کودک

بینشی به جلسات روانشناسی کودک

بینش به جلسات روانشناسی کودک نیازمند است تا به درک عمیق‌تری از رفتار و احساسات کودکان برسیم و راهکارهای مناسبی برای حل مسائلشان پیدا کنیم در ادامه با من همراه شو.

  • بینشی به جلسات روانشناسی کودک

    بدون شک، کودکان نقطه‌ی قوت بزرگ زندگی شما هستند و پس از به دنیا آمدن اولین فرزند، تمام تلاشتان را می‌کنید تا او با راحتی و آرامش بزرگ شود تا بتواند استعدادهایش را کشف کند و رشد کند.

    خانواده نقش حیاتی در برآورده کردن نیازهای جسمی، فیزیکی، عاطفی و روحی کودک دارد. همانطور که خانواده سعی می‌کند تا نیازهای جسمی فرزندشان را فراهم کنند، باید به نیازهای عاطفی او نیز توجه داشته باشند.

    بعضی از والدین فکر می‌کنند که تا زمانی که کودک شان به غذا، لباس و مدرسه مناسب دسترسی داشته باشد و استعدادهایش را پیگیری کند، نیازهای او برآورده شده است. اما متاسفانه بسیاری از والدین توجه کافی به نیازهای روحی و عاطفی کودکان خود ندارند.

    دوران کودکی و نوجوانی یک دوره‌ی بسیار مهم در زندگی اجتماعی، فرهنگی و آینده‌ی کودک شماست و می‌توان گفت که بزرگسالی آن‌ها تحت تاثیر کودکی آن‌هاست. به خصوص، توجه به جنبه‌های روانی و روحی کودک بسیار حیاتی است که متاسفانه بسیاری از والدین آن را نادیده می‌گیرند یا به آن توجه کافی نمی‌کنند.

    تحقیقات نشان می‌دهد که از هر ده کودک بین ۵ تا ۱۵ سال، یک نفر دچار اختلالات روانی است و به مشاوره تخصصی و کمک حرفه‌ای نیاز دارد. بسیاری از این اختلالات قابل درمان و کنترل هستند اگر به موقع و به درستی مورد توجه قرار گیرند و کودک به تنهایی رها نشود. در صورتی که این اختلالات در کودکی مورد بررسی و درمان قرار نگیرند، بزرگسالی کودک را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    در اینجاست که اهمیت روانشناسی کودک آشکار می‌شود. ممکن است روانشناسی کودک به اندازه‌ی روانشناسی بزرگسالان مورد توجه قرار نگرفته باشد، اما باید بدانید که اهمیت آن بسیار بیشتر از روانشناسی بزرگسال است و بهتر است در کودکی به اختلالات روانی فرزندتان توجه کنید و آن را به بزرگسالی موکول نکنید.

    آیا نگران مشکلات عاطفی فرزندتان هستید؟ آیا مشکلات رفتاری فرزند شما بر عملکرد تحصیلی او تاثیر می‌گذارد؟ آیا کودک شما دچار استرس است؟ مشاوره با یک روانشناس کودک می‌تواند به شما در پاسخ به این سوالات کمک کند. جلسات مشاوره کودک می‌تواند به شما و فرزندتان در درک مشکلات کودک کمک کند.

    این مطلب را هم ببینید  بی اشتهایی در دوران بارداری و راه های افزایش اشتها
    برخورد با کودکان و نوجوانان اغلب برای والدین چالش‌برانگیز است. به عنوان یک پدر یا مادر، اگر کودک شما از هر گونه اختلال عاطفی، مشکلات یادگیری، ناتوانی‌های ذهنی، آزار و اذیت و… رنج می‌برد، برای شما نگران‌کننده است.

    روانشناسی کودک به چه معناست؟

    در تعریف ساده‌تری می‌توان گفت که مشاوره و روانشناسی کودک، همانند روانشناسی بزرگسالان، به مشکلات روحی و اختلالات روانی کودکان می‌پردازد. مشاوره کودک نوعی درمان برای کودکان، خردسالان و نوجوانان مبتلا به یک یا چند بیماری روانی و اختلال است.

    روانشناسی کودک به کودکان و نوجوانانی که ضربه روحی عمیقی را تجربه کرده‌اند، در محیط خانه یا مدرسه دچار مشکلاتی مثل آزار و اذیت، قلدری، آزار جنسی یا استرس زیاد هستند، کمک می‌کند تا راحت‌تر با این مشکلات کنار بیایند و آسیب آن‌ها را به حداقل برساند.

    هدف اصلی مشاوره و روانشناسی کودک، شناسایی و حل مسائل ریشه‌دار مثل اضطراب، افسردگی و غم است. به طور کلی، روانشناس کودک سعی دارد تا مشکلات کودک را تجزیه و تحلیل کند و کنترل کند و به درک کودک از مشکل کمک کند تا کودک بتواند بهتر با آن کنار بیاید.

    روانشناسی کودک

    وظیفه مشاور کودک چیست؟

    روانشناس کودک خدمات بسیار زیادی را به کودکان و نوجوانان آسیب‌پذیر ارائه می‌دهد. یکی از مهم‌ترین وظایفی که یک مشاور کودک دارد، فراهم کردن فضایی امن برای کودک شماست تا بتواند مشکل خود را به راحتی بیان کند و سپس به کودک شما برای حل مشکلات خود و بازگشت به زندگی سالم کمک کند.

    نکته‌ی مهمی که باید در مورد مشاور کودکان به یاد داشته باشید، این است که اگر کودک شما مشکلی را پیش شما بیان نمی‌کند و تنها می‌تواند با مشاور خود درباره آن صحبت کند، به این معنی نیست که کودکتان شما را دوست ندارد یا با شما احساس راحتی نمی‌کند، بلکه به این دلیل است که کودکتان ترس دارد تا شما را ناامید کند. پس بهتر است در این مورد او را تحت فشار نگذارید.

    این مطلب را هم ببینید  مشکلات و آسیب های بارداری در سن بالا

    برای خواندن مقاله زبان بدن در کودکان چگونه است در مجله رابینیا کلیک کنید.

    روانشناسی کودک

    هدف اصلی مشاور کودک، کمک به کودک برای تفسیر بهتر مسائل و مشکلات به صورتی است که کودک بتواند آن‌ها را تجزیه‌ و تحلیل کند. در نهایت، مشاور کودک باید به کودک شما کمک کند تا روی احساسات خود کار کند تا بتواند بهتر مشکلات و مسائل را بپذیرد و در نهایت یک زندگی سالم و عادی را بدون تاثیرات طولانی مدت ترس، اضطراب یا ضربه روحی تجریه کند.

    چه زمانی باید برای کودک خود به روانشناس کودک مراجعه کنیم

    روانشناسی کودک در مواردی از جمله مشکلات روحی و عاطفی، تروما، اضطراب، آزار جسمی و جنسی، و سایر مشکلاتی که ممکن است ذهن و روح کودک شما را متاثر کند، می‌تواند به شما و کودکتان کمک کند. یک روانشناس کودک حرفه‌ای می‌تواند مسائلی را که بر سلامت کودک شما تأثیر می‌گذارد شناسایی کند و فرآیند درمان را آغاز کند تا کودک شما هرچه سریع‌تر به زندگی عادی خود بازگردد.

    انجام تست عشق و ازدواج

    بسیاری از کودکان نمی‌توانند مسائل را به درستی تحلیل و فهم کنند و این ممکن است باعث افزایش مشکلات و آسیب به روحی کودک شود. یک روانشناس کودک ماهر می‌تواند به کودک کمک کند تا مشکلات را از دیدگاه او بفهمد و آن را حل کند.

    علاوه بر مشکلات روحی، مشاور کودک می‌تواند در برخی از اختلالات مانند وسواس فکری، استرس پس از سانحه، تروما و ضربه روحی شدید به کودک شما کمک کند. شناسایی و درمان این اختلالات در اسرع وقت می‌تواند آثار منفی آنها بر روان کودک شما را کاهش دهد و کودکتان بتواند دوران کودکی خود را به خوبی پشت سر بگذارد.

    مشاوره و روانشناسی کودک را جدی بگیرید. همانطور که وقتی کودک شما بیمار می‌شود، به سرعت به پزشک مراجعه می‌کنید تا درمان شود، هنگامی که با مشکلات روحی و روانی فرزندتان مواجه می‌شوید، نیز باید از یک متخصص روانشناسی کودک مشورت بگیرید.

    این مطلب را هم ببینید  نشانه های افسردگی در کودکان

    شما به عنوان والدین همیشه به دنبال سلامت و خوشبختی فرزندتان هستید و تلاش می‌کنید تا مشکلات او را رفع کنید؛ اما برخی از مشکلات به اندازه‌ای پیچیده هستند که نیاز به راه‌حل‌های تخصصی دارند. در چنین شرایطی بهتر است از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

    روانشناسی کودک را جدی بگیرید و هرگاه تغییرات ناگهانی در رفتار کودک مانند افزایش پرخاشی، اضطراب، مشکلات یادگیری در مدرسه، تجربه تروما و ضربه روحی را مشاهده کنید، هرچه سریع‌تر به سراغ یک روانشناس کودک بروید تا با تکنیک‌های مفیدی که به شما و کودکتان آموزش می‌دهد، بهتر و سریع‌تر از مشکلات برخیزید.

    مواقعی که بهتر است به روانشناس کودک مراجعه کنیم

    روانشناس کودک در هر موضوعی که باعث نگرانی‌های اجتماعی و عاطفی کودک شده باشد به شما کمک خواهد کرد. برخی از دلایلی که می‌توانید در مواجهه با آن به روانشناس کودک مراجعه کنید عبارتند از:

    • مشکلات روانی کودکان
    • طلاق والدین و از بین رفتن یکی از آن‌ها از زندگی کودک
    • از دست دادن یکی از والدین یا عزیزانی که کودک به آن‌ها وابسته است
    • تجربه تروما و ضربه‌های روحی
    • مواردی مانند اضطراب و افسردگی
    • آزار و اذیت‌های عاطفی، جسمی و جنسی
    • مسائل مربوط به جدایی و جابجایی کودک از محیط زندگی، از جمله تغییر مدرسه یا شهر و …
    • اعتیاد یکی از افراد خانواده

    به طور کلی، مشکلات روانی کودکان نیز باید جدی گرفته شود، زیرا اگر به موقع به درمان صحیح دسترسی نیابد، ممکن است آسیب‌های غیرقابل بازپس‌گیری به کودک ببارد. در صورت مشاهده هرگونه تغییر ناگهانی در رفتار مانند پرخاشی، اضطراب، ناراحتی و افسردگی، و همچنین در صورتی که کودک با تروما، از دست دادن یکی از عزیزان، طلاق والدین و … روبه‌رو شود، بهتر است به سرعت به روانشناس کودک مراجعه کنید تا کودک با کمک یک مشاور متخصص و حرفه‌ای از مشکلاتش پیشی بگیرد.

    همچنین شما میتوانید از مشاوران رابینیا به صورت آنلاین وقت مشاوره دریافت نمایید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    تست های شغلی

    سروناز فقاهتی

    ✨✨✨تنها با ایمان به خود و پشتکار، می‌توانی کوه‌ها را بی‌حرکت کنی. پس به آرزوهایت پای بگذار و با اعتماد به نفس، به سوی موفقیت حرکت کن. ✨✨✨

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x