خانواده در آن است که مشاوره فردی بیشتر بر روی مسائل و نیازهای فردی تمرکز دارد، در حالی که مشاوره خانواده بیشتر به بهبود روابط و دینامیک‌های خانوادگی متمرکز می‌شود در ادامه با من همراه شو.

  • تفاوت بین مشاوره فردی و خانواده

    تفاوت بین مشاوره فردی و خانواده در چیست؟ فرق مشاوره فردی و مشاوره خانواده این است که حضور در جامعه باعث می‌شود انسان‌ها، شخصیت و هویت خود را درک و کشف کنند. ممکن است گاهی با بازخوردهای منفی جامعه و یا عوامل دیگر با مشکلاتی روبرو شوند. این مشکلات، موانع و چالش‌ها امری کاملاً طبیعی هستند.

    افراد با عملکرد منطقی می‌توانند آنها را حل کرده و خود را به موفقیت، خوشبختی و آرامش برسانند. برای رفع و روبرویی با مشکلات می‌توان به مشاوره مراجعه کرد و با او درباره آنها صحبت کرد. در اینصورت مشاوره به مراجعان خود راه حلی می‌دهد و آنها را کمک می‌کند. همچنین مشاوره باعث می‌شود افراد به خودشناسی کامل برسند و در رسیدن به رشد شخصی به آنها کمک می‌کند.

    مشاوره چیست؟

    مشاوره حرفه یا حوزه‌ای از دانش می‌باشد که گستره وسیعی دارد. همچنین مشاوره روز به روز در بین جامعه از جایگاه خاص و زیادی برخوردار می‌شود. در واقع مشاوره مفهومی رایج، پراستفاده و در عین حال پیچیده می‌باشد. گلاسر می‌گوید: مشاوره فرآیندی می‌باشد که طی آن مشاور به مراجعه‌کننده کمک می‌کند. همچنین ایگن می‌گوید: مشاوره به مراجعان کمک کردن است.

    به مقداری که آنها بتوانند تجربه‌ها و اعمال درونی خود را بیشتر بشناسند و کنترل کنند. در واقع می‌توان گفته مشاوره فرآیندی تعاملی و دوجانبه می‌باشد. مراجعه به مشاوره موجب تغییر در رفتار (مهارت‌های مقابله‌ای، تصمیم‌گیری یا ارتباطی)، عقاید (شیوه‌های تفکر درباره‌ی خود و دیگران)، سطح درماندگی و نگرانی هیجانی می‌شود. انواع مشاوره وجود دارد. در این مقاله با مشاوره فردی، خانواده و فرق بین آنها آشنا می‌شویم.

    مشاوره فردی چیست؟

    وقتی فرد در شرایطی قرار می‌گیرد که بنا به دلایلی از پس موقعیت‌ها برنمی‌آید و نمی‌تواند نقشش را به خوبی ایفا کند، سردرگم می‌شود. در نتیجه از دوستان و نزدیکانش کمک می‌خواهد. اما روش و راه حل بهتر این است از کسانی که تخصص و مهارت لازم و کافی برای کمک کردن به شما برخوردار هستند، کمک بخواهید.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    امروزه با توسعه علم روانشناسی و مشاوره، متخصصانی وجود دارند که می‌توانند در زمینه‌های مختلف خانواده، تحصیلی، شغلی، رشد فردی و … به افراد کمک کنند.

    این مطلب را هم ببینید  درمان آسیب نفر سوم رابطه بودن

    در واقع مشاوره فردی نوعی مشاوره می‌باشد که در آن روانشناس یا درمانگر به فرد کمک می‌کند تا از مشکلات خارج شود و مانند یک فرد عادی زندگی کند. در مشاوره فردی، مشاور تلاش می‌کند تا با روش‌های عقلانی و در فضایی آرام، احساسات و رفتارهای فرد را بررسی کند.

    همچنین در تصمیم‌گیری‌ها به او کمک کند. مشاوران معتقد هستند که علت تمام سردرگمی‌های امروزه، نشناختن استعدادها و مهارت‌ها می‌باشد. مشاوره فردی در قدم اول کمک می‌کند تا فرد خود را بشناسد. پس از شناخت خود، هدف‌ها را تعیین کرده و در آخر فرد را از لحاظ روحی و روانی آماده می‌کند. این‌گونه فرد می‌تواند در جهت رسیدن به اهدافش بهترین تصمیم ممکن را بگیرد.

    فواید مشاوره فردی

    1- مشاوره فردی خوب باعث افزایش خودآگاهی فرد، تشویق به خودآگاهی، تقویت مهارت‌های ارتباطی و بهبود استفاده از مهارت‌های مقابله‌ای سالم مفید می‌باشد. این دلایل باعث تغییر در رفتار فرد می‌شوند.
    2- مشاوره فردی محرمانه بودن را تضمین می‌کند. در واقع محرمانگی عنصر اساسی مشاوره می‌باشد. در جلسات مشاوره فردی، اطمینان بیشتری نسبت به مشاور بدست می‌آید که هر گونه اطلاعات فرد بین آنها باقی می‌ماند.
    3- مشاوره فردی انعطاف‌پذیر می‌باشد. مشاوران در جلسات درمانی رویکردهای متفاوتی دارند. در واقع در جلسات فردی مشاوران آزادی بیشتر دارند زیرا تنها نیاز می‌باشد که با یک نفر صحبت کنند.
    4- توجه و تمرکز مشاور در مشاوره فردی تضمین‌کننده می‌باشد. توجه کامل مشاور در مدت زمان جلسات درمانی برنامه‌ریزی شده است.
    5- امکان راحت‌تر بودن در مشاوره فردی وجود دارد.
    6- شناسایی باورها، ارزش‌های خود و شناسایی مواردی که باعث می‌شود زندگی فرد معنا پیدا کند از مواردی هستند که در جلسات مشاوره فردی و خصوصی به آنها توجه و پرداخته می‌شود.
    7- مشاوره فردی می‌تواند در بهبود هوش هیجانی، همدلی، گوش دادن فعال، احترام و اعتماد به نفس کمک کند. به طور کلی مشاوره فردی حرفه‌ای در ایجاد ارتباطات سالم سودمند می‌باشد و به عبارتی می‌توان گفت که مشاوره فردی به رشد فرد کمک بزرگی می‌کند.

    این مطلب را هم ببینید  تلافی خیانت با خیانت

    فواید مشاوره فردی

    مشاوره خانواده چیست؟

    به مشاوره خانواده، زوج درمانی هم گفته می‌شود. در واقع نوعی روان درمانی می‌باشد که به تمام زوجین در شناخت، حل اختلافات و بهبود روابطشان کمک می‌کند. زوجین از طریق زوج درمانی می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد بازسازی و بهبود رابطه با همسر یا جدایی از او بگیرند.

    تنها کار مشاوره خانواده، حل اختلافات زناشویی نیست. کلید حفظ خانواده موفق این می‌باشد که اعضای خانواده به فهم و تشخیص صحیح و به موقع به نیازهای یکدیگر برسند. همچنین بین نیازهای خود و اعضای خانواده تعادل ایجاد کنند.

    مشاوره خانواده نگاه خاصی به نیازهای افراد در خانواده دارد و سعی می‌کند با ترکیب نیازهای اعضای خانواده تعادل مورد نظر را ایجاد کند. بنابراین هر نوع مشکل خانوادگی در چارچوب مشاوره خانواده قرار می‌گیرد.

    مشاوره خانواده ممکن است به صورت فردی یعنی یک نفر از اعضای خانواده یا جمعی صورت گیرد. در اغلب موارد مشاوره خانواده کوتاه‌مدت می‌باشد. نوع برنامه درمانی این نوع مشاوره به وضعیت خانواده بستگی دارد.

    مزایا و معایب مشاوره خانواده:

    ۱. شناسایی الگوهای رفتاری و ارتباطی بهتر برای مواجهه با مشکلات.
    ۲. حل مسائل و اختلافات به صورت سالم و پایدار.
    ۳. مشاوره خانواده بر مشکلات و مسائل گذشته ناحل تمرکز دارد.
    ۴. بهبود ارتباط با همسر و اعضای خانواده.
    ۵. عمق در همدلی و پیشرفت در ارتباطات.
    ۶. کاهش سوءتفاهم و بهترین درک از نیازها و خواسته‌های همسر و اعضای خانواده.
    ۷. کاهش منازعه و بهبود مهارت‌های مدیریت خشم.

    ویژگی‌های یک مشاور عالی خانواده

    در مشاوره خانواده، زوجین مسائل شخصی و حساس زندگی خود را با مشاور به اشتراک می‌گذارند. ایجاد رابطه مثبت بر پایه اعتماد بسیار حیاتی است. بنابراین، انتخاب مشاور خانواده مناسب بسیار اهمیت دارد. یک مشاور خانواده خوب ارتباط صمیمانه‌ای با مشاوره کننده دارد، او را قضاوت نمی‌کند و شرایط فرهنگی، ارزش‌ها و باورهای خانواده را درک می‌کند.

    انجام تست عشق و ازدواج

    او فرد را راهنمایی می‌کند به جای نصیحت کردن و به مشکلات و مسائل فرد توجه می‌کند، همچنین راه‌حل‌هایی ارائه می‌دهد. مشاور خانواده خوب اطلاعات خصوصی خانوادگی را حفظ می‌کند و ثبت و ضبط نمی‌کند. همچنین، هدف او از حل مشکلات، رفاه خانواده است و او ادامه دادن جلسات مشاوره را به عنوان نیاز نمی‌بیند.

    این مطلب را هم ببینید  برگرداندن زن به زندگی

    مقایسه مشاوره فردی و خانواده

    1. تمرکز: در مشاوره خانواده، تمرکز بر روی فرآیندهای گروهی است که در خانواده اتفاق می‌افتد، اما در مشاوره فردی، تمرکز بر روی مشکلات و آشفتگی‌های داخلی فرد است.
    2. مسئولیت: در مشاوره فردی، مشاور مسئول فرد است، اما در مشاوره خانواده، مشاور مسئول رفاه کل خانواده است.
    3. فرآیند: در مشاوره خانواده، مشاور افراد را به عنوان اعضای گروه بررسی می‌کند، اما در مشاوره فردی، تمرکز بر روی فرد و محیط اجتماعی و خانوادگی او است.
    4. محتوا: در مشاوره فردی، موضوعات تخیلی و رویاها مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما در مشاوره خانواده، تمرکز بر روی تعاملات خانوادگی و روابط بین اعضای خانواده است.
    5. اهداف: در مشاوره خانواده، هدف اصلی بهبود روابط خانوادگی و ارتباطات سالم است، اما در مشاوره فردی، تشخیص و درمان مشکلات فردی اولویت دارد.

    همچنین شما میتوانید از مشاوران رابینیا رزرو انلاین مشاوره دریافت نمایید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    سروناز فقاهتی

    ✨✨✨تنها با ایمان به خود و پشتکار، می‌توانی کوه‌ها را بی‌حرکت کنی. پس به آرزوهایت پای بگذار و با اعتماد به نفس، به سوی موفقیت حرکت کن. ✨✨✨

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x