مهارت‌های ارتباطی

تاثیرات ما بر دیگران

شما بدون آنکه متوجه باشید تاثیر زیادی بر اطرافیان خود دارید به خصوص در دیدار های حضوری...

  • تاثیرات ما بر دیگران

    تصور کنید که باتری تلفن همراه شما در حین خرید تمام شده است و باید فوراً یک تماس تلفنی برقرار کنید. تنها انتخاب شما این است که به افراد غریبه نزدیک شوید و بپرسید که آیا می توانید از تلفن آنها استفاده کنید. فکر درخواست این نوع لطف، ستون فقرات اکثر مردم را خم می کند.

    در واقع، در مطالعه‌ای با این سناریو، محققان از شرکت‌کنندگان خواستند سه نفر را پیدا کنند که با قرض دادن تلفن همراه خود موافقت کنند. اما قبل از نزدیک شدن به غریبه ها، شرکت کنندگان باید حدس می زدند که از چند نفر باید بپرسند.

    به طور متوسط، شرکت کنندگان فکر می کردند قبل از اینکه سه نفر گوشی خود را قرض دهند باید از 10 نفر بپرسند، اما شرکت کنندگان فقط باید از 6 نفر بپرسند.

    درست است – حدود نیمی از غریبه هایی که با آنها تماس گرفته شد موافقت کردند که به شرکت کنندگان در مطالعه اجازه استفاده از تلفن هایشان را بدهند.

    اینجا چه خبره؟ مجموعه رو به رشدی از تحقیقات و کتاب جدیدی تحت عنوان “شما بیش از آنچه فکر می کنید تاثیر دارید” توسط ونسا بونز، روانشناس اجتماعی کرنل، توضیح می دهد که مردم تأثیری که بر دیگران دارند را دست کم می گیرند.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    بونز توضیح داد: “وقتی در حال دریافت درخواست هستیم، می دانیم که نه گفتن چقدر سخت و ناخوشایند است.” اما زمانی که ما این سوال را انجام می‌دهیم، تحقیقات من نشان می‌دهد که نه گفتن به ما برای مردم دشوار است.

    این مطلب را هم ببینید  اگر شما نه، پس چه کسی؟؟

    «خبر خوب این است که ما می‌توانیم کمک‌های مورد نیاز را راحت‌تر از آنچه تصور می‌کنیم دریافت کنیم. خبر بد این است که این بدان معناست که مردم ممکن است احساس راحتی کمتری نسبت به رد پیشرفت‌های عاشقانه و درخواست‌های غیراخلاقی ما داشته باشند.»

    این یکی از دلایلی است که ممکن است رد کردن کاری که نمی‌خواهیم انجام دهیم دشوار باشد، مانند انجام یک کار داوطلبانه یا خرید چیزی که واقعاً به آن نیاز نداریم.

     

    تاثیرات ما بر دیگران

     

    بونز گفت: «ما نگران جریحه دار کردن احساسات یک نفر هستیم، نگران القای چیزی منفی در مورد آنها یا رابطه هستیم. این واقعاً ناخوشایند و ناراحت کننده است.  به همین دلیل، مردم اغلب احساس می‌کنند که تحت فشار قرار می‌گیرند تا کارهایی را انجام دهند که لزوماً با آن‌ها احساس راحتی نمی‌کنند، زیرا حتی از نه گفتن احساس ناراحتی می‌کنند.»

    در عین حال، این توانایی غالباً ناشناخته برای تأثیرگذاری بر مردم می‌تواند بسیار مفید باشد، اگر به کمک نیاز دارید، مانند نیاز به قرض گرفتن تلفن، یا در شرایطی که متقاعد کردن افراد برای انجام اقدامات مهم است، مانند گذاشتن ماسک. پرسیدن یک سوال مستقیم بیشتر از آنچه اکثر مردم تصور می کنند نتیجه می دهد.

    تحقیقات بونز همچنین نشان می‌دهد که علیرغم این فرض رایج که ما باید انگیزه‌هایی ارائه دهیم تا کسی راضی به انجام لطفی در ما شود، چنین مشوق‌هایی آنقدر که ما فکر می‌کنیم تفاوتی ایجاد نمی‌کنند. مردم به همان اندازه ممکن است موافقت کنند که به ما لطف کوچکی را به صورت رایگان انجام دهند.

    بنابراین، پیشنهاد پول بنزین باعث نمی‌شود کسی ما را به فرودگاه برساند. تحقیقات نشان می‌دهد که انجام این درخواست‌ها به صورت حضوری – در مقابل مجازی، مانند ایمیل – بسیار مؤثرتر است.

    انجام تست عشق و ازدواج

    او گفت: «برخی فرضیات پیش‌فرض اولیه برای ارتباط حضوری وجود دارد که برای ایمیل درست نیست، بنابراین شما باید بر چیزهایی که در ارتباطات ایمیل گم شده‌اند غلبه کنید.

    این مطلب را هم ببینید  فحاشی و توهین و رفتار مناسب در مقابل آن

    به عنوان مثال، هنگامی که با مردم رو در رو صحبت می کنیم، تمایل داریم به این باور داشته باشیم که آنچه آنها به ما می گویند درست است. در تحقیقات ما متوجه شدیم که در برقراری ارتباط مجازی درست نیست.

    ثانیاً، ما تمایل داریم به افرادی که در محیط فیزیکی خود هستند توجه بیشتری داشته باشیم و آنچه را که آنها می گویند را می شنویم. از طریق ایمیل، برای ایجاد اعتماد و جلب توجه مردم باید سخت‌تر کار کنیم.»

    نتیجه

    این یافته های تحقیق نشان می دهد که ما بیش از آنچه تصور می کنیم بر دیگران تأثیر داریم. با برداشتن چند قدم واضح، مانند پرسیدن یک سوال مستقیم و حضوری، شانس دستیابی به آنچه می خواهیم بیشتر از آن چیزی است که فکر می کنیم.

    برای مطالعه مقاله تاثیر زبان عشق در روابط کلیک کنید.

    حتما بخوانید : حاکمیت در زندگی مشترک

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    صبا دهقانپور

    خوشحالی محصول یه زندگی هدفداره، هدف رو از زندگی‌ بگیری، خوشبختی هم ازش گرفته میشه.

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x